EveryWoman kirjoitti:Mä olen tässä ketjussa jättänyt keskustelun yksinkertaistamiseksi eksplikoimatta sen, minkä olen vuosien ajan sanonut jokaisessa vastaavassa keskustelussa, koska oletan sen olevan jo useimmilla tiedossa: pohjimmiltaan motiivini ovat aina egoistisia - vain pinnallisella tasolla, johon olen yrittänyt tätä keskustelua rajata, ne näyttävät olevan muuta. Pyrin yhteiseen hyvään, koska toisin tekemällä vointini olisi huonompi.
Mun täytyy tunnustaa, että optimistesti ja kovin naiivisti ajattelin, että jätit tuon itsekkyyden ylistyslaulusi kokonaan pois sen takia, että esim. minä olen useammassa ketjussa argumentoinut kerta toisensa jälkeen, että tuollainen yltiöitsekkyys on paitsi eettisesti hirvittävää, myös parhaan motivaatiopsykologisen sekä evoluutioteoreettisen tietäymksemme valossa hyvin vierasta ihmisille: täytyy todella aivopestä itseään rajusti sortuakseen tuollaiseen kammottavuuteen. Ajattelin, että tapojesi vastaisesti olit jopa ottanut vasta-argumentit avoimin mielin vastaan ja ollut valmis muokkaamaan kantojasi, kun niiden epäpätevyys osoitetaan. Kuinka lapsellista: pitäisi muistaa, että sulle keskustelu on sitä, että sä voit kyllä selittää tarkemmin omasta opistasi muille, mutta muilta et kyllä ota mitään vastaan. Jos ajattelussasi osoitetaan kiistattomia virheitä, ristiriitoja tai sietämättömiä seurauksia, saatat myöntää ongelman olemassaolon, mutta dogmejasi et muuta tai argumentteja käsittele.
Olen sinänsä kyllä samaa mieltä, että tätä asiaa on käsitelty muissa ketjuissa tarpeeksi. Ei ole syytä toistaa samaa litaniaa tässä ketjussa uudelleen, kun dogmaattisuuteesi ei mikään rationaalinen argumentti näy vaikuttavan. Kun kuitenkin asian mainitsit, merkitään nyt kuitenkin pöytäkirjaan syvä paheksuntamme. Ainakin Kantin ajoista lähtien on länsimaiseen ihmiskuvaan ja moraaliajatteluun sisältynyt käsitys, että kaiken eettisyyden ennakkoehto on se, että kohtelee muita ihmisiä aina myös päämäärinä sinänsä eikä koskaan pelkkinä välineinä. Tämänhän tuo hirvittävä muiden ihmisten halveksuntasi tyrmää täysin: muilla on vain välinearvoa sitä kautta, että saattavat toimia välineinä EW:n suurempaan mielihyvään. Toisin sanoen, hahmottelemasi ääri-itsekkyys tekee sinusta länsimaisen eettisen ajattelun perinteen mukaan kirjaimellisesi epäeettisen ja moraalittoman, sanalla sanoen pahan ihmisen.
Toki eettisen ajattelun historiassa ihmisiä on pyritty etiikankin nimissä kohtelemaan myös välineinä. Mieltymyksistä riippuen yksilöiden ihmisarvon on voivan katsottu alistua ainakin osin tietyille kollektiivisille ihanteille ja päämäärille, kuten vaikkapa vapaudelle, veljeydelle ja tasa-arvolle, tai vaikkapa isänmaalle. Kuitenkin linjana on aina ollut se, että ihmisten osittaisenkin välineellistämisen voi oikeuttaa vain joku poikkeuksellisen jalo ja universaali prinsiippi. On aivan poikkeuksellisen julkeaa, että sinä kehtaat haistattaa pitkät tällaiselle ja alistaa ihmiset "pohjimmiltaan" sinun oman mielihyväsi (tai hyvinvointisi) välineiksi. Tässä jos jossain olisi varmasti ihan omien muotoilujesi pohjalta tilausta erilaisille sosiopaatti- tai psykopaatti-nettidiagnooseille.
Koska kuitenkin olen tällainen hellämielinen ihmiseen uskova humanisti, en millään voi uskoa, että todellisuudessa olisit sellainen epäinhimillinen hirviö kuin mitä väität olevasi. Lainaankin virkkeen verran messiaankaapuasi ja vetoan kanssakitisijöihin Jeesus K:ta mukaillen: Antakaa EW:lle anteeksi, sillä hän ei ymmärrä, mitä hän sanoo.
EveryWoman kirjoitti:Korkeintaan tekee kannastasi vieläkin huikeamman: vaatesuunnittelu ei olekaan objektiivisesti tehokkain tapasi vain inhimillisen hyvinvoinnin maksimoimiseen, vaan vaatesuunnittelulla myös parhaiten edistät eläinten hyvinvointia, torjut ilmastonmuutosta, ja ties mitä muuta.
Tehokkain tiedossani oleva.
Tässä kai tämä fundamentalismin tyrmäävyys tulee parhaiten esiin. Ei-fundamentalistin elämää varjostaa pahasti se, että hän ei omasta mielestäänkään voi perustellusti ja älyllisesti rehellisesti sanoa, mikä toimintatapa tehokkaimin edistäisi vaikkapa näitä mainittuja päämääriä. Tästä huolimatta ei-fundamentalistille on selvää, että hän varmasti voisi päämääriä edistää paljon tehokkaammin toimimalla hieman toisin, kuin mitä hän de facto omasta mukaavuudenhalustaan ja puhtaasta itsekkyydestä toimii. Fundamentalistia tällaiset huolet eivät paina: hänellä on oma sielunvarmuutensa, että hän toimii parhaalla mahdollisella tavalla, oman jumalansa tahdon mukaan. Ei-fundamentalistin mielestä tämä tietysti osoittaa sekä hirvittävää halveksuntaa ihmisten ja maailman kärsimyksen edessä, sekä aivan tolkutonta hybrsitä omien kykyjen suhteen. Valaistus on hurja juttu.
Tässä saattaa olla yksi väärinkäsitystemme lähde. Analogioiden kautta ajatteleminen on minulle niin luonteenomaista, että en varmaan yrittäessänikään pystyisi pidempään keskustelemaan ilman niitä. Enkä toisaalta halua kyllä yrittääkään
Toisaalta, mitkä tahansa kaksi tai useampi mielivaltaista asiaa ovat analogisia joidenkin dimensioiden suhteen, ja epäanalogisia toisten. Toisin sanoen, huomaan analogioiden käytön luonteenomaisuuden tapauksessasi: Ehkä ajattelusi ei olisi niin ristiriitaista, tyrmääviä seurauksia tuottavaa ja sotkuista, jos et ajattelisi nimenomaan analogioiden turvin. Termiittisössötys ei - tietenkään - mitenkään auttanut asiaa.
Luulen, että keskustelu ei tule etenemään, ennen kuin annat asialliset argumentit perusteluineen (ei siis mitään puolivillaisia analogioita), seuraaville ilmeisen pöyristyttäville väitteille:
1. Yksilöllä on jotenkin ennaltamäärätysti tietty lahjakkuuden tai osaamisen laji, joka on hänen olemuksellisetsi parhainta osaamistaan (esim. vaatesuunnittelu). Tieteen ja arkijärjen käsitys kun olisi varsin
toisenlainen: meillä on erilaisia peruskykyjä ja lahjakkuuksia, jotka sattuman, ympäristön ja oman harjoittelumme tuloksena yhdistyvät erilaisilla tavoilla, tuottaen erilaista enemmän tai vähemmän pätevää osaamista (joka siis aina yhdistelee erilaisia peruskykyjä jne.). Tämä on siis lahjakkuuden tai osaamisen ontologiaan liittyvä väite: mitä syytä kellään olisi uskoa sinun tapaasi, että on edes mielekästä ajatella, että olisi joku käytännön aktiviteetti, jossa olen objektiivisesti ottaen paras verrattuina kykyihini muissa aktiviteeteissa?
2. Vaikka olisikin olemassa jokun toiminann laji, joka on minulle otollisin, mistä voin tietää, mikä se on? Harjoittelemalla ja yrittämällä saan varmasti selville, että tietyt toimet sopivat minulle paremmin kuin toiset. Mutta miten voin tietää, että jokin harjoittelemani asia on sitä, missä olen parempi kuin mitä olisin jossain muussa asiassa, jos harjoittelisin tätä muuta asiaa? Miten voin edes verrata hyvyyttäni vaatesuunnittelijana hyvyyteeni meriaiheisten torimaalausten tekijänä? Siinä missä 1 oli kykykäsitykseesi liittyvä ontologinen ongelma, tämä on episteeminen ongelma?
3. Vaikka kohtiin 1 ja 2 olisi olemasa perustellut vastaukset (mitä en usko, enkä näe sinun antaneen vielä pienintäkään perusteltua syytä muuttaa uskomustani), itse pääasia on vielä kokonaan vastausta vaille: millä perusteella kenenkään tulisi ajatella, että keskittyminen siihen aktiviteettiin, missä on paras, johtaa automaagisesti pitkällä tähtäimellä optimaaliseen tulokseen kollektiivisen hyvinvoinnin lisäämisen ja kollektiivisen kärsimyksen poistamisen saralla?
Mun mielestä on osoitettu, että ennen kuin vastaat rationaalisesti perustellen kohtiin 1, 2 ja 3, sun horinasi ovat sisällötöntä horinaa. Ne eivät edes ole pelkästään virheellisiä, vaan tosiaan sisällötöntä potaskaa. Tämän näemme siitä, että sekä minä että Prosessi olemme osoittaneet (argumentiein, joihin et ole vastannut) juttujesi olevan ei vain virheellisiä vaan myös ristiriitaisia.
Huomaa nyt erityisesti, että emme tarvitse lisää analogioita valaisemaan sitä,
mitä ajattelet, sillä sen jo tiedämme. Tarvitsemme rationaalisia perusteluja sille,
miksi kenenkään pitäisi ajatella, niin kuin sinä ajattelet.