Läskit

Yleinen lätinä jä kitinä
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Chap kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Mistä mielestäsi johtuu, että ylipaino on viimeisten 20-30:n vuoden aikana lisääntynyt?
Helppo. Länsimaissa ei ole ollut yhtään keskitysleiriä viimeiseen 20-30 vuoteen.
Natsilääkärit ovat tosin salakavalasti soluttautuneet leireiltä nyky-yhteiskuntaan missionaan kiduttaa ja sortaa viattomia liikalihavia poppakonsteillaan ja myrkkylääkkeillään.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti: - e-pillerien ja muiden hormonihoitojen käytön yleistyminen,
Mihin miesten hormonihoitoihin viittaat? Onko naisten liikalihavuus kasvanut merkittävästi miesten liikalihavuutta enemmän e-pillereiden vuoksi? Luulisi tuosta olevan helposti tarjolla olevaa tilastoa, johon ilmeisesti en ole vain törmännyt.
EveryWoman kirjoitti: - lihavien syyllistämismentaliteetin yleistyminen (kts. ketjun aloitus) ja hoikkuutta ihannoiva, kaikkialla läsnä oleva viestimien kuvavirta (näiden voisin kuvitella vaikuttavan ihmisten mielialaan ja sitä kautta kehon hormonitasapainoon)
Siis tämä aiheuttaa lihavuutta? Luulisi tuon olevan juuri päinvastoin, mutta ilmeisesti mekanismi on vähintäänkin salakavala.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mistä mielestäsi johtuu, että ylipaino on viimeisten 20-30:n vuoden aikana lisääntynyt?
Jos arvioin asiaa sen pohjalta, mitä olen itse kokenut, ja toisaalta sen pohjalta mitä koulussa on opetettu, niin ainakin seuraavista osatekijöistä:

- se, että ihmiset syövät enemmän, suurempia ja energiapitoisempia annoksia kuin ennen ja liikkuvat vähemmän,
- e-pillerien ja muiden hormonihoitojen käytön yleistyminen,
- masennuksen yleistyminen (vaikuttaa elimistön hormonitasapainoon + masennuksen hoidot voivat olla hormonaalisia),
- lihavien syyllistämismentaliteetin yleistyminen (kts. ketjun aloitus) ja hoikkuutta ihannoiva, kaikkialla läsnä oleva viestimien kuvavirta (näiden voisin kuvitella vaikuttavan ihmisten mielialaan ja sitä kautta kehon hormonitasapainoon)
- [tähän kaikki ne muut syyt, joita varmasti on olemassa, mutta joita en kykene kuvittelemaan].

Lyhyemmin: en tiedä täydellistä vastausta, kuten et sinäkään. Hormonit ovat yksi lisämuuttuja tuohon energiansaanti/kulutus -kaavaan, mutta kuka tietää mitä kaikkea muuta toistaiseksi tuntematonta asiaan vielä liittyy.
Muutama kommentti:

Masennus ei ole yleistynyt. Se ei siis selitä asiaa

E-pillerit tulivat käyttöön jo 60-luvulla.

Kuten Elcokin toi esiin, miehet käyttävät hyvin vähän hormonihoitoja.

Kuten Elcokin totesi, luulisi hoikkuuden ihannoinnin vaikuttavan toiseen suuntaan.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Mistä elimistöösi kertyvä lisäpaino koostui? Muuttuiko maan vetovoima sinua kohtaan, vai omasitko kenties fotosyntetisoivia geenejä ja pystyit lisäämään painoa auringonvalon, hiilidioksidin ja jalkojen kautta imeytyvien ravinteiden kautta? Vai oliko kyseessä jokin tieteelle vielä tuntematon energianlähde? Vai söitkö liikaa?
Ensimmäiset neljä vuotta söin saman verran kuin aiemminkin, en liikkunut ja tein kevyttä työtä (= kävin koulua). Sitten alkoi vituttaa, ja tein seuraavat muutokset:
- karkkipäivien määrä viikossa noin kuudesta yhteen, ja sinä yhtenäkin päivänä makeita vain maltillisesti,
- ykkösmaito rasvattomaan, levitteet kevyemmiksi jne.,
- viljatuotteet tummiksi ja kuitupitoisiksi,
- pizzat, kermaperunat ja muut rasvaiset ruokalajit kokonaan pois jne.,
- viitenä päivänä viikossa aerobista liikuntaa vähintään 60 min.

Tällä tyylillä edettiin puolisen vuotta, jonka aikana olin lisäksi kaksi kuukautta keskiraskaassa fyysisessä tehdastyössä. Tein vielä ylitöitä aina kun se oli mahdollista, joten elämään ei sinä aikana mahtunut juuri muuta kuin työ, liikkuminen ja kaupassa käynti. Vaikka en kaloreita laskenut, olen täysin varma että energinasaanti/kulutus -suhde oli tuona aikana reippaasti miinuksella (olen siis jo lähtökohtaisesti pieniruokainen, raskaita ruokia karttava, ja esim. pidän salaateista mutta en niiden kastikkeista). Occamilaisittain tätä loogista ristiriitaa ei kannata ensisijaisesti ratkaista olettamalla jonkin toistaiseksi tuntemattoman energianlähteen olemassaolo, vaan yksinkertaisesti myöntämällä, että ruoka-aineiden muuttumista energiaksi ihmiskehossa ei osata vielä kuvata riittävän hyvin. Se yksinkertainen "tästä aineesta tulee kaikille ihmisille kaikissa tilanteissa näin monta grammaa läskiä" -kaava nyt vain ei ole kovin hyvä.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Ei saatana, mun pitää lopettaa e-pillereiden syönti.
Kirjoitan tätä alasti
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti: Occamilaisittain tätä loogista ristiriitaa ei kannata ensisijaisesti ratkaista olettamalla jonkin toistaiseksi tuntemattoman energianlähteen olemassaolo, vaan yksinkertaisesti myöntämällä, että ruoka-aineiden muuttumista energiaksi ihmiskehossa ei osata vielä kuvata riittävän hyvin. Se yksinkertainen "tästä aineesta tulee kaikille ihmisille kaikissa tilanteissa näin monta grammaa läskiä" -kaava nyt vain ei ole kovin hyvä.
Aivan. Edelleen Occamilaisittain, mikä olisi ollut ratkaisu tuohon tilanteeseen?

Eli mitä muuttujaa (muuttujia) säätämällä olisit saanut painon laskuun?
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

NuoriDaavid kirjoitti:Eli mitä muuttujaa (muuttujia) säätämällä olisit saanut painon laskuun?
Ruumiinlämpöä? Huoneenlämpöä?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

elco kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: - e-pillerien ja muiden hormonihoitojen käytön yleistyminen,
Mihin miesten hormonihoitoihin viittaat? Onko naisten liikalihavuus kasvanut merkittävästi miesten liikalihavuutta enemmän e-pillereiden vuoksi? Luulisi tuosta olevan helposti tarjolla olevaa tilastoa, johon ilmeisesti en ole vain törmännyt.
Sanoin vastaavani sen pohjalta, mitä itse olen kokenut, ja että kattavaa vastausta minulla ei ole.

Oma kokemus = hormonihoito merkitsi enemmän kuin energiansaannin reipas vähentäminen ja kulutuksen lisääminen
:arrow: hormoneilla on asiaan vaikutusta ainakin joissakin tapauksissa; tuskin itse olen ainoa.

Miesten hormonaalisista hoidoista en tiedä yhtään mitään - sanoin vain kokemukseeni perustuen, että se voisi olla yksi mahdollinen syy lihomiseen. Ja jos hormonihoito voi vaikuttaa asiaan, mikseivät myös kehon luonnollisen hormonitasapainon muutokset voisi?

Varsinainen pointtihan oli, että niin kauan kuin on olemassa muuttujia, jotka vaikuttavat lihomiseen/laihtumiseen tuon esitetyn kalorilaskukaavan ulkopuolella, kaava ei toimi. Oletko eri mieltä?
elco kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: - lihavien syyllistämismentaliteetin yleistyminen (kts. ketjun aloitus) ja hoikkuutta ihannoiva, kaikkialla läsnä oleva viestimien kuvavirta (näiden voisin kuvitella vaikuttavan ihmisten mielialaan ja sitä kautta kehon hormonitasapainoon)
Siis tämä aiheuttaa lihavuutta? Luulisi tuon olevan juuri päinvastoin, mutta ilmeisesti mekanismi on vähintäänkin salakavala.
Kts. yllä. Kovempien rangaistustenkin luulisi vähentävän rikollisuutta, mutta ihminen ei ole niin yksinkertainen kone.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Occamilaisittain tätä loogista ristiriitaa ei kannata ensisijaisesti ratkaista olettamalla jonkin toistaiseksi tuntemattoman energianlähteen olemassaolo, vaan yksinkertaisesti myöntämällä, että ruoka-aineiden muuttumista energiaksi ihmiskehossa ei osata vielä kuvata riittävän hyvin. Se yksinkertainen "tästä aineesta tulee kaikille ihmisille kaikissa tilanteissa näin monta grammaa läskiä" -kaava nyt vain ei ole kovin hyvä.
Aivan. Edelleen Occamilaisittain, mikä olisi ollut ratkaisu tuohon tilanteeseen?

Eli mitä muuttujaa (muuttujia) säätämällä olisit saanut painon laskuun?
Luitko tuota ensimmäistä tekstiäni ollenkaan? Siellähän se lukee. Mutta se ei ole mikään yleispätevä ratkaisu kaikkien ihmisten paino-ongelmiin. Pointti oli, että yleispätevää (siis kaikkiin ihmisiin pätevää) ja terveellistä ratkaisua painonhallintaan ei tiedetä.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tuohon EW:n keissiin sen verran, että stressin ja ylipainon välillä on yhteys. Katso esim.

http://www.nih.gov/news/research_matter ... stress.htm

Eli olisiko (osa)syynä ollut stressi?
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Eiköhän nyt vaan lähdettäisi siitä, että vastauksesi lihavuuden yleistymiseen oli 1. bullettia lukuunottamatta luokatonta skeidaa.

EW tekee taas poikkeuksesta trendiä.
Viimeksi muokannut elco, 19.08.2008 15:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti: Luitko tuota ensimmäistä tekstiäni ollenkaan? Siellähän se lukee. Mutta se ei ole mikään yleispätevä ratkaisu kaikkien ihmisten paino-ongelmiin. Pointti oli, että yleispätevää (siis kaikkiin ihmisiin pätevää) ja terveellistä ratkaisua painonhallintaan ei tiedetä.
Luin luin. Jätit pillerit pois ja laihduit. Hyvä homma.

Mutta tuohon pointtiisi. Voi olla, että aina on joku teini-ikäinen mutanttininjakilpikonna, joka lihoaa ruoan hajusta, mutta 99,99% ihmisistä laihtuu, jos ei saa ruokaa.

En kannata näin lopullista ratkaisua, mutta kun ylipaino on 20-30 vuodessa rajusti lisääntynyt, niin pitää miettiä, mikä on muuttunut.

Tiedeyhteisö on ainakin sitä mieltä, että nykyään syödään enemmän ja liikutaan vähemmän ja tämä aiheuttaisi ylipainoepidemian.

Occamilaisittain ratkaisu kuulostaisi selkeältä.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 19.08.2008 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Muutama kommentti:

Masennus ei ole yleistynyt. Se ei siis selitä asiaa

E-pillerit tulivat käyttöön jo 60-luvulla.

Kuten Elcokin toi esiin, miehet käyttävät hyvin vähän hormonihoitoja.
No entäs ihmisten hormonitasapainon muutokset, olisivatko lisääntyneet (ok, voi olla ettei ole selvitetty)? Pillerit varmaan olivat koostumukseltaan erilaisia 60-luvulla. Ehkä nykyiset koostumukset vaikuttavat lihomiseen enemmän? Eivätkö muuten ihmiset lihoneet 1960-1980 -välisenä aikana? Hormonitoimintaa on ihmisissä ilman hoitojakin. Sitä paitsi hormonit ovat vain yksi asiaan vaikuttava muuttuja, jonka otin esiin, koska minulla on siitä omakohtaista kokemusta. Kun kerran löytyy yksi, jonka kaloriteoria unohtaa, niin miksei löytyisi muitakin?
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Muutama kommentti:

Masennus ei ole yleistynyt. Se ei siis selitä asiaa

E-pillerit tulivat käyttöön jo 60-luvulla.

Kuten Elcokin toi esiin, miehet käyttävät hyvin vähän hormonihoitoja.
No entäs ihmisten hormonitasapainon muutokset, olisivatko lisääntyneet (ok, voi olla ettei ole selvitetty)? Pillerit varmaan olivat koostumukseltaan erilaisia 60-luvulla. Ehkä nykyiset koostumukset vaikuttavat lihomiseen enemmän? Eivätkö muuten ihmiset lihoneet 1960-1980 -välisenä aikana? Hormonitoimintaa on ihmisissä ilman hoitojakin. Sitä paitsi hormonit ovat vain yksi asiaan vaikuttava muuttuja, jonka otin esiin, koska minulla on siitä omakohtaista kokemusta. Kun kerran löytyy yksi, jonka kaloriteoria unohtaa, niin miksei löytyisi muitakin?
Voihan se olla, että olet lääketieteen Nobelin jäljillä. Muista kuitenkin Occam ja muista, että miehetkin lihoavat (ja lapset).
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Luin luin. Jätit pillerit pois ja laihduit. Hyvä homma.
Niin. _Kilon_ _viikossa_. Syömällä ja sohvaperunoimalla samalla tavalla kuin lihomisvaiheessa. Miten, herra kaloriteoreetikko, selität tämän?
Mutta tuohon pointtiisi. Voi olla, että aina on joku teini-ikäinen mutanttininjakilpikonna, joka lihoaa ruoan hajusta, mutta 99,99% ihmisistä laihtuu, jos ei saa ruokaa.
Mutta heistä vain osalle on mahdollista syödä niin vähän, että laihtuu, ja pysyä silti terveenä. Mitä päivittäistä kalorimäärää esimerkiksi suosittelisit Manalalle?
En kannata näin lopullista ratkaisua, mutta kun ylipaino on 20-30 vuodessa rajusti lisääntynyt, niin pitää miettiä, mikä on muuttunut.

Tiedeyhteisö on ainakin sitä mieltä, että nykyään syödään enemmän ja liikutaan vähemmän ja tämä aiheuttaisi ylipainoepidemian.

Occamilaisittain ratkaisu kuulostaisi selkeältä.
Tässä tilastointi ja yksittäistapaukset joutuvat törmäyskurssille. Uskon ilman muuta, että osan lihomisilmiöstä selittää lisääntynyt syöminen ja vähentynyt liikkuminen. Mutta muitakin syitä mitä ilmeisimmin on, mikä varsinkin terveysalan ammattilaisten kannattaisi uskoa ja myöntää. Osaan yksittäistapauksista nykyinen teoria pätee hyvin, osaan taas ei. Tuollaisten ysiysi-prosenttilukujen viljelyä en suosittele ennen kuin on oikeasti tutkittu, minkä verran teoriaan sopimattomia tapauksia tosiasiassa on olemassa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Muista kuitenkin Occam ja muista, että miehetkin lihoavat (ja lapset).
Miehillä ja lapsillako ei ole hormonitoimintaa?
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Muista kuitenkin Occam ja muista, että miehetkin lihoavat (ja lapset).
Miehillä ja lapsillako ei ole hormonitoimintaa?
He hyvin harvoin syövät hormonilääkityksiä. Miksi heidän hormonitoimintansa olisi spontaanisti muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Tuohon EW:n keissiin sen verran, että stressin ja ylipainon välillä on yhteys. Katso esim.

http://www.nih.gov/news/research_matter ... stress.htm

Eli olisiko (osa)syynä ollut stressi?
Tuskin. Fyysisen työn etuna on juurikin stressittömyys. Nykyinen elämäni taas on silloiseen verrattuna moninkertaisesti stressaavampaa, mutta olen silti kymmenen kiloa kevyempi. Vaikka siis syön enemmän + liikun vähemmän.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Muista kuitenkin Occam ja muista, että miehetkin lihoavat (ja lapset).
Miehillä ja lapsillako ei ole hormonitoimintaa?
He hyvin harvoin syövät hormonilääkityksiä. Miksi heidän hormonitoimintansa olisi spontaanisti muuttunut viimeisten vuosikymmenten aikana?
Olen käsittänyt, että elinolosuhteet voivat vaikuttaa hormonitoimintaan.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Luin luin. Jätit pillerit pois ja laihduit. Hyvä homma.
Niin. _Kilon_ _viikossa_. Syömällä ja sohvaperunoimalla samalla tavalla kuin lihomisvaiheessa. Miten, herra kaloriteoreetikko, selität tämän?
Mutta tuohon pointtiisi. Voi olla, että aina on joku teini-ikäinen mutanttininjakilpikonna, joka lihoaa ruoan hajusta, mutta 99,99% ihmisistä laihtuu, jos ei saa ruokaa.
Mutta heistä vain osalle on mahdollista syödä niin vähän, että laihtuu, ja pysyä silti terveenä. Mitä päivittäistä kalorimäärää esimerkiksi suosittelisit Manalalle?
.
Tämä on niin pitkä ketju, että sinulta on jäänyt huomaamatta, että minä en ole pauhannut kalorien laskemisesta. Itse kerroin laihduttaneeni niin, että olen pyrkinyt siihen, että minulla on pieni nälkä jatkuvasti. Näin olen laihtunut. Ei mitään laskemista.

Varmastikin hormoneilla on merkitystä, katso edellä oleva linkittämäni stressin ja ylipainon yhteys.

Varmastikin sinun tapauksessasi e-pillerit olivat oleellisia. Se ei kuitenkaan auta niitä, jotka eivät syö e-pillereitä eikä poista sitä, että sinäkin olisit laihtunut myös syömällä vähemmän. Toki tapauksessasi parempi ratkaisu oli jättää pillerit pois.

"Mutta heistä vain osalle on mahdollista syödä niin vähän, että laihtuu, ja pysyä silti terveenä. "

Mihin perustat tuon väitteesi. Jos ihminen vähentäisi tasaisesti hiljalleen syömistään niin, että paino alkaisi lopulta tippua esim. 1/2 kg viikossa (ei lasketa absoluuttisia kaloreita, vaan hiljalleen vähennetään kalorimäärää, oli se mikä tahansa), niin mitä kuvittelet tapahtuvan? Hän sairastuu? Kuolee? Ei vaan hän lopulta alkaa hiljalleen laihtua.

Manalan kalorimäärä kuulostaa vähäiseltä, mutta se on ilmeisesti hänelle liikaa (jos hän haluaa laihtua). Ei hän kuolisi, jos söisi vähemmän. Toki voi olla, että hän ei jaksaisi raskasta työtään yhtä hyvin.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

BettyB. kirjoitti:
masa kirjoitti:Ajankohta oli toki kesäloma, joten hommaan oli helppio keskittyä ja aikaa oli. Duunin ohessa tuo ei olekaan niin helppo nakki.
Mä taas olen huomannut just toisin päin. Arkena on helppo laihduttaa, kun on ne tarkat rutiinit, mutta näin lomalla tuntuu olevan jatkuvasti jotain kissanristiäistä tai muuten muiden ruokien syömistä, joka vaikeuttaa kalorien laskemista. Ja kuten sanottu, liikunta ei kuitenkaan ole se kovin juttu, mutta auttaa tavotteiden saavuttamisessa. Mulla paino putoaa parhaiten ihan sellasilla pienilläkin, 45 minuutin piskikusetuksilla, kunhan muuten a) juon kunnolla vettä ja b) syön tasaisesti sen 1200-1300 kaloria päivän aikana.
Mulla taas laihtuminen tuntuu vaativan melko ehdotonta liikuntarääkkiä. Pelkällä terveellisesti syömällä en saa painoani putoamaan. Pudotinhan mä tuossa toissatalvena/keväänä 15 kiloa sillä, että tein 10 kilometrin lenkin käytännössä lähes joka ikinen päivä (50-90km viikossa) ja söin todella kurinalaisesti 1300-1500 kilokaloria päivässä, enkä käyttänyt alkoholia käytännössä lainkaan joitakin irish coffeeita lukuunottamatta joita join silloin tällöin yhden lenkin päälle kovassa pakkasessa. Paino tippui sen 15 kiloa, mutta jymähti sitten siihen, eikä puoleentoista kuukauteen muuttunut mihinkään. Sitten katosi motivaatio (ja mahdollisuus) noin hurjaan liikkumiseen kun alkoi taas kevään/kesän duunisesonki eikä aikaa eikä voimaa yksinkertaisesti enää riittänyt edelliseen malliin liikkua noinkin pöljiä määriä.

Ruokavalio kuitenkin pysyi jotakuinkin samanlaisena, ja paino lähti siitä huolimatta takaisin nousuun, minkä pitäisi olla kaloriteorian perusteella aivan täydellinen mahdottomuus 100-kiloiselle miehelle noin 1500 kilokalorin päivätankkauksella, vaikka olisi koomassa. Lisäksi vintti tuntui käyvän jatkuvasti vähän puolihimmeillä ja olo oli jatkuvasti heikonpuoleinen ja huimaava, kun yhdisti tuon liikuntamäärän tuohon ravinnonsaantiin ja "normaaliin" työhön. En siis tosissaan ollut sellaisessa työkunnossa, että olisin mitenkäänpäin jaksanut näitä yli 12-tuntisia työpäiviä mitä kesällä tulee eteen.

Keinot laihtumiseen on siis vähän kortilla, koska ravinnonsaantia ei yksinkertaisesti voi oikein laskea enempää jos haluaa pysyä tolkuissaan, ja toisaalta taas liikuntamäärän kasvattaminen on fyysisesti kuluttavan työn oheen hankalaa sekin. Eikä aina riitä oikein ne tunnitkaan vuorokaudessa. Keskitysleirillä varmasti laihtuisin, mutta keskitysleirin vangit eivät olleet kovinkaan työkykyisiä tai terveitä.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Varmastikin sinun tapauksessasi e-pillerit olivat oleellisia. Se ei kuitenkaan auta niitä, jotka eivät syö e-pillereitä....
Ei niin. Siksi sanoin, että en tiedä yleispätevää ratkaisua, ja toivoin etenkin terveysalan ammattilaisten myös myöntävän tämän omalta osaltaan. Ei takuulla tee ihmisen psyykelle ainakaan hyvää kuulla olevansa laiska ja itsekuriton vässykkä, joka vain huijaa syömiensä ruokien määrissä, jos totuus on esim. tuo mitä Manala tässä ketjussa on kuvaillut.
"Mutta heistä vain osalle on mahdollista syödä niin vähän, että laihtuu, ja pysyä silti terveenä. "

Mihin perustat tuon väitteesi.
Kts. Manalan edellinen viesti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

EveryWoman kirjoitti: Uskon ilman muuta, että osan lihomisilmiöstä selittää lisääntynyt syöminen ja vähentynyt liikkuminen.
Syöminen on myös todistettavasti lisääntynyt ja ruokavaliot ovat muuttuneet. Tänä päivänä ihmiset kuluttavat äärimmäisen energiapitoisia ruokia, jotka helposti kulutettavia, maukkaita ja halpoja.

Mielestäni on paljon fiksumpaa miettiä, mikä aiheuttaa vääränlaiset elintavat kuin pohtia energian hyödyntämisen yksilöllisiä eroja. Vaikka energianhyödyntäminen saataisiin jollain lääkkeellä puolitettua, niin silti meistä jokainen joutuisi säätelemään syömistään.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

sivustahuutaja kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Uskon ilman muuta, että osan lihomisilmiöstä selittää lisääntynyt syöminen ja vähentynyt liikkuminen.
Syöminen on myös todistettavasti lisääntynyt ja ruokavaliot ovat muuttuneet. Tänä päivänä ihmiset kuluttavat äärimmäisen energiapitoisia ruokia, jotka helposti kulutettavia, maukkaita ja halpoja.

Mielestäni on paljon fiksumpaa miettiä, mikä aiheuttaa vääränlaiset elintavat kuin pohtia energian hyödyntämisen yksilöllisiä eroja. Vaikka energianhyödyntäminen saataisiin jollain lääkkeellä puolitettua, niin silti meistä jokainen joutuisi säätelemään syömistään.
Vääränlaiset elintavat ovat yksi ongelma; terveellisistä elintavoista riippumaton lihominen taas toinen. Minun mielestäni molempiin olisi ihan fiksua miettiä ratkaisuja, enkä katso tarpeelliseksi asettaa näitä arvojärjestykseen. Typerää on tarjota vääränlaisten elintapojen korjaamista jälkimmäisen ongelman ratkaisuksi vain siksi, että elintapoihin liittyvät ongelmat ovat tilastollisesti niin-ja-niin yleisiä.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti: Keinot laihtumiseen on siis vähän kortilla, koska ravinnonsaantia ei yksinkertaisesti voi oikein laskea enempää jos haluaa pysyä tolkuissaan, ja toisaalta taas liikuntamäärän kasvattaminen on fyysisesti kuluttavan työn oheen hankalaa sekin. Eikä aina riitä oikein ne tunnitkaan vuorokaudessa. Keskitysleirillä varmasti laihtuisin, mutta keskitysleirin vangit eivät olleet kovinkaan työkykyisiä tai terveitä.
Kinkkiseltä kuulostaa.

Jos haluat, niin lääkäri kyllä kirjoittaa lääkettä. Mä kirjoittaisin Acompliaa. Se vaikuttaa muutenkin, kuin pelkän ruokahalun alenemisen kautta.
Vastaa Viestiin