Suvinen kirjoitti:
Mihin kysymykseen sitten tahtoisit vastauksen, jos et siihen, onko elokuva kriitikon mielestä hyvä?
Ehkä enemmän esimerkiksi siihen, missä määrin elokuvat ovat keskenään vertailukelpoisia ja miten, minkälaiset ideologiset perusteet vaikuttavat asiaan ja millä tavalla, kriteereistä joilla elokuvan hyvyyttä arvioidaan, kuinka pitkältä ajalta elokuvia verrataan toisiinsa - ihan alusta saakka vaiko viimeisen vuoden tai pari ajalta -, kulttuuri, jonka arvoja elokuva heijastaa, tähdittäjän omat arvot verrattuna elokuvan tekijöiden elokuvasta pääteltyihin ja oletettuihin arvoihin ja tavoitteisiin, ja miten nämä asiat vaikuttavat tähtimäärään.
Tähdet ovat aika huono systeemi siihen, kannattaako joku leffa katsoa. Jos jotakuta kiinnostaa jokin elokuva, hän luultavasti katsoo sen riippumatta siitä, kuinka monta tähteä joku satunnainen ihminen on sille antanut, ja jos ei kiinnosta, niin luultavasti ei katso, oli elokuva saanut kuinka monta tähteä tahansa.
Suosittelut puolestaan toimivat paremmin siten, että ne on suunnattu tietylle henkilölle tämän kiinnostuksen kohteiden tai joidenkin muiden syiden perusteella.
Suvinen kirjoitti:Jos elokuvan katsominen ei ole kiinni viihdearvosta vaan elokuvan tahtoo katsoa vaikkapa jonkinsortin taide-elämyksenä, kannanottona, performanssina tai mitäliemunanvatkaustaustana, ei kai tähdillä ja arvosteluilla ole katsojalle mitään merkitystä.
Miksi tähdillä ja arvosteluilla olisi merkitystä suosittelijoina vain siinä tapauksessa, että kyseessä olisi elokuva, jolla olisi vain viihdearvo ja miten se eroaa tässä suhteessa sellaisesta elokuvasta, joka joko on, yrittää olla tai josta vahingossa tuli enemmän? (Tämäkin riippuu katsojasta. Elokuva, joka on jollekin viihdettä, voi olla toiselle taidetta. Tai toisinpäin.)
Ja vielä systeemistä:
Jos asteikko on nollasta viiteen, niin onko noin 50% elokuvista 2,5 tähteä? (Käytännössä varmaan suurempi osa elokuvista jää alle tuon.) Silloin alle jäisi 25% elokuvista ja ylle 25%, joka tarkoittaisi 5% puolta tähteä kohden. Jos tämä kuitenkin pitäisi paikkansa myös viiden tähden kohdalla, silloin hajonta elokuvien tason suhteen olisi siinä varmaan suurempi kuin muiden tähtien kanssa, tai sitten viisi tähteä saisi hyvin harva elokuva. Vai meneekö se jotenkin toisin?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.