Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:Tää on taas yksi näitä, joista ei tiedä pitäisikö pistää typerimpiin, mielipidekirjoituksiin vai tänne. Menköön tänne kun kerran on mykistävästi päässyt oikein pääkirjoitukseksi.

Artikkelissa on lähtökohtaisesti pielessä kaikki, mutta tuo leppoisa suvaitsevaisuus, jota todistellaan kansanmurhan jäämisellä toistaiseksi väliin on kyllä huippu: Isiksen murhaamia ja raiskaamia jesidejä lohduttaa varmaan aivan vitusti, että leppoisa suvaitsevaisuus vaan vähän yskii. Ainiin, Isiksellä ei tietenkään ole mitään tekemistä islamin kanssa - miten voisikaan olla?
Mä olen kerrankin Elcon kanssa edes näennäisesti samaa mieltä siitä, että kirjoitus on vähän pielessä. Sanon näennäisesti, koska epäilemättä sijoitamme kirjoituksen ongelmat eri asioihin.

Minua tökkii erityisesti se, että siinä annetaan ymmärtää, että suvaitsevainen sivistyneistö olisi jotenkin automaattisesti sitoutunut syvään moniarvoisuuteen ja monien (keskenään ristiriitaisten?) totuuksien yhtäaikaiseen voimassaoloon. Tämä kuulostaa minusta vieraalta.

Voi olla, että moniarvoisuudella tarkoitetaan huolimattomassa puheessa jotain sellaista, että vieraitakaan tapoja ja arvoja ei tuomita suoralta kädeltä, vaan pyritään ymmärtämään niiden kulttuurista funktiota ja arvioimaan sitä kautta niiden rationaalisuutta. Tämähän on mitä järkevin lähestymistapa, mutta samalla nimenomaan jonkinlaista moniarvoisuuden kieltoa: näennäisesti moniarvoisen asenteen taustalla on pieni joukko tärkeämpiä arvoja, etunenässä jonkinlainen rationaalisen analyysin ja kritiikin vaatimus yhdistettynä jonkinlaiseen utilitaristiseen eettiseen prinsiippiin, jonka valossa erilaisia kulttuuris-historiallisia käytäntöjä arvioidaan. Tällöin ajatuksena on, että suvaitsevainen sivistyneistö on sitoutunut tiettyihin sekulaareihin valistuarvoihin ja kriittiseen dialogiin ja analyysiin, joiden varassa kaikkia tapoja voidaan analysoida, ymmärtää ja kritisoida. Mutta nämä arvot eivät ole, contra breivikistit ja isis-fanaatikot, jonkinlaisia irrationaalisia ja muut poissulkevia oman heimon perinteisiä tapoja joita noudatetaan mutta ei kritisoida ja muokata, vaan universaaleja kehitysprinsiippejä: ne eivät lukitse tapoja vaan avaavat ovet niiden kriittiselle kehittämiselle.

Sama asia näkyy tietysti tässä puheessa monesta totuudesta. Tyypillisesti se on nimenomaan halla-aholaiset breivikistit ja isis-tyypit, jotka ovat sitoutuneet monien totuuksien moniarvoiseen maailmaan. Koko heidän agendansa pohjaa sille, että on erilaisia totuuksia ja arvojärjestelmiä, joille ei yhteistä pohjaa voida löytää, vaan eri heimojärjestelmät pysyvät välttämättä toisilleen vieraina toisina. Dialogia ei voida käydä, vaan edessä on halla-aholainen harmageddon kahden yhteensopimattoman totuus- ja arvojärjestelmän tai kulttuurin välillä. Suvaitsevainen sivistyneistö ajattelee aivan päinvastoin valistuajattelun hengessä, että yleisinhimillinen ja universaali pohja keskustelulle (yhteiset arvot ja jaettu totuus) on löydettävissä, kunhan hylätään irrationaalinen nationalismi ja/tai uskonnollinen fundamentalismi ja uskalletaan ryhytä rationaaliseen keskusteluun. Eli tilanne on tavallaan aivan päinvastoin kuin kirjoitus esittää.

Hyvää kirjoituksessa on taas juuri se, mistä Elco ottaa kierroksia. On aivan hullua, että ihmiset kinaavat siitä, onko islam (kristinoppi, juutalaisuus, tms) jotenkin itsessään ja olemuksellisesti hyvä vai paha, rauhan vai sodan asialla. Ei näitä uskontoja ole edes olemassa irrallaan tulkinnoista, tavoista ja traditioista, ja pienkin empiirinen tarkastelu osoittaa vastaansanomattoman selvästi, että niitä voidaan erilaisissa yhteiskunnallisissa ja historiallisissa tilanteissa tulkita kovin monella tavalla. Ei ole mielekästä hakea jotain vastausta siitä, onko islam (juutalaisuus, kristillisyys, jne.) itsessään näiden ristiriitaisten käytäntöjen takana jotenkin olemuksellisesti jotain. Tämän pointin näkeminen tietysti edellyttää maallistunutta valistusnäkökulmaa, jonka mukaan uskonnot ovat inhimillisiä käytäntöjä eivätkä jotain metafyysisiä olemuksia jotka ovat olemassa käytännöistä ja tarditiosta riippumatta jossain jumalan todellisessa tahdossa tms, ja siksi pointti on kovin vaikea breivikistin/islamistin/herännäiskristillisen/ortodoksijuutalaisen jne. ymmärtää. Hämmentävää vain on, miten iso osa sinänsä ei-uskonnollisestakin porukasta lähtee mukaan tähän kinaan siitä, onko esimerkiksi nyt islam jotenkin itsessään paha vai ei, vaikka - kuten Hesarin kirjoitus eksplisiittisesti sanoo - koko kysymys on ihan pöljä ja väärille premisseille perustuva pseudokysymys (huomaa, että tämä Hesarin oman pointin tekeminen jo edellyttää monien totuuksien ja moniarvoisuuden tiettyä hylkäämistä).

Ja olen samaa mieltä kuin kirjoitus, että kun nykymaailmassa se näyttää olevan nimenomaan islam joka näitä kauheuksia perustelee, niin yksi avainkysymys on nimenomaan se, "kykenevätkö he (muslimit) elämään modernissa maailmassa maallisen vallan alla, demokraattisten sääntöjen mukaan" (eli hylkäämään monien totuuksien olemassaolon ja moniarvoisuuden ja elämään universaalin valistusjattelun mukaisesti)?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ en oikein ymmärrä miksi monenkaan kannattaisi kummoisesti ymmärtää vieraita kulttuureita. Jos joku on outo, niin antaa olla. Minusta liberalistinen asenne riittää, eli niillä muilla on oikeus elää kuten lystää muita vahingoittamatta omilla rahoillaan. Ei tuossa tarvita ymmärtämistä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:^ en oikein ymmärrä miksi monenkaan kannattaisi kummoisesti ymmärtää vieraita kulttuureita. Jos joku on outo, niin antaa olla. Minusta liberalistinen asenne riittää, eli niillä muilla on oikeus elää kuten lystää muita vahingoittamatta omilla rahoillaan. Ei tuossa tarvita ymmärtämistä.
No jos ei edes mennä siihen, että lystääminen on minusta vähemmän individualistinen ilmiö kuin ehkä monien liberalistien mielestä, niin ehkä tässä tullaan siihen korostamaani moniarvoisuuden ja monien totuuksien tulkinnan vastustamiseen: jotenkin haluaisin emansipoida esimerkiksi islamilaisen maailman naisia riippumatta heidän itse ääneenlausumistaan lystäämisistä. Ja lapsia on toki usein suojeltava vanhemmiltaan.

Näin siis teoriassa, toki käytännössä minustakin tuo liberalistinen asenne riittää aika pitkälle.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:^ en oikein ymmärrä miksi monenkaan kannattaisi kummoisesti ymmärtää vieraita kulttuureita. Jos joku on outo, niin antaa olla. Minusta liberalistinen asenne riittää, eli niillä muilla on oikeus elää kuten lystää muita vahingoittamatta omilla rahoillaan. Ei tuossa tarvita ymmärtämistä.
No liberalistinen asenne tarkoittaisi varmaan myös sitä, että pysytetään naisten ja tyttöjen alempiarvoinen asema myös länsimaisissa yhteiskunnissa mussejen keskuudessa. Mun pirtaan se ei sovi, vaan edellytän maassa maan tavalla uskonnosta riippumatta.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

So Hard kirjoitti:Mun pirtaan se ei sovi, vaan edellytän maassa maan tavalla uskonnosta riippumatta.
Toi on just tota saarikoskelaista lässyrelativismia ja suvaitsevaista moniarvoisuutta ryystettynä jollain epä-universaaleilla, heimosidonnaisilla arvoilla ja totuuksilla. Mun pirtaan se ei sovi, vaan edellytän maassa mun tavallani maasta ja uskonnosta riippumatta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Mun pirtaan se ei sovi, vaan edellytän maassa maan tavalla uskonnosta riippumatta.
Toi on just tota saarikoskelaista lässyrelativismia ja suvaitsevaista moniarvoisuutta ryystettynä jollain epä-universaaleilla, heimosidonnaisilla arvoilla ja totuuksilla. Mun pirtaan se ei sovi, vaan edellytän maassa mun tavallani maasta ja uskonnosta riippumatta.
Sä olet kuussa taikka marsissa, et voi edellyttää tuollaista.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Kuten aina sanon niin mielestäni rajan pitäisi olla auki lainkuuliaisille ja omat viulunsa maksaville tyypeille. En näe syytä edellyttää paikallisen kielen ja kulttuurin omaksumista saati tuntemista. Jos lainkuuliaisuus ei onnistu niin henkilö pitää poistaa maasta. Jos viulujensa maksaminen on ongelma niin sen ei pitäisi olla kenenkään muun ongelma kuin ko. henkilön.

Maahanmuuton ongelmat poistuisivat luultavasti kuin taikaiskusta, jos näin meneteltäisiin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:No liberalistinen asenne tarkoittaisi varmaan myös sitä, että pysytetään naisten ja tyttöjen alempiarvoinen asema myös länsimaisissa yhteiskunnissa mussejen keskuudessa.
Kirjoitin "...muita vahingoittamatta...". Kyllä liberalistit tyypillisesti kannattavat sitä, että valtio suojaa yksilöiden vapautta.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
So Hard kirjoitti:No liberalistinen asenne tarkoittaisi varmaan myös sitä, että pysytetään naisten ja tyttöjen alempiarvoinen asema myös länsimaisissa yhteiskunnissa mussejen keskuudessa.
Kirjoitin "...muita vahingoittamatta...". Kyllä liberalistit tyypillisesti kannattavat sitä, että valtio suojaa yksilöiden vapautta.
Omissa oloissaan omalla tavallaan vs. valtion interventio ovat aika vastakkaiset jutut. Jos kulttuuriin kuuluu naisen alistaminen, jopa siinä määrin että se on kodifioitu uskonnollisiin teksteihin. Valtion interventio esim. naisten huntuihin Ranskassa ei ole ollut mikään läpihuutojuttu vaan jatkuva paini.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Huntu nyt onkin aika hankala juttu. Kyllähän kaikilla pitää olla oikeus kantaa huntua. On vaikea nähdä hunnun itsessään vahingoittavan ketään, vaikka se korreloikin epätasa-arvoisen aseman kanssa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:^ Huntu nyt onkin aika hankala juttu. Kyllähän kaikilla pitää olla oikeus kantaa huntua. On vaikea nähdä hunnun itsessään vahingoittavan ketään, vaikka se korreloikin epätasa-arvoisen aseman kanssa.
Millä sä erotat oikeuden tosiasiallisesta valinnan mahdollisuudesta? Vrt. vapaus seukata kenen kanssa haluaa vs. kunniamurhan/järjestetyn avioliiton/suvusta sulkemisen uhka.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

So Hard kirjoitti: Millä sä erotat oikeuden tosiasiallisesta valinnan mahdollisuudesta? Vrt. vapaus seukata kenen kanssa haluaa vs. kunniamurhan/järjestetyn avioliiton/suvusta sulkemisen uhka.
Kyllähän sitä kaikenmoisia kamaluuksia ihmisille voi sattua ja kaikenmoista masokistia pörrää joka junassa. Kyllä niillä musulmaaninaisilla saa täällä olla vastuu itsestään siinä missä muillakin; poliisi varmasti auttaa, jos siltä pyydetään apua. Jos joku haluaa pukeutua hassusti niin antaa palaa vaan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:Kyllä niillä musulmaaninaisilla saa täällä olla vastuu itsestään siinä missä muillakin; poliisi varmasti auttaa, jos siltä pyydetään apua.
MN: "Poliisisetä, mun koko suku sanoo ettei me puhuta sulle enää koskaan ja pistetään sut kadulle jos seukkaat vääräuskoisen kanssa tai et käytä huntua."
Poliisi: "Tough luck. Tää on tasa-arvonen maa, pukeudu huntuun jos lystää."
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

^ No noinhan se menee. En mä nyt näe musulmaanien ja sun muiden lestadiolaisten, jehovien tai prätkäjengien kerhojen suhteen suurempaa eroavaisuutta. Ei vaan voi mitään, jos yksilö on onneton ja hyväksyy syntyessään liittymänsä kerhon jäsenten simputuksen. Vastuu itsestään on yksilöllä. Minulle riittää, että väkivaltakoneisto tarjoaa lain suojaa ja sallii vertaistukiryhmien yhdistymis- ja kokoontumisvapauden.

Edelleen, jos kerho ryhtyy kunniamurhaamaan tmv niin sitten vaan ei-sokerileipurin kakkua ja ensimmäisellä koneella ulos maasta (puolestani myös kansalaisuuden peruuttaminen saisi olla työkalupakissa jonkunmoisen koeajan).
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja elco »

Kappas, niinpä se Oulun kirvesmurhaaja olikin somali.

Ei vaan kyllä mene kaaliin miksei tuota voi uutisoida rehellisesti valtamediassa. Jos etninen suomalainen olisi tappanut pari somalia niin veikkaanpa, että taustat uutisoitaisiin.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

elco kirjoitti:^ No noinhan se menee. En mä nyt näe musulmaanien ja sun muiden lestadiolaisten, jehovien tai prätkäjengien kerhojen suhteen suurempaa eroavaisuutta. Ei vaan voi mitään, jos yksilö on onneton ja hyväksyy syntyessään liittymänsä kerhon jäsenten simputuksen. Vastuu itsestään on yksilöllä. Minulle riittää, että väkivaltakoneisto tarjoaa lain suojaa ja sallii vertaistukiryhmien yhdistymis- ja kokoontumisvapauden.

Edelleen, jos kerho ryhtyy kunniamurhaamaan tmv niin sitten vaan ei-sokerileipurin kakkua ja ensimmäisellä koneella ulos maasta (puolestani myös kansalaisuuden peruuttaminen saisi olla työkalupakissa jonkunmoisen koeajan).
No mä taas näkisin ennemmin niin, että tuollaista vittumaisuutta pitää aktiivisesti vastustaa. Oli se sitten musulmaanien tai muiden lahkojen hommaa. Yksilön vastuu voi toteutua vain tilanteessa jossa on myös vapaus toimia. Prätkäjengeihin liitytään aikuisiällä eikä indoktrinoiduta 0-vuotiaasta.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:MN: "Poliisisetä, mun koko suku sanoo ettei me puhuta sulle enää koskaan ja pistetään sut kadulle jos seukkaat vääräuskoisen kanssa tai et käytä huntua."
Okei, sinun luoksesi tulee henkilö ja sanoo noin. Mitä teet?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:
So Hard kirjoitti:MN: "Poliisisetä, mun koko suku sanoo ettei me puhuta sulle enää koskaan ja pistetään sut kadulle jos seukkaat vääräuskoisen kanssa tai et käytä huntua."
Okei, sinun luoksesi tulee henkilö ja sanoo noin. Mitä teet?
En tiedä, ei ole tullut vastaan ja resurssit tehdä mitään on aika heikot. Keskeistä olisi varmaankin saada ne naispuoliset aktiivisesti opiskelemaan, töihin ja osallistumaan yhteiskunnan tekemisiin eikä vain oman yhteisön. Lasten kohdalla asiaan on helpompi vaikuttaa, mutta kannatan ihan vilpittömästi huntukieltoa. Jos se naaman näyttäminen on liikaa, osaansa tyytyväinen voi muuttaa sinne missä se on ok.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^

Miten ne naiset saadaan toimimaan noin ilman pakottamista? Sinne opiskelemaan pitää itse hakea. Vai ajattelitko jotain kiintiöitä oikikseen?

Jos hunnut kielletään, niin mites mustalaisnaisten hameet tai krishnojen kaavut? Lestat taas eivät saa värjätä hiuksia, joten pitäisikö kaikki lestat pakottaa värjäämään hiuksensa, jotta värjääjiä ei voisi sortaa ja ajaa yhteisön ulkopuolelle?

Pidän huntukieltoa ihan päättömänä. Koulu, työpaikka, ym. on tietysti ihan eri juttu. Koulussa voidaan vaatia vaikka koulupuku, joten ei ole mitään estettä vaatia riisumaan lippistä tai huntua tunnilla. Samoin firma voi vaatia asiallisen duunivaatetuksen. Toki sen oman koulun/firman saa perustaa ja siellä noudattaa omia tapoja.

Pitäisin esim. perheväkivaltaa isompana ongelmana kuin musulmaanien sekoilua. Perheväkivalta olisi kiva kitkeä pois, mutta minkäs teet uhri ei aukaise suutaan tai vieläpä aktiivisesti piilottelee asiaa? Voisihan sitä lanseerata jotkin pakolliset seulonnat lääkärintarkastuksineen, mutta aika heviltä itsemääräämisoikeuteen puuttumiselta tuokin kuulostaisi.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Pitäisin esim. perheväkivaltaa isompana ongelmana kuin musulmaanien sekoilua.
Vanha kunnon veteraanien asiastkaan ei ole kunnossa -argumentti! Oletko sitä mieltä, että naisen kulttuurisesti alisteinen asema tai arvottomuuden tunne jotenkin vähentäisi perheväkivaltaa? Mun ymmärryksen mukaan lisää.

Mulla on sellainen usko, että kun nuorille naisille riittävän kauan kerrotaan, että olette tasa-arvoisia ja saatte valita verhoatte itsenne, se menee ajan kanssa läpi suurimalle osalle.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:Vanha kunnon veteraanien asiastkaan ei ole kunnossa -argumentti! Oletko sitä mieltä, että naisen kulttuurisesti alisteinen asema tai arvottomuuden tunne jotenkin vähentäisi perheväkivaltaa? Mun ymmärryksen mukaan lisää.
Perheväkivalta oli vain esimerkki hyvin tavallisesta ja meille tutusta ilmiöstä, johon puuttumista vaikeuttaa se, että uhrit eivät aja oikeuksiaan. Vastustan tuollaista väkivaltaa, mutta en keksi mitä merkittäviä parannuksia asialle voitaisiin tehdä valtion toimesta. Jos perheväkivaltaa ei saada poistettua valtaväestön keskuudesta, niin olisi vaikea uskoa, että muslimiperheissä tasa-arvo merkittävästi paranisi huntukiellolla.

Miten tuollainen huntukielto ylipäätään toimisi? Menisikö se niin, että meillä olisi aatepoliiseja kadulla, jotka sakottaisivat hunnutettuja vai miten homma toimisi? Saisiko omassa kodissa pitää huntua? Jos huntukiellon jälkeen naiset ryhdyttäisiin ajamaan kaljuksi, niin kiellettäisiinkö kaljut?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Onko huntukielto johtanut kaljujen kieltoon Ranskassa?
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Huntukielto tarkoittaisi puuttumista ihmisten perusoikeuksiin. Siksi sillä pitäisi olla painava yhteiskunnallinen tarve. Mikähän se olisi? No ei sellaista ole.
Lisäksi ko. kielto voisi tuomita jotkut naiset käytännössä elinikäiseen kotiarestiin koska heidän miehensä eivät halua heitä "näytille" ihmisten ilmoille...
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Vastaa Viestiin