RP kirjoitti:Tuleeko mieleen syytä miksi pohjoismainen suositus voisi olla erilainen?
Mainitsin jo. Pohjoismainen suositus perustuu teoreettiseen suojaavuuteen, kun taas saksalaisia kiinnostaa turvallisuus käytännön onnettomuustilanteissa.
Selkä menosuuntaan istuimien kiinnitys on yleensä varsin vaativa homma ja siinä on virhemahdollisuuksia. Oikein kiinnitetty istuin siis suojaa, mutta vääriin kiinnitetty suojaa vähemmän kuin oikein kiinnitetty naama menosuuntaan istuin. Pohjoismaisissa suosituksissa oletetaan, että istuin on täydellisesti kiinnitetty, vaikka reaalimaailman onnettomuuksia tutkittaessa vakavat vahingt ovat usein johtuneet väärin kiinnitetystä istuimesta.
En suhtautuisi aiheeseen kovin fanaattisesti tai mustavalkoisesti, vaikka omien lasten hengestä puhutaankin. Sekä pohjoismaisissa, että saksalaisissa testeissa hyvin pärjänneet istuimet ovat varmasti ihan kelvollista kamaa. Jos taas istuin on pärjännyt testeissä huonosti, niin ketä tuollainen istuin kiinnostaa, vaikka siinä istuttaisiinkin naama siihen haluttuun suuntaan?
Toin mukaan keskusteluun nuo palkki-istuimet, koska ne ovat monelle aivan pirun hyvä vaihtoehto: keveitä siirrellä, idioottivarmoja kiinnitykseltään, turvallisempia kuin naama eteenpäin vyöistuimet, sopivat ihan mihin tahansa autoon heittämällä ja lisäksi noiden istuinten rakenne on niin simppeli, että monet mallit ovat edullisia.
Palkki-istuinta kannattaa harkita varsinin jos kaamosaamun rutiiniin kuuluu istuinten vekslaaminen lumituiskun keskellä kakaran huutaessa. Tuollaisessa tilanteessa yhtään monimutkaisempi kiinnitysoperaatio voi mennä pieleen.