Läskit

Yleinen lätinä jä kitinä
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manala: ihan ystävyydellä (nyt kun höyryä tuli päästettyä ulos) kysyn sitä, että onko kaloriesi saanti varmasti todellinen? On nimittäin aivan tutkittu juttu, että ihmiset arvioivat energiansaantinsa alakanttiin ja "unohtavat" asioita jopa silloin, kun pitävät ruokapäiväkirjaa.

Sun energiansaanti kuulostaa vähäiseltä ja elämäntavat hyviltä.

Mitkäs sun mitat sitten on? En mä kertomasi perusteella osaa sun elämäntapojasi moittia.

Jos sä noilla spekseillä olet ylipainoinen, etkä laihdu, niin lääkettä voisi kokeilla. Sitä ennen kuitenkin kehoittaisin äärimmäisen itsekriittisesti ja rehellisesti pitämään ruokapäiväkirjaa, alkoa unohtamatta.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:Manala: ihan ystävyydellä (nyt kun höyryä tuli päästettyä ulos) kysyn sitä, että onko kaloriesi saanti varmasti todellinen? On nimittäin aivan tutkittu juttu, että ihmiset arvioivat energiansaantinsa alakanttiin ja "unohtavat" asioita jopa silloin, kun pitävät ruokapäiväkirjaa.
Aika hyvin lähellä todellista. Varmasti menee 1500-3000kcal haarukkaan, ellei jätetä pois tolkuttomia dokaamispäiviä, joita ei nyt ihan hirveän useasti ole. Työni puolesta suunnittelen myös ateriakokonaisuuksia ja erityisruokavalioita, joten ei nää mulle ihan arvailuasioita ole.
Mitkäs sun mitat sitten on?
Pyörii kaiketi siinä jossain 183/120 paikkeilla, eli varsin rutkasti ylipainoa taulukoiden perusteella. Joskin olen myös kohtuullisen raamikkaasti rakentunut ja piilolihaksikas, joten normaalipaino lienisi luokkaa 85-90 kiloa eikä ihan normi-normit, eikä tuo ylipaino siksi yleensä ihan niin näkyvää ole ympäristön arvioinnin perusteella.
Jos sä noilla spekseillä olet ylipainoinen, etkä laihdu, niin lääkettä voisi kokeilla. Sitä ennen kuitenkin kehoittaisin äärimmäisen itsekriittisesti ja rehellisesti pitämään ruokapäiväkirjaa, alkoa unohtamatta.
No ruokapäiväkirjaa en tällä hetkellä pidä, mutta olen kyllä pitänyt. Tänään olen syönyt 250 grammaa lohta, 60 gramaa kermaviiliä sekä 150 grammaa vihannesriisiä, nyt laitoin juuri mikroon samaa kamaa, 210 grammaa lohta ja 140 grammaa vihannesriisiä. Kermaviiliä saman verran kuin aiemmin. Muuta en ole tänään syönyt.

Eli tuo jäänee päivän saldoksi, 460g lohta uunissa ilman rasvaa paahdettuna (880kcal), 290g vihannesriisiä (tummasta riisistä) (350kcal) ja 120g kermaviiliä (160kcal), eli yhteensä päivän syömiset karvan alle 1400kcal. Tämän lisäksi olen tosin syönyt parikymmentä grammaa salmiakkia (sanotaan nyt yläkanttiin vaikka ~100kcal) ja aion juoda pullon skumppaa (520kcal). Muuten olen juonut ainoastaan vettä ja light-limua, siis ei kaloreita. Päivän saldo siis 2020kcal.

Eilen (sunnuntai) vedin samaa lohta 300g (570kcal, oli pakko ostaa koko merilohifile!), sekä vihannesriisiä siihen ehkä 200g (240kcal), vähän isompi annos kun tuli suoraan uunista, mutta ilman kermaviilejä. Yhteensä 810kcal. Toiseksi ateriaksi vedin ABC:llä kana-katkarapuwokin, minkä ravintoarvoista en tiedä, mutta annos oli sen verran pieni että veikkaan noin kahdeksaasataa kilokaloria maksimissaan yhteensä. Jotain 1600kcal -luokkaa siis joka tapauksessa. Juomaksi vain kalorittomia juomia ja lasi maitoa.

Eli, en todellakaan vedä kaloreita kovin paljon, mutta ruuat ehkä pitäisi jotenkin oppia jaottelemaan harvemmin syödyiksi. Mutta jotenkin vedän mieluummin "kunnon" aterian kaksi kertaa kuin syön pähkinöitä pitkin päivää. Ruokamäärät mittaan digitaalivaa'alla.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Herra Manala kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Eli viidessä vuodessa ylimääräinen lasillinen tuoremehua päivässä (2dl, 80kcal) kerryttää 21 kiloa läskiä.
Virheellinen päätelmä. 5 kertynyttä lisäkiloa vaatii noin 80 kilokaloria ylimääräistä energiaa vuorokaudessa ihan pelkästään elintoimintojen ylläpitämiseen.
Ja lisäjokerina noussut verensokeri nopeuttaa aineenvaihduntaa, joten kroppa itse asiassa polttaa enemmän energiaa - ja sen myötä läskiä - syömisen jälkeen kuin nälässä. Jotkut ihmiset huomaavat tämän siitä, että heille tulee aterian jälkeen kuuma.

Se on se ajatus aterioiden tasaisen jakamisenkin takana. Kroppa pysyy jatkuvasti poltolla eikä mene nälän myötä säästöliekille. Sen vuoksi ehkä kannattaisi, Manala, syödä niitä pähkinöitä pitkin päivää.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Eli viidessä vuodessa ylimääräinen lasillinen tuoremehua päivässä (2dl, 80kcal) kerryttää 21 kiloa läskiä.
Virheellinen päätelmä. 5 kertynyttä lisäkiloa vaatii noin 80 kilokaloria ylimääräistä energiaa vuorokaudessa ihan pelkästään elintoimintojen ylläpitämiseen.
Ja lisäjokerina noussut verensokeri nopeuttaa aineenvaihduntaa, joten kroppa itse asiassa polttaa enemmän energiaa - ja sen myötä läskiä - syömisen jälkeen kuin nälässä. Jotkut ihmiset huomaavat tämän siitä, että heille tulee aterian jälkeen kuuma.

Se on se ajatus aterioiden tasaisen jakamisenkin takana. Kroppa pysyy jatkuvasti poltolla eikä mene nälän myötä säästöliekille. Sen vuoksi ehkä kannattaisi, Manala, syödä niitä pähkinöitä pitkin päivää.
Hmm. Ei mulle kyllä tule koskaan lämmin/hikoileva olo aterian jälkeen ellei syö lämmintä ja ilma ole kuuma, jolloin lämmin ateria vielä lämmittää kehoa entisestään.

Mutta mitä tohon lisäjokerijuttuun tulee, niin lisä-lisäjokerina noi erot tietysti vielä kasvavat tuosta, kun aletaan tekemään työtä tai edes noustaan sohvalta/sängystä. Itsehän laskin noi energiantarpeet ainoastaan levossa. Sitten kun aletaan liikkumaan normaalisti päivän mittaan, niin lisääntynyt massa vaatii suhteessa vielä enemmän energiaa kuin levossa. Eli 5kg lisäys laskennallisesti on aivan maksimi ja toimii ainoastaan silloin kun mitään ei tehdä. Kun liikutaan normaalisti edes päivien töiden verran, niin todellisuudessa mehulasin aiheuttama ero on tuota viittäkään kiloa vähäisempi.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Herra Manala kirjoitti:aion juoda pullon skumppaa (520kcal). Muuten olen juonut ainoastaan vettä ja light-limua, siis ei kaloreita. Päivän saldo siis 2020kcal.
Fuck that! Tein juoppona vielä drinkinkin päälle. Vodkaa ja light-limua. Muutettakoon päivän kokonaissaldoksi siis 2220kcal. Iik, näähän alkaa olemaan kohta jo normaalipainoisen liikumattoman aikuisen miehen päivittäisiä kalorikulutuslukemia!
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Chap kirjoitti: No tässähän se ratkaisu on! Jatkossa sinun pitää kehottaa potilaitasi lukemaan de Melloa ja pyrkimään itsereflektion kautta pysyvään elämänmuutokseen.
Olisiko mitään, jos sittenkin menisin sinne keskitysleiriin?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Tänään olen syönyt 250 grammaa lohta, 60 gramaa kermaviiliä sekä 150 grammaa vihannesriisiä, nyt laitoin juuri mikroon samaa kamaa, 210 grammaa lohta ja 140 grammaa vihannesriisiä. Kermaviiliä saman verran kuin aiemmin. Muuta en ole tänään syönyt.
"This week I 'ave mostly been eating bourbon biscuits"


Minulle tuo kirjoittamasi ja lainaamani osuus oli painonpudotuksessa aiemmin aina ongelma. Syömällä kaksi kertaa päivässä ei jaksa, eikä laihdu. Kroppa vaan jumii samoissa kiloissa, ja kun naapuri tilasi pitsan tulivat sen kalorit minun vatsananahkaani. Mun piti oikeasti syödä itseni hoikemmaksi.

Mitat olivat 186*100

Aamianen = 300 kcal
lounas =700 kcal
välipala =100 kcal
päivällinen = 800 kcal
iltapala = 200

Liikuntaa viikkoon noin 3000 - 3500 kcal. Liikuntamuotona 1,5 - 2 h tunnin kävelylenkit. Alkoholi pois ja tuloksena 6 vkoa ja -9 kg. Ajankohta oli toki kesäloma, joten hommaan oli helppio keskittyä ja aikaa oli. Duunin ohessa tuo ei olekaan niin helppo nakki.

Toi oli kelpo kaveri hommassa.

http://www.moreon.fi/More%20On/Tuotteet ... tamittarit

Painon pudottaminen on oikeasti minulle helvetin helpoa, mutta siinä saavutetussa painossa pysyminen ei. Sitä hommaa en osaa, en sitte perskeles millään :?
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Voisin yhtyä Daveen ainakin siinä, että Manala, sun kannattaisi ehkä tarkistuttaa lääkärillä ettei sulle ole kehittynyt insuliiniresistenssiä? Tuo meinaan tosiaan kuulostaa siltä. Myös kilpirahanen ja muut stressihormonitsydeemit kannattaisi tarkistuttaa.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Manalalla on insuliiniresistenssi
Herra Manala kirjoitti: Mutta yleisesti ottaen vereni insuliinipitoisuus on lääkärin mukaan todella korkea 12 tunnin syömättömyydenkin jälkeen..
Kyseessä todennäköisesti on metabolinen oireyhtymä.

Se ei kuitenkaan oleellisesti muuta hoitoa, kuten jo edellisellä sivulla kirjoitin. MBO:ään liittyviä muutoksia (kohonnut kolesteroli, kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri) voidaan hoitaa lääkkeillä, mutta laihtumiseen niillä ei ole vaikutusta.

Lääke, jota voisi kokeilla on acomplia

Tärkein haittavaikutus on masennus, jota ilmaantuu muutamalle prosentille. Ei acompliakaan ihmeitä tee, "Painon pudotus kahden vuoden jälkeen oli ACOMPLIA 20 mg -ryhmässä 5,1 kg ja plaseboryhmässä 1,2"
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

NuoriDaavid kirjoitti:MBO:ään liittyviä muutoksia (kohonnut kolesteroli, kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri) voidaan hoitaa lääkkeillä, mutta laihtumiseen niillä ei ole vaikutusta.
Lisäksi joidenkin noista lääkkeistä haittavaikutukset ylittävät niiden hyödyn. Ainakin kolesterolilääkkeistä statiinit ovat ihan myrkkyä.
Lääke, jota voisi kokeilla on acomplia
No siis ei, sillä tuo lääke on tarkoitettu vähentämään ruokahalua, eikä Maniksen ongelmana ole ylensyönti tai liika ruokahalu. Kroppa on vaan jumittunut anaboliseen tilaan ja siitä pitäisi päästä irti.
Viimeksi muokannut NegaDuck, 19.08.2008 8:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NegaDuck kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:MBO:ään liittyviä muutoksia (kohonnut kolesteroli, kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri) voidaan hoitaa lääkkeillä, mutta laihtumiseen niillä ei ole vaikutusta.
Lisäksi joidenkin noista lääkkeistä haittavaikutukset ylittävät niiden hyödyn. Ainakin kolesterolilääkkeistä statiinit ovat ihan myrkkyä.
Tuo ei todellakaan pidä paikkaansa. Kaikki luettelemani lääkeaineet vähentävät kuolleisuutta. Ei niitä toki pidä huvikseen syödä.

Toki kaikilla lääkkeillä on mahdollisia haittavaikutuksia.

Ehkä tämä on hiukan karkeasti sanottu, mutta älä esitä kovin vahvoja mielipiteitä asioista, joista et ilmeisesti tiedä riittävästi.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

NuoriDaavid kirjoitti:Ehkä tämä on hiukan karkeasti sanottu, mutta älä esitä kovin vahvoja mielipiteitä asioista, joista et ilmeisesti tiedä riittävästi.
Joopa joo, minulle uskallat sanoa noin, muttet Manalalle, koska en ole kovinkaan aggressiivinen (itse asiassa olen täynnä patoutunutta turhautumisraivoa ihmisten ovimattona olemisesta, mutta olen liian nössö loukkaamaan ihmisiä takaisin). Mutta ihan sama. Katsos, tää on keskustelua elikkäs väittelyä. Esitä vaan vasta-argumentteja. I will stand corrected, simple as that.

"Statiinit on ihan myrkkyä" kuulostaa ehkä mielipiteeltä, mutta on siinä takana faktaakin. Ne laskevat koentsyymi Q10- tasoja joka hidastaa aineenvaihduntaa ja siten energiankulutusta, eli laihtuminen vaikeutuu ja sitä muutenkin vaan väsähtää.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NegaDuck kirjoitti: "Statiinit on ihan myrkkyä" kuulostaa ehkä mielipiteeltä, mutta on siinä takana faktaakin. Ne laskevat koentsyymi Q10- tasoja joka hidastaa aineenvaihduntaa ja siten energiankulutusta, eli laihtuminen vaikeutuu ja sitä muutenkin vaan väsähtää.
http://en.wikipedia.org/wiki/Statin#Ind ... s_and_uses

"This translates in a 60% decrease in the number of cardiac events (heart attack, sudden cardiac death), and a 17% reduced risk of stroke"
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Acomplia vaikuttaa muutenkin kuin ruokahalua vähentämällä.

"Rimonabantti on selektiivinen kannabinoidi-1 (CB1) -reseptorin antagonisti, joka estää kannabinoidiagonistien vaikutuksia in vitro ja in vivo.
Endokannabinoidijärjestelmä on aivoissa ja perifeerisissä kudoksissa (mukaan lukien rasvasolut) toimiva fysiologinen järjestelmä, joka vaikuttaa energiatasapainoon, glukoosin ja rasvojen aineenvaihduntaan ja painoon. Mesolimbisen järjestelmän neuronien välityksellä se säätelee erittäin maukkaiden, makeiden tai rasvaisten, ruokien syömistä."

Ruokahalun väheneminen on vain yksi sen vaikutuksista.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

"Statiinit on myrkkyä" argumentistä vedin herneen nenään, koska niillä hoidetaan ihmisiä joilla on kohonneen kolesterolin takia kohonnut sydäninfarktin, aivohalvauksen ja sydänperäisen äkkikuoleman riski ja ne tutkitusti (kts.ed.) vähentävät näiden tilojen esiintyvyyttä.

Statiineilla on mahdollisia haittavaikutuksia, kuten kaikilla lääkkeillä, mutta niiden hyödyt selkeästi ylittävät niiden haitat.

Sen takia heittosi alkoi watuttaa.

Ei kyse ole siitä, kuka sen esitti.
NegaDuck

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Joo. Ensin pitäisi vaan selvittää kuuluuko Manala edes riskiryhmään. Olen vähän siellä täällä kuullut kritiikkiä siitä että kolesterolilääkkeitä kirjoitetaan ihmisille vähän turhan herkästi. Niistä on toki apua jos kolesteroli on vaarallisen korkealla. Mutta jos se on vain hieman koholla, lääkkeestä on luullakseni enemmän haittaa kuin hyötyä.
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

NegaDuck kirjoitti:Joo. Ensin pitäisi vaan selvittää kuuluuko Manala edes riskiryhmään. Olen vähän siellä täällä kuullut kritiikkiä siitä että kolesterolilääkkeitä kirjoitetaan ihmisille vähän turhan herkästi. Niistä on toki apua jos kolesteroli on vaarallisen korkealla. Mutta jos se on vain hieman koholla, lääkkeestä on luullakseni enemmän haittaa kuin hyötyä.
Tässä ehkä tuli väärinkäsitys. En tarkoittanut, että Manalalle ruvettaisiin kolesterolia alentavaa lääkettä syöttämään, ellei kolesteroli ole selvästi koholla. Toki se pitää ensin mitata. Tarkoitin sitä, että MBO:ään liittyviä asioita (kohonnut kolesteroli, kohonnut verenpaine, kohonnut verensokeri) voidaan hoitaa lääkkein, mutta itse ylipainoon niiden hoitamisella ei ole vaikutusta.

Se, millä arvoilla statiineja tulee syödä, on jatkuvan arvioinnin kohteena. Toki, jos niitä syötettäisiin ihmisille, joiden kolesteroli ei ole riittävästi koholla, niin hyötyjen suhteellinen osuus alenee ja haittojen suhteellinen osuus lisääntyy. Laajalti ottaen niitä käytetään suomessakin liian vähän, eli läheskään kaikki, jotka lääkkeistä selvästi hyötyisivät, eivät niitä syö.

Toki varmasti on potilaita, joille niitä on määrätty turhan herkästi ja aina joku saa negatiivisen lottovoiton, eli harvinaisen mutta vakavan sivuvaikutuksen.

Mutta edelleen, se ei tarkoita, että "statiinit on ihan myrkkyä".
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

masa kirjoitti:Ajankohta oli toki kesäloma, joten hommaan oli helppio keskittyä ja aikaa oli. Duunin ohessa tuo ei olekaan niin helppo nakki.
Mä taas olen huomannut just toisin päin. Arkena on helppo laihduttaa, kun on ne tarkat rutiinit, mutta näin lomalla tuntuu olevan jatkuvasti jotain kissanristiäistä tai muuten muiden ruokien syömistä, joka vaikeuttaa kalorien laskemista. Ja kuten sanottu, liikunta ei kuitenkaan ole se kovin juttu, mutta auttaa tavotteiden saavuttamisessa. Mulla paino putoaa parhaiten ihan sellasilla pienilläkin, 45 minuutin piskikusetuksilla, kunhan muuten a) juon kunnolla vettä ja b) syön tasaisesti sen 1200-1300 kaloria päivän aikana.
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

On mulla jonkin verran taipumusta kohonneeseen verenpaineeseen, varsinkin jos on stressi päällä. Molemmat vanhemmat vetää verenpainelääkkeitä, joten osittain painaa perintötekijätkin. En kuitenkaan syö mitään lääkkeitä siihen, kun ei paineet niin hirveästi koholla ole eikä tunnu aiheuttavan oireita. Veren sokeriarvotkin ovat muistaakseni aika reippaasti tavallista korkeammat. Kolestroliarvot mulla sen sijaan on ihan esimerkilliset, alle 5 kokonaiskolestroli ja sekin jakautunut hyvin.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Äh, alkoi vähän nyppiä tuo putkiajattelijoiden 'ihminen on robotti' –asenne, joten sanonpa mielipiteeni.

Syö vähemmän kuin kulutat on aivan liian yliyksinkertaistava ohje niin kauan kuin ei tiedetä tarkalleen, mitä energiamäärää mikäkin ruoka-ainemäärä tarkasteltavana olevan henkilön ruoansulatusjärjestelmässä vastaa. Ja sehän on aihe, josta ei tiedetä vielä läheskään kaikkea olennaista. Jo samalla ihmisellä tuo suhdeluku vaihtelee tilanteesta toiseen – voisi siis kuvitella että erot eri ihmisten välillä voivat myös olla ratkaisevia.

Omassa menneisyydessäni on viiden vuoden jakso, jolloin lihoin tasaisesti kaksi kiloa vuodessa. Kalori-inputin radikaali vähentäminen, syötävien ruokien vaihtaminen terveellisempiin vaihtehtoihin, keskiraskaan fyysisen työn tekeminen ja sen lisäksi aerobisen liikunnan harrastaminen viitenä päivänä viikossa eivät vaikuttaneet lihomiseen millään tavalla. Söin tasan varmasti silloin ”vähemmän kuin kulutin”, siis yleisesti hyväksytyillä energiasisältö- ja kulutusmäärillä mitattuna. Lopulta kyllästyin syömisieni vahtimiseen, kun siitä ei ollut mitään hyötyä, ja elämäntavat palasivat lähes ennalleen (terveellisemmät ruoka-ainekset tosin jäivät elämääni pysyvästi, mutta toisaalta syön varsin usein myös ylimääräisiä makeita).

Sitten lopetin e-pillerit. Paino putosi kilon viikossa - siis vaikka söin saman verran kuin lihoessani enkä liikkunut - kunnes painoin taas saman verran kuin ennen lihomiskierrettä, ja jäi siihen. Silloin vasta tajusin, että paino oli alkanut nousta samaan aikaan kun aloitin pillerien popsimisen. Painon vaihtelu ei siis korreloinut energiansaantini ja kulutukseni kanssa millään havaittavalla tavalla. Estrogeenihoidon kanssa se puolestaan korreloi varsin selvästi.

On totta, että keskitysleireillä ja nälänhätäalueilla ei ole lihavia ihmisiä. Eli ilman muuta äärimmäisessä nälässä elävä ihminen poikkeuksetta laihtuu. Mutta ovatko nälänhädän alaiset ihmiset terveitä sen lisäksi että ovat laihoja? Onko kokonaisvaltaisesti terveellistä elää niin äärimmäisessä nälässä, että varmasti laihtuu muista muuttujista riippumatta? Asian yksinkertaistaminen tälle tasolle on takuulla enemmän haitallista kuin hyödyllistä henkilölle, jonka paino ei pysy aisoissa kurinalaisillakaan elämäntavoilla. Sellaisia ihmisiä on uskoakseni paljon enemmän kuin täällä keskustelun ulkopuolelle jätetyt marginaalitapaukset.

Lääkäreille ja muille asiaa henkilökohtaisesti kokemattomille besserwissereille suosittelisin nöyryyttä maailman keskeneräisyyden edessä. Joskus kannattaa yrittää muistaa, että emme tiedä vielä kaikista asioista kaikkea. Sen myöntämisen, ettei tiedä ratkaisua johonkin ongelmaan, ei pitäisi olla mikään häpeä.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

No niin, EW tuli meidän puolellemme. Game over for you, ND ja sivustahuutaja.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti:.

Lääkäreille ja muille asiaa henkilökohtaisesti kokemattomille besserwissereille suosittelisin nöyryyttä maailman keskeneräisyyden edessä. Joskus kannattaa yrittää muistaa, että emme tiedä vielä kaikista asioista kaikkea. Sen myöntämisen, ettei tiedä ratkaisua johonkin ongelmaan, ei pitäisi olla mikään häpeä.
Mistä mielestäsi johtuu, että ylipaino on viimeisten 20-30:n vuoden aikana lisääntynyt?
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

EveryWoman kirjoitti: Omassa menneisyydessäni on viiden vuoden jakso, jolloin lihoin tasaisesti kaksi kiloa vuodessa. Kalori-inputin radikaali vähentäminen, syötävien ruokien vaihtaminen terveellisempiin vaihtehtoihin, keskiraskaan fyysisen työn tekeminen ja sen lisäksi aerobisen liikunnan harrastaminen viitenä päivänä viikossa eivät vaikuttaneet lihomiseen millään tavalla. Söin tasan varmasti silloin ”vähemmän kuin kulutin”, siis yleisesti hyväksytyillä energiasisältö- ja kulutusmäärillä mitattuna.
Mistä elimistöösi kertyvä lisäpaino koostui? Muuttuiko maan vetovoima sinua kohtaan, vai omasitko kenties fotosyntetisoivia geenejä ja pystyit lisäämään painoa auringonvalon, hiilidioksidin ja jalkojen kautta imeytyvien ravinteiden kautta? Vai oliko kyseessä jokin tieteelle vielä tuntematon energianlähde? Vai söitkö liikaa?
Chap

Viesti Kirjoittaja Chap »

NuoriDaavid kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:.

Lääkäreille ja muille asiaa henkilökohtaisesti kokemattomille besserwissereille suosittelisin nöyryyttä maailman keskeneräisyyden edessä. Joskus kannattaa yrittää muistaa, että emme tiedä vielä kaikista asioista kaikkea. Sen myöntämisen, ettei tiedä ratkaisua johonkin ongelmaan, ei pitäisi olla mikään häpeä.
Mistä mielestäsi johtuu, että ylipaino on viimeisten 20-30:n vuoden aikana lisääntynyt?
Helppo. Länsimaissa ei ole ollut yhtään keskitysleiriä viimeiseen 20-30 vuoteen.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriDaavid kirjoitti:Mistä mielestäsi johtuu, että ylipaino on viimeisten 20-30:n vuoden aikana lisääntynyt?
Jos arvioin asiaa sen pohjalta, mitä olen itse kokenut, ja toisaalta sen pohjalta mitä koulussa on opetettu, niin ainakin seuraavista osatekijöistä:

- se, että ihmiset syövät enemmän, suurempia ja energiapitoisempia annoksia kuin ennen ja liikkuvat vähemmän,
- e-pillerien ja muiden hormonihoitojen käytön yleistyminen,
- masennuksen yleistyminen (vaikuttaa elimistön hormonitasapainoon + masennuksen hoidot voivat olla hormonaalisia),
- lihavien syyllistämismentaliteetin yleistyminen (kts. ketjun aloitus) ja hoikkuutta ihannoiva, kaikkialla läsnä oleva viestimien kuvavirta (näiden voisin kuvitella vaikuttavan ihmisten mielialaan ja sitä kautta kehon hormonitasapainoon)
- [tähän kaikki ne muut syyt, joita varmasti on olemassa, mutta joita en kykene kuvittelemaan].

Lyhyemmin: en tiedä täydellistä vastausta, kuten et sinäkään. Hormonit ovat yksi lisämuuttuja tuohon energiansaanti/kulutus -kaavaan, mutta kuka tietää mitä kaikkea muuta toistaiseksi tuntematonta asiaan vielä liittyy.
Vastaa Viestiin