Päivän mielipidekirjoitus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

saira kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:En muista koskaan kokeneeni ongelmaa omista tai muiden lapsista. Lapset välillä huutaa ja itkee. Sellaista se elämä on. Samoin lastenvaunujen kanssa voi olla hankalempaa liikkua kuin ilman niitä. Sekään ei ole kovin yllättävää.
Komps. Ennemmin nään vaivaa fyysisesti aikuisista, joiden käytöstavat ja minä-käsitys ovat jääneet sinne lapsen tasolle...
Ja siis kuten jo tarkensin, niin olihan niistä lapsista vaivaa, kun joskus piti toisen olla huutavan kanssa ravintolan ulkopuolella sillä aikaa kun toinen söi. Mutta se oli mun mielestäni asiaan kuuluvaa. Tyyliin "elämä on".
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja saira »

^Sepä, elämää. Ja mä luulen, et aika paljon tekoa on myös omalla asenteella. Ei siinä mitään, tottakai muut täytyy ottaa huomioon, ja jos muksu saa tyyliin itkupotkuraivarit, on ihan hyvä siirtyä sivuun rauhoittelemaan, jonka jälkeen voi keskustella asian selväksi. Toisaalta sivustahuutaja on oikeassa, moni nimenomaan tuntuu kasvattavan toisen kohtausta omalla paniikillaan. Mä taidan olla paskamutsi, ku mua alkaa ennemmin naurattaan jos toinen koittaa uhmailla... Tosin vaan kerran muksu on vetäny x:ksi lattialle, kun ei saanut silmälasiliikkeestä Nalle Puh-silmälaseja itselleen. Myyjä naureskeli, et jos ton sais johonkin mainokseen... :D

Meillä oli muksu jo kuukauden ikäisestä mukana paremmissakin ravintoloissa kun aterioin. Nukkui kyllä silloin vielä nätisti kopassa. :-) Ja oon todennu, et esim thaimaalaiset ravintolat ovat päiväsaikaan hyviä paikkoja opetella käytöstapoja. Tai sit me ollaan satuttu tuurilla paikkoihin, missä henkilökunta kiikuttaa erikseen lastenmukia takahuoneesta ja ohimennessään pysähtyvät kommentoimaan muksulle jotain tai kehuvat muksua.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Oho, en uskaltais Rosan kanssa lähteä aterioimaan.

"Ateriaksi ei lasketa pelkkää alkuruokaa tai jälkiruokaa. Alkuruuiksi nimeän esimerkiksi fetasalaatin ja tomaattikeiton..."

Siis pitää vetää sellainen mättö, ettei pysty liikkumaan pariin tuntiin?! Tosi kivaa, jee. Mut muuten Rosalle tulee paha mieli :(

http://www.hs.fi/elama/Salaattien+sy%C3 ... 4865840757
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Juu, just tota tarkoitin toisessa ketjussa. Erittäin hyvin sanottu.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:10+ Anna Perholle.
Välillä mä en kyllä ymmärrä sua sitten ollenkaan. Olipa tästä yksittäistapauksesta mitä mieltä tahansa (ja esim. mä en ole oikein mitään mieltä, kun en asiaan ole perehtynyt), tai olipa mitä mieltä tahansa yleisemmästä teemasta liittyen autoritaarisen kasvatusideologian soveltamiseen koulussa tai muussa kasvatuksessa (ja tähän mä en millään jaksaisi lähteä), niin luulisi olevan aivan päivänselvää, että Perhon kirjoitus nyt ainakin on ihan arvoton aivopieru.

Ensinnäkin se, että rakentaa argumenttinsa aikuisten työelämän ja lasten koulumaailman analogialle on niin majesteettisen imbesilliä, että pahaa tekee. Tai no, ehkä se jonain mukahauskana kolumninokkeluutena saattaisi vielä mennäkin, mutta kun tämä puupää vaikuttaisi olevan tosissaan! Hommaa edellyttää niin monisävyistä ja syvää ymmärtämättömyyttä lapsuuden ja aikuisuuden eroista, koulun ja työelämän funktioista, rooleista ja normeista, ja mistä kaikesta, ettei siitä viitsi edes kirjoittaa enempää, ettei aivosärky enää pahene.

Lisäksi tämä älynväläys siitä, että nyt kaikille signaloidaan, että häiriköinti on ok mutta siihen puuttuminen ei, on tietysti ihan tuulesta temmattua. Uskottavampaa olisi vaikka esittää, että nyt signaloidaan ehkä liiaallisenkin voimakkaasti, että aikuisten maailmassa argumentum ad baculum nyt ei vain tule kyseeseen, vaan kaikki konfliktit on ratkaistava muin keinoin. Tai että koulun ulkopuolisen maailman säännöt koskevat myös koulumaailmaa (toisin kuin esim. jääkiekon tapauksessa), ja yhteiskunta on kiinnostunut siitä, mitä koulussa tapahtuu. Tai jotain muuta (kun en ole perehtynyt), mutta Perhon tulkinta nyt ainakin on idiotismia.

Mä antaisin Perholle muuten suoraan hylätyn, mutta kun näin urpon kirjoituksen funktiona varmaan on vain ilmaista Perhon halua liittyä Apusen rintamaan äärikokoomuslaisuuden julkisena rakkikoirana, niin myönnetäköön kirjoituksen toimiminen tässä dimensiossa ja korotetaan arvosana pitkin hampain viitoseksi.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:Välillä mä en kyllä ymmärrä sua sitten ollenkaan. Perhon kirjoitus nyt ainakin on ihan arvoton aivopieru.
Ymmärtämättömyys on nyt molemminpuolista. Minusta on kuin nyrkki silmään jo otsikossa. "Koulujen työskentelyilmapiiri on päästetty tilaan, jollaista aikuiset – opettajia lukuun ottamatta – eivät ikipäivänä hyväksyisi omalla työpaikallaan." Siinähän se koko asian pihvi oli. Valitettavasti sen tyyppinen työskentelyilmapiiri tuottaa elämäntaiteilijoita, syrjäytyneitä, heikompia oppimistuloksia ja työelämätaidoiltaan nollia.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^^Ota vaikka lasi viiniä ja keskity tapetin kupruiluun seinällä.

Hieno kirjoitus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Perhon kirjoituksessa pointti oli ainakin se, että opettaja joutuu kohtaamaan asioita, joita monella työpaikalla ei kohtaa. Mutta niinhän se tietysti on, että erilaisissa työpaikoissa joutuu kohtaamaan erilaisia asioita. Palomies joutuu menemään palavaan taloon, ravintolatyöntekijä joutuu sietämään kännisiä, poliisi myös ja lisäksi eritoten rikollisia jne.

Opettajan työssä joutuu kuulemaan olevansa huora ja läski.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja masa »

Urpsu taitaa diggailla tätä kirjoitusta enemmän:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041 ... 3_uu.shtml
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 3989
Liittynyt: 19.08.2005 14:09
Paikkakunta: Hki

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Joko tämä oli täällä: http://www.lily.fi/juttu/875-grammaa-ja-verot

Olen ihan samaa mieltä.

Olen kuullut ja lukenut tuon jutun Berneristä muualtakin. Härskiä on, niin härskiä että onneksi Anne Berneriä ei minulle koskaan esitellä (koska emme liiku samoissa tilaisuuksisa ;).
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Minusta on kuin nyrkki silmään jo otsikossa. "Koulujen työskentelyilmapiiri on päästetty tilaan, jollaista aikuiset – opettajia lukuun ottamatta – eivät ikipäivänä hyväksyisi omalla työpaikallaan." Siinähän se koko asian pihvi oli.
En oikein ymmärrä miksi kuvattua käytöstä pitäisi hyväksyä edes kotona? On aika paksua, että koulu tarjoaa suojapaikan kaikenlaiselle perseilylle, vaikka vastaavasta lentää pihalle missä tahansa muualla kuin koulussa.

Jos kauppakeskuksessa aiheuttaa häiriötä, niin vartijat poistavat nuoret. Jääkiekkotreeneissä valmentajalle 'läski sika'-haistattelusta ei taida seurata mitään hyvää. Jos meillä kotona kuljettaisiin kielloista huolimatta huppu päässä, niin sitten ne WESC-hupparit saa siitä eteenpäin ostaa omilla rahoillaan.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:En oikein ymmärrä miksi kuvattua käytöstä pitäisi hyväksyä edes kotona? On aika paksua, että koulu tarjoaa suojapaikan kaikenlaiselle perseilylle, vaikka vastaavasta lentää pihalle missä tahansa muualla kuin koulussa.
Kotona vanhemmilla on merkittävästi enemmän puuttumiskeinoja lapsen käytökseen kuin opettajilla, joten luulen että moni vanhemmista ei joudu moisia ongelmia koskaan kohtaamaan - eivätkä sitten oikein usko todeksi lastensa perseiluä auktoriteettivapaassa kuplassa jossa kukkahatturehtorit ja kasvatusneuvokset kertovat, että räkä poskella riehuvaa pitää ny vaan ymmärtää ja ystävällisesti kehottaa olemaan nätisti.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041 ... 6_uu.shtml

Vanhempainliitto on lukenut mun ja Nowan palstakirjoittelua!
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Miten ope voisi olla provosoitumatta, kun ainakin laitokselta juuri valmistunut on lähes teini-ikäinen itsekin? Henkisen kapasiteetin laita on vähän niin ja näin, noppiakin saa jostain helvetin sählyn peluusta. Pakko toki saada, koska muuten kiskoisivat viinaa kuin viimeistä päivää ja naisivat toisiaan ja oppilaita ristiin ja rastiin. Miehet ovat poninhäntäisiä pellejä, ja naiset kilttejä tyttöjä, joita ei usko kukaan, eivät edes he itse. Kiusaamiseen puututaan menemällä piiloon sellaiseen nurkkaan, josta ei näe mitään tai sitten lähtemällä saikulle, koska vaikeiden asioiden kohtaaminen on niin raskasta.

Eihän heidän tehtävänsä toisaalta ole kasvattaminen vaan opettaminen, mutta selän tulisi olla siitä huolimatta suora. Löysältä paskalta näyttäminen ei asiaa erityisemmin auta.
Paras päivä ikinä.
masa

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja masa »

Ei sellaista ihmistä olekaan joka kestää vuodesta toiseen huorittelua, läskittelyä ja uhoa päin naamaa.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Jos toi poika joka heitettiin ulos olisi mun jälkeläinen, olisin itse huomattavasti kiukkuisempi jos mun poikani olisi annettu jatkaa tuota, kuin tuosta mitä nyt tapahtui. Vaikka kuinka ylilyönti olikin.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
masa

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja masa »

Kottarainen kirjoitti:Jos toi poika joka heitettiin ulos olisi mun jälkeläinen, olisin itse huomattavasti kiukkuisempi jos mun poikani olisi annettu jatkaa tuota, kuin tuosta mitä nyt tapahtui. Vaikka kuinka ylilyönti olikin.

Sama. Omasta kouluajastani en muista ainuttakaan tapausta että joku olisi lentänyt ulos luokasta turhaan ja väärin perustein.

Luotan kyllä opettajakuntaan ja heidän tilannetajuunsa sen verran paljon että saavat heittää jälkikasvuni niskaperseotteella ulos jos tilanne sitä vaatii.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013041 ... 6_uu.shtml

Vanhempainliitto on lukenut mun ja Nowan palstakirjoittelua!
Ihmiset jotka eivät tee opettajan työtä voivat jeejustella mitä vain. Ei tuokaan eukko pärjäisi päivääkään yläasteella.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

So Hard kirjoitti: Ihmiset jotka eivät tee opettajan työtä voivat jeejustella mitä vain. Ei tuokaan eukko pärjäisi päivääkään yläasteella.
Ai Tuomas? Vai toimittaja?
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Ihmiset jotka eivät tee opettajan työtä voivat jeejustella mitä vain. Ei tuokaan eukko pärjäisi päivääkään yläasteella.
Ai Tuomas? Vai toimittaja?
Kukkahattutätikurttila.

Tää on niiin helmee. "liitto muistuttaa, että aikuinen ei saisi menettää hermojaan nuoren kanssa missään tilanteessa." Kas kun ei "virheitä ei saa tehdä missään tilanteeessa." tai "olisi parasta olla täydellinen aina."

Kertokaa yksikin vanhempi, joka ei ole menettänyt jälkikasvuunsa hermoja koskaan. Miten sitä voi edellytää opettajalta?
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mun mielestä opettajalta voi edellyttää monia sellaisia asioita joita vanhemmilta ei edellytetä. Ja toisin päin.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän mielipidekirjoitus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exsu kirjoitti:Mun mielestä opettajalta voi edellyttää monia sellaisia asioita joita vanhemmilta ei edellytetä. Ja toisin päin.
Musta vanhemmilta voi edellyttää enemmän. He sentään rakastavat sitä rasittavaa räkänokkaansa toivon mukaan. Opettaja vain sietää koska on pakko palkan takia.

Mutta onhan se hyvä että palstalla on myös täydellistä opettaja-ainesta sen lisäksi että on kaikkien alojen asiantuntijoita. :)
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Vastaa Viestiin