Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Mida
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja Mida »

prosessi kirjoitti:
Mida kirjoitti:cytotecia? Sehän ei edes ole synnytyksen käynnistystä varten tehty valmiste ja noissa käynnistystabuissa yleensäkin on se ongelma, että ne saattaa saada aikaan ihan liian rajuja supistuksia, eikä etukäteen tiedä millä annoksella kukakin kuinka pahasti reagoi. Kannattaa tarkkaan harkita huoliiko niitä ylipäänsä jos takana on sektio ja kohdussa siis siltä osin heikompi kohta.
Sitäpä hyvinkin. Mut ei ne saanu aikaan ku vaan yhden supistuksen! Siinä oli vaan se vika, ettei se loppunu ollenkaan! Käynnistyksiin kuitenkin näin diabeetikkona joutuu turvautumaan vähän niinku väkisin.
Nii, toihan se vaara just on. Ei taida edes mitään turvallista käynnistyskikkaa sairaalassa olla. Ainakaan lääkkeellisenä.
Mut voihan sitä aina kokeilla homeopaattiset, vyöhyketerapiat ja akupunktion jos vaikka tuollaisilla hiukan lempeämmillä sais synnytyksen käyntiin.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Mida kirjoitti:Nii, toihan se vaara just on. Ei taida edes mitään turvallista käynnistyskikkaa sairaalassa olla. Ainakaan lääkkeellisenä.
Mut voihan sitä aina kokeilla homeopaattiset, vyöhyketerapiat ja akupunktion jos vaikka tuollaisilla hiukan lempeämmillä sais synnytyksen käyntiin.
Ei voi, jos ei ole aikaa odotella ikuisuuksia. Elämä vain joskus koostuu huonoista ja vielä huonommista vaihtoehdoista, eikä sille voi mitään. Niinpä sen tosiasian kanssa vain täytyy elää.
Mida
Kitinän uhri

prosessi kirjoitti:
Mida kirjoitti:Nii, toihan se vaara just on. Ei taida edes mitään turvallista käynnistyskikkaa sairaalassa olla. Ainakaan lääkkeellisenä.
Ei voi, jos ei ole aikaa odotella ikuisuuksia. Elämä vain joskus koostuu huonoista ja vielä huonommista vaihtoehdoista, eikä sille voi mitään. Niinpä sen tosiasian kanssa vain täytyy elää.
Sitten se tosiaan on ikävämpi homma. Harmi.
Elppis
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Kai sitä vois tännekin kuulumisia kirjotella etten floodaa päivätopikkia..

Tänään täynnä raskausviikko 27+ 2 päivää. Masu on pulpahtanut aika (!) näkyvästi ulos ja on tiellä. Lääkärin mukaan kaikki hyvin ja normaalisti, vauva kehittyy normitahtia, masussa hyvin tilaa liikkua ja lapsivettäkin on runsaasti. Tämän takia se SF-mittakin oli 30cm *viheltelee*

Mitään sen kummempia vaivoja ei ole ollut, pari kertaa on juilinut ilkeästi vatsan päältä kun kohtulihas venyy ja paukkuu. Painoa on (eilisen mukaan) tullut alusta +6-7kg (en uskonut vaa'an 71kg- näkyä, joten pyöristän 72:een). Eipä näytä olevan mikään suuri määrä kun vertaa muihin näillä viikoilla oleviin :shock:

Ainut ns. vaiva on se, että lonkat särkee yöllä, sekin hoituu yleensä vessareissun aikana.

EIpä tässä muuta ihmeellistä.. Seuraava neuvola vasta 20.3. Katsotaan sitten mitä sanovat.
The great club outshines the individual, always and forever.
Mida
Kitinän uhri

Multa ei ole kertaakaan mitattu sf-mittaa tässä raskaudessa. Täällä nää kätilöt ilmeisesti luottaa näppituntumaansa paremmin. Kätilöltä sitä kysyinkin ja vastasi, että ei heitä kouluteta mittaamaan vaan tuntemaan. Mikäs siinä. Samoin painostani ei kukaan ole ollut kiinnostunut sitten raskauden alun. Halusivat tietää lähtöpainon, sen jälkeen ilmeisesti ei käytännössä ole väliä paljonko niitä kiloja kertyy. Turvotusta tuo tsekkailee joka käynnillä kokeilemalla mun nilkkaa.
Hemoglobiinia on mitattu kerran ja toistamiseen pitäisi nyt olla jo mitattu, mutta esikoinen on sitkeästi flunssassa ja kuumeilee, eikä olla päästy sairaalalle. Sit ei enää pistellä.
Sisätutkimuksiakaan täällä ei tehdä ellei ole oletettavaa, että jotain on pielessä ja silloinkin mieluummin ultralla kuin näpein katotaan onko joku vialla.

Näissä käytännöissä näyttäs jonkin verran olevan eroja. Tuli vaan mieleen.

Mää oikeen odotan jo synnytystä. Oon suunnitellu leipoa taatelikakun syötäväksi synnytyksessä tai sen jälkeen. Ja tullut sellanen olo, että hei, tää saattaa olla mun viimenen synnytys, täytyy ottaa siitä irti kaikki mitä vaan voi.
Elppis
Kitisijä

Mida- mun neuvolalääkäriä ihmettelee kaikki. Muilla jokaisella neuvolakäynnillä on katsottu virtsa-arvot, Hb, verenpaineet, paino, SF-mitta, lääkärissä kohdunkaula ja kohdunsuu sekä lapsen sydämensyke. Mun neuvolalääkäri on kahdesti tehnyt pelkän sisätutkimuksen alta 2 min, eli kohdunkaula + suu, ottanut SF-mitan mittanauhalla, katsonut ultrasta että sydän sykkii (ei laskenut) ja viimeksi otti pari mittaa minkä mukaan teki painoarvion. Punnitustakaan ei suorittanut, eikä maininut mistään näistä mitään.

Kyseli vaan että onko kaikki hyvin, onko mitään kyseltävää, haluanko Panacod- reseptin jos rupeaa kipulemaan (miksiköhän, mä pärjäisin hyvin panadolilla jos jotain tarttee ottaa...). Weird!
Elppis
Kitisijä

Kysyn vaikka tätä kautta:

Tietääkö kukaan helsingin seudulla hierojaa, joka hieroisi niin, että asiakas on istuma-asennossa? Mahallani en voi enää mitenkään päin olla, selkä ihan jumissa ylhäältä ja muutenkin olis kiva vähän hemmotella itseään.

Tietty joku DaySpa olis vaihtoehto - mutta kuka sinne haluaa mennä yksin (tai en ainakaan minä) ja kellä siihen on äippärahoilla varaa...?
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Poitsun 2kk neuvola ja mun jälkitarkastus ohi! :)
Poika oli itse aurinko. Täti neuvolan ja setä tohtori ihastelivat, kuinka kovasti jutteli ja otti kontaktia ja oli kiinnostunut kaikesta. Nauroikin. Eli osasi just näyttää ne kaikki parhaat puolensa. Yritin kertoa, ettei tuo aina ihan noin aurinkoinen ole... en tiedä, uskoivatko.

Raportti: Tein negatiivisen raskaustestin.
Setä tohtori kyseli, ollaanko minkälaista ehkäisyä ajateltu. Tuumasin, ettei olla ajateltu, vaan paremmalta tuntuisi ajatus pukata toinen mukula maailmaan näitten samojen yövalvomisten piikkiin. Kun ei kerran kaksosia kerralla tullut, niin jos kuitenkin se toinen tulis silti saman vuoden puolelle... :wink: Epäilin kuitenkin suuresti todennäköisyyttä. Sisätutkimuksen päätteeksi se setä tohtori kehoitti, että jos parin viikon sisään ne menkat ei ala, ni ois syytä tehä gravitesti..

Niin. Mun paino on palautunut nyt tismalleen siihen, mitä se raskauduttuanikin oli!
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Elppis
Kitisijä

mustis- kiva kuulla kuulumisia :) Ja hienoa että saitte sen koliikin kuriin samantien. Saanko mä tulla sit vakoilemaan kääröä kun seuraavan kerran tulette pk-seudulla visiteeraamaan?

Kaikkea hyvää koko perheelle :)
Geep

Viesti Kirjoittaja Geep »

mustaenkeli kirjoitti:Setä tohtori kyseli, ollaanko minkälaista ehkäisyä ajateltu. Tuumasin, ettei olla ajateltu, vaan paremmalta tuntuisi ajatus pukata toinen mukula maailmaan näitten samojen yövalvomisten piikkiin.
Hullua mut ihkua. Kiva kun kaikki kaikilla hyvin! :]
Elppis
Kitisijä

MÄ viljelen näitä kiroilevia siilejä nyt joka paikkaan.. tää on vaan niin osuva :

Kuva
Geep

Viesti Kirjoittaja Geep »

^ Meil on yks seinä pyhitetty noille, toi just kehystettynä eniten esillä. :]
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Elppis kirjoitti:mustis- kiva kuulla kuulumisia :) Ja hienoa että saitte sen koliikin kuriin samantien. Saanko mä tulla sit vakoilemaan kääröä kun seuraavan kerran tulette pk-seudulla visiteeraamaan?
Juu, se vyöhyketerapia tosissaan jeesas kivasti. Huutaahan tuo poitsu vieläkin, mutta ei 24/7. Nukkuu öisin jopa 5-6 tunnin pätkän ja päikkärit on sitä 3-4 tunnin laatua, että tätä nykyä pystyy itekki huokaseen! :)

Seuraavan kerran ollaan tulossa pe iltana. Kastetaan la poitsu kirkon kirjoille, mut jo su lähtään takas kotio. Tällä kertaa ei jaksa ku piipahtaa, mut ollaan koko huhtikuun eka viikko Espoossa. Silloin vois hyvinki nähä! Mullahan ei tässä juur muuta oo ku aikaa... :wink:
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Elppis
Kitisijä

Nyt tuo otus (rv 29+1) on kääntynyt pää alaspäin (raivotarjontaan siis). Piru, jalkoväli vihloo niin että käveleminen näytti bussilta kotiin mielenkiintoiselta, ihan kun olis isompaakin saanut, molempiin reikiin samaan aikaan :roll:

Vähän aikaa selälläni poljin ilmaa tossa lattialla, nyt vähän helpottaa. Kannattaakohan noihin kipuihin, jos yltyvät pahemmiksi, ottaa mitään särkylääkettä? Vielä kymmenisen viikkoa ainakin aikaa, ehkä mä odotan kunnes OIKEASTI sattuu.

Huomenna neuvola, ensimmäinen terveydenhoitajakäynti sitten viikon 21 (eli 8 viikkoa sit viimeksi mitattu kaikki). Katsotaan räjähtääkö vaaka :twisted:
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Elppis kirjoitti:Kannattaakohan noihin kipuihin, jos yltyvät pahemmiksi, ottaa mitään särkylääkettä?
Ei kannata. Aluks ne on pahimmillaan. Lepoasentoon vaan niin usein kuin mahdollista :)
Elppis
Kitisijä

Bliss- mulle näköjään auttaa liikunta noihin liitoskipuihin :) Ihan hyvä!!

Nurisen ja narisen tänne, ettei tartte epäkiinnostuneiden lukea päivätopikista. Mahatyypin pylly painaa tosi kivasti tohon navan yläpuolelle, näkyy ihan patti. Nahka venyy ja koko maha on koetuksella, varsinkin kun potkii ahkerasti kylkiluihinkin samalla :roll: Tein koiralle äsken (vatsahaava) kaurapuuro-riisi-jauheliha-porkkana- mössä 4 litraa, riittää ainakin lauantaihin asti. Suunnitelmissa oli ison pinon tiskaus samalla, mutten pystynyt enää seistä suorassa kun vatsa oli niin pinkeä ja supisteli (ei kipeitä onneksi).

Valittelin miehelle äsken että sen laiska paska vaimo taitaa siirtyä makkariin katsomaan pari nauhoitettua ohjelmaa, eikä tule tänään tiskaamaan kuten lupasi. Sain käskyn olla siellä vaikka koko ilta :h: Ja kun herra tulee töistä, siivoaa keittiön putipuhtaaksi. Mulla tulee aina niin saamaton olo.. olenhan kotona päivät pitkät, enkä saanut edes tiskattua.

Muuten kaikki hyvin- ensi viikolla on neuvola, taitaa painoa olla tullut taas 1kg/vko tahtia, masutyyppikin kasvaa huimaa vauhtia :)

Vatsakin laskeutunut, pysyis tuolla ainakin vielä 8 viikkoa!
mustaenkeli
Kitisijä
Viesti:

Elppis kirjoitti:Mahatyypin pylly painaa tosi kivasti tohon navan yläpuolelle, näkyy ihan patti. Nahka venyy ja koko maha on koetuksella, varsinkin kun potkii ahkerasti kylkiluihinkin samalla :roll:

Vatsakin laskeutunut, pysyis tuolla ainakin vielä 8 viikkoa!
Herttilei! Eihän sun vielä oo tarvis synnyttää?? Kuulostaa ihan siltä... mutta eihän nyt ole vielä edes kesä.. :shock:
Yritähän ny pitää se pentu sisälläsi.

(Tosin, kylläpä se mullakin oireili kovasti... saikulle jo 6 viikkoa ennen mammaloman varsinaista alkua ja silti piti käynnistellen potkaista poika miltei pari viikkoa lasketun ajan jälkeen ulos..
-muumimamma
Elppis
Kitisijä

mustaenkeli kirjoitti:
Herttilei! Eihän sun vielä oo tarvis synnyttää?? Kuulostaa ihan siltä... .
No samaa sanoi neuvolatädin sijainen - siis että oireet on samat (vatsan koko suuri, SF 32cm, painoarvio jo yli 1,5kg, raivotarjonnassa) kun viikolla 34-35 olevalla :shock: Sanoi masuasukasta Herkulekseksi kokonsa ja voimiensa mukaan :D

Mä laitan jalat ristiin ja kohti kattoa :)

Ai niin, paikat tiukasti kiinni ja 3cm kaulaa, kipeitä suppareita ei ole vielä ollut ollenkaan, harvakseltaan noita harkkojakin (jostain syystä aina ruuanlaiton tai koiranulkoilutuksen aikaan.. ei kaupassa tai jumpassa)
Bliss

Elppis kirjoitti:Bliss- mulle näköjään auttaa liikunta noihin liitoskipuihin :) Ihan hyvä!!
Niin näköjään on kaikki erilaisia :)
Mun pitää pysyä poissa tästä ketjusta, tai muuten etsin vaikka väkisin jostain jonkun isäksi kelpaavan :roll:
Elppis
Kitisijä

Bliss kirjoitti:
Elppis kirjoitti:Bliss- mulle näköjään auttaa liikunta noihin liitoskipuihin :) Ihan hyvä!!
Mun pitää pysyä poissa tästä ketjusta, tai muuten etsin vaikka väkisin jostain jonkun isäksi kelpaavan :roll:
Noni, nyt kutsuit Gattacan esittäytymään. :roll: ( :D )
Bliss

Elppis kirjoitti:
Bliss kirjoitti:... jonkun isäksi kelpaavan
Huom!! Luetaan niitä juttuja!! :D
Elppis
Kitisijä

Bliss kirjoitti:
Elppis kirjoitti:
Bliss kirjoitti:... jonkun isäksi kelpaavan
Huom!! Luetaan niitä juttuja!! :D
Juu juu! Ei tuo ole käskystäkään poissa pysynyt topikeista, tuskin tästäkään.
Gat
Kitisijä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Elppis kirjoitti:
Bliss kirjoitti:
En juuri koskaan katso tätä ketjua, mutta nyt Johdatus tai Kohtalo kutsui.
Bliss tarvitsee siis apua?
Yksinäisen runkkarin on elo pitkä tie
Ilman naisen syliä se hautaan asti vie
Toiiiset oon luotuja nussiiimaan
Toiset o-ohoon tuomittu runkkaamaaan
Näin yksin yyyyksiin vaiiiiin....
Leila
Kitinän uhri

Viesti Kirjoittaja Leila »

Kestovaippa-asiaa olis. Meidän tytöllä olleet vaaleat aio-vaipat ovat värjäytyneet. Ei kakista tai pisusta, vaan tummat flanelliset lisäimut ovat laskeneet väriä. Onko mitään ainetta, jolla värjäytymät saisi kotikonstein pois vaipoista? On aika epäsiistin näköiset, mutta muuten vaipat olisi vielä niin hyvät, että joku voisi niitä käyttääkin kun me ei kohta enää tarvita.
Bliss

Leila kirjoitti:Onko mitään ainetta, jolla värjäytymät saisi kotikonstein pois vaipoista?
Kokeile Värjäytymien poistajaa (Dr. Beckmann).
On aika tömäkkää tavaraa ja itse ainakin pesisin vaipat tuon jälkeen kahdesti tavallisessa pyykissä. Hinta ei ole kokeilun esteenä, olisko tuo ollut noin kuusi euroa.
Vastaa Viestiin