Sivu 15/26

Lähetetty: 15.06.2010 11:30
Kirjoittaja NuoriD
Riemumieli kirjoitti:Virallinen kummi kuuluu ev.lut kirkkoon, mutta homoille pakanoille voi toki antaa jonkun lapun, kun eivät jumalattomina pakanoina mitään mistään kuitenkaan tajua.

EDIT. En osaa kirjoittaa.
:) Voihan pappi tosiaan antaa niille jonkun Hesen alennuskupongin.

Lähetetty: 15.06.2010 11:30
Kirjoittaja RP
Riemumieli kirjoitti:Virallinen kummi kuuluu et.lut kirkkoon, mutta homoille pakanoille voi toki antaa jonkun lapun, kun eivät jumalattomina pakanoina mitään mistään kuitenkaan tajua.
Uskovaisena homona elo ei ole järin herkkua. Mieluummin on jumalallinen pakana. Jos vastaanotto on tasoa (mitä esim. himouskovainen sairaanhoitaja työkaverini aikoinaan kertoi), että parannetaan homoudesta ja niin syntyi taas yksi heteromies lisää naisille. Yllättäen esim. kyseinen tapaus muutti ulkomaille, missä varmaan tuuppaa ja ottaa kakkoseen riippuen mieltymyksistä.

Lähetetty: 15.06.2010 11:34
Kirjoittaja urpiainen
NuoriD kirjoitti:
RP kirjoitti:Varsinkin kun pakanat homoseksuaalit kummit saivat osallistua täysivaltaisesti kastetilaisuuteen (siunaamiseen, lukemiseen, saivat todistukset).
Mulla on tosiaan ilmeisesti menkat tulossa, kun tämäkin vituttaa. Miksi ihmeessä kirkko nöyristelee ja nuoleskelee joka puolelle. Eiväthän pakanat nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!
NuoriD kirjoitti:Kyllä niemenantojuhlaankin voi shoppailla kristinuskosta haluamiin vaikutteita. Esim. meidän lapsillamme on "kummit".
Miksi ihmeessä nössöt espoolaispikkuporvarit nöyristelee ja nuoleskelee kirstillisiä tapoja. Eiväthän kastamattoman vauvan vnahempien ystävät nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!

Kai annoit niille "kummeille" Hesen alennuskupongit?

Lähetetty: 15.06.2010 11:34
Kirjoittaja prosessi
urpiainen kirjoitti:Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut jotain mielestäni toivottoman epäkoherenttia hellimästänne kirjailija-jumalan ideasta? Toivottavasti olet lukenut jo Paul Austerin kirjan Man in the Dark, joka kehittelee tavallaan samaa ajatusta aika kivasti.
En ole lukenut. Ehkä pitäisi, vaikka kyseinen hahmotelma valmiiksi muodostuttuaan luonnollista kyllä lakkasi kiinnostamasta. Kun tuollaisen hahmotelman on rakennellut valmiiksi, siitä ei enää tietenkään saa mitään irti. Jonkun toisen henkilön vastaavaan hahmotelmaan tutustuminen tietenkin voisi olla ihan mielenkiintoista.

Lähetetty: 15.06.2010 11:35
Kirjoittaja NuoriD
urpiainen kirjoitti:Daven käsitys suomalaisesta uskonnollisuudesta ei tunnu olevan kovin paljoa vapaa-ajattelijoiden käsitystä osuvampi.
Ehkä mun pitää suorittaa uskonreformi ja naulata teesini Helsingin Tuomikirkon seinään. Ei enää mitään ligh-uskovaista, miellytetään kaikkia ja kaikki pääsevät taivaaseen huttua.

Kuva

Lähetetty: 15.06.2010 11:35
Kirjoittaja urpiainen
prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut jotain mielestäni toivottoman epäkoherenttia hellimästänne kirjailija-jumalan ideasta? Toivottavasti olet lukenut jo Paul Austerin kirjan Man in the Dark, joka kehittelee tavallaan samaa ajatusta aika kivasti.
En ole lukenut. Ehkä pitäisi, vaikka kyseinen hahmotelma valmiiksi muodostuttuaan luonnollista kyllä lakkasi kiinnostamasta. Kun tuollaisen hahmotelman on rakennellut valmiiksi, siitä ei enää tietenkään saa mitään irti. Jonkun toisen henkilön vastaavaan hahmotelmaan tutustuminen tietenkin voisi olla ihan mielenkiintoista.
No ei Auster (tietenkään!) mitään urpoja oppirakennelmia hahmottele, vaan kirjoittaa pikemminkin tarinoiden voimasta siinä, miten maailman koemme ja siitä, miten tarinoidessammekin päädymme kertomaan eri tarinoita, kuin mitä oikeastaan halusimme kertoa.

Lähetetty: 15.06.2010 11:36
Kirjoittaja NuoriD
urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Kyllä niemenantojuhlaankin voi shoppailla kristinuskosta haluamiin vaikutteita. Esim. meidän lapsillamme on "kummit".
Miksi ihmeessä nössöt espoolaispikkuporvarit nöyristelee ja nuoleskelee kirstillisiä tapoja. Eiväthän kastamattoman vauvan vnahempien ystävät nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!

Kai annoit niille "kummeille" Hesen alennuskupongit?
Kyllä voivat silloin, kun ymmärretään, että kyseessä eivät ole kirstillisessä mielessä kummit, vaan "kummit".

Lähetetty: 15.06.2010 11:38
Kirjoittaja urpiainen
NuoriD kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Kyllä niemenantojuhlaankin voi shoppailla kristinuskosta haluamiin vaikutteita. Esim. meidän lapsillamme on "kummit".
Miksi ihmeessä nössöt espoolaispikkuporvarit nöyristelee ja nuoleskelee kirstillisiä tapoja. Eiväthän kastamattoman vauvan vnahempien ystävät nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!

Kai annoit niille "kummeille" Hesen alennuskupongit?
Kyllä voivat silloin, kun ymmärretään, että kyseessä eivät ole kirstillisessä mielessä kummit, vaan "kummit".
Ja tämä eroaa siitä RP:n tapauksesta, niin, ei mitenkään?

Lähetetty: 15.06.2010 11:48
Kirjoittaja nastamuumio
Liittyyks just nimeanto oleellisesti ev.lut. kastemenoihin? Oon varmaan ennenkin kysynyt, mut en muista, mitä on vastattu. Parhaiten tuntemani kristillisyys on ortodoksista mallia, ja siinähän ne ei liity toisiinsa. Nimeannolle on ortodoksis-kristillisten menojen käsikirjassa jokin oma toimituksensa, joka suoritetaan kastetta varhaisemmassa vaiheessa, mutta jota ei Suomessa paljoakaan toimitella.

Lähetetty: 15.06.2010 11:49
Kirjoittaja prosessi
urpiainen kirjoitti:Jos haluat pitää kiinni rituaaleista, ei niitä oikein älyllisesti rehellisesti voi perustella tuollaisen käytännöllisyyden kautta - käytännön asioihin on aina uskonnoton ratkaisu.
Häihin ja hautajaisiin on, vaikka kirkkorakennuksen puute kyllä niissäkin haittaa. Mutta paperin täyttäminen ristiäisissä ei kyllä mitenkään voi vastata yhteisön edustajan läsnäoloa. Minun osaltani olisi myös älyllisesti epärehellistä väittää, että haluaisin kiinnittyä kulttuuripiirini uskonnollisiin traditioihin, kun niiden kohteena ollessanikin kiusallisesti keskityn niiden sisällön analysointiin enkä antaudu niiden vietäväksi. Hieman heikkoa tuollainen kiinnittyminen. Minä todella kaipaan Valtiollista Rituaalivirastoa vaikka maistraattien jatkeeksi.

Lähetetty: 15.06.2010 11:49
Kirjoittaja NuoriD
urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: Miksi ihmeessä nössöt espoolaispikkuporvarit nöyristelee ja nuoleskelee kirstillisiä tapoja. Eiväthän kastamattoman vauvan vnahempien ystävät nyt hitto soikoon voi toimia kummeina, ei siinä ole MITÄÄN JÄRKEÄ!

Kai annoit niille "kummeille" Hesen alennuskupongit?
Kyllä voivat silloin, kun ymmärretään, että kyseessä eivät ole kirstillisessä mielessä kummit, vaan "kummit".
Ja tämä eroaa siitä RP:n tapauksesta, niin, ei mitenkään?
Huomattavasti. Nimenantojuhlassa tiedetään, että kyseessä on ei-uskonnollinen juhla, jossa on imetty vaikutteita kristillisestä traditiosta nimeämällä lapselle kummit, mm. sen takia, että lapsista on kiva, että heillä on kummit.

Kastetilaisuus on kuitenkin kristillinen juhla, jossa lähtökohtaisesti aidosti uskotaan kristinuskoon, levitetään kristinuskoa ja otetaan lapsi kristillisen seurakunnan jäseneksi. Tähän ajatukseen sopii huonosti se, että lapselle otetaan leikkikummeja, joille annetaan oikean näköisiä leikkitodistuksia. Ainakaan papin ei pitäisi lähteä siihen mukaan, hänhän pilkkaa omaa oppiaan.

Lähetetty: 15.06.2010 11:52
Kirjoittaja prosessi
urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Uskonnosta puheen ollen tuleekin aprikoos mieleeni, että etkös Prosessi joskus horissut jotain mielestäni toivottoman epäkoherenttia hellimästänne kirjailija-jumalan ideasta? Toivottavasti olet lukenut jo Paul Austerin kirjan Man in the Dark, joka kehittelee tavallaan samaa ajatusta aika kivasti.
En ole lukenut. Ehkä pitäisi, vaikka kyseinen hahmotelma valmiiksi muodostuttuaan luonnollista kyllä lakkasi kiinnostamasta. Kun tuollaisen hahmotelman on rakennellut valmiiksi, siitä ei enää tietenkään saa mitään irti. Jonkun toisen henkilön vastaavaan hahmotelmaan tutustuminen tietenkin voisi olla ihan mielenkiintoista.
No ei Auster (tietenkään!) mitään urpoja oppirakennelmia hahmottele, vaan kirjoittaa pikemminkin tarinoiden voimasta siinä, miten maailman koemme ja siitä, miten tarinoidessammekin päädymme kertomaan eri tarinoita, kuin mitä oikeastaan halusimme kertoa.
Ok, eli kyseessä on tavallaan kuvaus minun "oppirakennelmani" jumalaperspektiivistä.

Lähetetty: 15.06.2010 11:57
Kirjoittaja urpiainen
NuoriD kirjoitti:Huomattavasti. Nimenantojuhlassa tiedetään, että kyseessä on ei-uskonnollinen juhla, jossa on imetty vaikutteita kristillisestä traditiosta nimeämällä lapselle kummit, mm. sen takia, että lapsista on kiva, että heillä on kummit.

Kastetilaisuus on kuitenkin kristillinen juhla, jossa lähtökohtaisesti aidosti uskotaan kristinuskoon, levitetään kristinuskoa ja otetaan lapsi kristillisen seurakunnan jäseneksi. Tähän ajatukseen sopii huonosti se, että lapselle otetaan leikkikummeja, joille annetaan oikean näköisiä leikkitodistuksia. Ainakaan papin ei pitäisi lähteä siihen mukaan, hänhän pilkkaa omaa oppiaan.
Höpö höpö. Kirkko edellyttää kasteessa, että lapselle nimetään vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Ei kirkon näkökulmasta ole mitään leikkikummeja. Jos lapsen vanhemmat haluavat nimetä kummien lisäksi muita läheisiä kasteen todistajiksi, on toki ymmärrettävää, että kirkko tällaista yhteisöllisyyttä tukee, vaikka vanhemmat sitten kutsuisivatkin näitä todistajia kummeiksi. Kastetilaisuudessa tiedetään, että kyseessä on kristillinen juhla, jossa kristillisten kummien lisäksi huomioidaan ei-kristittyjä läheisiä antamalle heillekin rooli, mutta ei kummeina.

Lähetetty: 15.06.2010 12:01
Kirjoittaja prosessi
nastamuumio kirjoitti:Liittyyks just nimeanto oleellisesti ev.lut. kastemenoihin?
Juu, ilmeisesti ideana on antaa nimi, jotta vauva voidaan yksilöidä ja rekisteröidä, aikoinaan kirkonkirjoihin, nykyään niiden lisäksi väestörekisteriin. Eli se sama paperi luovutetaan siinä yhteydessä papille, jonka uskonnottomat postittavat maistraattiin. Kasteen liittäminen tuohon yksilön rekisteröintiin oli varmaan alunperin ajateltu niin, että vanhemmilla oli pakottava tarve kastaa lapset uskonnollisista syistä, mikä helpotti väestötietojen keräämistä. Entisaikoina kun lapset syntyivät kotona ilman mitään neuvolajärjestelmiä ja synnytyssairaaloita, jolloin viranomaisten oli vaikea saada tietoja näistä syntyneistä ilman keräämissysteemiä, joka kasteen kyseessä ollessa liittyi pelotteluun: lapsellesi käy huonosti ja joutuu kuoltuaan helvettiin, ellei sitä kasteta virallisen tahon toimesta.

Lähetetty: 15.06.2010 12:04
Kirjoittaja NuoriD
urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Huomattavasti. Nimenantojuhlassa tiedetään, että kyseessä on ei-uskonnollinen juhla, jossa on imetty vaikutteita kristillisestä traditiosta nimeämällä lapselle kummit, mm. sen takia, että lapsista on kiva, että heillä on kummit.

Kastetilaisuus on kuitenkin kristillinen juhla, jossa lähtökohtaisesti aidosti uskotaan kristinuskoon, levitetään kristinuskoa ja otetaan lapsi kristillisen seurakunnan jäseneksi. Tähän ajatukseen sopii huonosti se, että lapselle otetaan leikkikummeja, joille annetaan oikean näköisiä leikkitodistuksia. Ainakaan papin ei pitäisi lähteä siihen mukaan, hänhän pilkkaa omaa oppiaan.
Höpö höpö. Kirkko edellyttää kasteessa, että lapselle nimetään vähintään kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Ei kirkon näkökulmasta ole mitään leikkikummeja. Jos lapsen vanhemmat haluavat nimetä kummien lisäksi muita läheisiä kasteen todistajiksi, on toki ymmärrettävää, että kirkko tällaista yhteisöllisyyttä tukee, vaikka vanhemmat sitten kutsuisivatkin näitä todistajia kummeiksi. Kastetilaisuudessa tiedetään, että kyseessä on kristillinen juhla, jossa kristillisten kummien lisäksi huomioidaan ei-kristittyjä läheisiä antamalle heillekin rooli, mutta ei kummeina.
Kiinnitin huomiota tähän:
RP kirjoitti:Varsinkin kun pakanat homoseksuaalit kummit saivat osallistua täysivaltaisesti kastetilaisuuteen (siunaamiseen, lukemiseen, saivat todistukset).
Eli RP todistaa väkevästi, että nämä pakanatkin olivat täysivaltaisia kummeja, mutta ehkä kyseessä oli epätarkkuus, ja Kirkon silmissä he olivat näkymättömiä.

Lähetetty: 15.06.2010 12:04
Kirjoittaja urpiainen
prosessi kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Oikeastaan ainoan ongelman muodostavat kasteessa käytettävät sanat, sillä ainakin minun mielessäni niihin sisältyy rivien välissä kehotus luottaa jumalan valvovaan silmään siinä määrin, että se oikeuttaa lapsen laiminlyönnin.
Paatuneena pakanana en muista kastekaavaa niin hyvin, että ymmärtäisin, mihin viittaat. Niissä ristiäisissä, joihin olen osallistunut, huomioni on kastesananvalinnoissa kiinnittynyt toisaalta siihen, että mukana on (i) voimakkaasti yhteisön (seurakunnan) jäseneksi ottaminen ja se, että yhteisö hyväksyy uuden henkilön jäsenekseen sekä (ii) lähetyskäsky kaikkien kansojen tekemisestä Jeesuksen opetuslapsiksi. Kohta (i) on minusta arvokas ja kaunis, kohta (ii) kamala. Ilmeisesti teologisessa mielessä tärkeämpi on kohta (ii), joten siitä ei voida luopua, kun taas sosiaalisten instituutioiden rakenteeseen perehtyneiden silmin kohta (i) sisältää aika sofistikoituneen käsityksen sosiaalisen todellisuuden luonteesta ja kollektiivisen hyväksynnän merkityksestä. Tyypillistä, että uskovat eivät ymmärrä sitä, mikä heidän systeemissään on hienoa ja arvokasta ja mikä aika pelottavaa.
Ei muuten mainittu lähetyskäskyä tuolla, siihen olisin itsekin reagoinut negatiivisesti, koska se on minustakin äärimmäisen vastenmielinen.
Tätä on vähän vaikea uskoa - toki hyvä, jos näin tosiaan oli. Ainakin pikaisella googlauksella näyttää siltä, että lähetyskäskyssä on kasteen teologinen perusta ja kastekaavan kaikki vaihtoehdot sisältävät lähetyskäskyn lukemisen:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt. 28:18–20.)

Lähetetty: 15.06.2010 12:09
Kirjoittaja prosessi
urpiainen kirjoitti:Tätä on vähän vaikea uskoa - toki hyvä, jos näin tosiaan oli. Ainakin pikaisella googlauksella näyttää siltä, että lähetyskäskyssä on kasteen teologinen perusta ja kastekaavan kaikki vaihtoehdot sisältävät lähetyskäskyn lukemisen:
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt. 28:18–20.)
Juu, ei ollut tuota. Ainoa poiminta Raamatusta oli se "antakaa lasten tulla minun tyköni" -pätkä.

Lähetetty: 15.06.2010 12:09
Kirjoittaja urpiainen
NuoriD kirjoitti:Eli RP todistaa väkevästi, että nämä pakanatkin olivat täysivaltaisia kummeja, mutta ehkä kyseessä oli epätarkkuus, ja Kirkon silmissä he olivat näkymättömiä.
No RP nyt äänestää persujakin. Onhan nyt lehdistössäkin ollut aika ajoin juttua siitä, että kirkko alkaa olla ongelmissa sen takia, että sääntöjensä mukaan lasta ei voi kastaa, jos ei löydy kahta ehdot (kirkkoon kuuluminen, konfirmoitu) täyttävää kummia. Monella kun ei enää sellaisia tuttuja, varsinkaan joita haluaisi kummeiksi, ole. Ei siinä useampikaan pakanahomo auta. Muistelisin myös lukeneeni, että itse asiassa kirkolliskokous on tekemässä esitystä, jonka mukaan kasteen suorittamiseen riittäisi tästä eteenpäin yksi oikea kummi.

Lähetetty: 15.06.2010 12:11
Kirjoittaja Manaaja
Kelatkaa minkälainen ero sillä olis Daven ulosantiin, jos vaimo suorittais oikein hitaan ja kiusoittelevan bloukkarin silleen silmiin kulmien alta ojentavasti katsoen.

Lähetetty: 15.06.2010 12:12
Kirjoittaja nastamuumio
prosessi kirjoitti: Eli se sama paperi luovutetaan siinä yhteydessä papille, jonka uskonnottomat postittavat maistraattiin.
Ah, okei, siis kyseessä on käytännön järjestely. Teologisessa mielessä ei varmaan luterilaisella kasteella ja nimenannolla ole tekemistä, mutta pappi voi siis ottaa tuon paperin vastaan.

Lähetetty: 15.06.2010 12:14
Kirjoittaja nastamuumio
Voisko joku tutustuttaa mut johonkin kivaa pakanahomopariin, jonka kanssa voisin tehdä muumimukivauvan? Voisin alkaa viikonloppunaisenmalliks.

Lähetetty: 15.06.2010 12:15
Kirjoittaja urpiainen
nastamuumio kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Eli se sama paperi luovutetaan siinä yhteydessä papille, jonka uskonnottomat postittavat maistraattiin.
Ah, okei, siis kyseessä on käytännön järjestely. Teologisessa mielessä ei varmaan luterilaisella kasteella ja nimenannolla ole tekemistä, mutta pappi voi siis ottaa tuon paperin vastaan.
Näin minäkin ymmärtäisin. Lisäksi pappi kai vain postittaa sen kaavakkeen maistraattiin vanhempien puolesta - ymmärtääkseni väestökirjanpito on otettu seurakunnilta pois jo viime vuosituhannella (mikä tietysti tekee Prosessin rationalisoinneista entistäkin huterampia, mutta se on toinen juttu).

Lähetetty: 15.06.2010 12:16
Kirjoittaja RP
NuoriD kirjoitti:
Eli RP todistaa väkevästi, että nämä pakanatkin olivat täysivaltaisia kummeja, mutta ehkä kyseessä oli epätarkkuus, ja Kirkon silmissä he olivat näkymättömiä.
Niin, saivat osallistua täysvaltaisesti kastemenoihin, mikä ei aina ole mahdollista papista riippuen. Eli tekivät samat jutut, osallistuivat samoin kuin kirkkoon kuuluvatkin kummit. Miellän kaikki 8 henkilöä kummeiksi, enkä koe tarvetta erotella kummeja ja "kummeja". Kai se nyt pitäisi olla ihan selvää ilman rautalankaakin.

Lähetetty: 15.06.2010 12:17
Kirjoittaja NuoriD
Manaaja kirjoitti:Kelatkaa minkälainen ero sillä olis Daven ulosantiin, jos vaimo suorittais oikein hitaan ja kiusoittelevan bloukkarin silleen silmiin kulmien alta ojentavasti katsoen.
Lainaan Matti Esko Hytöstä: "Voi olla, että olen sairas, mutta en halua parantua".

Lähetetty: 15.06.2010 12:17
Kirjoittaja NuoriD
RP kirjoitti: enkä koe tarvetta erotella kummeja ja "kummeja". Kai se nyt pitäisi olla ihan selvää ilman rautalankaakin.
En mä puhukaan susta vaan papista. Vanhemmathan nyt voivat vaikka uhrata neitsyitä ristiäisissä. Papin tehtävä on katsoa, että meno pysyy kristillisenä.