Re: Päivän mielipidekirjoitus
Lähetetty: 09.05.2013 18:54
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Mun on vähän vaikea suhtautua tähän debattiin. Ylimieliseen tyyliini pidän kaikkia siihen osallistuneita kognitiivisesti vähän turhan rajoittuneina.NuoriDaavid kirjoitti:http://www.hs.fi/kulttuuri/Tieteiden+v% ... 7987951707
Itse artikkeli:
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/view/8015/6098
Onhan tämä uskontojen paapoaminen tosiaan aika absurdia. Jos ei sitten ajattele, että fundamentalismiin taipuvainen uskonnollisuus on merkki niin järkkyneestä mielestä, että sellainen kannattaakin pitää kaukana aseista.Chap kirjoitti:Enbuskelta kerrankin ihan hyvä kirjoitus: https://nyt.fi/20130510-mitae-ajattelin ... vankilaan/
Itse kiinnitin huomiota siihen, että mielestäni Himanka omassa kirjoituksessaan syylistyy samaan, joista Valtaojaa ja Enqvistiä syyttää, eli jonkun toisen tieteenalan perusteiden opetteluun julkisuudessa. Vaikka mulla ei (tietenkään) ole kompetenssia arvioida suhteellisuusteorian pätevyyttä, niin Himangan siteeraamat suhteellisuusteoriakriitikot (viittaan kaksosparadoksiin) näyttävät pienen googlettelun perusteella olevan joitain sivuraiteen fundeeraajia ja vähäisen käsitykseni mukaan fyysikoiden piirissä ei ole epäselvyyttä siitä, että kaksosparadoksi on ratkaistu. Himanka esittää (toki pelkästään esimerkinomaisesti, ei juttunsa pääpointtina), että suhteellisuusteoria ei ole yleisesti hyväksytty perustuen siis parin kriitikon käsityksiin. Kyllähän Himangan pitäisi tietää, ettei tieteessä koskaan tule tilannetta, jossa 100.0% ko. tieteenalan harjoittajista on jostain kysymyksestä samaa mieltä. Ei se silti poista sitä, että joistain asioista vallitsee konsensus.urpiainen kirjoitti:Mun on vähän vaikea suhtautua tähän debattiin. Ylimieliseen tyyliini pidän kaikkia siihen osallistuneita kognitiivisesti vähän turhan rajoittuneina.NuoriDaavid kirjoitti:http://www.hs.fi/kulttuuri/Tieteiden+v% ... 7987951707
Itse artikkeli:
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/view/8015/6098
Himanka ja kaverinsa ovat mielestäni aivan kiistatta oikeassa siinä, että Valtaoja ja Enqvist toteuttavat puhtaan kliseisesti fyysikoiden ikiaikaista (itse itselle annettua) oikeutta suhtautua tavattoman ylimielisesti kaikkiin muihin tieteisiin, suunnaten erityisesti nojatuolifilosofiaan ei vain ylimielisen asenteen vaan avoimesti pilkkaavan aggression - ja sen jälkeen kirjoittaa satoja ellei tuhansia sivuja alkeellista ja huonoa filosofiaa vailla harmainta hajua siitä, missä oikea (tieteen)filosofinen debatti noista asioista kulkee. Aiemmassa elämässäni minulla oli joskus ilo työskennellä ulkomaisessa opinahjossa, jossa esimerkiksi fysiikan filosofisia perusteita ja tieteenalan teorioiden filosofisia oletuksia ja seurauksia analysoivat yhdessä ja sovussa huippufyysikot ja -filosofit, eikä siellä kyllä näkynyt tätä molemminpuoleista aggressiota ja pilkkahalua lainkaan. Siellä Enqvistin ja Valtaojan filosofiset höperehdinnät eivät olisi menneet läpi ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaesseinä - vaan eipä Himangankaan husserlilaisuudella olisi kovin pitkälle pötkitty.
Samaan aikaan on kyllä Hesarin toimittajalta nyt jo totutun sivistymätöntä hakea raflaavuutta sieltä, missä sitä ei ole, otsikoimalla tämä debatti tieteenalojen vastakkaisuutena, ikään kuin kyseessä tosiaan olisi fysiikan ja filosofian vastakkainasettelu. Tämä menee aivan metsään aika monella tasolla. Ensinnäkin, Himanka ja kaverinsa eivät mitenkään edusta (edes) suomalaista akateemista filosofiaa. Himanka on Husserliin keskittynyt fenomenologian historian entinen tutkija ja nykyinen opetusmenetelmäbyrokraatti, ja esim. hänen nojaamansa Pauli Pylkkö on entinen tuntiopettajahörhö ja nykyinen jonnekin maaseudulle erakoitunut kummajainen. Kumpikaan ei ole kovin lähellä mitään tiedeyhteisön käymää tieteenfilosofista debattia. Toisekseen, kuten Valtaoja/Enqvist kai korostavatkin, heidän populaaritieteellisillä kirjoillaan ei ole kovin paljoa tekemsitä heidän tieteellisten julkaisujensa kanssa, jotka eivät siis sisällä Ö-luokan alkeisfilosofiaa ja populaarifysiikkaa, vaan vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusta. Akateeminen fysiikka ei siis oikein ole tässä debatissa edustettuna paljoa sen enempää kuin akateeminen filosofiakaan.
Sinänsä ei yllätä, että Himanka ei tätä oikein näe, koska hänen viittaamansa kirjoitukset eivät nekään ole tieteellistä filosofiaa vaan suomenkielistä, laajalti vertaisarvioimatonta kulttuuriesseistiikkaa, jota Himanka, Pylkkö ja vastaavat hörhöt julkaisevat itse omien pienkustantamoidensa kautta. Uskoisin, että koko soppa näyttäytyy niin akateemisten fyysikoiden kuin akateemisten tieteenfilosofienkin silmissä täysin irrelevantilta heidän työlleen, joka saattaisi korkeintaan aiheuttaa pientä myötähäpeää jos he kykenisivät identifioimaan itseään edes hiukan Enqvist/Valtaojan populaariurien tai Himangan hörhöilyn kanssa. Mutta tuskin pystyvät, ja hyvä niin.
Hyvin muotoiltu. Saman suuntaisesti olen asian mieltänyt. Tässä yhteiskunnassa ei ole tapana tuomita hulluja vankilaan ja uskonnonvapauden takia niitä ei voi hoitoonkaan laittaa, joten yhteiskunnan rahankäytön kannalta jehovien vapautus on hyvinkin järkevä valinta ja juurikin sellaista politiikkaa, jota Embuske väittää kannattavansa.urpiainen kirjoitti: Tältä kannalta on johdonmukaista ajatella, että armeija ottaa mielellään näitä tieteellisiä pasifisteja ja pakottaa heidät ruotuun, eli muokkaa itsenäisistä ajattelijoista tahdottomiksi koneen osiksi. Uskonnolliset fundamentalistit taas eivät käy, koska heidät on jo muokattu toisen autoritaarisen järjestelmän osiksi. Eli armeijan ihmiskäsityksen valossa tieteellinen pasifisti on hyvää raaka-ainetta, kun taas uskonnollinen fundamentalisti on jo kilpailijan jalostama ja pilaama, menetetty mahdollisuus.
Minusta tämä nykyinen systeemi, jossa naiset saa halutessaan mennä armeijaa ja lähteä vielä kesken kotiin, jos se ei ollutkaan kivaa, on epätasa-arvon huipentuma asevelvollisuudessa.NuoriDaavid kirjoitti:Huomattavasti tätä suurempi tasa-arvo-ongelma on, että naisilla ei ole asevelvollisuutta.
Minä kyllä käsitteellistäisin asian niin päin, että ongelma on pikemminkin se, että miehillä on yleinen asevelvollisuus.NuoriDaavid kirjoitti:Huomattavasti tätä suurempi tasa-arvo-ongelma on, että naisilla ei ole asevelvollisuutta.
Tuo on tosiaan aika yleinen näkökulma. En tosin ymmärrä miksi 'tasa-arvokoriin' pitäisi pistää punnittavaksi vain armeija ja synnyttäminen? Tuskin syyksi riittää jokin kansallisromanttinen ideaali.urpiainen kirjoitti:Lisäksi olen vähän kahden vaiheilla tämän standardiläpän suhteen, jonka mukaan siis naisten raskaus+lastensaanti jotenkin rinnastuu asevelvollisuuteen, ja siksi asia menee tasa-arvollisesti tasan. Ensiajattelulla rinnastus on tietysti luvattoman imbesilli kovin monella tasolla. Mutta ehkä jotenkin tilastollis-kansantaloudellisesti rinnastuksessa on sisällöllisestä epäsynkasta huolimatta kuitenkin keskimäärin järkeä
Eivät naiset ole työelämässä pidempään vaan lyhyempään? Naisten iästään saama "etu" tulee siitä, että he maksavat keskimäärin pienempiä eläkemaksuja kuin miehet mutta saavat eläkettä merkittävästi pidempään kuin miehet, jotka jäävät eläkkeelle vanhempina ja kuolevat nuorempina.sivustahuutaja kirjoitti:Harva muistaa naisten esim. elävän keskimäärin 6v pitempään. Tuo on naisille noin 300.000€ etu. Jos oletetaan naisten olevan työelämässä 40v, niin tuosta tulee 7,5k vuodessa, eli 600€/kk. Naisten mediaanipalkka on 2,5k / kk ja miesten 3,3k. Tällä tavalla tarkastellen on vaikea nähdä miten naisen asema olisi kovin huono?
Ghettojen kohdalla oleellisisinta olisi tosiaan vähentää niissä olevien syrjäytyneiden määrää. Kaikkein kustannustehokkain ja yksinkartaisin ratkaisu on vähentää ghettoihin päätyvien maahanmuuttajien maahanpääsyä. Kyse ei siis ole mistään rasismista, vaan ghettoutumisen ehkäisystä.urpiainen kirjoitti:Aika paksua on sekin, että Hallis kehtaa sitten kirjoittaa, että todellinen kysymys koskee sitä, että miten ghettojen nuoria miehiä saataisiin autettua - ja että tähän ei ole mitään keinoja olemassa.
Onneksi suomessa on kierrätetty demariministereitä. Uusia fressejä ja hyviä ideoita alkaa itää. Maahanmuuttajien vähentäminen ei olekaan hyvä idea vähentää ghettoutumista vaan kaikki uudet asuinalueet pitää suunnitella niin, että siellä on sekä omistus-, osaomistus- että vuokra-asumista.sivustahuutaja kirjoitti:Ghettojen kohdalla oleellisisinta olisi tosiaan vähentää niissä olevien syrjäytyneiden määrää. Kaikkein kustannustehokkain ja yksinkartaisin ratkaisu on vähentää ghettoihin päätyvien maahanmuuttajien maahanpääsyä. Kyse ei siis ole mistään rasismista, vaan ghettoutumisen ehkäisystä.urpiainen kirjoitti:Aika paksua on sekin, että Hallis kehtaa sitten kirjoittaa, että todellinen kysymys koskee sitä, että miten ghettojen nuoria miehiä saataisiin autettua - ja että tähän ei ole mitään keinoja olemassa.
Lisäisin vielä, että:Antti Naali kirjoitti:Kolumnisi on loistava esimerkki naisten kaksoisstandardeista. Toisaalta itsetuntonne vaatii, että teitä katsotaan himokkaasti. Muuten te tunnette, ettette ole haluttavia.
Jokainen meistä, haluaa tuntea itsensä haluttavaksi. Mutta te naiset katsotte, että teillä on oikeus saada päättää, koska teitä saa katsoa himokkaaksi ja koska teitä ei saa katsoa himokkaasti.
Ja himokkaasti teitä mahdollisesti katsovien miesten pitäisi osata lukea ajatuksianne, koska teille sopisi.
Osin kukkahattuilua, mutta sulta meni pihvi ohi. "Naisen ulkonäön mittailu ei kuulu tilanteisiin, joissa tasaveroiset ammatti-ihmiset kohtaavat."KKK kirjoitti:Ja himokkaasti teitä mahdollisesti katsovien miesten pitäisi osata lukea ajatuksianne, koska teille sopisi.
Mun mielestäni kumpikaan noista sun esimerkeistäsi ei ole erityisen paha ellei mitään huutelua esiinny. En myöskään oikein ymmärrä, miksi raksaäijän tai terassilla istujan tuijottelu olisi jotenkin eri asia. Sen sijaan työpaikalle ne eivät sovi. Eivät myöskään polvelle istumiskehoitukset.So Hard kirjoitti:Osin kukkahattuilua, mutta sulta meni pihvi ohi. "Naisen ulkonäön mittailu ei kuulu tilanteisiin, joissa tasaveroiset ammatti-ihmiset kohtaavat."KKK kirjoitti:Ja himokkaasti teitä mahdollisesti katsovien miesten pitäisi osata lukea ajatuksianne, koska teille sopisi.
Jos raksaäijä himokatselee ohi menevää minimekkoista sääri-ihmettä tai terassilla istuva tuijottelee ohikulkevia, niin ollaan aivan eri tilanteissa.
Menikö sulta nyt jotain ohi? Nimenomaan tarkoitin, että ammatillisissa ympyröissä naisen esineellistäminen on erityisen huonoa käytöstä.NuoriDaavid kirjoitti:Mun mielestäni kumpikaan noista sun esimerkeistäsi ei ole erityisen paha ellei mitään huutelua esiinny. En myöskään oikein ymmärrä, miksi raksaäijän tai terassilla istujan tuijottelu olisi jotenkin eri asia. Sen sijaan työpaikalle ne eivät sovi. Eivät myöskään polvelle istumiskehoitukset.
Meni ohi joo. Olemme samaa mieltä siis.So Hard kirjoitti:Menikö sulta nyt jotain ohi? Nimenomaan tarkoitin, että ammatillisissa ympyröissä naisen esineellistäminen on erityisen huonoa käytöstä.NuoriDaavid kirjoitti:Mun mielestäni kumpikaan noista sun esimerkeistäsi ei ole erityisen paha ellei mitään huutelua esiinny. En myöskään oikein ymmärrä, miksi raksaäijän tai terassilla istujan tuijottelu olisi jotenkin eri asia. Sen sijaan työpaikalle ne eivät sovi. Eivät myöskään polvelle istumiskehoitukset.
En ottanut lainkaan kantaa työuran pituuteen. Laskin vain paljonko nainen hyötyy lisävuosistaan. Palkan ja eläkkeen suhde on sitten toinen juttu.So Hard kirjoitti:Eivät naiset ole työelämässä pidempään vaan lyhyempään? Naisten iästään saama "etu" tulee siitä, että he maksavat keskimäärin pienempiä eläkemaksuja kuin miehet mutta saavat eläkettä merkittävästi pidempään kuin miehet, jotka jäävät eläkkeelle vanhempina ja kuolevat nuorempina.sivustahuutaja kirjoitti:Harva muistaa naisten esim. elävän keskimäärin 6v pitempään. Tuo on naisille noin 300.000€ etu. Jos oletetaan naisten olevan työelämässä 40v, niin tuosta tulee 7,5k vuodessa, eli 600€/kk. Naisten mediaanipalkka on 2,5k / kk ja miesten 3,3k. Tällä tavalla tarkastellen on vaikea nähdä miten naisen asema olisi kovin huono?
Toki on, mutta jos "katse" on rikos mistä puhutaan niin kannattaisi uranaisen satsata vähän paksumpaan nahkaan.So Hard kirjoitti: Menikö sulta nyt jotain ohi? Nimenomaan tarkoitin, että ammatillisissa ympyröissä naisen esineellistäminen on erityisen huonoa käytöstä.
Tai Rosan rintamerkkiä mukaillen "Kyrpä haisee vitulle".elco kirjoitti:Toki on, mutta jos "katse" on rikos mistä puhutaan niin kannattaisi uranaisen satsata vähän paksumpaan nahkaan.So Hard kirjoitti: Menikö sulta nyt jotain ohi? Nimenomaan tarkoitin, että ammatillisissa ympyröissä naisen esineellistäminen on erityisen huonoa käytöstä.
Auttaisiko asiaa, jos katsojalla olisi rintamerkki "Kyrpä nousee raivolla" tmv?
Sä et ehkä pertti kuitenkaan ole koskaan ollut työelämässä kauniina naisena vaan enemmänkin ehkä juuri sinä himokkaita katseita luovana setämiehenä, että en mä nyt lähtisi sinuna kauheasti määrittelemään. Ei se nyt mitenkään mahdoton toive olisi, että saisi olla (edes) töissään ilman että on ensisijaisesti pari tissejä ja pylly sen sijaan että olisi oman hommansa osaaja.exPertti kirjoitti:"toivottu huomio ei toivotulta henkilöltä".