Sivu 15/21

Lähetetty: 12.01.2006 18:51
Kirjoittaja Homeboy65
PetriFB kirjoitti:
Pitäiskö minun tuon esimerkin mukaan toimia siten etten vastaa esitettyihin kysymyksiin?
Ei, vaan sinun pitää luopua väärästä uskostasi ja ryhtyä muslimiksi.

Allah on jumala ja Muhammed hänen profeettansa.

Allah akbar!

Lähetetty: 12.01.2006 18:55
Kirjoittaja Homeboy65
Teheranin lentokentällä:

Poitsu tarjosi ajatolla Khomeinille polkupyörää kulkuvälineeksi lentokoneen jälkeen ja väläytti: "Aja tolla, Khomeini. :D

Lähetetty: 12.01.2006 18:55
Kirjoittaja Lilo
PetriFB kirjoitti: paljonko on 5x5?

2x7?

4x4?

Nuo kysymykset ovat todistuksena sille, että meillä jokaisella on niin kovin vähän omaa, sillä melkein kaikki mitä sinäkin tiedät olet oppinut muilta; eli joku on ne sinulle opettanut esim. koulussa ja jne.


Se niistä IHAN omista ajatuksista ............ :)
Miten sinä Petri, jumalan valittu, voit tuolla tavalla vedota matematiikkaan jonka kehittelijät ja oppi-isät olivat vääräuskoisia?
Tsk tsk.

Lähetetty: 12.01.2006 18:57
Kirjoittaja Elukka
PetriFB kirjoitti:
nexie kirjoitti: No, voisihan sitä ainakin lisätä pikku pisaran luovuutta (lue: OMIA ajatuksia) niihin vastauksiin. Katsos, sitä raamattua me voimme tarpeen vaatiessa selata ihan itsekin.
paljonko on 5x5?
Riippuu käytettävästä lukujärjestelmästä.
Esim. 5-kantaisessa järjestelmässä 5*5 = 10.
Sen sijaan esimerkiksi heksadesimaali- (16-kantaisessa) järjestelmässä
5*5 = 19.

Lisäksi matematiikka on ns. eksakti eli täsmällinen tiede, mitä taas teologia ei todellakaan ole.

Lähetetty: 12.01.2006 19:15
Kirjoittaja PetriFB
Lilo kirjoitti:
PetriFB kirjoitti: paljonko on 5x5?

2x7?

4x4?

Nuo kysymykset ovat todistuksena sille, että meillä jokaisella on niin kovin vähän omaa, sillä melkein kaikki mitä sinäkin tiedät olet oppinut muilta; eli joku on ne sinulle opettanut esim. koulussa ja jne.


Se niistä IHAN omista ajatuksista ............ :)
Miten sinä Petri, jumalan valittu, voit tuolla tavalla vedota matematiikkaan jonka kehittelijät ja oppi-isät olivat vääräuskoisia?
Tsk tsk.
Matematiikka oli olemassa ennen ihmisen luomista, sillä Jumala puhui ensimmäisestä, toisesta, kolmannesta, neljännestä päivästä, ennen kuin ihminen luotiin. .............. :)

Lähetetty: 12.01.2006 19:17
Kirjoittaja Hallusinaatio
PetriFB kirjoitti: Tottakai Jumala tietää mikä on paras päivä ympärileikkaamiselle, sillä onhan Hän luonut meihin nämä verenhyytymisprosessit.

Mitäs tuohon sanotte :?:
Tietääkös Jumala sitten, että miksi ylipäätään loi miehille esinahan, jos se kerran pitää silpoa pois?

Lähetetty: 12.01.2006 19:31
Kirjoittaja PetriFB
Hallusinaatio kirjoitti:
PetriFB kirjoitti: Tottakai Jumala tietää mikä on paras päivä ympärileikkaamiselle, sillä onhan Hän luonut meihin nämä verenhyytymisprosessit.

Mitäs tuohon sanotte :?:
Tietääkös Jumala sitten, että miksi ylipäätään loi miehille esinahan, jos se kerran pitää silpoa pois?
Tiesitkös, että Israelin kansa oli terveintä kansaa aikalaistensa joukossa VT: aikana?

Ja yksi syy oli myös tuo ympärileikkaus, joka helpotti miesten hygieniaa niinä päivinä.

Tuolla esinahan ympärileikkauksella oli myös esikuvallinen merkitys, jossa liha heitettiin pois sekä tehtiin liitto Jumalan kanssa.

Samoin on myös Uudessa Liitossa ja Uuden Liiton ympärileikkauksen laita, sillä myös siinä liha leikataan pois sydämen ympärileikkauksella Pyhässä Hengessä. Eli Pyhän Hengen voiman avulla uskovalla on voima vastustaa syntiä ja näin hän kuolee lihalle (lihan halulle syntiin). Jumala tekee Uuden Liiton uskovan kanssa Pyhässä Hengessä.

Lähetetty: 12.01.2006 19:32
Kirjoittaja Gattaca
PetriFB kirjoitti:Vanha testamentin mukaan (1 Moos 17:12), vastasyntyneiden poikavauvojen ympärileikkaus piti suorittaa kahdeksantena päivänä syntymän jälkeen. Miksi juuri kahdeksas päivä? Vuonna 1935 professori H. Dam kertoi, että "vitamiini K" on tekijä ravinnossa, joka auttoi estämään verenvuotoa kananpojilla. Nykyisin me tiedämme, että vitamiini K vaikuttaa verenhyytymää maksassa. Jos K vitamiinia on liian vähän, niin verenhyytyminen vähenee ja voi tapahtua sisäistä verenvuotoa. Vastasyntyneen poikavauvan elimistö alkaa tuottamaan K vitamiinia 5-7 päivä syntymästä. Ja kahdeksantena päivänä verenhyytymisprosentti nousee yli 100 prosentin normaalista määrästä. Ainoa päivä kun vastasyntyneen poikavauvan verenhyytymisprosentti on näin korkealla on kahdeksas päivä. Näin ollen myös paras päivä ympärileikkaamisen suorittamiseen on kahdeksas päivä.

Tottakai Jumala tietää mikä on paras päivä ympärileikkaamiselle, sillä onhan Hän luonut meihin nämä verenhyytymisprosessit.

Mitäs tuohon sanotte :?:
Koeta ny rassu tajuta, että vaikka Raamatun aikaan joku homma olisi tehty vähän oikeinkin, ei se tarkoita että Raamatun kirjakokoelma olisi Jumalalta. Luuletko ettei muillakin kansoilla ollut järkeviä tapoja? Eivät ne vaadi tietämystä nykyaikaisesta biokemiasta. Jos Raamatussa olisi perusteluna nuo K-vitamiinit tai muuta luonnontieteellistä jonka nyt vasta tiedämme, kuten "Marsissa on aurinkokunnan korkein vuori", "avaruus laajenee", "Saturnuksella on renkaat", "atomit koostuvat kvarkeista" niin sitten eri juttu.

Tuota ympärileikkausta tekivät niin monta sukupolvea, että varmasti ilman Jumalaakin näkivät että liian nuorena leikelty saa komplikaatioita.
Vastaava oppiminen ilman Jumalaa vaikka missä maallisissa asioissa, leivän paistamista tai suksen voitelua myöten :D

Sitäpaitsi tuo TOIMITUSHAN on järjetön. Miksi Jumala olisi määrännyt poikavauvojen silpomisen? Miksei pojat syntyneet valmiiksi esinahattomina?
-------------

Selityksesi Jeesuksen VT-tietämyksen virheestä on Raamatun ulkopuolinen!! Epäraamatullinen siis :D

------------------------------
Tärkeimpänä suoraan sinulle Petri: Selitä MIKSI haluat pitää kiinni Raamatun erehtymättömyydestä??

Askartele sitten:
Vastaapa sinä suraaviin ristiriitaisuuksiin:
--------------
Raamatun ensimmäinen luomiskertomus:

1.Moos 1:

20. Ja Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja, ja lentäkööt linnut maan päällä, taivaanvahvuuden alla".
21. Ja Jumala loi suuret merieläimet ja kaikkinaiset liikkuvat, vesissä vilisevät elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikkinaiset siivekkäät linnut, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
22. Ja Jumala siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä".
23. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä.
24. Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan". Ja tapahtui niin:
25. Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
26. Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".
27. Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

Raamatun TOINEN luomiskertomus, eri perinteestä selvästi:

1.Moos 2:
4. Tämä on kertomus taivaan ja maan synnystä, kun ne luotiin. Siihen aikaan kun Herra Jumala teki maan ja taivaan,
5. ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä, eikä vielä kasvanut mitään ruohoa kedolla, koska Herra Jumala ei vielä ollut antanut sataa maan päälle eikä ollut ihmistä maata viljelemässä,
6. vaan sumu nousi maasta ja kasteli koko maan pinnan.
7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.
8. Ja Herra Jumala istutti paratiisin Eedeniin, itään, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.

.....

18. Ja Herra Jumala sanoi: "Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva".
19. Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ja toi ne ihmisen eteen nähdäkseen, kuinka hän ne nimittäisi; ja niinkuin ihminen nimitti kunkin elävän olennon, niin oli sen nimi oleva.

Nyt Petri sinä joudut taas lisäämään Raamatun "luonnontieteeseen" omiasi!!!
Jos kerran mielestäsi Raamattu on kirjaimellisesti totta:
Luotiinko ensin eläimet ja sitten ihminen?
Vai ensin ihminen ja sitten eläimet?

Jommankumman noista tarinoista täytyy varmaan sinunkin mielestäsi olla vertauskuvallinen ja ei tarkkaa luonnonkuvausta? Minkä valitset ja millä valtuuksilla? Sinäkö tiedät paremmin kuin Raamatun sana? :) Sinun ja rehellisen tiedemiehen välinen ero on, että tiedemiehen ei ole pakko ottaa noista kumpaakaan kirjaimellisesti, sinun on.. OMAA, omassa päässäsi olevaa, Raamatun tekstejä oman oppisi mukaiseksi "erehtymättömäksi" tekstiksi vääntelevää uskoasi seurataksesi!
-------------------------
Matteuksen evankeliumin mukaan Jeesuksen tai jos niin haluat, Joosefin sukupuu oli tämä:
1. Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja.
2. Aabrahamille syntyi Iisak, Iisakille syntyi Jaakob, Jaakobille syntyi Juuda ja tämän veljet;
3. Juudalle syntyi Faares ja Sera Taamarista, Faareelle syntyi Esrom, Esromille syntyi Aram;
4. Aramille syntyi Aminadab, Aminadabille syntyi Nahasson, Nahassonille syntyi Salmon;
5. Salmonille syntyi Booas Raahabista, Booaalle syntyi Oobed Ruutista, Oobedille syntyi Iisai;
6. Iisaille syntyi Daavid, kuningas. Daavidille syntyi Salomo Uurian vaimosta;
7. Salomolle syntyi Rehabeam, Rehabeamille syntyi Abia, Abialle syntyi Aasa;
8. Aasalle syntyi Joosafat, Joosafatille syntyi Jooram, Jooramille syntyi Ussia;
9. Ussialle syntyi Jootam, Jootamille syntyi Aahas, Aahaalle syntyi Hiskia;
10. Hiskialle syntyi Manasse, Manasselle syntyi Aamon, Aamonille syntyi Joosia;
11. Joosialle syntyi Jekonja ja tämän veljet Babyloniin siirtämisen aikoina.
12. Babyloniin siirtämisen jälkeen Jekonjalle syntyi Sealtiel, Sealtielille syntyi Serubbaabel;
13. Serubbaabelille syntyi Abiud, Abiudille syntyi Eljakim, Eljakimille syntyi Asor;
14. Asorille syntyi Saadok, Saadokille syntyi Akim, Akimille syntyi Eliud;
15. Eliudille syntyi Eleasar, Eleasarille syntyi Mattan, Mattanille syntyi Jaakob;
16. Jaakobille syntyi Joosef, Marian mies, hänen, josta syntyi Jeesus, jota kutsutaan Kristukseksi

Luukkaan evankeliumin mukaan taas tämä:
23. Ja hän, Jeesus, oli alottaessaan vaikutuksensa noin kolmenkymmenen vuoden vanha, ja oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
24. Eeli Mattatin, tämä Leevin, tämä Melkin, tämä Jannain, tämä Joosefin,
25. tämä Mattatiaan, tämä Aamoksen, tämä Naahumin, tämä Eslin, tämä Naggain,
26. tämä Maahatin, tämä Mattatiaan, tämä Semeinin, tämä Joosekin, tämä Joodan,
27. tämä Johananin, tämä Reesan, tämä Serubbaabelin, tämä Sealtielin, tämä Neerin,
28. tämä Melkin, tämä Addin, tämä Koosamin, tämä Elmadamin, tämä Eerin,
29. tämä Jeesuksen, tämä Elieserin, tämä Joorimin, tämä Mattatin, tämä Leevin,
30. tämä Simeonin, tämä Juudan, tämä Joosefin, tämä Joonamin, tämä Eliakimin,
31. tämä Melean, tämä Mennan, tämä Mattatan, tämä Naatanin, tämä Daavidin,
32. tämä Iisain, tämä Oobedin, tämä Booaan, tämä Saalan, tämä Nahassonin,
33. tämä Aminadabin, tämä Adminin, tämä Arnin, tämä Esromin, tämä Faareen, tämä Juudan,
34. tämä Jaakobin, tämä Iisakin, tämä Aabrahamin, tämä Taaran, tämä Naahorin,
35. tämä Serukin, tämä Ragaun, tämä Faalekin, tämä Eberin, tämä Saalan,
36. tämä Kainamin, tämä Arfaksadin, tämä Seemin, tämä Nooan, tämä Laamekin,
37. tämä Metusalan, tämä Eenokin, tämä Jaaretin, tämä Mahalalelin, tämä Keenanin,
38. tämä Enoksen, tämä Seetin, tämä Aadamin, tämä Jumalan.

Huomannet, että ne ovat erilaiset??
Kumpi on oikea? Vai selitätkö ne yhteneviksi jollain Raamatun ULKOPUOLISILLA käsityksillä??? Aika monen nimen pitäis olla niitä kaksoisnimiä!! :D

---------------

Näitä olis paljon.. olen joskus näyttänyt jotta koska Jeesus temppelin puhdisti, uransa alussa vai lopussa, kirosiko viikunapuun sinne tulossa vai menossa, hirttäytyikö Juudas vai putosi niin että vatsa halkesi, montako sokeaa Jeesus paransi Jerikon tiellä ja oliko tulossa vai menossa...

Niitä on valtavasti, enkä minä edes ole raamatuntuntija niitä kaikkia luettelemaan.....

--MIKSI Petri halluat pitää kiinni Raamatun erehtymättömyydestä?

Lähetetty: 12.01.2006 19:40
Kirjoittaja Hallusinaatio
PetriFB kirjoitti: Tiesitkös, että Israelin kansa oli terveintä kansaa aikalaistensa joukossa VT: aikana?
En tiennyt. Mitenkäs eri kansojen terveystilannetta on siihen aikaan tilastoitu?
PetriFB kirjoitti: Ja yksi syy oli myös tuo ympärileikkaus, joka helpotti miesten hygieniaa niinä päivinä.
Kai ne esinahalliset osasivat sissijuustot kaapia pois kikkelistään siinä missä pyyhkiä perseensäkin.
PetriFB kirjoitti: Tuolla esinahan ympärileikkauksella oli myös esikuvallinen merkitys, jossa liha heitettiin pois sekä tehtiin liitto Jumalan kanssa.
Pitäisikö tätä silvontaa sitten toteuttaa nykyäänkin, kun siihen kerran Raamatussa kehotetaan?

Lähetetty: 12.01.2006 19:41
Kirjoittaja PetriFB
Raamatussa on vain yksi luomiskertomus.

1 Moos 1 kertoo luomisen järjestyksen, jossa eläimet luotiin ennen ihmistä.

1 Moos 2 keskittyy kuvaamaan ihmisen luomista sekä ihmiselle annettuja tehtäviä, joka ei tietenkään kumoa 1 Moos 1 yhden kertomusta. 1 Moos 2:ssa keskitytään ihmiseen, koska Raamattu on kirjoitettu ihmisille!

Lähetetty: 12.01.2006 19:51
Kirjoittaja Gattaca
PetriFB kirjoitti:Raamatussa on vain yksi luomiskertomus.

1 Moos 1 kertoo luomisen järjestyksen, jossa eläimet luotiin ennen ihmistä.

1 Moos 2 keskittyy kuvaamaan ihmisen luomista sekä ihmiselle annettuja tehtäviä, joka ei tietenkään kumoa 1 Moos 1 yhden kertomusta. 1 Moos 2:ssa keskitytään ihmiseen, koska Raamattu on kirjoitettu ihmisille!
Väitätkö että jälkimäisen JÄRJESTYS on vertauskuvallinen ja MILLÄ VALTUUKSILLA, jos Raamatussa ei sanota kumpaakaan vertauskuvalliseksi? Toistan: MILLÄ VALTUUKSILLA väität tuon tietäväsi?

Lisäilet Raamattuun OMIASI, etkä kunnioita tekstiä kuten vallheellisesti väität.

MIKSI haluat että Raamattu olisi ristiriidaton? Läheskään kaikki kristitytkään eivät halua.

Lähetetty: 12.01.2006 20:22
Kirjoittaja PetriFB
Gattaca kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Raamatussa on vain yksi luomiskertomus.

1 Moos 1 kertoo luomisen järjestyksen, jossa eläimet luotiin ennen ihmistä.

1 Moos 2 keskittyy kuvaamaan ihmisen luomista sekä ihmiselle annettuja tehtäviä, joka ei tietenkään kumoa 1 Moos 1 yhden kertomusta. 1 Moos 2:ssa keskitytään ihmiseen, koska Raamattu on kirjoitettu ihmisille!
Väitätkö että jälkimäisen JÄRJESTYS on vertauskuvallinen ja MILLÄ VALTUUKSILLA, jos Raamatussa ei sanota kumpaakaan vertauskuvalliseksi? Toistan: MILLÄ VALTUUKSILLA väität tuon tietäväsi?

Lisäilet Raamattuun OMIASI, etkä kunnioita tekstiä kuten vallheellisesti väität.

MIKSI haluat että Raamattu olisi ristiriidaton? Läheskään kaikki kristitytkään eivät halua.
Raamatussa on vain yksi luomiskertomus.

1 Moos 1 kertoo luomisen järjestyksen, jossa eläimet luotiin ennen ihmistä.

1 Moos 2 keskittyy kuvaamaan ihmisen luomista sekä ihmiselle annettuja tehtäviä, joka ei tietenkään kumoa 1 Moos 1 yhden kertomusta. 1 Moos 2:ssa keskitytään ihmiseen, koska Raamattu on kirjoitettu ihmisille!

Otan esimerkin:

1.Ensimmäisenä päivänä kesäkuussa 2005 minä kävin ENSIN kaupassa ostamassa jäätelöä ja sen jälkeen aloin pesemään autoani. 2.Tämä on kertomus autoni pesemisestä jne.


Huomaatkos, että kaikkea mitä en kerro toisessa lauseessa, niin se ei kumoa ensimmäisen lauseen tapahtumia. Sillä toinen lause keskittyi auton pesemiseen!

Samoin on 1 Moos 1 ja 1 Moos 2.

Lähetetty: 12.01.2006 20:33
Kirjoittaja Gattaca
Huomaatkos, onneton valepukki, että noissa Raamatun kertomuksissa on ihan erilainen konkreettinen TAPAHTUMAJÄRJESTYS toisin kuin autopesujutussasi!!

Sitäpaitsi jälkimmäisen kertomuksen jatkossa Jumala luo NAISENKIN vasta eläinten JÄLKEEN! Eikä Ensin eläimiä, sitten Aatamia ja Eevaa kuin ekassa.

Sä et nyt muuta voi, kun todeta toisen luomisjärjestyksen vertauskuvalliseksi, mitä ne kumpikaan eivät mielestäni edes ole, vaan peräkkäin liimattuja erilaisia perinteitä. Raamattu ei ole yhtenäinen. Miksi olisi, koottuhan se on ihmisten toimesta monista kirjoituksista.

Ja sano nyt MIKSI haluat Raamatun olevan ristiriidaton, ihan naurettavuuksiin asti menevillä selityksillä? Nuo sukupuut, temppelin puhdistuskerrat ym. joita ihan naurettavalla päälleliimatulla Raamatun ulkopuolisella jutulla joita olet aiemminkin selittänyt selvästi ristiriitaisia kirjoituksia ristiriidattomiksi. MIKSI?

Ja vielä kerran: Jos väität kunnioittavasi Raamattua, mikä valtuus sinulla on sepitellä Raamattun tekstiin lisää vaikka noissa nimikysymyksissä. Näytähän malliksi tuo Jeesuksen sukupuun selitys ja kerro mistä selityksesi tiedät. Jumalaltako? Puhuuko pyhä henki kammarissas just nyt sulle sen tiedon? :D

Lähetetty: 12.01.2006 20:46
Kirjoittaja PetriFB
Gattaca kirjoitti:Huomaatkos, onneton valepukki, että noissa Raamatun kertomuksissa on ihan erilainen konkreettinen TAPAHTUMAJÄRJESTYS toisin kuin autopesujutussasi!!

Sitäpaitsi jälkimmäisen kertomuksen jatkossa Jumala luo NAISENKIN vasta eläinten JÄLKEEN! Eikä Ensin eläimiä, sitten Aatamia ja Eevaa kuin ekassa.

Sä et nyt muuta voi, kun todeta toisen luomisjärjestyksen vertauskuvalliseksi, mitä ne kumpikaan eivät mielestäni edes ole, vaan peräkkäin liimattuja erilaisia perinteitä. Raamattu ei ole yhtenäinen. Miksi olisi, koottuhan se on ihmisten toimesta monista kirjoituksista.

Ja sano nyt MIKSI haluat Raamatun olevan ristiriidaton, ihan naurettavuuksiin asti menevillä selityksillä? Nuo sukupuut, temppelin puhdistuskerrat ym. joita ihan naurettavalla päälleliimatulla Raamatun ulkopuolisella jutulla joita olet aiemminkin selittänyt selvästi ristiriitaisia kirjoituksia ristiriidattomiksi. MIKSI?

Ja vielä kerran: Jos väität kunnioittavasi Raamattua, mikä valtuus sinulla on sepitellä Raamattun tekstiin lisää vaikka noissa nimikysymyksissä. Näytähän malliksi tuo Jeesuksen sukupuun selitys ja kerro mistä selityksesi tiedät. Jumalaltako? Puhuuko pyhä henki kammarissas just nyt sulle sen tiedon? :D
1 Moos 2 kertaa 1 Moos 1:n tapahtumia eikä siinä luomisjärjestys miksikään muutu.

Matteus kertoo Joosefin sukupuun sekä Luukas kertoo Marian sukupuun.

Se miksi Luukas sanoo Joosefin isän olleen Eelin johtuu siitä, koska juutalaisissa sukupuussa mennään miesten nimien mukaan. Eeli oli Marian isä, jonka muuten Talmud (juutalaisten "tunnustuskirjat")kertoo (Hagigah 2:4). Siksi Luukkaassa on tuo maininta Eelistä Joosefin isänä, vaikka hän oli Marian isä.

Ihan samanlaista tapahtuu myös nykyään, sillä minun poikani on syntynyt Turun yliopistollisessa sairaalassa. Asuimme silloin Raisiossa ja näin asuinpaikkamme mukaan merkittiin poikani syntymäpaikka, vaikka hän ei olekaan syntynyt Raisiossa, vaan Turussa.

Lähetetty: 12.01.2006 20:55
Kirjoittaja Gattaca
Käytät siis Raamatun ulkopuolista selitystä korjataksesi Raamatun tekstin epäjohdonmukaisuutta! :D Vaikka mentäisiin miesten nimien mukaan, miksi miehen isäksi sanottaisiin vaimonsa isä?

Vai Marian sukupuu, joojoo.. kas kun ei Raamatussa itsessään mainita :D
Sitä kautta sun tietty hyvä selitellä syvemmätkin sukupuuerot pois, eli kenen kautta Daavidista Jeesus polveutuu..

Ja tottakai tapahtumajärjestys on Mooseksen kirjojen luomiskertomuksissa tai sen alku- ja loppuosassa eri, valehtelet jos muuta väität. Älä valehtele sellaista jonka jokainen voi tarkistaa, pöljä! Jälkimmäisen näköjään lasket vertauskuvalliseksi, eli luotiinko Eeva Aatamin kylkiluusta, jos pidät luomiskertomuksen loppuosaa vertauskuvallisena?

Entäs Temppelin puhdistus??
Johanneksen mukaan Jeesus puhdisti temppelin toimintanas ALUSSA, (Johannes 2:13-22 )
Markuksen ja muiden synoptisten evankeliumien mukaan toimintansa VIIMEISELLÄ viikolla (Markus 11:15-18 ) KUMPI on oikein?

Yksityiskohtaisemmin:

Puhdistiko Jeesus Temppelin ENNEN viikunapuun kiroamista (Matteus 21:12-17 ja Matteus 21.18-22) vai viikunapuun kiroamisen JÄLKEEN (Markus 11:12-14 ja Markus 11.15-18 ) ????

Entäs montako sokeaa Jeesus paransi Jerikon lähellä?
Yhden kuten Markus ja Luukas sanovat, vai kaksi kuten Matteus sanoo?
Ja tapahtuiko parantaminen Jeesuksen lähestyessä Jerikoa (Luukas) vai Jeesuksen lähdettyä Jerikosta (Markus ja Matteus)?

Uskoivatko kaikki Uuden Testamentin kirjoittajatkaan että heidän tekstinsä on erehtymätöntä Jumalan Sanaa?

Katso Luukkaan evankelimin alku:
1. Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
2. sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
3. niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
4. että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.

Luukas siis TUNSI aiemmin kirjoitetun tiedon Jeesuksen toiminnasta! Ainakin Markuksen evankeliumi on vanhempi kuin Luukkaan evankeliumi, ja yleisessä levityksessä olleena Luukkaan tiedossa!!

Suhtautuuko Luukas yllä aikaisempiin kertomuksiin erehtymättömänä Jumalan sanana? EHEI!!
Hän KORJAA Markuksen evankeliumin tietoja omassa evankeliumissaan!
Väittääkö Luukas OMAN tekstinsä olevan erehtymätöntä Jumalan Sanaa? Ehei, Luukas sanoo ITSE TARKKAAN TUTKINEENSA ja kirjoittavansa nyt OMAN kertomuksensa!

---Ja Kerro nyt MIKSI haluat Raamatun olevan ristiriidaton?

Lähetetty: 12.01.2006 22:20
Kirjoittaja PetriFB
Matteuksen evankeliumille on tyypillistä asioihin keskittyminen ei kronologinen tapahtumajärjestys.

Matteus kertoo suoraan sen kohdan kun he tulivat temppeliin, jolloin tapahtui temppelin puhdistus. Mutta Matteus ei kerro sitä mitä Markus kertoo, sillä Markus kertoo , että he tulivat Jerusalemiin ja menivät pyhäkköön; ja katseltuaan kaikkea he lähtivät Betaniaan. Josta seuraavana päivänä tulivat uudelleen pyhäkköön, jolloin tapahtui temppelin puhdistus.

Matteus kertoi temppelin puhdistuksesta sekä sitten viikunapuun kiroamisesta, joka kuivettui välittömästi. Tämä tapahtui kronologisesti Markuksen evankeliumin mukaan sen jälkeen kun he palasivat Betaniasta takaisin Jerusalemiin, ja juuri ennen Jerusalemin tuloa Jeesus kirosi viikunapuun ja sen jälkeen he menivät Jerusalemiin, jossa Jeesus puhdisti temppelin. Sen jälkeen kun tuli ilta he menivät Jerusalemin ulkopuolelle. Sen jälkeen he varhain aamulla näkivät viikunapuun kuivettuneen juuriaan myöten. Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat, jolloin Hän oli kironnut viikunapuun ja sanoi hänelle: "Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut".

Eli Markuksessa on tapahtuma kronologisesti oikeassa järjestyksessä, mutta Matteuksessa ei, koska siinä keskityttiin muutamiin yksityiskohtiin ei kronologiseen aikajärjestykseen.

Lähetetty: 12.01.2006 22:44
Kirjoittaja Gattaca
PetriFB kirjoitti:Eli Markuksessa on tapahtuma kronologisesti oikeassa järjestyksessä, mutta Matteuksessa ei, koska siinä keskityttiin muutamiin yksityiskohtiin ei kronologiseen aikajärjestykseen.
HYVÄ PETRI!!!
Nyt olet luopunut Raamatun ristiriidattomuuden ja erehtymättömyyden periaatteesta! Jatka samoilla terveillä linjoilla! Sanoma se tärkein on, ei tekstien tarkka tapahtumanmukaisuus.

Paitsi että sinä tuskin varmasti tiedät, mikä versio mistäkin tapahtumasta on oikea, kun et paikalla ollut. Siitä tekotietäväisyydestä vielä kehoittaisin luopumaan.

Lähetetty: 12.01.2006 22:48
Kirjoittaja Mojo
PetriFB kirjoitti:1 Moos 2 kertaa 1 Moos 1:n tapahtumia eikä siinä luomisjärjestys miksikään muutu.
Paskaa puhut!

* 1. Moos. 1:25-26 -- Kaikki eläimet luodaan ensin, vasta sitten ihminen (Aatami ja Eeva).
* 1. Moos. 1:25-26 "Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen ..."

vs.

* 1. Moos. 2:18-19 -- Aatami (ihminen) luodaan ensin, sitten kaikki eläimet, lopuksi Eeva.
* 1. Moos. 2:18-19 "Ja Herra Jumala sanoi: Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva. Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ..."

Lähde: http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiik ... raam1.html


Miten vitussa voit väittää että luomisjärjestys ei 1 moos 1:sen ja 1 moos 2:sen välillä muutu?? Häh??

Vai puristaako kenkä siitä, että jos toteasit tosiasian todeksi, joutuisit myöntämään raamatun ristiriitaisuuden, ja täten kysenalaistamaan omat uskomuksesi?

Lähetetty: 12.01.2006 23:26
Kirjoittaja PetriFB
Kaksi sokeaa sai näkönsä, niin kuin kuin Matteus kertoo. Markus ja Luukas kertovat yhdestä sokeasta keskittyen Bartimeukseen, joka sai näkönsä, se että he eivät maininneet toista sokeaa ei ole ristiriita. Sillä Markus ja Luukas keskittyivät enemmän itse parantumiseen kuin lukumääriin. Matteus ei kuvaa itse parantumista niin tarkasti kuin Markus ja Luukas tekivät.

Se minua vielä kiinnostaa tuossa luomisjärjestyksessä, että siinä on todellakin 1 Moos 1:ssa kronologinen aikajärjestys, mutta 1 Moos 2:ssa keskitytään ihmiseen sekä kerrotaan tarkemmin hänen luomisestaan, sillä 1 Moos 1 ei kerro yksityiskohtia ihmisen luomisesta, mutta 1 Moos 2 kertoo.

Se myös hämää, että 33/38 käännös töpeksii sen kääntämisessä. Laitan tähän pätkän Vanhasta Bibliasta, joka on käännöksenä paljon tarkempi kuin 33/38, niin asia selviää ja kirkastuu meille.

Biblia: 1 Moos 2:
1 Ja niin taivas ja maa päätettiin, ja kaikki heidän joukkonsa.
2 Ja Jumala oli päättänyt seitsemänteen päivään (asti) työnsä, kuin hän tehnyt oli, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikista teoistansa, kuin hän tehnyt oli.
3 Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen; että hän lepäsi hänessä kaikista teoistansa, jotka Jumala loi ja (täydellisesti) teki.
4 Ja näin on taivas ja maa tullut, koska he luotiin, sillä ajalla jolla Herra Jumala teki maan ja taivaan.
5 Ja kaikkinaiset pensaat kedolla, jotka ei ennen olleet maan päällä, ja kaikkinaiset ruohot kedolla, jotka ei ennen kasvaneet. Sillä ei Herra Jumala antanut vielä sataa maan päälle, eikä ollut ihmistä, joka maata viljeli;
6 Vaan sumu nousi maasta, ja kasti kaiken maan.
7 Ja Herra Jumala teki ihmisen, tomun maasta, ja puhalsi hänen sieraimiinsa elävän hengen: ja tuli ihminen niin eläväksi sieluksi.
8 Ja Herra Jumala istutti Paradisin Edenissä itään päin, ja pani siihen ihmisen, jonka hän tehnyt oli.
9 Ja Herra Jumala kasvatti maasta kaikkinaiset puut, ihanaiset nähdä ja hyvät syödä, ja elämän puun keskelle Paradisia, niin myös hyvän ja pahan tiedon puun.



1. jae kertoo luomisen päättyneen, josta kerrottiin edellisessä luvussa eli 1 Moos 1:ssa.

4. jakeesta lähdetään kertomaan sitten sen mitä tuossa luomisessa tarkemmin tapahtui koskien ihmistä sekä, että taivas ja maa oli tullut näin, koska ne luotiin, sillä ajalla jolla Herra oli tehnyt maan ja taivaan.

5. jae kertoo sen että tuossa luomisessa tehtiin kaikkinaiset pensaat, joita ei ennen ollut maan päällä, ja kaikkinaiset ruohot, joita ei ennen kasvanut maan päällä. Sillä sadetta ei vielä ollut eikä ihmistä maan päällä,

6. jae kertoo, että sumu nousi maasta ja kasteli kaiken maan

7. jae kertoo, sitten vasta ihmisen luomisesta, eli luomisjärjestys on ihan sama, mutta tässä ei kaikkea toisteta, sillä nyt keskitytään ihmiseen. Jumala teki sitten ihmisen (hebr. Adam= ihminen) maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen ja niin ihminen tuli (alkutekstin mukaan) -> eläväksi.

8. jae kertoo että Jumala teki paratiisin (hebr. gan = puutarha) Eedeniin ja asetti sinne ihmisen.

9. Jumala teki vielä ihmisen luomisen jälkeen lisää puita ihanaisia ja hyvää hedelmiä tuottavia, ja elämän puu tehtiin keskelle paratiisia sekä myös hyvän ja pahan tiedon puu tehtiin sinne.



Ei siis ole olemassa kahta erilaista luomiskertomusta, vaan yksi, josta kerrotaan kahdessa eri osassa ja erilaisilla painotuksilla.

Lähetetty: 12.01.2006 23:59
Kirjoittaja Gattaca
Petri:
Olenpa lukenut, kirja ei nyt mukana, tutkijoiden selvityksen Vanhan Testamentin synnystä, ja siinä oli aika tarkaan kyetty erottamaan, mistä eri perinteistä (nimetty esim. "Jahvistiksi" ja "Elohistiksi") VT:n eri kirjat ovat tulleet ja miten ne on yhdistelty. Ja nuo kaksi Luomiskertomusta tosiaan katsottiin olevan eri kirjoittajien tekoa ja myöhemmin yhdistetty, aika karkeasti liittäen, vain lukujakoa sorkkien niin että ekan loppu pikkusen tokan luvun puolella.

Mutta positiivista, että sinäkin alat miettiä et kirjaimellista erehtymättämyyttä, vaan sitä mitä teksteissä halutaan painottaa,

Kuitenkin toistamiseen varoittelen, että et sinä Petri TIEDÄ, mikä eri versioista tuossa Luomisessa tai Raamatun muissakaan toisistaan poikkeavissa saman tapahtuman kuvauksista, versioista tapahtumäjärjestyksestä ym, on se OIKEA.

Jos ei Raamatussa sitä sanota, (ja harvoinhan yksi Raamatun yksi kirja edes kommentoi toisen kirjan tietoja), niin käsityksesi siitä mikä on tapahtumiltaan tai kronologialtaan se oikea versio, on pelkästään oma mielipiteesi. Ei Raamatun sana tai Jumalalta.

Lähetetty: 13.01.2006 0:04
Kirjoittaja PetriFB
Mojo kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:1 Moos 2 kertaa 1 Moos 1:n tapahtumia eikä siinä luomisjärjestys miksikään muutu.
Paskaa puhut!

* 1. Moos. 1:25-26 -- Kaikki eläimet luodaan ensin, vasta sitten ihminen (Aatami ja Eeva).
* 1. Moos. 1:25-26 "Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. Ja Jumala sanoi: Tehkäämme ihminen ..."

vs.

* 1. Moos. 2:18-19 -- Aatami (ihminen) luodaan ensin, sitten kaikki eläimet, lopuksi Eeva.
* 1. Moos. 2:18-19 "Ja Herra Jumala sanoi: Ei ole ihmisen hyvä olla yksinänsä, minä teen hänelle avun, joka on hänelle sopiva. Ja Herra Jumala teki maasta kaikki metsän eläimet ja kaikki taivaan linnut ..."

Lähde: http://www.vapaa-ajattelijat.fi/kritiik ... raam1.html


Miten vitussa voit väittää että luomisjärjestys ei 1 moos 1:sen ja 1 moos 2:sen välillä muutu?? Häh??

Vai puristaako kenkä siitä, että jos toteasit tosiasian todeksi, joutuisit myöntämään raamatun ristiriitaisuuden, ja täten kysenalaistamaan omat uskomuksesi?
Vanha Biblia:
1 Moos 2:18 ¶ Ja Herra Jumala sanoi: ei ole hyvä ihmisen yksinänsä olla, minä teen hänelle avun, joka hänen tykönänsä oleman pitää.
19 Koska Herra Jumala oli tehnyt maasta kaikkinaiset eläimet kedolle, ja kaikkinaiset taivaan linnut, toi hän ne Adamin eteen, että hän näkis, kuinka hän ne nimittäis: sillä niinkuin Adam kaikkinaiset eläimet nimitti, niin ne kutsutaan.



Ja koska Jumala OLI TEHNYT eläimet, niin hän toi ne Adamin eteen.

Lähetetty: 13.01.2006 0:12
Kirjoittaja PetriFB
Gattaca kirjoitti:Petri:
Olenpa lukenut, kirja ei nyt mukana, tutkijoiden selvityksen Vanhan Testamentin synnystä, ja siinä oli aika tarkaan kyetty erottamaan, mistä eri perinteistä (nimetty esim. "Jahvistiksi" ja "Elohistiksi") VT:n eri kirjat ovat tulleet ja miten ne on yhdistelty. Ja nuo kaksi Luomiskertomusta tosiaan katsottiin olevan eri kirjoittajien tekoa ja myöhemmin yhdistetty, aika karkeasti liittäen, vain lukujakoa sorkkien niin että ekan loppu pikkusen tokan luvun puolella.

Mutta positiivista, että sinäkin alat miettiä et kirjaimellista erehtymättämyyttä, vaan sitä mitä teksteissä halutaan painottaa,

Kuitenkin toistamiseen varoittelen, että et sinä Petri TIEDÄ, mikä eri versioista tuossa Luomisessa tai Raamatun muissakaan toisistaan poikkeavissa saman tapahtuman kuvauksista, versioista tapahtumäjärjestyksestä ym, on se OIKEA.

Jos ei Raamatussa sitä sanota, (ja harvoinhan yksi Raamatun yksi kirja edes kommentoi toisen kirjan tietoja), niin käsityksesi siitä mikä on tapahtumiltaan tai kronologialtaan se oikea versio, on pelkästään oma mielipiteesi. Ei Raamatun sana tai Jumalalta.
Yksityiskohtien kuvaus sekä toisaalta kronologinen järjestys ei ole ristiriidassa, niin kuin olemme sen jo täällä huomanneet.

Se mikä on kritisoijien ongelma on se, että harvat heistä tuntevat Raamatun alkukieliä tai kulttuuria, jossa Raamattu on kirjoitettu, näin heidän kritiikkinsä on yhtä ontuvaa kuin sen, joka osaa suomenkielen aakkoset, mutta ei osaa muodostaa niistä sanoja eikä lauseita, mutta silti kritoisoi suomalaisia sanoja ja lauseita .......... :D

Mutta nyt menen nukkumaan, hyvää yötä kaikille, toivottavasti pääsen taas pian takaisin tänne teidän ihanien mussukoiden seuraan!

Lähetetty: 13.01.2006 0:19
Kirjoittaja slam
mitä te pojjat oikkee puputatte... olkaahan ny kunnol väliil... ei ny aina tämmöstä... väli vähän relaamistakin... antakaa aivojenne levätä

Lähetetty: 13.01.2006 1:51
Kirjoittaja Gattaca
PetriFB kirjoitti:Vanha Biblia:
1 Moos 2:18 ¶ Ja Herra Jumala sanoi: ei ole hyvä ihmisen yksinänsä olla, minä teen hänelle avun, joka hänen tykönänsä oleman pitää.
19 Koska Herra Jumala oli tehnyt maasta kaikkinaiset eläimet kedolle, ja kaikkinaiset taivaan linnut, toi hän ne Adamin eteen, että hän näkis, kuinka hän ne nimittäis: sillä niinkuin Adam kaikkinaiset eläimet nimitti, niin ne kutsutaan.



Ja koska Jumala OLI TEHNYT eläimet, niin hän toi ne Adamin eteen.
Alkukielestä en tiedä, mutta vanhassa suomenkielessä "koska" tarkoitti myös "kun".

Ja tuo ei poista sitäkään, että 1. Moos 2 mukaan Eeva luotiin eläinten JÄLKEEN. Tai no olkoon, voithan sanoa että Aadam kerkesi nimeämään JO ennen häntä luodut eläimet ennen Eevan luomista.

Luomiskertomuksen jälkiosan :

15 Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä. 16 Herra Jumala sanoi ihmiselle: "Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista. 17 Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."

18 Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen." 19 Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui. 20 Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.

21 Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla. 22 Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo.


Tarina varsin selvästi menee, että ensin oli jo ihminen, Jumala asetti ihmisen Eedeniin, Jumala sanoi ettei hänen ole hyvä olla yksinänsä, ja sen vuoksi muovasi KAIKKI villieläimet ja kaikki taivaan linnut. Siis kaikki. Siinä on selvä järjestys ja muovaaminen tapahtuu ihmisen jo ollessa yksinäinen. Yksinäinen saattoi olla vain ennen eläinten luomista.

Jos tarinoita tarkastelee erillisinä, ei ole mitään syytä olettaa, etteikö tuokin järjestys olisi tarkoitettu ihan konkreettisena järjestyksenä eikä periaatteina.
PetriFB kirjoitti:Yksityiskohtien kuvaus sekä toisaalta kronologinen järjestys ei ole ristiriidassa, niin kuin olemme sen jo täällä huomanneet.

Se mikä on kritisoijien ongelma on se, että harvat heistä tuntevat Raamatun alkukieliä tai kulttuuria, jossa Raamattu on kirjoitettu, näin heidän kritiikkinsä on yhtä ontuvaa kuin sen, joka osaa suomenkielen aakkoset, mutta ei osaa muodostaa niistä sanoja eikä lauseita, mutta silti kritoisoi suomalaisia sanoja ja lauseita .......... :D
Päinvastoin olemme huomanneet, sinäkin, että Raamatussa on eri kronologisia järjestyksiä ja eri kuvauksia samoista tapahtumista. Niin erilaisia, että kaikki eivät voi pitää paikkaansa, tai sinun on yritettävä selittää ne eri tapahtumiksi.

Esim. vielä sinulta selittämättä oleva asia niistä sokeista, eli tapahtuiko parantaminen Jeesuksen lähestyessä Jerikoa (Luukas) vai Jeesuksen lähdettyä Jerikosta (Markus ja Matteus)? Tai Temppelin puhdistukset, joita pitäisi olla tuon tavan mukaan laskien ei kaksi (Johanneksella uran alussa ja muilla lopussa) vaan kolme mikäli viikunapuut huomioit tullessa vai mennessä. Jos et huomioi viikunapuita, olet jo lipsunut pois Raamatun kirjaimellisesti ottamisesta. Sori.

Vastaavaa on Raamatussa paljon muutakin kuin tässä mainitut. Ei auta vaikka yhden selittäisit poiskin, mitä et ole vielä vakuuttavasti tehnyt.

Käännösvirheet eivät tapahtumajärjestyksiin vaikuta eivätkä selitä pois vaikkapa ilmoitettuja ihmisten lukumääriä. Lukusanoja vaikea ihan väärin kääntääkään. Tai tapahtumajärjestyksiä.

Luvuista:
Montako ratsumiestä Daavid ottaa vangiksi Sooban kuninkaalta?

2. Sam. 8:4 "Ja Daavid otti häneltä vangiksi tuhat seitsemänsataa ratsumiestä ..."
vs.

1. Aik. 18:4 "Ja Daavid otti häneltä tuhat vaunuhevosta, seitsemäntuhatta ratsumiestä ... "

--------------
Montako aramilaista vaunuhevosta Daavid tappoi?

2. Sam. 10:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemän sataa vaunuhevosta ..."
vs.

1. Aik. 19:18 "Mutta aramilaiset pakenivat Israelia, ja Daavid tappoi aramilaisilta seitsemäntuhatta vaunuhevosta ... "

-----------------
Kansan laskettu lukumäärä?

1. Aik. 21:5 "Ja Jooab ilmoitti Daavidille kansan lasketun lukumäärän: koko Israelissa oli yksitoistasataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli neljäsataa seitsemänkymmentä tuhatta miekkamiestä."
vs.

2. Sam. 24:9 "Ja Jooab ilmoitti kuninkaalle kansan lasketun lukumäärän: Israelissa oli kahdeksansataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli viisisataa tuhatta miestä.

--------------------
Paljonko Daavid maksoi Ornanille puimatantereesta?

1. Aik. 21:25 "Niin Daavid antoi Ornanille siitä paikasta kuudensadan sekelin painon kultaa."
vs.

2. Sam. 24:24 "... Niin Daavid osti puimatantereen ja härät viidelläkymmenellä hopeasekelillä."
--------------

Herran temppelin pilarien korkeus?

1. Kun. 7:15 "Hän teki vaskesta kaksi pylvästä. Toinen pylväs oli kahdeksantoista kyynärän korkuinen, ja kahdentoista kyynärän pituinen nauha ulottui toisen pylvään ympäri."

2. Aik. 3:15 "Ja hän teki temppelin eteen kaksi pylvästä, kolmenkymmenen viiden kyynärän korkuista; ja pylväänpää, joka oli niiden päässä, oli viittä kyynärää korkea."
--------

Enkä vieläkään käsitä mikset voi kokonaan hyväksyä, että kaikki Raamatun tarinat voivat olla epätarkkoja, ihmisten muistoja tai perinteisiä tarinoita siinä missä muutkin perinnetarinat.. Vaikka että hyväksyisit että Temppeli puhdistettiin vain kerran, evankelistoilla sitten ristiriitainen käsitys milloin. Eikä kukaan, et sinäkään enää tiedä mikä on oikea versio. Pääasia että temppeli puhdistettiin. Se on tarinan ydin, ei kirjaimellisuuden puolesta kiihkoileminen.

Ja senhän jo näimme, että sinulla ei ole Raamatun tekstistä käsin eikä itsestäsi oikeaa varmaa tietoa, että se kirjakokoelma mikä nykyRaamattu on, olisi sinä kokonaisuutena Jumalan Sana eikä mikään muu kirja olisi. Et sinä oikeasti tiedä ohjasiko kokoajia Pyhä Henki, etkä itsekään takuudella ole asiasta selvää ylimaallista lmestystä saanut.

Sanos miten tiedät, miten näiden kirjoitusten valitsemisen määräsi Pyhä Henki eikä tavalliset ihmisten kokoukset?? Paksunsin kohdat.

http://www.oph.fi/etalukio/opiskelumodu ... /www4.html

RAAMATUN SYNTY

e.Kr. Vanha testamentti

1900 suullinen perimätieto
1200 ensimmäiset kirjalliset katkelmat (2.moos.)
700 suullisen perimätiedon järjestelmällinen kokoaminen, historiakirjat ja profeettakirjat vanhimpia
300 runokirjat merkittiin muistiin viimeisten joukossa
100 nuorimmat tekstit ( Danielin kirja )
-VT:n tekstit olivat koossa 100-luvulla e.Kr.
-.juutalainen yhteisö päätti mitkä tekstit hyväksyttiin ohjeellisiksi
-kaanon valmis 100- luvulla j.Kr. .

-VT kirjoitettiin heprean ja osin aramean kielellä


j.Kr Uusi Testamentti

30 suullinen perimätieto Jeesuksesta
50 varhaisin kirjallinen materiaali ( Paavalin kirjeet, mm. tessalonikalaisille )
70 Markuksen evankeliumi
80 Matteuksen ja Luukkaan evankeliumit
90 Johanneksen evankeliumi
140 nuorimmat tekstit ( 2. pietarin kirje )

-UT: n tekstit olivat koossa n.150 jKr.
-.kristillinen kirkko päätti, mitkä tekstit hyväksyttiin kaanoniin. Kriteerit olivat: apostolinen alkuperä, yleisessä käytössä koko kirkossa ja oikeaoppisuus.
-kaanon oli valmis 300-luvulla j.Kr

-UT kirjoitettiin kreikan kielellä


Vahvistu uskossa muilla keinoin, ei noilla pakkomielteisillä takertumisilla. Annat vaan kristinuskolle huonon maineen ja vieraannutat ihmisiä.

Lähetetty: 13.01.2006 7:28
Kirjoittaja Herra Manala
PetriFB kirjoitti:1 Moos 2:18 ¶ Ja Herra Jumala sanoi: ei ole hyvä ihmisen yksinänsä olla, minä teen hänelle avun, joka hänen tykönänsä oleman pitää.
19 Koska Herra Jumala oli tehnyt maasta kaikkinaiset eläimet kedolle, ja kaikkinaiset taivaan linnut, toi hän ne Adamin eteen, että hän näkis, kuinka hän ne nimittäis: sillä niinkuin Adam kaikkinaiset eläimet nimitti, niin ne kutsutaan.



Ja koska Jumala OLI TEHNYT eläimet, niin hän toi ne Adamin eteen.
WWF:n arvion mukaan eri eläinlajeja saattaa olla jopa 100 miljoonaa. On siinä ollut Aatamilla nimeämistä. Jos oletetaan että Aatami on saanut nimettyä yhden elukkalajin per 6 sekuntia 24/7, niin kaverilla on kulunut nimeämistouhuun vain 19,5 vuotta. Ihmekös tuo, jos alkaa pikkuhiljaa piparia tekemään mieli.