prosessi kirjoitti:EveryWoman kirjoitti:prosessi kirjoitti: Korkeintaan se, että he yrittävät katsoa syvemmälle, mutta eivät näe oikeastaan mitään ja sokeuttaan ryhtyvät hallusinoimaan.
Aika, hmm, negatiivinen kuva sinulla on ajattelusta, jota sanot edustavasi. En välttämättä heti usko sinun olevan vilpittömästi tätä mieltä.
En minä edusta noista kahjoista kuin yhtä vain, eikä hallusinoinnissa minun mielestän itse asiassa ole mitään negatiivista, kunhan se on hauskaa.
Kuvittelisitko "sokeuttaan hallusinoinnin" olevan tyypillisesti hauskaa, ja jos haluaisit välittää muille keskustelijoille mielikuvan hauskasta hallusinoinnista, käyttäisitkö siitä juuri noita sanoja?
Miksi Sokrates pitäisi filosofina erottaa muista? Eikö ole ihan hyvä, että on olemassa runko josta haarautuu oksia? Miksi ihmeessä olisi parempi olla yksi oksista kuin itse runko? Eikä mielestäni ole mitään väliä sillä, että olisiko joku muu jossain vaiheessa ryhtynyt Sokrateeksi Sokrateen paikalle. Tärkeintä on, että joku oli Sokrates.
Ei siinä, että pidät minua Sokrateena, ole muuta vikaa kuin se että minä en ole Sokrates.

Ei ole pakko. Ja onneksi minulla on aina ollut yhtä paljon ongelmia muistaa, että kuka ajatteli mitäkin. Muistan siis ajatukset itsenäisinä, mutta en osaa liittää yhden henkilön kaikkia ajatuksia kokonaisuudeksi ja tehdä sen kokonaisuuden avulla mitään yleistäviä tulkintoja edes ihmisen itsensä, saati sitten muiden ihmisten, sanoista. Joten en usko, että minun pitämiseni vaikuttaa käymissämme keskusteluissa mihinkään suuntaan.
Se vaikuttaa sinun ja minun välillä käytävän keskustelun mahdollisuuksiin, ja vieläpä aivan olennaisesti silloin kun yritetään keskustella asiasta, josta ajattelen aivan eri tavalla kuin Sokrates. Sillä, pitävätkö kitinäläiset
yleensä minua Sokrateena, mulkkuna, Jumalana vai hihhulina, ei ole minulle juuri mitään merkitystä.
Olen itse asiassa kuumottanut sinua tästä Sokrates-asiasta aivan liikaa. Uskon näet, että juuri sinun kohdallasi tekemäsi määrittelyt eivät muodostu ongelmiksi edes yllä mainitsemassani esimerkkitilanteessa - sinulla kun vaikuttaisi olevan omien kategorisointiensa suhteen harvinaisen joustava mieli. Siis vaikka laittaisitkin minut Sokrates-kategoriaan, tämä ei estäisi sinua ymmärtämästä minua oikein silloinkin kun mielipiteeni eroaa Sokrateen ajattelusta.
Samaa sen sijaan ei voi sanoa noista kartesiolaisuuden päättelykehässä ravaavista hamstereista (you know who you are), joiden muutaman aivosolun uudelleenjärjestelyn toivossa toden sanoakseni tätäkin kirjoitan. Toivottavasti arvasin oikein, eikä kuumottamiseni ole siellä päässä vielä ehtinyt lämpöasteita nostaa.
Noihin esittämiini kysymyksiin kaipaisin silti vastauksia, ilman missään sinuun liittyvässä kontekstissa.
Okei. Ei Sokratesta ole mitään yleisluontoista tarvetta erottaa muista. On ihan hyvä, tai ei ainakaan lähtökohtaisesti paha, että on olemassa runko, josta haarautuu oksia. Oksana tai runkona oleminen ei ole lähtökohtaisesti parempaa tai huonompaa - itseäni häiritsee se, jos minua pidetään jonakin muuna kuin mitä olen. Siitäkin olen samaa mieltä, että on tärkeintä että joku oli Sokrates.
Miten sinä määrittelet itsekkyyden?
Lähellä olevien hyvinvoinnin asettamiseksi kokonaishyvinvoinnin edelle sellaisessakin tilanteessa, missä kokonaishyvinvoinnin edelle asettaminen saisi aikaan maailman näkökulmasta paremman lopputuloksen.
Uskotko lisäksi tuon olevan käytännössä mahdollista?
Ja kyllä, voin kuvitella jonkin sellaisen, johon en henkilökohtaisesti usko, olevan kuitenkin totta, onhan minulla hyvin vilkas mielikuvitus, ja olisi hölmöä kuvitella olevansa oikeassa kaiken suhteen.
Valitan, mutta pakko oli varmistaa.
Mietipä vaikka tätä tekstiä ja mitä kysymyksiä se sinussa herättää:
Olen uskoakseni jäävi miettimään, koska tämä "todistus" on minulle tuttu. Se käy hypnoottisella tavalla "järkeen" (huomaa normaalista poikkeava järjen määritelmä), jos sen lukee käsitteisiin takertumatta, ja käsitteisiin takertuminen (jolloin kysymyksiä heräisi) ei oikeastaan motivoi, koska Spinozalta ei voi enää kysyä niiden määritelmiä. En kylläkään ole kokeillut ottaa selvää, missä määrin ja millä tavalla niitä hänen omissa teoksissaan määritellään, joten - kuten sanottu - pitäisi varmaan välillä jäädä pois siitä hissistä.