Lähetetty: 01.04.2008 15:55
Haist huiluHerra Manala kirjoitti:silloin blissin nuoruudessa

Sanottakoon nyt sitten se, että tämä tonnin-parin autoilla suhailu tapahtui 80-90-lukujen taitteessa.
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Haist huiluHerra Manala kirjoitti:silloin blissin nuoruudessa
Bliss kirjoitti:Haist huiluHerra Manala kirjoitti:silloin blissin nuoruudessa![]()
Sanottakoon nyt sitten se, että tämä tonnin-parin autoilla suhailu tapahtui 80-90-lukujen taitteessa.
No mut hei, vähän sinne päin niin kuin miesrokkikin menee.Herra Manala kirjoitti:jolla kikkeli kovenee nippelitietotaulukon pituuden mukaan.
reps! Et ole vieläkään oppinut käyttämään parhainta selainta. Arvaa onko Operan kanssa ongelmia ton linkin suhteen, no ei ole.Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Kiusa se pienikin kiusa.Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Aaaaasiiii, tuupas antamaan bannia. On se nyt vittu, kun ei puusilmät osaa edes tinyurlia käyttää. No, mene ignoreen sitten.Yönmustaritari kirjoitti:Kiusa se pienikin kiusa.Herra Manala kirjoitti:^ Hei urpo, korjaa se linkkis. On pikkasen vittumaista lukea 8000 pikseliä leveetä veppisivua.
Enkä korjaa.
Arvaa kuinka paljon mua kiinnostaa se paljonko sulla on sen muuten käyttökelvottoman paskaselaimesi kanssa ongelmia sen kanssa, että joku on idiootti?Bhven kirjoitti:reps! Et ole vieläkään oppinut käyttämään parhainta selainta. Arvaa onko Operan kanssa ongelmia ton linkin suhteen, no ei ole.
Oikein.aasi kirjoitti:Mikä linkki?
Moottorissa on öljypumppu joka puksuttaa moottorin käydessä, ja levittää öljyä moottorin liikkuviin osiin.Aava kirjoitti:Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin?
Öljyissä on epäpuhtauksia, joista se karsta syntyy. Täyssynteettisissä on vähemmän epäpuhtauksia. Luulisin ainakin että ongelman voi kiertää myös vaihtamalla öljyt useammin, jos ei käytä kaikkein laadukkainta öljyä.Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt. Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?
Kyllä. Nykyään homma hoidetaan käytännössä aina elektronisesti, sillä elektroninen ratkaisu on halvempi valmistaa kuin vastaava mekaaninen ratkaisu.Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?
Ilmaa on helpompi kaataa säiliöön. Ohivirtaavassa vedessä on yleensä epäpuhtauksia (esim. kaloja) jotka pitää suodattaa pois.Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?
NegaDuck kirjoitti: Ohivirtaavassa vedessä on yleensä epäpuhtauksia (esim. kaloja) jotka pitää suodattaa pois.
Kannattaa käyttää mutapohjaisen järven vettä mieluummin kuin hiekkapohjaisen. Sillä vaikka mutaisessa vedessä onkin enemmän karstaa, siinä on myös enemmän pohjakaloja ja pieneliöitä jotka syövät ja siistivät karstaa pois. Myös moottorin huokoset pysyvät terveinä ja auki mudan mineraalien hoitavan vaikutuksen ansiosta. Moottori elpyy ja saa terveen kiillon.Aava kirjoitti:Vaikuttaako veden kalakanta jäähdytystehoon?
NegaDuck kirjoitti: Kannattaa käyttää mutapohjaisen järven vettä mieluummin kuin hiekkapohjaisen. Sillä vaikka mutaisessa vedessä onkin enemmän karstaa, siinä on myös enemmän pohjakaloja ja pieneliöitä jotka syövät ja siistivät karstaa pois. Myös moottorin huokoset pysyvät terveinä ja auki mudan mineraalien hoitavan vaikutuksen ansiosta. Moottori elpyy ja saa terveen kiillon.
Ei moottoriöljyä ole tarkoitus syöttää sylintereihin. Moottorissa on vikaa ja se savuttaa, jos moottoriöljyä pääsee sylintereihin. Sylinteriputkien alaosan seinämille sitä sen sijaan ruiskutetaan paineella, mutta sehän on periaatteessa ihan samaa tilaa kuin missä öljyt muutenkin öljypohjan sisällä kampikammiossa lilluvat.Aava kirjoitti:Joo, voisin taas kysäistä....![]()
Tuo auton moottoriöljy... mitä kautta voiteluöljy syötetään sylintereihin?
Ööö, ei mun ymmärrykseni mukaan edelleenkään sitä öljyä edes haluta päästää tekemisiin bensa/ilmaseoksen kanssa. Öljy tukkisi bensiinin ruiskutussuuttimet ylipäätänsä. Öljy tosiaankin palaessaan savuttaa, haisee ja aiheuttaa päästöjä, joiden vuoksi auto ei pääse katsastuksessa tehtävän päästömittauksen läpi. Sitä ei missään nimessä haluta palotiloihin tai bensiinin ruiskutukseen/ilmansyöttöön tai pakoputkistoon.Ja sitten joskus näkee mainoksissa, että jotku öljyt (täyssynteettiset?) mainostavat tuottavansa vähemmän karstaa bensaruiskutuksen suulle kuin muut öljyt.
No eipä niissä mitään järjettömiä eroja ole, jotka tulisivat mitenkään esille normaalissa käytössä. Jos harrastetaan jotain kilpa-autoilua jossa moottoria rasitetaan äärimmilleen toistuvasti ja pidempiä aikoja, alkaa öljyissä löytymään eroja joita voidaan tulkita jollain tavalla merkityksellisiksi.Onko öljyjen väliset erot isojakin, niin että kovempi hinta kannattaa maksaa?
Niin no autoissahan on käytännössä toi sytytys/polttoaineenruiskutuspuolikin hoidettu tietokoneohjelmalla jo viimeiset parikymmentä vuotta. Eipä siinä ihan hirveästi lisää insinööritaidonnäytteitä vaadita, että siihen yhtälöön lisätään joku ylimääräinen taulukko, joka sitten kierrosluvun ja kaasun asennon perusteella liikuttaa jotain kytkintä, joka muuttaa venttiilikoneiston ajoitusta muutamia asteita sinne tänne.Ja sitten yks, mitä olen miettinyt, on VVT. Kun jotenkin on tullut nelitahtimoottorista käsitys, että sen toiminta on systemaattista. Miten tähän voidaan sitten ympätä portaation venttiilien ajoitus? Jollain tietokoneohjelmalla...?
Vesi, koska se pystyy sitomaan tilavuuteensa nähden moninkertaisesti energiaa ilmaan verrattuna. Ilmajäähdytyksen fiksu toiminta vaatii käytännössä jatkuvaa liikkumista. Siinä missä liikennevaloissa seistessä vesijäähdytys pystyy varastoimaan ylimääräistä lämpöenergiaa itseensä, ilmajäähdytyksellä tätä mahdollisuutta ei tietenkään ole, ja moottorin ylikuumeneminen ja kansipahvien polttaminen on huomattavasti helpompaa.Ja viimeisenä (tällä erää) kysyisin, kumpi moottorinjäähdytyssysteemi on parempi: vesi- vai ilmajäähdytys? Vai onko niillä eroa?
Joo kiitos, mutta olen käynyt aika ajoin jo parin vuoden ajan. Ja lopputulemana aina tuska, koska auton osien nimet ei ole hallussa suomeksikaan, ja täältä estrogeenilastin ja vaillinaisen 3D-ajattelun takaa edes kuva ei aina auta päättelemään, mistä suomenkielisestä osasta on kyse. *huokaus*Herra Manala kirjoitti: http://auto.howstuffworks.com/engine1.htm (hyvä saitti muutenkin kyselyiässä olevalle!)
Varmaankin just tolleen, palvelimelle parempana päivänä?Bliss kirjoitti:Joku Tosinörtti auttakoon!
Miten saan poistettua messengeristä täysin turhia nimiä ja yhteystietoja?
Palvelin ei pystynyt poistamaan käyttäjää "Xxxx" yhteystietoluettelosta.
Mikähän päivä se vois olla? 20.10.2010?Herra Manala kirjoitti: Varmaankin just tolleen, palvelimelle parempana päivänä?
Optimistinen luonne on toki avuksi Microsoftin kanssa touhuttaessa. Tuo oli kuitenkin ehkä vähän turhankin optimistinen arvio.Bliss kirjoitti:Mikähän päivä se vois olla? 20.10.2010?
Koska jokunen miljoona riviä paskakoodia ei muuhun pysty.NegaDuck kirjoitti:Miksi Windows refreshaa desktopin kaikki ikonit aina kun menen explorerilla jonkin aseman juurihakemistoon?
Sehän kesti ihan hyvin ja ei auta. Akkukauppaan mars.Mulli75 kirjoitti:Uutena hankittu vajaa 2 vuotta sitten ja päivittäisessä käytössä joka päivä.
Voiko läppärien akut olla näin perseestä ja lyhytikäisiä ? Auttaako mikään muu kuin uuden akun hankinta ?