Sivu 163/243

Lähetetty: 22.03.2010 10:07
Kirjoittaja swirl
Katsoin The Hurt Lockerin lauantaina ja se oli kuolettavan tylsä. Kovin kummoista juonta en onnistunut bongaamaan, päähenkilöt jäivät jotenkin tosi kaukaisiksi, joten en jaksanut välittää jäävätkö henkiin vai räjähtävätkö tuhannen pillun päreiksi.

Lähetetty: 22.03.2010 10:09
Kirjoittaja exPertti
Wall-E.

Taisin pitää siitä enemmän itse kuin juniori. :)

Lähetetty: 22.03.2010 10:19
Kirjoittaja bedlam
exPertti kirjoitti:Wall-E.

Taisin pitää siitä enemmän itse kuin juniori. :)
Eiköhän tuo enemmän olekin aikuisille suunnattu leffa.

Lähetetty: 22.03.2010 10:22
Kirjoittaja NuoriD
exPertti kirjoitti:
24p toistona
Voiko tuota 24 vs 25 eroa käytännössä mitenkään nähdä?

Toki hifistit erottavat äänestäkin, onko kaapelit kieritty myötä- vai vastapäivään, mutta jos järjestettäisiin sokkotesti, niin erottaisiko tuota?

Lähetetty: 22.03.2010 10:40
Kirjoittaja exPertti
NuoriD kirjoitti:Voiko tuota 24 vs 25 eroa käytännössä mitenkään nähdä?

Toki hifistit erottavat äänestäkin, onko kaapelit kieritty myötä- vai vastapäivään, mutta jos järjestettäisiin sokkotesti, niin erottaisiko tuota?
Ei harmainta aavistusta. Kun otetaan huomioon, että HD-kuvani on tähän asti ollut Nelonen HD kanavan "dvd-tasoa+jotain-kuvan" varassa niin hyvältähän tuo näytti.

Käsitys itse tekniikasta on hieman rajallinen. Eikös virkistystaajuus ole 24 hertsiä siksi, että alkuperäinen filmaustekniikkakin pyörii sillä taajuudella? Silmä ei kait erota paljoa tuota useampaa freimiä?

Lähetetty: 22.03.2010 10:45
Kirjoittaja NuoriD
exPertti kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Voiko tuota 24 vs 25 eroa käytännössä mitenkään nähdä?

Toki hifistit erottavat äänestäkin, onko kaapelit kieritty myötä- vai vastapäivään, mutta jos järjestettäisiin sokkotesti, niin erottaisiko tuota?
Ei harmainta aavistusta. Kun otetaan huomioon, että HD-kuvani on tähän asti ollut Nelonen HD kanavan "dvd-tasoa+jotain-kuvan" varassa niin hyvältähän tuo näytti.

Käsitys itse tekniikasta on hieman rajallinen. Eikös virkistystaajuus ole 24 hertsiä siksi, että alkuperäinen filmaustekniikkakin pyörii sillä taajuudella? Silmä ei kait erota paljoa tuota useampaa freimiä?
Tässä nyt juttelee kaksi, jotka eivät asiasta tiedä :D

Manala ja petilammas apuun!

Mutta kyse on siitä, että töllön kuvataajuus on PAL-maissa ollut 25Hz ja elokuvat on filmattu 24 kuvaa sekunnissa. Ongelma on kait perinteisesti ratkaistu niin, että kylmän rauhallisesti on näytetty 24 kuvaa sekunnissa filmattua kamaa 25 kuvaa sekunnissa, eli elokuvat on pyörineet aavistuksen nopeammin, kuin on ohjaaja tarkoittanut.

Lähetetty: 22.03.2010 10:53
Kirjoittaja Bluntly
Eilen putkeen Vares, V2-jäätynyt enkeli ja Levottomat. Nyt sattuu päähän.

Lähetetty: 22.03.2010 11:01
Kirjoittaja Frederik Krueger
NuoriD kirjoitti:Puhallusta jaksoin katsoa noin puolet, sitten iski väsy. Vaikutti vähän vanhalta ja ennustettavalta
Kyllä mä ainakin silloin skidinä ekan kerran nähdessäni jännitin lopussa kaikkia yllättäviä juonenkäänteitä (Salino jne.). Tokalla katsomiskerralla en enää niin paljoa.

Lähetetty: 22.03.2010 11:05
Kirjoittaja NuoriD
Frederik Krueger kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Puhallusta jaksoin katsoa noin puolet, sitten iski väsy. Vaikutti vähän vanhalta ja ennustettavalta
Kyllä mä ainakin silloin skidinä ekan kerran nähdessäni jännitin lopussa kaikkia yllättäviä juonenkäänteitä (Salino jne.). Tokalla katsomiskerralla en enää niin paljoa.
Ehkä minun pitäisi olla hiljaa, kun katsoin vain junapokerikohtaukseen saakka. Loppu on kyllä tallessa.

Lähetetty: 22.03.2010 11:05
Kirjoittaja NuoriD
Bluntly kirjoitti:Eilen putkeen Vares, V2-jäätynyt enkeli ja Levottomat. Nyt sattuu päähän.
Kumpaan päähän? Kait kuristit kanaa levottomien tahtiin?

Lähetetty: 22.03.2010 11:11
Kirjoittaja elco
NuoriD kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Eilen putkeen Vares, V2-jäätynyt enkeli ja Levottomat. Nyt sattuu päähän.
Kumpaan päähän? Kait kuristit kanaa levottomien tahtiin?
Minua tuossa lähinnä huolestutti, että kenen päähän.

Lähetetty: 22.03.2010 23:46
Kirjoittaja Toimistorotta
Suvinen kirjoitti:Sherlock Holmes

Hyvä pläjäys, neljä palluraa viidestä.
Allekirjoitan.

Alice in wonderland.

Visuaalisesti miltei yhtä näyttävä kuin Avatar, toki Burtonmaiseen tyyliin synkempi. Näyttelijät parempia ja juonikin kulki. Ainoa miinus ajoittaisesta ryppyotsaisuudesta, kieli olisi voinut pysyä tiiviimminkin poskessa.

Siispä 8) 8) 8) 8) 8) -

Jos meinaa tuon pätkän katsoa, se on syytä katsoa isossa teatterissa ja kolmedeenä. Muuten olisi pallukka vähemmän.

Lähetetty: 23.03.2010 8:27
Kirjoittaja Bluntly
NuoriD kirjoitti:Kumpaan päähän? Kait kuristit kanaa levottomien tahtiin?
Ajatus kävi arvoisan herran mielessä Björklundin persettä katsellessä, mutta chilipölytetyn mässyn ja runkkailun yhdistelmä on niin koettu.

Lähetetty: 23.03.2010 9:26
Kirjoittaja bedlam
exPertti kirjoitti:Käsitys itse tekniikasta on hieman rajallinen. Eikös virkistystaajuus ole 24 hertsiä siksi, että alkuperäinen filmaustekniikkakin pyörii sillä taajuudella?
En mää näistä tajua pal mitään, mutta ei kai minkään näyttölaitteen virkistystaajuus ole 24 hertsiä. Sehän välkkys ihan saatanasti. Eiks 24p-yhteensopivuus tarkoita sitä, että blu-rayn lähettämä 24 kuvaa pystytään näyttämään telkkarissa suoraan kerrannollisesti, että vaikka jokainen kuva näytetään kolme kertaa peräkkäin. Jos taas katsotaan jollain 24p-kykenemättömällä vehkeellä, niin se ei menekään tasan, joten joudutaan näyttämään kuvat esim. 2-2-3 ja tuosta aiheutuu nykimistä.

Jos tuo on lähelläkään sitä, miltä jenkki-NTSC näyttää normi-PAL-telkussa, niin kyllä nytkiminen on ihan selkeästi havaittavissa. Mutta tuskin tuossa niin isosta häirästä on kyse?

Lähetetty: 23.03.2010 12:16
Kirjoittaja Lolita
Bitch Slap ja Pilvilinna joka romahti

Ensimmäinen oli ihan näppärä, muttei mitenkään erikoinen tai ihmeellinen.
Toinen oli hyvä, tosin kirja on luettuna. Välillä mietitytti saako mies leffasta paljoa irti, kun ei ole kirjan tuomaa taustatukea.

Lähetetty: 24.03.2010 0:38
Kirjoittaja Ann
Toimistorotta kirjoitti:
Jos meinaa tuon pätkän katsoa, se on syytä katsoa isossa teatterissa ja kolmedeenä. Muuten olisi pallukka vähemmän.
Mitä lisäarvoa ne saatanan epämukavat, painavat ja popcornrasvaiset rillit toi sun elokuvaelämykseen? Ainoastaan alun kaninkolopudotuksessa sai jotain hihii-fiilareita, muutoin ei niin yhtään mitään.

Itse elokuvasta pidin. Olisin pitänyt vielä enemmän ilman niitä laseja, jotka kyllä kalahti kivasti yhteen kun yritti vierustoverilta varastaa poppareita.

Lisäplussaa lipunrepijän puuttumisesta meidän perheriitaan:

Lippumies: Onko jossain jotain vikaa?

Anna: Kyllä, minussa.

Lippumies: No sille en kyllä voi yhtään mitään.

OH SNAP!

Lähetetty: 28.03.2010 14:49
Kirjoittaja NuoriD
Starship Troopers tuli töllöstä eilen. Tästä leffasta kait on keskusteltu tässä ketjussa aiemminkin? Mä en ymmärrä, mitä Paul Verhoven oikein ajoi takaa tässä elokuvassa. Filmihän on ilmiselvä parodia tai satiiri militarismia ihannoivista sotaelokuvista ja myös fasismista, mutta jotenkin outo sellainen. Mun käsityksen mukaan satiirin/parodian pitäisi olla hauska, mutta tämähän ei ole.

Itse katson ko. elokuvan mieluiten ötökkä-action scifinä, tuo ironia/parodia vain häiritsee.

Yllättävän hyvin filmi menestyi, wikipedian mukaan maksoi 100 miljoonaa dollaria, tuotot 120 miljoonaa.

11 v poikani tietysti diggasi, häneltä parodia/ironia meni luonnollisesti ohi, vaikka vähän yritinkin sitä selittää.

Lähetetty: 28.03.2010 19:12
Kirjoittaja Bhven
NuoriD kirjoitti:Mä en ymmärrä, mitä Paul Verhoven oikein ajoi takaa tässä elokuvassa.
Eikö toi johonkin kirjaan perustu? Jota en ole lukenut. Hae lisätietoa imdb:n foorumilta. Itse katsoin juuri vähän aikaa sitten tuon trilogian, tai sen mitä siitä pystyi katsomaan, eli pikakelausta kakkos- ja kolmososassa. Kakkososa on aivan erityisen surkea räpellys.

http://www.imdb.com/title/tt0120201/boa ... /150608599

Lähetetty: 28.03.2010 20:42
Kirjoittaja NuoriD
Bhven kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Mä en ymmärrä, mitä Paul Verhoven oikein ajoi takaa tässä elokuvassa.
Eikö toi johonkin kirjaan perustu? Jota en ole lukenut. Hae lisätietoa imdb:n foorumilta. Itse katsoin juuri vähän aikaa sitten tuon trilogian, tai sen mitä siitä pystyi katsomaan, eli pikakelausta kakkos- ja kolmososassa. Kakkososa on aivan erityisen surkea räpellys.

http://www.imdb.com/title/tt0120201/boa ... /150608599
Perustuuhan se, mutta ilmeisesti hyvin löystästi. Ei se kuitenkaan kerro mitään siitä, mitä Paul Verhoven mahtoi ajaa takaa.

Edit: Wikipedian mukaan Verhoeven sanoo sanoman olevan ""War makes fascists of us all". :?

Lähetetty: 28.03.2010 21:02
Kirjoittaja huima
NuoriD kirjoitti:Perustuuhan se, mutta ilmeisesti hyvin löystästi. Ei se kuitenkaan kerro mitään siitä, mitä Paul Verhoven mahtoi ajaa takaa.

Edit: Wikipedian mukaan Verhoeven sanoo sanoman olevan ""War makes fascists of us all". :?
Miten se ei voinut aueta?

Heti ekasta katsomiskerrasta lähtien minulla ainakin oli selvää, että elokuva on sodan- ja fasisminvastainen, käyttäen hyväkseen kuvastoa ja retoriikkaa, jolla sotimista ja 'maanpuolustusta' hehkutetaan - alistaen samalla massat fasistiseen lihamyllyyn. Tai ainakin sellaisena on toiminut minulle.

Lähetetty: 28.03.2010 21:19
Kirjoittaja NuoriD
huima kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Perustuuhan se, mutta ilmeisesti hyvin löystästi. Ei se kuitenkaan kerro mitään siitä, mitä Paul Verhoven mahtoi ajaa takaa.

Edit: Wikipedian mukaan Verhoeven sanoo sanoman olevan ""War makes fascists of us all". :?
Miten se ei voinut aueta?
Koska se on tehty niin omituisella tavalla. Leffahan ei varsinaisesti kritisoi kyseistä fasistista ja militarismia ihannoivaa systeemiä mitenkään. Tietenkin sokea reettakin näkee, että armeijaa ihannoivat mainokset jne ovat parodiaa, mutta mitään kritiikkiä en niissä näe.

Elokuvan lopussahan Barbie, Ken ja paras kaveri ovat taas kasassa ja kaikki ovat onnellisia.

Ei tuota mielestäni kritiikiksi voi mieltää, parodiaksi/satiiriksi toki.

Lähetetty: 28.03.2010 21:26
Kirjoittaja huima
NuoriD kirjoitti:Koska se on tehty niin omituisella tavalla. Leffahan ei varsinaisesti kritisoi kyseistä fasistista ja militarismia ihannoivaa systeemiä mitenkään. Tietenkin sokea reettakin näkee, että armeijaa ihannoivat mainokset jne ovat parodiaa, mutta mitään kritiikkiä en niissä näe.

Elokuvan lopussahan Barbie, Ken ja paras kaveri ovat taas kasassa ja kaikki ovat onnellisia.

Ei tuota mielestäni kritiikiksi voi mieltää, parodiaksi/satiiriksi toki.
Okei se ei rautalangasta väännä, että hei lampaat herätkää tämä GI Joe rah rah rah hut hut hut meininki ei ole tervettä, te lähetätte itsenne, kaverinne ja lapsenne kuolemaan jonkun tyhmän asian takia.. mutta hyvin lähelle se menee siinä. Onko se sitten satiiria vai kritiikkiä on toki oma kysymyksensä, minun mielestäni se on kumpaakin - sillä omalla tavallaan se osoittaa, kuinka sodassa koko yhteiskunta oli osa sitä fasistista koneistoa... ihan kuten esimerkiksi toisessa maailmansodassa tapahtui.

Nyt kun vihollinen ei ollut toinen ihmisyhteiskunta oli koko aiheen käsittely vielä hienosti alleviivaavaa, kun sama retoriikka jolla puhuttiin hyönteisistä sopi myös sodankäyntiin ihmissivilisaatioita vastaan.

Ja kyllä... tyhmemmille se menee silti räiskimisleffana, jossa näkyy tissit.

Lähetetty: 28.03.2010 21:36
Kirjoittaja Gat
huima kirjoitti:Ja kyllä... tyhmemmille se menee silti räiskimisleffana, jossa näkyy tissit.
Minä olen sitten tyhmä. Minusta siinä on samantapaista revittelyä kuin vaikka musiikin puolella saatanahevissä tai sarjakuvissa Palsan tai Crumbin tekosissa tai suosikissani Nemesiksessä. Ja ajatteleeko joku tai täytyykö poliittisen korrektisti ja hyveellisesti ajatella, että vaikka Peckinpachin, Tarantinon tai Sergio Leonen ja John Miliuksen tai John Boormanin tai John Fordin tai Siegelin ym.ym. leffat todella ovat väkivallan vastaisia ja satiiria? Miksi? Minusta Starship Troopers on nautiskelua ja purkautumiskeino juurikin omille fasistisille, militaristisille ja väkivaltaisille tunteille. Sitäpaitsi siinä on nakuja misuja suihkussa ja muutenkin hyvät efektit.

Lähetetty: 28.03.2010 21:41
Kirjoittaja huima
Gat kirjoitti:Minä olen sitten tyhmä. Minusta siinä on samantapaista revittelyä kuin vaikka musiikin puolella saatanahevissä tai sarjakuvissa Palsan tai Crumbin tekosissa tai suosikissani Nemesiksessä. Ja ajatteleeko joku tai täytyykö poliittsen korrektisti ja hyveellisesti ajatella, että vaikka Peckinpachin, Tarantinon tai Sergio Leonen ja John Miliuksen tai John Boormanin tai John Fordin tai Siegelin ym.ym. leffat todella ovat väkivallan vastaisia ja satiiria? Miksi? Minusta Starship Troopers on nautiskelua ja purkautumiskeino juurikin omille fasistisille, militaristisille ja väkivaltaisille tunteille. Sitäpaitsi siinä on nakuja misuja suihkussa ja muutenkin hyvät efektit.
Ovatko ne asiat toisensa poissulkevia, ettei voi olla sekä-että?

Lähetetty: 28.03.2010 21:46
Kirjoittaja NuoriD
huima kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Koska se on tehty niin omituisella tavalla. Leffahan ei varsinaisesti kritisoi kyseistä fasistista ja militarismia ihannoivaa systeemiä mitenkään. Tietenkin sokea reettakin näkee, että armeijaa ihannoivat mainokset jne ovat parodiaa, mutta mitään kritiikkiä en niissä näe.

Elokuvan lopussahan Barbie, Ken ja paras kaveri ovat taas kasassa ja kaikki ovat onnellisia.

Ei tuota mielestäni kritiikiksi voi mieltää, parodiaksi/satiiriksi toki.
Okei se ei rautalangasta väännä, että hei lampaat herätkää tämä GI Joe rah rah rah hut hut hut meininki ei ole tervettä, te lähetätte itsenne, kaverinne ja lapsenne kuolemaan jonkun tyhmän asian takia.. mutta hyvin lähelle se menee siinä. Onko se sitten satiiria vai kritiikkiä on toki oma kysymyksensä, minun mielestäni se on kumpaakin - sillä omalla tavallaan se osoittaa, kuinka sodassa koko yhteiskunta oli osa sitä fasistista koneistoa... ihan kuten esimerkiksi toisessa maailmansodassa tapahtui.

Nyt kun vihollinen ei ollut toinen ihmisyhteiskunta oli koko aiheen käsittely vielä hienosti alleviivaavaa, kun sama retoriikka jolla puhuttiin hyönteisistä sopi myös sodankäyntiin ihmissivilisaatioita vastaan.

Ja kyllä... tyhmemmille se menee silti räiskimisleffana, jossa näkyy tissit.
Nii-in. Mutta kun sitä kritiikkiähän ei siis elokuvassa ole.

Erityisesti elokuvan loppu, jossa kolmikko on taas kasassa onnellisina ja ihmiskunta lähellä pelastumista vain tuntuu kertovan, että armeija on jees ja kovat uhraukset kannattivat. Eli kyllä se kritiikki on ainoastaan katsojan päässä, elokuvassa ei sitä ole. Katsoja ajattelee, että kyseisenkaltainen systeemi ja armeija palvonta ei ole tervettä, mutta elokuva ei sitä kerro. Mutta tietenkään kaikkea ei pidä tarjota rautalangasta väännettynä, totta.

Elokuvassa on kyllä härskiä eksploitaatiota. Mitähän erityistä tarkoitusta palveli esim. elokuvan suihkukohtaus. Mielenkiintoinen pointti on myös, että elokuvan päähenkilöt ovat niin täydellisen kauniita.

Musta ko. filmi olisi parempi, jos se olisi selkeämmin fasismin ja militarismin vastainen TAI sitten puhdas gun ho-militantti-scifi pläjäys tisseillä.