Kityurpot kysyvät ja kityurpot vastaavat

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Olen tänään käyttänyt työaikani miettimällä mm. sitä, miksi kermakko on kermakko, sokerikko on sokerikko mutta maidokko onkin maitokannu?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

BettyB. kirjoitti:Olen tänään käyttänyt työaikani miettimällä mm. sitä, miksi kermakko on kermakko, sokerikko on sokerikko mutta maidokko onkin maitokannu?
Eikun tissi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Apuva. Kumpi on oikein, "...laitteet on tehty kestämään" vai "...laitteet ovat tehtyjä kestämään"? Eiks se ole toi eka, vaikka monikosta yksikköön vaihtuukin?
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

bedlam kirjoitti:Apuva. Kumpi on oikein, "...laitteet on tehty kestämään" vai "...laitteet ovat tehtyjä kestämään"? Eiks se ole toi eka, vaikka monikosta yksikköön vaihtuukin?
Laittaisin jälkimmäisen, mutta mutta...
Came here for school, graduated to the high life
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

exPertti kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Apuva. Kumpi on oikein, "...laitteet on tehty kestämään" vai "...laitteet ovat tehtyjä kestämään"? Eiks se ole toi eka, vaikka monikosta yksikköön vaihtuukin?
Laittaisin jälkimmäisen, mutta mutta...
Ääh!!
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

bedlam kirjoitti:Apuva. Kumpi on oikein, "...laitteet on tehty kestämään" vai "...laitteet ovat tehtyjä kestämään"? Eiks se ole toi eka, vaikka monikosta yksikköön vaihtuukin?
Aapiskana on aina lomalla kuin sitä kipeimmin tarvittaisiin.

Eikös tuossa ole kuitenkin kyeessä passiivin perfekti tjsp? Tuossa ei ole tekijää, joten en tajua, miksi verbin pitäisi taipua monikossa. Vrt. nykyään laitteet tehdään kestämään - 1800-luvulla laitteet tehtiin kestämään - viime aikoina laitteet on tehty kestämään.

Joku joka osaa suomea voi varmaan vastata ytimekkäämmin.
Pyry-Matias

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

elco kirjoitti:Joku joka osaa suomea voi varmaan vastata ytimekkäämmin.
Eka on oikein. Jos ei ole, olen väärässä.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

bedlam kirjoitti:Apuva. Kumpi on oikein, "...laitteet on tehty kestämään" vai "...laitteet ovat tehtyjä kestämään"? Eiks se ole toi eka, vaikka monikosta yksikköön vaihtuukin?
Kykenemättä perustelemaan mitenkään muuten kuin että jälkimmäinen kuulostaa urpolta, äänestäisin tuota ensimmäistä.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Kiitos! Elcon vastaus kuulosti tarpeeksi vakuuttavalle, menen sillä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja annepa »

Eka on oikein koska verbi taipuu tekijän mukaan eikä objektin mukaan. Tässä tekijää ei ole eli kyseessä on passiivi (kuka tekee ne laitteet? Ei tiedä).
Laitteet tehdään kestämään ja on tehty tähänkin asti.

T: Kesälomatuuraaja.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
bedlam

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Kiitos viel varmistuksesta. Esite meni jo painoon, Kitinä on mun copywriter.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Mikä kemiallinen prosessi muuttaa reiluksi viikoksi pöydälle avattuna unohdetun tölkin oluen etikanmakuiseksi? Onko siinä vielä alkoholia jäljellä ja voiko sen turvallisesti juoda, maun juuri ja juuri sietäen?
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
NuoriDaavid

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:Mikä kemiallinen prosessi muuttaa reiluksi viikoksi pöydälle avattuna unohdetun tölkin oluen etikanmakuiseksi? Onko siinä vielä alkoholia jäljellä ja voiko sen turvallisesti juoda, maun juuri ja juuri sietäen?
No eikö tämä ole selvää

http://fi.wikipedia.org/wiki/Etikka

http://en.wikipedia.org/wiki/Vinegar
Herra Manala

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Gat kirjoitti:Mikä kemiallinen prosessi muuttaa reiluksi viikoksi pöydälle avattuna unohdetun tölkin oluen etikanmakuiseksi? Onko siinä vielä alkoholia jäljellä ja voiko sen turvallisesti juoda, maun juuri ja juuri sietäen?
Tää on kyllä aika säälittävää luettavaa. Kaverihan on puhdas alkoholisti.

Itse en joisi edes puolta päivää avanneena ollutta olutta, koska ei todellakaan ole pakko.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Herra Manala kirjoitti:
Gat kirjoitti:Mikä kemiallinen prosessi muuttaa reiluksi viikoksi pöydälle avattuna unohdetun tölkin oluen etikanmakuiseksi? Onko siinä vielä alkoholia jäljellä ja voiko sen turvallisesti juoda, maun juuri ja juuri sietäen?
Tää on kyllä aika säälittävää luettavaa. Kaverihan on puhdas alkoholisti.

Itse en joisi edes puolta päivää avanneena ollutta olutta, koska ei todellakaan ole pakko.
Daa, eihän munkaan ole pakko. Just kävin Siwassa :D Päivän vanhoja kyllä kaadan nieluuni, mutta tuo on jo liian heviä. Kaljan ei tarvi mulle olla kylmääkään, lämpeneehän se pötsissä kumminkin. Kunhan kemia kiinnostaa. What a waste of boose kun alkoholia hapetetaan etikaksi.
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Gattacasta piti tulla playboy. Hänen piti ajella kalliilla avoautolla, juoda kalliita viinejä ja panna pystytisuisia naisia. Mutta hänestä tulikin miniplayboy: hän kävelee, juo pilsua ja vetää käteen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

1108 kirjoitti:Gattacasta piti tulla playboy. Hänen piti ajella kalliilla avoautolla, juoda kalliita viinejä ja panna pystytisuisia naisia. Mutta hänestä tulikin miniplayboy: hän kävelee, juo pilsua ja vetää käteen.
Muuten oikein. Siis käteen vetäminen. Mutta en kävele vaan ajelen ansaitsemattomasti omalla Lantikalla (koetan jaksottaa etten ajele en pilsu-ja en karhukännissä, joten ajelen harvoin). Muuta omistustani ei elämääni tarvi kuluttaa, koska Karhu-ja bensarahat saan jo sinun verorahoistasi maksamista maataloustukiaisista, yhtään työtä tekemättä. Tämä on niin oikein.
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

En ymmärrä sähköhommeleista yhtään mitään, mutta olisko paikalla joku joka ymmärtäis. Mulle on ilmaantunut kämppään 4-5 toimimatonta pistorasiaa, kaikki eri puolilla kämppää mutta sulaketaulussa kaikilla pikasulakkeet vierekkäin. Mistä vika voi johtua? Mun logiikalla vika täytyy olla siellä sulaketaulussa...?

Ja näsäilijöille tiedoksi, sulakkeet (jos näin voi sanoa) on kunnossa.
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

^ o/

Osta semmonen ihQ hassu sähkökynä johon syttyy sähkön ollessa läsnä sellanen hassu punanen valo ja testaa sulaketaulu sillä sulakkeiden kohdalta jotka ei toimi. Jos ei valoa syty niin on tapahtunut jotakin mysteeristä ja taulu on posahtanut. Tätä en usko kyllä sitten millään että taulu olisi pamahtanut, kokolailla idiootti varmoja.

Toisaalta mä mikään sähkäri ole (tosin olen vetänyt johdot 3 omakotitaloon). Mut hei, tuurilla ne isotkin laivat seilaa!!!
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

BettyB. kirjoitti: Mun logiikalla vika täytyy olla siellä sulaketaulussa...
Mä oisin varmaan jo avannut ja katsonut tuolle kiskolle menevät kytkennät...

Tosin ehkä ensin olisin tuumannut että voisiko yksi vaihe olla pois pelistä; onko taulussa vielä erikseen jokaiselle kolmelle vaiheelle omat isommat sulakkeet? Toimiiko hellan jokainen levy tai saunankiuas täydellä teholla?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Tarkennettakoon vielä että asun siis hei uudessa kämpässä ja sulakkeet on pikasellaisia!! Vanhaa taulua olisin jo varmaan roplannutkin mutta ton edessä oon jotankin avuton :/

Aasille: kaikki muu toimii, ainoastaan pesukoneen, kuivausrummun, eteisen, etupihan ja terassin pistorasiat on kaput.
1108

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Ettei sitten vaan olisi kyseessä aivan normaali hapettuma kytkennöissä?
Meinaan vaan että melkein kaikki rasiasi ovat kosteissa tiloissa.

Ei muuten ollut sitten kaksimielinen lausahdus.
Viimeksi muokannut 1108, 12.07.2008 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

1108 kirjoitti:Osta semmonen ihQ hassu sähkökynä johon syttyy sähkön ollessa läsnä sellanen hassu punanen valo ja testaa sulaketaulu sillä sulakkeiden kohdalta jotka ei toimi.
Psst. mulle voi puhua raksaa, oon kasvanu niiden keskellä ja ollut osallisenakin aika monessa. Tilulii!
BettyB.

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

1108 kirjoitti:Ettei sitten vaan olisi kyseessä aivan normaali hapettuma kytkennöissä?
Meinaan vaan että melkein kaikki rasiasi ovat kosteissa tiloissa.
Samanaikainen hapettuma kaikissa rasioissa? Ja talo ei ole edes 3 vuotta vanha? En oikeen usko, keksi parempi.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

1108 kirjoitti:Ettei sitten vaan olisi kyseessä aivan normaali hapettuma kytkennöissä?
Meinaan vaan että melkein kaikki rasiasi ovat kosteissa tiloissa.
Oon siinä käsityksessä että nykyään pitää olla kosteiden tilojen rasioilla vikavirtasuojaus; voisikohan se olla yhteinen näille kaikille?

Perintömökin sulaketaulu on ainoa uus taulu mitä oon vähän katellut tarkemmin, ja muistaakseni siinä oli erikseen vikavirtasuojaus-"sulake" eikä jotenkin yhdistettynä normaaleihin pikasulakkeisiin.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Vastaa Viestiin