Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Zeb: Kyllä puolivuotiaat toisinaan "puhuu". Meillä siinä iässä ihan selviä sanoja oli ihi, äittä ja tihhi. Muistaakseni tihhi oli eka :) Sekä "e", joka viittasi koiriimme, joilla molemmilla oli e:llä alkava nimi.

Oma vauveli oli aika varhainen puhuja, sanavarasto lähes 50 sanaa siinä missä moni poika käyttää vasta paria sanaa. Tämä oli hänen vahvuutensa, helpotti huomattavasti vuorovaikutusta kun osasi kertoa varhain mikä ketuttaa.

Osansa varmasti sillä, että ihan pienestä asti juttelin vauvalle paljon ja kerroin aina mitä tehdään ja mitä suunnittelen ja nimesin esineitä ym. paljon.

Joissakin muissa asioissa ollaan sitten tultu hieman jälkijunassa ;-)
Prepare for the worstest.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

nowaysis kirjoitti:Osansa varmasti sillä, että ihan pienestä asti juttelin vauvalle paljon ja kerroin aina mitä tehdään ja mitä suunnittelen ja nimesin esineitä ym. paljon.
Meillä on kans kerrottu lapselle mitä tapahtuu tai mitä vanhemman päässä liikkuu, siis höpisty paljon, kuten varmaan lähes kaikissa kodeissa. Mut ei tuo yksvee tyttö selviä sanoja vielä tuota. Välillä puheyritys on kovasti pontevaa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ei kaikki vanhemmat kuitenkaan puhu yhtä paljon vauvalle. Varsinkaan sillon, kun se ei vielä vastaa takaisin. Ja kuten mainitsin, _osansa_ sillä. Osa sitten muilla tekijöillä :)

Kaverin tyttö oli pitkään ihan hiljaa, tosi myöhässä lähti puhe tulemaan ja nyt tyttö on ihan älytön hölösuu, vitsaillaan että tätäkö se on sitten lopun ikää :)
Prepare for the worstest.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

nowaysis kirjoitti:Ei kaikki vanhemmat kuitenkaan puhu yhtä paljon vauvalle.
Olisin hämmästynyt jos puhuisivat 8) En oikein osaa kuvitella sitäkään, että juuri kukaan vanhempi olisi kovin hiljaa ja ikäänkuin odottaisi vauvan viisaita sanoja, jotta vuorovaikutus olisi hedelmällistä.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

No tähän kasaan tulee synnytyksen jälkeisesti masentuneet, yliväsyneet, mielenterveys- ja päihdeongelmaiset ynnä muut, joille se vauvalle juttelu voi olla joskus hieman ylivoimaista. Ei ihan pieni joukko maassamme nämä em. Toki terve ja reipas keskivertoäippä/iskä väsyneenäkin jaksaa höpötellä kullannuppunsa kanssa, vaikka sitten paljon ei muuta jaksaiskaan :)
Prepare for the worstest.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Mä olin kanssa aika vähäpuheinen äiti aluksi, nyt kun ymmärrän että ymmärtää puhun tietysti enemmän. Tytsä on myös kova lukemaan, joten siinähän sitä juttua tulee vaikka muille jakaa, satuja kertoillessa.

Huomasin, että kielensä kehitys harppasi roimasti kun aloin enemmän höpöttämään. Olin enemmänkin sellainen äiti joka sanoo: "äiti antaa maitoa, odotas hetki, tuossa on, ole hyvä" kuin sellainen joka sanoo: "äiti antaa maitoa, äiti ottaa sakset ja avaa maitopurkin, äiti laittaa tuttipulloon maitoa, noin tuossa on" yms.
Avatar
Vaola
Kitisijä
Viestit: 4494
Liittynyt: 15.08.2005 10:36
Paikkakunta: pois

Viesti Kirjoittaja Vaola »

RP kirjoitti:Mä olin kanssa aika vähäpukeinen äiti aluksi...
Näin mä tän luin, enkä ees ollut WTF?!, kun pupusta oli kyse... :D :oops:
"Never wrestle with a pig. You get dirty and besides the pig likes it. -George Bernard Shaw
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

^:D

Kengistä asiaa. Kävimme ostamassa mulle kenkiä rientoihin ja samalla mies katsoi sitten tytsälle kesäsandaaleja. Parhaiten tepasteli Eccoilla, ja muutenkin istuvuus oli parhain. Olen kuullut, että ovat laadukkaat ja siten myös hinnakkaat. Mutta kyllä mä silti järkytyin 65€ hinnasta, varsinkin kun käyttöaika suhteellisen lyhyt ja ehkäpä jopa vähäinen. Tepasteli niillä kuitenkin niin taidokkaasti, pakkohan ne sitten oli ostaa pois.

Hiukan lohduttaa se, että kaupassa sai toiset edullisemmat kengät puoleen hintaan jos osti kahdet, joten omani sain 20€:lla.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Poika vetäs tänään aamulla maitova, lounaaksi 6 lusikallista peruna-maissi-parsakaali-porkkanahässäkkää, sit taas vaan maitoa, iltapalaksi 3/4 purkkia jottai hedelmä sosetta ja pullollisen jossa puolet maisivelliä ja puolet maitoa. Ans kattoo kuin nukutaan.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Nukku 9 h putkeen :shock:

Hei rakkaat isompien lasten äidit, ei teil olis ylimääräsenä sadesuojaa vaunuihin? Asial ois kiire ja mä lasken senttejä ennen äitiyspäivärahaa taas...pari yllättävää laskua taas *huoh*
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

ninnithequeen kirjoitti:...pari yllättävää laskua taas *huoh*
Näit tulee aina. Sen takii kandeekin pistää aina vähän fikkaan sen sijaan että ostelee lahjoja ja pihvejä sillon kun se raha pamahtaa tilille.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Manaaja kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:...pari yllättävää laskua taas *huoh*
Näit tulee aina. Sen takii kandeekin pistää aina vähän fikkaan sen sijaan että ostelee lahjoja ja pihvejä sillon kun se raha pamahtaa tilille.
Jos mä ostan kerran kuussa 3,5 e possun ulkofilepihvipaketin josta riittää neljäksi ruokailukerraksi itselleni, ni tota...äläpäs ny viitti.

Halvastakin saa hyvää ku osaa. Ja omat salaatit kasvaa partsilla, halvinta lenkkimakkaraa, kalapuikkoja, nakkeja ja pakastettuja keittoja pakastin täys.

Tolla sadesuojajutskalla ois vaan kiirus kun ne lupaa vaan sadetta sadetta ja sadetta. Pakko mein on ulos päästä. Hylkiihän nuo vettä kohtuullisesti mut mein tsägällä se kaatosade tulee niskaan just ku päästään puoleen väliin kauppareissua.'

Ja joo, oli varmaan hurja virhe ostaa Ukkokullalle se 15 e maksava t-paita, joka oli niiiiin sen näkönen. Kolme kertaa kävelin ohi kunnes nappasin kärryihin. Tiedätkö kuinka monta ruokakassia se on mulle kantanut kun tililläni on ollut tyyliin 50 senttiä? Sovittiin se että se paita on synttärilahja etukäteen. Annatkos mun olla jo? Kun tiedät niin paljon enemmän mun elämästä ko mie itte.
PlanBee
Kitinä paheena
Viestit: 41
Liittynyt: 20.11.2009 0:59

Viesti Kirjoittaja PlanBee »

Suvinen kirjoitti: Miten saatte muksunne syömään normaalia ruokaa? Meillä ei mene alas enää mikään muu kuin puuro aamulla ja illalla sekä jugurtti.
Omieni kanssa toimin niin, että poistin muksut pöydästä jos ruoka ei maistunut tai sen kanssa pelleiltiin. Aloitin tuon jo ihan silloin kun olivat vähän reilun vuoden ikäisiä. Nälkäisenä ei ehdi pelehtiä kun on kiire syödä, pelleilijällä ei ole tarpeeksi nälkä :)
Noita vaiheita tulee joka lapselle aina silloin tällöin. Välillä tuntuu, että ne elävät hiekalla ja maidolla joskus viikkotolkulla mutta kyllä se taas siitä korjaantuu.
Kaikki neljä omaa ovat kasvaneet ihan normaaleiksi em. julmuudestani huolimatta ja muistaakseni lopettivat ruokapelleilyt aika nopeasti kun joutuivat pöydästä pois. Ne kyllä olivat pieniä +-20 vuotta sitten.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Juu samma mieltä här, muksu pois pöydästä ja ruoka tarjolle uudestaan tunnin päästä, sama ruoka siis. Vaikka sitten tarjoiltuna omalta lautaselta pilkottuna. Jos tunkee kaikki kerralla suuhun, anna lautaselle vain pala kerrallaan poimittavaksi.

Onko muksulla oma lusikka jolla lusikoi/paukuttaa pöytää siinä syöttämisen välissä itse? Tämä vaihe varmaan on rasittava, mutta aika pian se lusikka alkanee löytää tiensä oikeaan kohteeseen, kun on tosissaan nälkä. Jos pelleily on jatkuvaa, voisiko ruokailuja harventaa?

Tosiaan, jos muksu ei ole erityisen hoikassa kunnossa, kuten toisaalla mainitsit ;-) niin yksi tai useampikaan väliinjäänyt ruokailu ei vielä aiheuta nälkäkuolemaa.

edit: näköjään ainakin puurolla oli se oma lusikka..

Sinänsä, Suvinen, voisit ottaa tämän positiivisena muutoksena :) Minä itte -kausi kertoo ainakin siitä, että kehitys kehittyy ja vauva ei halua olla enää vauva, vaan haluaa jo yrittää itse :)
Prepare for the worstest.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Meillä toimi myös tuo ruokailun siirtäminen, ja toisaalta se että ymmärsin tytsän haluavan syödä samaa ruokaa kuin me. Ei tykkää ns. omista versioistaan tai purkkiruoasta vaan syö sitten samaa kuin me. Emme tosin käytä muutenkaan lisäsuolaa tai paljon mausteita esmes.

Nyt söi pastaa kinkkuaurajuustokermakastikkeella :roll: Siis tommosia en olisi itse syönyt pienenä vaikka olisi maksettu.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Juu, mäkin voisin ottaa tän orastavan uhman positiivisena :roll:
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Laitan tähän muutamia juttuja mitkä auttoivat meillä. Meillähän oli ongelmana kokkareisen ruoan syönti, ruokailusta ei tullut siis mitään vaan pitkään söimme todella hienonnettua ruokaa. Ei tietty välttämättä toimi kaikilla, mutta jos jotain apua olisi.

- säännölliset ruoka-ajat ja kiireetön kärsivällinen ruokailu (luin jostain että jo näiden avulla minimoi tulevat ongelmat ruokailun kanssa). Ja kun me molemmat taidetaan olla hiukan hermostuvia persoonia, kärsimättömiä? niin helpommin sanottu kuin tehty :) Piti asennoitua.

- Söi aluksi juuri mieluiten puuroa ja hedelmäsoseita, muutama lihakasvisruoka meni myös. Yksinkertaisesti annoin maistella ts. maistatin erilaisia ruokia siitä huolimatta vaikka ruokaa meni vähäinen määrä kerralla (muutama lusikka). Luin että lapsi vaatii jopa 15-20 maistelukertaa tottuakseen uuteen makuun. Se on aika paljon.

- Kaikki ruoat eivät ole mieluisia (emmehän me aikuisetkaan kaikesta tykätä), tytsä ilmaisi sen sylkemällä ruoan ulos. Jos tätä tapahtui saman ruoan kohdalla useamman kerran, totesin ettei pidä (ainoa mistä ei pidä on riisipuuro). Kyllähän ne ruokaa muutenkin syljeksii aina välillä totutellessaan rakenteeseen ja makuun, mutta omasta lapsestaan yleensä tietää, ajan kanssa.

- Maitoa vasta ruokailun jälkeen, ettei vie ruokahalua pois. Ei mieluusti myöskään lähellä seuraavaa ruokailua.

- Hain kokeilemalla sen tytsän oman ruokailutarpeen ja rytmin, jokainen on yksilö joten joillekin se on se viisi ruokaa päivässä joillekin vähemmän. Meillä menee vain yksi lämmin ateria päivässä.

- Lelun annoin aluksi pöytään, ajan kanssa on jo oppinut olemaan säheltämättä vallattomasti ilman leluakin. Se on rasittavaa, tiedän.

- Ruokahalut vaihtelevat päivittäin, hampaiden tulokin vaikuttaa. Kärsivällisyyttä siis.

- Pääasia on se, että tytsäsi kasvaa tasaisesti omalla käyrällään, oli hoikka tahi ei. Kaikkien vauvojen ei vaan kuulu olla pullukka palleroisia. Ja näin neuvolatätikin teille totesi, ettei huolta kun omalla käyrällään on.

- Jos kovasti huolestuttaa, soita rohkeati neuvolaan. Antavat hyviä vinkkejä.

Ajan kanssa tytsän ruokailu vain alkoi toimimaan. Välillä on kausia kun ei oikein syö juuri mitään vaan juo mieluummin maitoa, välillä taas ei muuta tehdä kuin puputeta ruokaa. Jos tytsäsi on muuten virkeä yms. niin huolta ei pitäisi olla.

Ps. Meidän tytsä ei syö edes tuota mitä teillä, määrällisesti. Kasvaa tasaisesti, on pirteä ja terve siitä huolimatta.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Mites toi sormiruokailu, vai onko enemmän vielä pienempien hommia? Sitten kuulemma pitäis vaan antaa sen muksun itse syödä sillä lusikallakin, vaikkei se ruoka varmaan kyllä sitten mee suuhun päinkään. Ymmärrän kyllä täysin huolen jos lapsi kasvaa muutenkin hitaanpuoleisesti, silloin varmaan tulee herkemmin erinäisiä ponnisteluja harjoitettua ruuan toimittamiseksi kitaan. Kurjaa vaan jos syöminen menee jonkin lajin painiksi, kun pitäisi olla mieluisaa puuhaa.

Tuolla allergiasivuilla oli puhetta jostain syömispelistä/leikistäkin, millä voisi saada nirson muksun maistamaan uusia ruokia. Se taas taitaa sitten olla vähän vanhempien juttuja.

Tekisin itse niin että tarjoisin toisen puuroaterian sijaan jotain muuta että tulee monipuolisempaa. Lapsi kai yleensä kuitenkin syö sitten kun nälkä tulee kunhan vaan ruokaa on tarjolla, ja tähän luottaisin ainakin niin kauan kun tosiaan omilla käyrillä menee.

Juoko muuten ihan normi lehmänmaitoa jo vai mitä? Useampia lapsia tiedän jotka on aika vanhaksi kasvaneet käytännössä joko rintamaidolla tai sitten korvikkeella. Lehmis ei kyllä ihan niin monipuolista taida olla, mutta kaloreita kuitenkin on aika paljon siinäkin, joten maidon määrää kannattaa myös vähän vahtia ettei vedä itseään sillä täyteen. Ehkä Suvisen tyttö on kanssa vielä vähän näitä maitolapsia kun kuitenkin imetit pitkään ja uuteen ruokamuotoon tottuminen nyt vaan ottaa aikansa.
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Meidän tytsä juo edelleen korviketta, juuri sen vuoksi kun ei ole niin kova syömään. Korvikkeessa on kuitenkin erittäin paljon tarpeellisia aineita. Luovun siitä sitten kun näen sen tarpeelliseksi eli kun syö kunnolla tai neuvolassa sanotaan tsot tsot.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Joo, en oo normikorvikkeisiin niin perehtynyt, mutta näistä moderneista allergiakorvikkeista sanotaan, että niillä elää vaikka armeijaikään saakka. Sääli vaan ettei meille tunnu sopivaa löytyvän ollenkaan. Syö kai sitten rintamaitoa siihen armeijaikään.

No joo, yritetään löytää sopivia kiinteitä. Nyt ekalla kerralla avocado, munakoiso ja lammas vaikuttavat lupaavilta, mutta aiemminkin ovat kaatuneet toiseen tai kolmanteen maistamiskertaan. Päärynä saattaisi ehkä jopa sopia.

Tietty meillä kun muksu söisi mielellään niin tulee sitten ruuista kipeäksi. Kasvaa kyllä kuin rikkaruoho joten vielä ei aihetta huoleen kait.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

ninnithequeen kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:...pari yllättävää laskua taas *huoh*
Näit tulee aina. Sen takii kandeekin pistää aina vähän fikkaan sen sijaan että ostelee lahjoja ja pihvejä sillon kun se raha pamahtaa tilille.
Jos mä ostan kerran kuussa 3,5 e possun ulkofilepihvipaketin josta riittää neljäksi ruokailukerraksi itselleni, ni tota...äläpäs ny viitti.

Halvastakin saa hyvää ku osaa. Ja omat salaatit kasvaa partsilla, halvinta lenkkimakkaraa, kalapuikkoja, nakkeja ja pakastettuja keittoja pakastin täys.

Tolla sadesuojajutskalla ois vaan kiirus kun ne lupaa vaan sadetta sadetta ja sadetta. Pakko mein on ulos päästä. Hylkiihän nuo vettä kohtuullisesti mut mein tsägällä se kaatosade tulee niskaan just ku päästään puoleen väliin kauppareissua.'

Ja joo, oli varmaan hurja virhe ostaa Ukkokullalle se 15 e maksava t-paita, joka oli niiiiin sen näkönen. Kolme kertaa kävelin ohi kunnes nappasin kärryihin. Tiedätkö kuinka monta ruokakassia se on mulle kantanut kun tililläni on ollut tyyliin 50 senttiä? Sovittiin se että se paita on synttärilahja etukäteen. Annatkos mun olla jo? Kun tiedät niin paljon enemmän mun elämästä ko mie itte.
No niihä se menikii. :draama:
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Hei saiskos hyviä soseohjeita? Ihan hedelmä, kasvis- ja liha- kana- kala-soseita? Tahtoo tehdä kaiken itte...mites te ootte tehny ja millon minkäkin alottanut?

Netti on joo pullollaan ohjeita mut mä en jaksa sitä tappelua lukea kun kaikki on niiiiin eri mieltä joka asiasta noilla vauvapalstoilla, huoh.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2872
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

ninnithequeen kirjoitti:Hei saiskos hyviä soseohjeita?
Meiän tyttö eli elämänsä ekat 8kk porkkanalla, bataatilla ja porkkana-bataattiyhdistelmällä. Siihen päälle tissiä ja kaupan hedelmäsoseita.

Sen jälkeen ei kelvannutkaan enää mikään soseutettu hommeli, vaan pakko oli saada sitä samaa mitä veikkakin söi ja raivari tuli, jos vähänkin syöttää yritit. Sormiruokailua siis harrastettu siitä 10kk iästä hyvin pitkälti.

Nyt kuluneella viikolla oli puoltoistavuotisneuvola: 77ck ja 9800g. Kuulemma hyvin kasvaa omilla käyrillään. Rokotteesta ei inahtanutkaan ja lääkäri huusi terkkarin katsomaan, kun ei ollut ennen tämän ikäisen nähnyt riisuvan kaikki päällä olevat vaatteet päältään ihan itse.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tääl on varmaan sata mammaa ottamaan Miskan hoitoon ens pe aamusta iltapäivään...mun on mentävä tädin hautajaisiin kas kun ei mutsi pääse ja faija on sen kans sairaalassa ja broidi tekee sekä edesmenneen tädin että mutsin työt yksin. VITTU! Viimenenki lastenhoitoehdokas just peruutti. Mukaan ei kiljukaulaa saa ottaa ja mä olen yksin sielä mein perhettä edustamassa. Mistä hitosta mä saan apua?

Se oli mun sylikummi kuitenkin, pakko mennä.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2439
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Viesti Kirjoittaja par-sky »

ninnithequeen kirjoitti:Mukaan ei kiljukaulaa saa ottaa ja mä olen yksin sielä mein perhettä edustamassa.
Miksei kersaa saa ottaa mukaan? Jos tulee huuto niin poistuu salista ulos, eli sijottautuu ovien lähistölle alun perinkin. Hautajaiset on kumminkin aika erityyppinen tilaisuus kuin häät, missä jotenkin ymmärrän tuon.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Vastaa Viestiin