Sivu 17/55

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 12:40
Kirjoittaja So Hard
En tiedä pitäiskö tää ennemmin laittaa huumorketjuun.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201209 ... 2_ul.shtml

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 12:43
Kirjoittaja So Hard
aasi kirjoitti:Noo, käsittääkseni poliitikko itse ei ole mitään jahtaamista tehnyt, vaan kustantaja, mutta saahan tästä taas toimittaja tehtyä repäisevät otsikot. Ja kustantaja ilmaista mainosta...
Kirjassaan Schramm muun muassa arvostelee kulttuurilla rahaa tekevää "sisältömafiaa", ja sitten lehdelle puolustelee oman kustantajansa toimintaa sillä, että "tavoittelee eri yleisöä." Eli rahaa saa tehdä, kunhan määrittelee ettei tavoittele nettiä käyttävää yleisiö. Mummoille ja papoille tehtävät schlagerit sitten vissiin ainoa muusiikki, josta saa ottaa tekijänoikeuskorvauksia.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 12:49
Kirjoittaja NuoriDaavid
So Hard kirjoitti:En tiedä pitäiskö tää ennemmin laittaa huumorketjuun.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201209 ... 2_ul.shtml
Ehkä Jumala on sittenkin olemassa?!

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 12:52
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti:Carlos Lamuelan diplomityö Länsiväylän muuttamisesta bulevardityyppiseksi kaduksi
Tutkin tuota tarkemmin kun ehdin.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 13:03
Kirjoittaja NuoriDaavid
Palaisin vielä tähän tiheään rakentamiseen. Käytännössähän vihreät lopulta aina vastustavat sitä, vaikka periaatteessa kannattavatkin. Sipoon korpeen vedetään metro, mutta sitten sinne ei kuitenkaan haluta kaavoittaa kunnolla taloja.

Lienee vähän sama homma kuin mulla. Mä toki vastustan kiivaasti kaikkia elinkeinotukia, mutta toki vastustan lääkärinkäyntien kela-korvausten alentamista! Eli teoriassa hyvä asia, käytännössä ei.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 13:19
Kirjoittaja urpiainen
NuoriDaavid kirjoitti:Palaisin vielä tähän tiheään rakentamiseen. Käytännössähän vihreät lopulta aina vastustavat sitä, vaikka periaatteessa kannattavatkin. Sipoon korpeen vedetään metro, mutta sitten sinne ei kuitenkaan haluta kaavoittaa kunnolla taloja.
Voit olla oikeassa. En osaa sanoa varmuudella, mitä todellisissa tapauksissa oikeassa päätöksentekotilanteessa on käynyt. Mutta alustavasti olen kyllä yllättynyt. Ne vihreät, joiden juttuja nykyisin kaupunkipolitiikassa seuraan (lähinnä siis tännekin ad nauseam linkittämäni Soininvaraa, Särelä, Kivekäs), kantavat aina huolta tiiviistä rakentamisesta ja pitävät nimenomaan kokoomusta sinä tahona, joka tiiviin kaupunkirakenteen estää autofetissillään (erityisesti parkkipaikat ja motarit) sekä pelolla siitä, että amerikkalaista pientalolähiötä tiiviimpi kaupunkirakenne merkitsee väistämättä huumeghettoa. Ikään kuin nämä olisivat kovia ongelmia Töölössä tai Munkkiniemessä. Sipoossakin olen ollut ymmärtävinäni, että nämä minun seuraamani vihreät koettavat ajaa sinne kaupunkirakennetta, jossa raideyhteyden asemien lähelle rakennetaan riittävän tiivistä kaupunkirakennetta, ja väleihin mahdutetaan virkistyslaueita, kun taas nämä sinun aatetoverisi haluavat pikemminkin rakentaa laajasti kuin tiiviisti: koko alue vaan väljäksi pientaloalueeksi siten, että tiiviys ei missään nimessä riitä viheralueille, pitämään yllä palveluja tai tukeutumaan julkiseen liikenteeseen. Siis lisaa Prisma-ABC-landiaa.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 13:32
Kirjoittaja NuoriDaavid
urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Palaisin vielä tähän tiheään rakentamiseen. Käytännössähän vihreät lopulta aina vastustavat sitä, vaikka periaatteessa kannattavatkin. Sipoon korpeen vedetään metro, mutta sitten sinne ei kuitenkaan haluta kaavoittaa kunnolla taloja.
Voit olla oikeassa. En osaa sanoa varmuudella, mitä todellisissa tapauksissa oikeassa päätöksentekotilanteessa on käynyt. Mutta alustavasti olen kyllä yllättynyt. Ne vihreät, joiden juttuja nykyisin kaupunkipolitiikassa seuraan (lähinnä siis tännekin ad nauseam linkittämäni Soininvaraa, Särelä, Kivekäs), kantavat aina huolta tiiviistä rakentamisesta ja pitävät nimenomaan kokoomusta sinä tahona, joka tiiviin kaupunkirakenteen estää autofetissillään (erityisesti parkkipaikat ja motarit) sekä pelolla siitä, että amerikkalaista pientalolähiötä tiiviimpi kaupunkirakenne merkitsee väistämättä huumeghettoa. Ikään kuin nämä olisivat kovia ongelmia Töölössä tai Munkkiniemessä. Sipoossakin olen ollut ymmärtävinäni, että nämä minun seuraamani vihreät koettavat ajaa sinne kaupunkirakennetta, jossa raideyhteyden asemien lähelle rakennetaan riittävän tiivistä kaupunkirakennetta, ja väleihin mahdutetaan virkistyslaueita, kun taas nämä sinun aatetoverisi haluavat pikemminkin rakentaa laajasti kuin tiiviisti: koko alue vaan väljäksi pientaloalueeksi siten, että tiiviys ei missään nimessä riitä viheralueille, pitämään yllä palveluja tai tukeutumaan julkiseen liikenteeseen. Siis lisaa Prisma-ABC-landiaa.

Ainakin kaikki nämä tänne linkkaamani vihreät kunnalisvaaliehdokkaat puhkuvat toistuvasti lähes raivoa siitä, miten autokokoomus estää rakentamasta lisää tiivistä kantakaupunkia sen nykyisille rajoille.
En vielä ehtinyt tsekata linkkiäsi.

Mutta voi olla, että minulla on osin (?) väärä käsitys sen takia, että helposti laitan yhtäläisyysmerkit ympäristöväki/luonnonsuojelujärjestöt = Vihreät rp. Vaikka näin toki ei ole. Vaikka aika suuri osa em. porukasta varmaan äänestää Vihreitä.

Esim. tässä Sensei Ode tosiaan kritisoi luonnonsuojelujärjestöjä heidän Sipoo kaavakannoistaan.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 16:27
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti:Carlos Lamuelan diplomityö Länsiväylän muuttamisesta bulevardityyppiseksi kaduksi
Sain luettua. Mielenkiintoinen esitys, mutta en lämpene. Pidän noita vallalla olevia suunnitelmia moottiritien kattamiseksi parempina, vaikka ovatkin kalliimpia.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 18:14
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Carlos Lamuelan diplomityö Länsiväylän muuttamisesta bulevardityyppiseksi kaduksi
Sain luettua. Mielenkiintoinen esitys, mutta en lämpene. Pidän noita vallalla olevia suunnitelmia moottiritien kattamiseksi parempina, vaikka ovatkin kalliimpia.
No tuollaisia te puna-viher-humanistit just olette! Hinnalla ei ole väliä, numerot ovat pelkkiä sisällöttömiä viivoja! Yhteisistä rahoista ammennetaan loputtomasti!

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 20:35
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti:Hinnalla ei ole väliä, numerot ovat pelkkiä sisällöttömiä viivoja!
Mun mielestä moottoritiet on kivoja, enkä näe niitä sellaisina kaupungin rikkovina rumina muureina kuin suunnitelman tekijä. En myöskään pidä loputtomana jatkuvaa umpikortteliblokkia ideaalina kaupunkimallina, vaan tykkään nopeiden yhteyksien toisiinsa liittämistä pienemmistä kokonaisuuksista, kuten Espoo. En erityisemmin innostu Mechelininkadun tai Mannerheimintien tyylisestä ympäristöstä.

Ulkomaan keisseissä oli kyllä ihan hyvin onnistuneita ratkaisuja, mutta parhaannäköinen lopputulos oli niissä missä ei ollut sitä bulevardiakaan.

Lisäksi tien välityskapasiteetti oli yleensä aina laskenut ja matkanopeus pahimpien ruuhkien ulkopuolella luonnollisesti pienentynyt. Itsehän toki liikun yleensä aina ruuhka-aikojen ulkopuolella. Yleensä bulevardiksi muutetut tiet sijaitsivat ruutukaava-alueella, jolloin tien laskenut kapasiteetti pääsi purkautumaan rinnalla olevaan tiestöön. Länsiväylän tapauksessa tätä mahdollisuutta ei ole. Jos oikein ymmärsin ehdotuksessa ideana oli saada liikennemääriä pienennettyä vastaamaan bulevardin kapasiteettia jonkinlaisilla ruuhkamaksuilla.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 19.09.2012 21:23
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti:... pitävät nimenomaan kokoomusta sinä tahona, joka tiiviin kaupunkirakenteen estää autofetissillään (erityisesti parkkipaikat ja motarit) sekä pelolla siitä, että amerikkalaista pientalolähiötä tiiviimpi kaupunkirakenne merkitsee väistämättä huumeghettoa. Ikään kuin nämä olisivat kovia ongelmia Töölössä tai Munkkiniemessä.
Munkassahan on tosi hyvin tilaa autoille? En ymmärrä miksi 2 parkkipaikkaa kämppää kohden tekisi tiiviistä rakentamisesta hankalaa.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 20.09.2012 9:21
Kirjoittaja urpiainen
sivustahuutaja kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:... pitävät nimenomaan kokoomusta sinä tahona, joka tiiviin kaupunkirakenteen estää autofetissillään (erityisesti parkkipaikat ja motarit) sekä pelolla siitä, että amerikkalaista pientalolähiötä tiiviimpi kaupunkirakenne merkitsee väistämättä huumeghettoa. Ikään kuin nämä olisivat kovia ongelmia Töölössä tai Munkkiniemessä.
Munkassahan on tosi hyvin tilaa autoille? En ymmärrä miksi 2 parkkipaikkaa kämppää kohden tekisi tiiviistä rakentamisesta hankalaa.
Vaativan, markkinoista piittaamattoman pysäköintinormin vaikutuksia on eritelty vaikka tuossa: http://www.ihmistenkaupunki.fi/2012/08/31/pysakointi/ Mä nyt ajaisin tässä vähän enemmän markkinalähtöisyyttä kuin tätä autopuolueen ajamaa keskussuunnittelulautakunnan määräysvaltaa.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 20.09.2012 12:10
Kirjoittaja huima
^ Hear, hear!

Ja miettikää porvarilliset keskusta-asujat miten leveenä voisitte sen jälkeen olla bemulla tai Audilla ajellessanne, kun kaikki tietäisivät että maksatte siitä ilosta pelkkänä parkkipaikkana enemmän kuin lähes persaukinen duunari autostaan. Eikös se olisi kaikkien etu?

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 20.09.2012 13:20
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti:http://www.ihmistenkaupunki.fi/2012/08/31/pysakointi/ Mä nyt ajaisin tässä vähän enemmän markkinalähtöisyyttä kuin tätä autopuolueen ajamaa keskussuunnittelulautakunnan määräysvaltaa.
Ihan hyvä kirjoitus ja paljon asiaa, jos tarkastellaan Helsingin sisäistä politiikkaa. Asukaspysäköintitunnus kieltämättä kuulostaa melkein ilmaiselta ja mielestäni on varmasti ihan järkevää myös spekuloida, kuuluuko kaupungin edes moista tunnusta järjestää. Onko moista muuten missään muussa Suomen kaupungissa?

Samoin on outoa miksi koko kaupungin pitäisi olla tarjonnaltaan homogeeninen. Mielestäni olisi järkevää rakentaa myös lähes autottomiksi tarkoitettuja alueita, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus valita elämäntyyliinsä sopivia alueita. Toisinaan tulee tunne, että urpiainen dissaa aika voimakkaasti Espoota ja sen rakennuspolitiikkaa, vaikka se nimenomaan voisi olla se autollisen elämäntyylin vaihtoehto tässä vieressä, jonne ne autoilijat voi Helsingistä häätää. Uskoisin, että pysäköintipaikkojen rajallisuus ja ennen muuta hinta pitäisi Espoosta Helsinkiin suuntautuvan autoliikenteen edelleen aisoissa. Niin kuin on pitänyt jo parikymmentä vuotta.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 22.09.2012 17:24
Kirjoittaja par-sky
Onko uutisaiheet hieman vähissä?
Koska ei tää jannu musta mitenkään kovin erikoinen ole.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 22.09.2012 18:31
Kirjoittaja sivustahuutaja
urpiainen kirjoitti:Vaativan, markkinoista piittaamattoman pysäköintinormin vaikutuksia on eritelty vaikka tuossa: http://www.ihmistenkaupunki.fi/2012/08/31/pysakointi/ Mä nyt ajaisin tässä vähän enemmän markkinalähtöisyyttä kuin tätä autopuolueen ajamaa keskussuunnittelulautakunnan määräysvaltaa.
En jaksanut kaikkea lukea, mutta mielestäni tuossa missattiin oleellisin: vapaamatkustus. Asukaspysäköintipaikkoja on, joten täysin vapaassa markkinassa uusilla taloilla on hyvin pieni insentiivi rakentaa autopaikkoja, koska vaikeutuneen kadunvarsipysäköinnin maksavat pääasiassa muut. Markkinoiden toimivuuden suhteen vaatimus autopaikkojen rakentamisesta on siis ihan perusteltu. Tyypillisesti keskuskomitean pakko johtaa parempaan lopputulokseen kuin vapaamatkustus.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 22.09.2012 18:41
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti:Mielestäni olisi järkevää rakentaa myös lähes autottomiksi tarkoitettuja alueita, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus valita elämäntyyliinsä sopivia alueita.
Kalasatamaan on tulossa autottomia alueita. Kohta näemme miten tuo vaikuttaa hintatasoon.

Helsingissä kaikkein paras systeemi olisi umpikorttelimalli, jossa piha olisi nostettu kannen päälle. Kivijaloissa voisi edelleen olla liiketilaa, mutta parkkipaikkoja mahtuisi silti pihakannen alle rutkasti. Hissillä pääsisi suoraan halliin, joten kengät eivät kuraantuisi. Pihakannen päällä piisaisi tilaa grillata ja leikkiä, koska siellä ei olisi roskakatoksia, pölkupyöriä tai autoja. Malli olisi myös erittäin kustannustehokas, koska lisäkuluna olisi simppeli betonikansi. Kannella ei sis tarvitsisi edes olla mitään nurmikenttää, koska nytkin umpikorttelien sisus on yleensä pääasiassa asfalttia ja betonia. Kiveys, istutuksia, tekonurmi ja kumikenttä; siinä hyvä kombo kaikenlaiseen toimintaan.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 22.09.2012 22:51
Kirjoittaja Manzel
sivustahuutaja kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Mielestäni olisi järkevää rakentaa myös lähes autottomiksi tarkoitettuja alueita, jotta ihmisillä olisi mahdollisuus valita elämäntyyliinsä sopivia alueita.
Kalasatamaan on tulossa autottomia alueita. Kohta näemme miten tuo vaikuttaa hintatasoon.

Helsingissä kaikkein paras systeemi olisi umpikorttelimalli, jossa piha olisi nostettu kannen päälle. Kivijaloissa voisi edelleen olla liiketilaa, mutta parkkipaikkoja mahtuisi silti pihakannen alle rutkasti. Hissillä pääsisi suoraan halliin, joten kengät eivät kuraantuisi. Pihakannen päällä piisaisi tilaa grillata ja leikkiä, koska siellä ei olisi roskakatoksia, pölkupyöriä tai autoja. Malli olisi myös erittäin kustannustehokas, koska lisäkuluna olisi simppeli betonikansi. Kannella ei sis tarvitsisi edes olla mitään nurmikenttää, koska nytkin umpikorttelien sisus on yleensä pääasiassa asfalttia ja betonia. Kiveys, istutuksia, tekonurmi ja kumikenttä; siinä hyvä kombo kaikenlaiseen toimintaan.
Jos keskustaan tulisi uusia asuntoja, olisi tuo hemmetin hieno ajatus, mutta vanhoihin taloihin aivan järjettömän kallis ratkaisu, riippuen tosin maapohjasta.
Itselläni on taas umpikortteleiden osalta pitkään muhinut ajatus, että kattaisivat koko sisäpihan alueen teräsprofiileilla ja lasilla. Tuloksena olisi talvellakin plussan puolella oleva sisäpiha, ilman lumenluonteja jne. Ihmo todella hyvä ratkaisu, eikä maksaisi järjettömiä summia - ellei olisi Museoviraston kohde.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 22.09.2012 23:40
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Jos ruikutetaan autopaikkojen kustannuksista, niin silloin puhutaan uusista asunnoista. Ja jos vaaditaan kaupungilta tiiviyttä, niin puhutaan umpikortteleista. Eli betonikantta vaan ja 2-3 autopaikkaa per asunto = 2 autoa ja yksi paikka mottoripyörän remppaamiselle tai vaikkapa tavarapolkupyörän säilytykseen.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 22.09.2012 23:51
Kirjoittaja Manzel
sivustahuutaja kirjoitti:^ Jos ruikutetaan autopaikkojen kustannuksista, niin silloin puhutaan uusista asunnoista. Ja jos vaaditaan kaupungilta tiiviyttä, niin puhutaan umpikortteleista. Eli betonikantta vaan ja 2-3 autopaikkaa per asunto = 2 autoa ja yksi paikka mottoripyörän remppaamiselle tai vaikkapa tavarapolkupyörän säilytykseen.
Kiva että kiteytit tämän amatöörille.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 23.09.2012 8:11
Kirjoittaja Bhven
^^ Ei kukaan oikea veronmaksaja halua asua missään betonikansilasikuutiossa vaan omakotitalossa.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 23.09.2012 9:01
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ sano tuo vehviläiselle.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 23.09.2012 11:11
Kirjoittaja Vesper
par-sky kirjoitti:Onko uutisaiheet hieman vähissä?
Koska ei tää jannu musta mitenkään kovin erikoinen ole.
Tunnen tapauksen, on se kyllä melko namu... ;)

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 23.09.2012 17:58
Kirjoittaja sivustahuutaja
Oulun outlet-kylään on vaikea löytää vuokralaisia.

Ihanko totta? Kuka olisi arvannut?

Suomessa on kaksi sijaintia, joissa oikea outlet voi menestyä: Helsinki ja mahdollisesti fiksusti brändättynä Lappeenranta.

Re: Typerimmät uutiset

Lähetetty: 25.09.2012 21:25
Kirjoittaja Bluntly