Sivu 153/214

Lähetetty: 23.11.2010 16:47
Kirjoittaja masa
Melnais kirjoitti: Ihan hieman liioittelet. Recaro on tunnettu ja turvallinen autonistuinten valmistaja.

Siltii selkä menosuuntaan tuoli on 5 kertaa turvallisempi nokkakolaritilanteessa kuin naama menosuuntaan oleva. Suositus nykyään on, että selkä menosuuntaan matkustetaan 4 vuotiaaksi asti.

Lähetetty: 23.11.2010 16:57
Kirjoittaja RP
masa kirjoitti:
Siltii selkä menosuuntaan tuoli on 5 kertaa turvallisempi nokkakolaritilanteessa kuin naama menosuuntaan oleva. Suositus nykyään on, että selkä menosuuntaan matkustetaan 4 vuotiaaksi asti.
Muistelisin aikoinaan kun oli ajankohtaista törmänneeni lukemaan 90% tippuu 50% kun naama käännetään liian pienellä menosuuntaan. Voin olla väärässä.

******

En tiedä mikä on yleisin kolaritilanne, mutta juuri telkusta tuli miten pyritään laskemaan liikennekuolemia niin yleiset kuolemaan johtavat kolarit olivat tieltä suistumisia (ajetaan keula edellä pöpelikköön) ja ajautuminen vastaantulevien kaistalle eli nokat vastakkain.

Mutta nuo istuinsuositukset kai liittyy lapsen fysiikkaan (pään koko verrattuna vartaloon, niskojen/rintalastan heikkous, mikä kai periaatteessa voi ihan äkkijarrutuksesta mennä hmmm rikki.). Sen verran tömäkkä heilunta käy kun joutuu äkisti jarruumaan pienessäkin nopeudessa.

Lähetetty: 23.11.2010 17:03
Kirjoittaja Melnais
masa kirjoitti:
Melnais kirjoitti: Ihan hieman liioittelet. Recaro on tunnettu ja turvallinen autonistuinten valmistaja.

Siltii selkä menosuuntaan tuoli on 5 kertaa turvallisempi nokkakolaritilanteessa kuin naama menosuuntaan oleva. Suositus nykyään on, että selkä menosuuntaan matkustetaan 4 vuotiaaksi asti.
Silti silti. En väittänyt vastaan. Mutta mitä tekisit meidän tilanteessamme kun uutta autoa ei juuri nyt voida hankkia; kuljettaisit lapsen kaikkialle jalan vai taksilla ilman minkäänlaisia turvalaitteita?

Elämässä pitää elää sen tilanteen mukaan mikä on, aina optimaalista turvahuippua ei ole mahdollista saavuttaa.

Lähetetty: 23.11.2010 17:08
Kirjoittaja RP
Tämä ei liity enää sinänsä turvaistuimeen, mutta ainakin täällä saa taksin istuimella 2€ lisämaksusta. Otin pari päivää sitten selville kun meinasin että juodun suhaamaan taksillä lekuriin.

Lähetetty: 23.11.2010 19:50
Kirjoittaja masa
Melnais kirjoitti: Mutta mitä tekisit meidän tilanteessamme kun uutta autoa ei juuri nyt voida hankkia;
Vaihtaisin autoa tietenkin :wink:

Edit. Lisätään nyt hymiö tohon ettei näytä niin tosikolta.

Lähetetty: 23.11.2010 20:06
Kirjoittaja masa
RP kirjoitti: Muistelisin aikoinaan kun oli ajankohtaista törmänneeni lukemaan 90% tippuu 50% kun naama käännetään liian pienellä menosuuntaan. Voin olla väärässä..
Tuossa jotain:

http://www.carseat.se/rearfacing/safety-benefits/

http://www.bmj.com/content/338/bmj.b199 ... 5929096ff6

Lähetetty: 23.11.2010 22:48
Kirjoittaja sivustahuutaja
masa kirjoitti:Siltii selkä menosuuntaan tuoli on 5 kertaa turvallisempi nokkakolaritilanteessa kuin naama menosuuntaan oleva. Suositus nykyään on, että selkä menosuuntaan matkustetaan 4 vuotiaaksi asti.
Tuo on vain pohjoismainen suositus.

Esim. saksassa suositukset ovat ihan toisenlaisia, koska vakavissa onnettomuuksissa on havaittu virheellinen kiinnitys merkittävimmäksi riskitekijäksi. Teoriassa toimiva selkä menosuuntaan istuin on parempi, mutta käytännössä idioottivarma naama menosuuntaan on usein parempi.

Mikäli päätyy naama menosuuntaan istuimeen, niin kannattaa hommata turvapalkillinen istuin, jos lapsi sen vain huolii, eli esim. Kiddy tai Cybex. Noiden turvapalkit vähentävät kaularankaan kohdistuvaa rasitusta merkittävästi nokkakolarissa verrattuna lapsen kiinnittämiseen vöillä. Esim. Testeissä pärjännyt Kiddy Infinity Pro ei edes maksa mitään (104€ + postit). Tuommoinen Kiddy menee mihin tahansa autoon, jossa ylipäätään on takapenkki.
http://www.maxis-babywelt.de/product_in ... anguage=de
Kuva

Lähetetty: 23.11.2010 22:56
Kirjoittaja Vaola
Ah, mä muistan niin elävästi taiteilun kahden turvaistuimen kanssa. Takaovettomassa autossa lähes mahdotonta, myöhemmin takaovellisessakin haastavaa. Noin joka toinen päivä piti kuskata aikuisia ja joka toinen lapsia ja laittoi ne tuolit miten päin vaan, niin silti ne oli jonkun tiellä seuraavassa kyydissä. Bonuksena vielä luminen talvi, joka ei sinällään liity istuimiin, mutta lähtöä varten piti varata sitten ekstra-aikaa sekä auton putsaukseen (välillä samalla jälkikasvun perässä juosten), että niiden pirun istuinten kiinnilaittoon/irrotukseen...

Ilmankos se julkisiin siirtyminen alkoikin tuntua lasten leikiltä... :P

Lähetetty: 23.11.2010 23:25
Kirjoittaja Niba
Ostin tarjous talvilippiksen ja 100% wool saksalaisen kaulaliinan, eilen Stockmanilta kanta-asukasaleella, yhteensä 45 riihikuivaa euroa katosi tililtäni..
Ei muuta kuin Oratopin talvitakki niskaan ja alkaa palvelu pelaamaan, samalla vanhenin 10 vuotta Lidlin myyjien silmissä ja palvelu parantui 130%!

Lähetetty: 23.11.2010 23:43
Kirjoittaja RP
sivustahuutaja kirjoitti: Tuo on vain pohjoismainen suositus.
Tuleeko mieleen syytä miksi pohjoismainen suositus voisi olla erilainen?

Lähetetty: 23.11.2010 23:57
Kirjoittaja sivustahuutaja
RP kirjoitti:Tuleeko mieleen syytä miksi pohjoismainen suositus voisi olla erilainen?
Mainitsin jo. Pohjoismainen suositus perustuu teoreettiseen suojaavuuteen, kun taas saksalaisia kiinnostaa turvallisuus käytännön onnettomuustilanteissa.

Selkä menosuuntaan istuimien kiinnitys on yleensä varsin vaativa homma ja siinä on virhemahdollisuuksia. Oikein kiinnitetty istuin siis suojaa, mutta vääriin kiinnitetty suojaa vähemmän kuin oikein kiinnitetty naama menosuuntaan istuin. Pohjoismaisissa suosituksissa oletetaan, että istuin on täydellisesti kiinnitetty, vaikka reaalimaailman onnettomuuksia tutkittaessa vakavat vahingt ovat usein johtuneet väärin kiinnitetystä istuimesta.

En suhtautuisi aiheeseen kovin fanaattisesti tai mustavalkoisesti, vaikka omien lasten hengestä puhutaankin. Sekä pohjoismaisissa, että saksalaisissa testeissa hyvin pärjänneet istuimet ovat varmasti ihan kelvollista kamaa. Jos taas istuin on pärjännyt testeissä huonosti, niin ketä tuollainen istuin kiinnostaa, vaikka siinä istuttaisiinkin naama siihen haluttuun suuntaan?

Toin mukaan keskusteluun nuo palkki-istuimet, koska ne ovat monelle aivan pirun hyvä vaihtoehto: keveitä siirrellä, idioottivarmoja kiinnitykseltään, turvallisempia kuin naama eteenpäin vyöistuimet, sopivat ihan mihin tahansa autoon heittämällä ja lisäksi noiden istuinten rakenne on niin simppeli, että monet mallit ovat edullisia.

Palkki-istuinta kannattaa harkita varsinin jos kaamosaamun rutiiniin kuuluu istuinten vekslaaminen lumituiskun keskellä kakaran huutaessa. Tuollaisessa tilanteessa yhtään monimutkaisempi kiinnitysoperaatio voi mennä pieleen.

Lähetetty: 24.11.2010 0:25
Kirjoittaja Zeb
Melnais kirjoitti:pinkin toppahaalarin (T2H)
Lääh!

Lähetetty: 24.11.2010 0:28
Kirjoittaja masa
sivustahuutaja kirjoitti: Tuo on vain pohjoismainen suositus.
Myös nykyään englannin je veikkaan että saksa seuraa pian perässä.

Selkä menosuuntaan istuimia ei oikein markkinoilla vielä ole kuin ruotsalaisten ja norskien tekemänä. Kestää tovin että sakujen istuimia markkinoilta löytyy, jonka jälkeen niiltäkin voi suositella.

Toisekseen, nms-istuimia on varmasti hyviä ja huonoja. Tosiasia on kuitenkin se, että huonokin sms-istuin tukee piltin niskaa peremmin kuin hyvä nms-istuin.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fKIeExpDLDA[/youtube]

Palkki-istuimet ovat toki parempia kuin pelkkä naama menosuuntaan istuimet, mutta silti niiden tuki on olematon verrattuna sms-istuimiin. En ostaisi.

Kiinnitysasiat ovat IMO sen luokan typerryttäviä syitä istuimen valintaan, että haistatan niille paskat. Jos ei itse osaa laittaa kiinni, liikkeessä kyllä laittavat ja opettavat. Isofixiä taas osaa käyttää jokainen typeryskin, paitsi tietenkin autoliiton testaajat.

Enkä väheksyisi pohjoismaisia suosituksia. Ei meinaan olis eka kerta, kun pohjoimaiden suosituksista tulee turvallisuudessa lähes standardi.

Lähetetty: 24.11.2010 0:42
Kirjoittaja Zeb
^Korjaa toki jos olen väärässä mutta eihän isofix-kiinnikkeitä ole läheskään kaikissa autoissa. Meillä ainakin oli kaukalossa vaan turvavyökiinnitteinen telakka tästä syystä. Kakkosautossa nykyään taas turvaistuin on suositusten vastaisesti etupenkillä. Syystä ettei sitä tai ainakaan muksua itse pirukaan pysty pienehkössä kaksiovisessa taakse tunkemaan alle puolen tunnin varoitusajalla.

Lähetetty: 24.11.2010 0:47
Kirjoittaja masa
Zeb kirjoitti:^Korjaa toki jos olen väärässä mutta eihän isofix-kiinnikkeitä ole läheskään kaikissa autoissa..
Ei ole, mutta moneen autoon saa jälkiasennuksena.

Tästäkin turvallisuuden puutteesta saamme kiittää suomalaista autoverotusta. Uusissa autoissa isofixit taitaa järjestään kaikissa olla, mutta ei näissä vahoissa rutjakkeissa joilla korkean verotuksen vuoksi joudumme ajamaan.

Itse jouduin autooni lisäämään isofixit jälkikäteen. Naaraan autossa niitä ei ole, mutta ei tuo istuimen kiinnittäminen perinteisillä tavoilla mitään rakettitiedettä ole.
Zeb kirjoitti:turvaistuin on suositusten vastaisesti etupenkillä. Syystä ettei sitä tai ainakaan muksua itse pirukaan pysty pienehkössä kaksiovisessa taakse tunkemaan alle puolen tunnin varoitusajalla.
Eikait siinä etupenkillä sentään airbagiä ole vastassa?

Lähetetty: 24.11.2010 0:50
Kirjoittaja Zeb
masa kirjoitti:Eikait siinä etupenkillä sentään airbagiä ole vastassa?
Näin ennalta tämän kysymyksen. Saanko nyt J. Randilta miljoonan?

Lähetetty: 24.11.2010 0:56
Kirjoittaja masa
^ Vastaa nyt kysymykseen eka.

Siinä turvatyynyssä on vaan melkoinen voima..

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?29638659

Lähetetty: 24.11.2010 1:01
Kirjoittaja Zeb
masa kirjoitti:^ Vastaa nyt kysymykseen eka.
Olemme köyhiä ja laiskoja muttemme sentään umpityhmiä. Eikä tietty köyhän kakkosautossa ole airbagia kuin kuskilla korkeintaan.

Lähetetty: 24.11.2010 1:05
Kirjoittaja masa
Zeb kirjoitti:
masa kirjoitti:^ Vastaa nyt kysymykseen eka.
Olemme köyhiä ja laiskoja muttemme sentään umpityhmiä. Eikä tietty köyhän kakkosautossa ole airbagia kuin kuskilla korkeintaan.
Ei kait se sitten ole suositusten vastaista?

Lähetetty: 24.11.2010 1:07
Kirjoittaja Zeb
masa kirjoitti:
Zeb kirjoitti:
masa kirjoitti:^ Vastaa nyt kysymykseen eka.
Olemme köyhiä ja laiskoja muttemme sentään umpityhmiä. Eikä tietty köyhän kakkosautossa ole airbagia kuin kuskilla korkeintaan.
Ei kait se sitten ole suositusten vastaista?
Kuulemma takapenkillä ja vielä keskellä siellä on turvallisinta. Näin olen jostain tutkimuksesta lukenut. Niitäkin on tosin varmaan sata erilaista eri tuloksilla.

Lähetetty: 24.11.2010 1:10
Kirjoittaja RP
^Kyllä ne aika samansuuntaisia on. Mutta, mitäs jos pitää turvaistuimen sivupenkillä? Onhan niitä autoja joissa penkkejä myös kyljessä.

Lähetetty: 24.11.2010 10:34
Kirjoittaja Lolita
Haluaisitteko vielä kenties heitellä kiviä Melnaisin kohti tai voisittehan te vaikka huutaa yhteen ääneen "huono äiti" kun sitä kuitenkin rivien välistä vihjaatte. Eikös se ollut Melin ekasta postauksesta selvä, miksi he päätyivät kyseiseen turvaistuimeen? Jos kasvot menosuuntaan oleva istuin on kerran saatanasta, niin ovat sitten kuitenkin sallittuja ja jopa turvahyväksyttyjä. Se on oikeastaan ihme, että meitä kolmekymppisiä ja vanhempia on yhtään hengissä, kun koko turvaistuin oli tuntematon käsite meidän lapsuudessa. Minua kuljetettiin rattaiden istuimessa farkun takaosassa :D

Lähetetty: 24.11.2010 10:46
Kirjoittaja par-sky
Meillä oli pienenä, ei ihan pikkiriikkisenä mutta pienenä semmoset laatikot joitten päällä istuttiin ettei kuristuta turvavyöhön. Ne kun oli niin korkealla pikkuihmiselle.

Broidi matkusti myös jo hyvin hyvin nuoresta lähtien etupenkillä. Ainoa paikka missä ei oksentanut 100 metrin välein.

Lähetetty: 24.11.2010 10:54
Kirjoittaja Manaaja
*odottaa gattacan kommenttia*

Lähetetty: 24.11.2010 10:55
Kirjoittaja Gaia
Meilläkin on Recaron Young Sport. Sain sen lahjaksi enkä edes harkinnut hankkivani mitään muuta.

Masan jutut alkavat pikkuhiljaa muistuttaa kaksplusmammojen vouhkaamista.