elco kirjoitti:En oikein ymmärrä, miten sinun hatusta vetämäsi älyllisesti epärehelliset analogiat osoittavat minun analogiani älyllisesti epärehelliseksi?
Sitten en voi auttaa.
Etkä ota mitenkään kantaa siihen, että joku kielletty asia on jotain sallittua vähemmän vahingollista niin en minä oikein tiedä kuka tässä on älyllisesti epärehellinen?
Ongelma on siinä, että vahingollisuus ja tosiasialliset kieltämismahdollisuudet eivät näkemykseni mukaan korreloi. Mikä siinä on älyllisesti epärehellistä? Onko sinulle vaikea myöntää, että alkoholin kieltäminen olisi vaikeampaa ja hedelmättömänpää kuin heroiinin?
Sinusta siis on jokin hypermystinen määrä kieltoja, mikä on reaalimaailman kieltomaksimin alapuolella kokonaishyvinvoinnin kannalta, mutta ei ole sen kummemmin syytä pohtia mitkä asiat on kiellettyjä ja mitkä sallittuja?
Tarkoituksenmukaisten kieltojen määrä lienee melkoisen muuttuva, yhteiskunnan ja yleisen mielipiteen muutosten myötä. Missä sanoin, että ei ole syytä pohtia? Johan sinä nyt alat asettelemaan sanoja suuhun oikein liukuhihnalla.
Olen kokolailla sanaton, jos ylläolevan väitteen vastaväite on älyllisesti epärehellinen ja ylläoleva ei ole.
Mielestäni on älyllisesti epärehellistä väittää, että kieltolaki olisi verrattavissa heroiinin kriminalisointiin. Kannabiksen kriminalisoinnin kohdalla se olisi parempi analogia. Oma ideologiasi määrittää sen, miten kelvollinen analogia se on. Tässä tapauksessa täysin kelvoton.
Naisten ja lasten turpaanvedon pitkä historia osoittaa sen olevan sosiaalisesti hyväksyttyä?
Pitkä käyttöhistoria on vain indisio sosiaalisesta hyväksyttävyydestä. Lasten ja naisten turpaanveto ei liene sosiaalisesti hyväksyttävää yhtään sen enempää kuin lainkaan hyväksymää. Junous, nämä asiat ovat ajan hengen mukana muuttuvaisia. Oli kyse sitten huumausaineista, homoseksuaalisuudesta tai akan hakkaamisesta.
Tokihan noin. Kai tässä nyt vielä kuitenkin saa olla enemmistön kanssa eri mieltä?
Totta kai saa, olenko muuta esittänyt? Totesin vain, että poliittisen järjestelmän realiteetit ovat keskustelussa yhtä lailla merkittäviä kuin sosiaalinen todellisuus.
Keskeisiä argumentteja vapauttamisen puolesta on rikollisuuden poistuminen. Alkoholimonopolin ja tuontirajoitusten osittainen purkaminenkaan ei ole poistanut alkoholiin liittyvää rikollisuutta.
Kieltolain purku:
a) vähensi haittoja
b) lisäsi haittoja
c) piti haitat ennallaan?
Kieltolain purku poisti kieltolakiin liittyvän rikollisuuden. Alkoholin salakuljetukseen ja salakauppaan liittyy yhä merkittävää rikollisuutta. Jos sinä kannatat tiukempaa kontrollia kuin alkoholille, niin mikä saa olettamaan, että huumaisaineisiin liittyä rikollisuus poistuisi?
En ymmärrä yhtään mitään, mitä hourit. En minä kannata tiukkaa kontrollia. Sinähän sitä tässä kannatat. Eikö se nyt herrajeesus ole tullut selväksi mitä minä kannatan?
Kovia huumeita pitäisi jaella samoin tai jopa vielä kontrolloidummin kuin alkoholia nykyään. Valtion huumemonopoli saa varauksettoman kannatukseni.
Ring a bell? Unohtui omat houreet kun piti suu vaahdossa hyökätä? Miten ajattelit kontrolloida huumeita paremmin? Annoskorteilla? Piikityspisteillä? Kerro toki. Edes alkoholilla ei ole tänä päivänä monopolia, miksi huumeilla? Miten se toteutetaan?
lastensuojelun nimissä jakelua, markkinointia yms. voidaan rajoittaa
Miten?
Punaisten dekriminalisointia kannatan ideologisista syistä ja koska uskon dekriminalisoinnin vähentävän haittoja nojaten mielestäni 100% älyllisesti rehelliseen alkoholin kieltolakianalogiaan.
Kummallista. Huumeet ovat olleet kiellettyjä vuosikymmeniä ja en miltään osin havaitse samankaltaista tilannetta kuin kieltolain aikana, jossa aiemmin sallitun, normaalikäytössä melko vaarattoman ja sosiaalisesti hyväksytyn nautintoaineen kieltämien olisi konkreettisesti aiheuttanut ongelmien lisääntymisen joka pakottaisi säännöstelyn purkamisen. Anteeksi, mutta analogiasi ontuu kuin keppihevonen ilman keppiä. Kannabiksen osalta se voisi jo toimiakin, tilanne alkaa olla lähellä sellaista jossa rikollisuutta luodaan ilman vastaavaa haittojen vähenemistä. Punaisten osalta vertailukelpoisuus on melkoisen kaukaa haettua.
No aloita niistä keltaisista ja siirry sitten oransseihin?
Yksilöi aine josta haluat keskustella. Minulla ei ole aikaa eikä energiaa tutustua kutakin ainetta koskevaan tutkimustietoon.
Eiköhän tuota tapahdu ihan riittämiin jo nykykulttuurissakin.
My point exactly. Miksi sitä pitäisi lisätä?