Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

elco kirjoitti:Eli eiköhän nyt kuitenkin pidetä mielessä, että manaaja aloitti jeesustelut lasillisesta viiniä ja yrittää nyt kääntää takkinsa, kun on paskat housussa.
Ei tässä mitään takinkäätöä tarvita. En minä ole kieltämässä keltään muulta ihmiseltä kuin itseltäni alkoholinkäyttöä kenenkään raskauden aikana. Sen sijaan miettisin kyllä että minkähänlaisen eukon kanssa sitä on tilaus pistetty vetämään, jos yhtä raskausaikaa ei pysty ilman alkoa olemaan. Kumpikin. Ja etenkin sen ensimmäisen kolmanneksen aikana, jolloin yleisesti riski erilaisiin kehityshäiriöihin on suurimmillaan.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Manaaja kirjoitti:
Vesper kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Ja tähdennettäköön nyt vielä kahdeksannen kerran, etten ketään lähde jeesustellen tuomitsemaan viinilasillisesta, vaikka itse olenkin sitä mieltä että kokonaiskuva huomioonottaen se kannattaisi jättää ottamatta.
Kieltäisitkö lasillisen lapsesi äidiltä?
En, mutta jättäisin itse ottamatta.
Mun lapsuuden kaverin äidille määrättiin konjamiinia ennenaikaisen synnytyksen ehkäisemiseksi, kun äiti odotti kaverille sisarrusta.

Mun isä ja ko. kaverin isä kuitenkin joivat lääkekonjakin parempiin suihin.

Ko. sisar ei syntynyt ennen aikojaan, mutta kylläkin lievästi kehitysvammaisena.

En osaa sanoa, mikä on tarinan opetus.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Mä en kans silleen oikein tajua tota alkoholi+tupakka -juttua raskausaikana.
Mä (kuten hyvin monet muutkin tuntemani) voin niin pahoin koko raskausajan, että en voinut edes ajatella juovani mitään. Tupakan haju oli jotain ihan kamalaa.
Asiat ei aina mene niin kuin suunnittelee; mäkään en ajatellut kerätä yhtään ylimääräistä painoa mutta kun ainoa asia, joolla pahoinvointi poistui, oli syöminen niin... +30 kiloa, hurraa :D
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

prosessi kirjoitti:Ongelmana tässä nahistelussa on kuitenkin enemmänkin tainnut olla se, että faktoilla on yritetty todistaa omien arvojen olevan oikeassa. Sehän ei valitettavasti ole koskaan mahdollista.
Arvojen ja tosiasioiden suhde on kieltämättä hankala. Arvojen varassa täytyy suunnistaa maailmassa, mutta osin tämä riippuu siitäkin, minkälainen katsoo maailman olevan, eli mitä pitää faktoina. Ongelmanani Manalan kannan suhteen on tässä ollut se, että ihan argumentaatioteknisesti hän on, vähän kärjistäen, esittänyt, että:

1. Kohtuukäytöstäkin tulee raskausaikana pidättäytyä, koska
(a) sikiöllä ja äidillä on yhteinen verenkierto,
(b) yksikään asiantuntijalähde ei salli kohtuukäyttöä ja
(c) Tixkin on väärässä siitä, miten äitejä hoidettiin 70-luvulla.

Vaikka en oikein ymmärrä, miten (c) liittyy asiaan, kyllä minusta sen ymmärtäminen, että kohdat (a)-(c) ovat paikkaansapitämättömiä, nakertaa luottamusta myös pääväite 1:een. Toisin sanoen, Manalan arvoarvostelman perustana oli väärä käsitys biologiasta ja lääketieteen tuloksista. Jäljelle jää ainoastaan riskianalyysi siitä, että alkoholinkäytöllä voi voittaa loppujen lopuksi hyvin vähän, mutta negatiiviset seuraukset ovat potentiaalisesti valtavat. Tähän taas Elco huomautti aivan oikein, että myös riskianalyysin tulee perustua faktoihin, ja parhaan tietämyksemme mukaan tällä argumentilla pitäisi pikemminkin linnoittautua neljän seinän sisään, vaikka ottaisikin siellä silloin tällöin pienen lasillisen viiniä.

Tai siis minusta Manalan argumentti on epäpätevä, mutta järkevänä miehenä hänen kantansa on minusta ihan järkevä - sillä varauksella, että raskaanaolevan absolutismin ja tukihenkilön absolutismin sijaan faktat sallivat hyvin minimaalisen alkoholinkäytön absolutismin sijaan. Toki on ihan ok olla absolutistikin, mutta kyllä siinä sitten täytyy perusteena olla oma perusteeton halu absolutismiin, kuten ND on korostanut. Ja kuten Manala osuvasti tarkentaa, erityisesti ensimmäisen kolmanneksen aikana voi olla vähän irrationaalisenkin tiukkana.

Edit: Luulen, että oikea analyysi on, että myös Prosessi on väärässä: Pidän Manalan kantaa ja kirjoittelua järkevänä, koska jaan hänen kanssaan samat arvot tässä asiassa (sikiön terveyden ensisijaisuus jne). Nähdäkseni hän kuitenkin päätyy näistä arvoista lähtien perusteettomaan toimintasuositukseen, ei koska hänellä olisi eri arvot kuin minulla, vaan koska hänellä oli epätosia uskomuksia. Käytännöllisessä päättelyssähän johdetaan toimintasuositus kahdentyyppisistä premisseistä, eli preskriptiivisistä (arvot, halut jne) ja deskriptiivisistä (uskomukset koskien sitä, millainen maailma on). Manalan päättely menee mielestäni vikaan sen takia, että deskriptiivinen premissi on epätosi.

Näin ollen, Prosessin analyysi siitä, missä ongelma tässä sijaitsee, on ilmiselvän virheellinen. Prosessi, myönnä tämä tai menen äänestämään sinua Chapin ketjuun!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

ninnithequeen kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010032 ... 1_uu.shtml

Mitäs mieltä tästä....
^ K-18
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Joo mut oikeesti. Jos haluaa hakata ittesä täyteen ni siitä vaan, mutta herranjumala lapsensakin....eikö hennatatuointi kävis. Voi äly ja väläys.

Mul on toi Iltalehti odottamassa tuolla ni luen siitä koko jutun. Että mikähän on ton mamman puolustuspuhe...
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2439
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Viesti Kirjoittaja par-sky »

^^^tziisus mikä pyllypää mutsi. Se tatuointihan leviää lapsen kasvaessa, eikä ole mikään "pieni, söpö ja tyttömäinen" vähän ajan päästä. Puuttumatta siihen että lapsihan on varmaan tooosi ilonen kun äiskä ja iskä on päättäny tatuoida sen, kun eivät viitsineet sitten itselleen sitä "tosi tärkeetä muistoa" tatuoida. Ei on liian pieni sana kuvaillakseen sitä ei-mäisyyden määrää joka musta tota asiaa kohti huokuu. Jos eivät pysty tekemään päätöksiä lapsensa parhaaksi niin pois oikeus tehdä päätöksiä. Elättelen toivoa että toi on edes kielletty jossain laissa. :evil:
Me transmitte sursum, Caledoni!
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

^On. K-18 ilman vanhempien lupaa käsittääkseni. Tuo äityliini etsi nettipalstoilta tatuoijaa...
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2439
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Viesti Kirjoittaja par-sky »

^jos toi on totta eikä provo, niin lapsi pois siltä ja ihan helvetin äkkiä. Siis ei helvetti. Onhan siinä vanhemman lupa joo, mutta missäs kohtaa se lapsi on antanut luvan?
Me transmitte sursum, Caledoni!
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Manaaja kirjoitti:En ole yhtään eri mieltä siitä etteikö äidin raskausajan helpottaminen ole ensiarvoisen tärkeää ja peruskivi myös jälkikasvun hyvinvoinnin kannalta. Mutta onko tosiaan niin, että siihen vaaditaan alkoholia?
Ei siihen nimenomaan alkoholia tarvita, kuten ei raakakypsytettyjä juustoja, haukea, maksaa sisältäviä ruokia, ulkomaisia marjoja, kuumentamattomia pakastevihanneksia, raakaa kalaa yms. kieltolistalla olevia asioitakaan. Vaan siinäpä se juuri onkin, että kun noita ei raskausajan helpottamisen nimissä vaadittavia asioita alkaa olla riittävän paljon, jo pelkästään kaikkien kiellettyjen asioiden muistamisesta tulee oma stressinsä, ja kun ainakin osasta noista alkoholin jälkeen mainituista asioista koituva riski on todistetusti olemassa jo yhden huono-onnisen käyttökerran jälkeen, olisi aika hassua vältellä erityisesti juuri alkoholia kaikkien noiden muiden sijaan, kun vähäisen alkoholin käytön kohdalla tuollaista riskiä ei ainakaan toistaiseksi ole tunnistettu.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mä katon kohta sen artikkelin tosta lehdestä kokonaisuudessaan.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

urpiainen kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ongelmana tässä nahistelussa on kuitenkin enemmänkin tainnut olla se, että faktoilla on yritetty todistaa omien arvojen olevan oikeassa. Sehän ei valitettavasti ole koskaan mahdollista.
Arvojen ja tosiasioiden suhde on kieltämättä hankala. Arvojen varassa täytyy suunnistaa maailmassa, mutta osin tämä riippuu siitäkin, minkälainen katsoo maailman olevan, eli mitä pitää faktoina. Ongelmanani Manalan kannan suhteen on tässä ollut se, että ihan argumentaatioteknisesti hän on, vähän kärjistäen, esittänyt, että:

1. Kohtuukäytöstäkin tulee raskausaikana pidättäytyä, koska
(a) sikiöllä ja äidillä on yhteinen verenkierto,
Väärin sanottu, mutta ei tehnyt pointtia vääräksi, eli sitä että vauva alkaa ottamaan ravinnon lisäksi alkoholia vastaan äidin verenkierrosta, joskin istukan kautta, jolloin alkoholin vaikutus sikiöön on eri kuin ravinto ruskuaispussista tmv. otettuna.

Jos pihvi on nautaa, ja sanon että pihvi tulee grillistä vaikka se tulee parilalta, niin se on siltikin aivan yhtä paljon nautaa. Samoin auto on punainen riippumatta siitä onko maali roiskittu sen pintään ruiskulla vaikka sanoisin että pensselillä. Auto on silti punainen, pihvi on silti nautaa ja sikiön verenkierrossa on silti alkoholia. Joten ole hyvä ja etsi asiasta pihvi, äläkä keskity vierestä sönkkäämiseen. Lopputulos kun on täysin sama eikä asian pointti katoa minnekään. Se että koko puheenvuoroni pointtia raskauden ensimmäisen kolmanneksen suhteen yritetään kumota tällä verukkeella on vähän halpaa.
(b) yksikään asiantuntijalähde ei salli kohtuukäyttöä
Totesin etten minä ole törmännyt vielä sellaiseen lähteeseen. Se ei toki ole faktuaalinen väittämä eikä sulje pois sitä että sellaisia lähteitä olisi olemassa. Siitä huolimatta synnytyslääkäreiden keskuudessa tuntuu olevan absolutismia puoltava konsensus yleisimmin perustettuna sillä että a) rajaa turvalliselle alkoholinkäytölle raskauden aikana ei tunneta eikä uskalleta sanoa b) tilanteessa jossa lapselle syntyy jonkinlainen kehityksellinen häiriö äiti syyllistää helposti itseään ja mahdollista alkoholinkäyttöään siinäkin tapauksessa että se on ollut erittäin kohtuullista.

Nämä kaksi kohtaa tuntuvat esiintyvät uudelleen ja uudelleen synnytyslääkärien suosituksissa ja puheenvuoroissa. Ethän ole eri mieltä asiasta? Voidaan toki sanoa että laboratorio-olosuhteissa X määrällä alkoholia ei ole voitu osoittaa olevan haittoja sikiön kehitykselle. Silti turvallista rajaa ei tiedetä, ja kotioloissa hommaan sisältyy heti tukku muitakin erilaisia riskejä ihan jo alkaen siitä, etteivät ihmiset osaa laskea alkoholiannoksiaan. Ehkäpä siksi nämä synnytyslääkärit ja vastaavat eivät ole sanomassa että on ihan yhtä ok ottaa lasi tai pari punkkua, kuin jättää ottamatta. Ja ehkäpä siksi en minäkään ole tällaisiin lähteisiin törmännyt.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

ninnithequeen kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010032 ... 1_uu.shtml

Mitäs mieltä tästä....
Lyhyesti sanottuna: Narsismia.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

ninnithequeen kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010032 ... 1_uu.shtml

Mitäs mieltä tästä....
Onneksi kukaan itseään ja toimintaansa hiukankaan arvostava tatuointien tekijä ei lähde tuollaiseen mukaan.
prosessi

Viesti Kirjoittaja prosessi »

urpiainen kirjoitti:Luulen, että oikea analyysi on, että myös Prosessi on väärässä: Pidän Manalan kantaa ja kirjoittelua järkevänä, koska jaan hänen kanssaan samat arvot tässä asiassa (sikiön terveyden ensisijaisuus jne). Nähdäkseni hän kuitenkin päätyy näistä arvoista lähtien perusteettomaan toimintasuositukseen, ei koska hänellä olisi eri arvot kuin minulla, vaan koska hänellä oli epätosia uskomuksia. Käytännöllisessä päättelyssähän johdetaan toimintasuositus kahdentyyppisistä premisseistä, eli preskriptiivisistä (arvot, halut jne) ja deskriptiivisistä (uskomukset koskien sitä, millainen maailma on). Manalan päättely menee mielestäni vikaan sen takia, että deskriptiivinen premissi on epätosi.

Näin ollen, Prosessin analyysi siitä, missä ongelma tässä sijaitsee, on ilmiselvän virheellinen. Prosessi, myönnä tämä tai menen äänestämään sinua Chapin ketjuun!
Näh, ei minua äänestyksillä kiristetä!

Minähän yritin tuoda esiin, että faktoja ei välttämättä ainakaan vielä löydy riittävän paljon, jotta olisi mahdollista määritellä riittävän varmasti totuudenmukaista deskriptiivistä premissiä. Silloin lopputuloksena melko luonnollisesti on, että ne preskriptiiviset premissit ohjaavat deskriptiivisten premissien arpoutumista siihen suuntaan, joka tukee paremmin niitä preskriptiivisiä premissejä, tässä tapauksessa äärimmäistä varovaisuutta. Eli samat tiedot voi lukea hyvin eri tavalla. (Vrt. eilen kitinään linkatut noroviruksen leviämiseen liittyvät kaksi uutisjuttua, jotka olivat samasta lähteestä johtaneet täysin päinvastaisiin uutisointeihin. HS väitti tartuntojen vähenevän, se toinen lehti epidemian olevan vielä leviämisvaiheessa.)

Sitäpaitsi, jotta voisin myöntää olevani väärässä, minun deskriptiivisiin premisseihini pitäisi sisältyä oletus, että Manala on joko tyhmä tai lukutaidoton. Ei sisälly.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Kopioin tähän lehdestä tän mamman kommentit:

"Jos mahdollinen arpi alavatsassa pilaa ihmisen elämän, en ole vanhempana onnistunut"

Hän myönsi tatuoinnin aiheuttavan kipua, mutta "se on pieni hetki elämästä".

- Eikä tyttäreni sitä pian enää edes muista, hän jatkoi.

Äiti ihmetteli miksei ymmärretä, että ihmisillä voi olla erilainen näkemys elämästä.

- Minun oikeuteni on kasvattaa lapsi maailmaan jossa itse elän, hän puolustautui.


ZIISUS! Ja jutussa oli vielä että äidin omasta kehosta yli 50 % tatuoitu. Ja että poliisille on tehty tutkintapyyntö, mutta mitään ei poliisi voi tehdä, koska tatuointia ei ole tehty. Jos tatuointi tehdään, asiasta nostetaan pahoinpitelysyyte, epäiltynä sekä tatuoija että tatuointia halunneet vanhemmat.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

^Trolli
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

NuoriD kirjoitti:^Trolli
Todellakin, toivottavasti.

EDIT: mutta kun tietävät kenestä on kyse...?
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Me käytiin sitten mummilla ja vaarilla vähän näytillä. Oli muuten vaikea mennä yli vuoden tauon jälkeen mutsille ja faijalle kaikki paskat hampaankolossa. Siis oonhan mä faijaa nähnyt mutta mutsi....pikkumies oli heistä vallan ihmeellinen ja ihana ja kaikkea, mutta eniten nautin siitä että Nita oli niiiiiiiiiiiin onnellinen kun pääsi pitkästä aikaa vaarin kanssa leikkimään :h:

Ja heräsin klo 9 aamulla. Vierashuoneesta hätäpäissäni. Mutsi oli varastanut mun lapset alakertaan, syöttänyt molemmat kun halus että mä saan nukkua pitempään. Aika taivaallista oli. Huh.

Hauskinta oli katsella kun Ukkokulta köytti pojan turvaistuinta autoonsa kun haki meijät kaikki Soukasta aamulla. On se sissi. Kertakaikkiaan.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

ninnithequeen kirjoitti:On se sissi. Kertakaikkiaan.
On. Aivan käsittämätön mies. En ikipäivänä pystyisi samaan.
Zeb

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Poikanen kääntyi tänään ekan kerran vatsalleen ja pian sitten pyörähti kokonaan ympäri vatsalle ja edelleen selälleen. Ikää nyt siis hieman päälle 4 kk. Kyllä äiti on ylpeä!
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Manaaja kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:On se sissi. Kertakaikkiaan.
On. Aivan käsittämätön mies. En ikipäivänä pystyisi samaan.
Jåå, itsekunnioitus olisi kovalla ja taitaisi mennä fiduiksi.
Paras päivä ikinä.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

No kyllä se otti sillekin koville ja tästäkin meuhkas mulle. Mutta haki kuitenkin. Uskomatonta juu. Ei hänellä ole mitään velvotteita kuskata meitä mihinkään mistään koskaan. Niin vaan tekee. Ja kiukuttelee toki päälle.

Mitä luulette, tykkääköhän se vielä musta?
RP

Viesti Kirjoittaja RP »

Kuva
Vastaa Viestiin