Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Kun opettaja yrittää puuttua oppilaan torveiluun, mutta ei kuitenkaan saa rankaisuun työvälineitä, on oppilas tapauksessa voittaja ja oppilaan "maine" vaan kasvaa opettajan pudotessa auktoritettiasteikossa pohjalle.

Opettajat tietävät tuon ja eivät halua puuttua enää tilanteisiin koska tällöin kaivavat maata omien jalkojensa alta. Lopputuloksena opettajat eivät enää välitä, eivätkä puutu mihinkään torveiluun. Häiriköt voittavat ja koulujärjestelmä rapistuu.

Siinä on teille laatuopetuksen tulevaisuus.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ei olisi tarvinnut työntää noin voimalla. Ei siitä pääse mihinkään. Kyseessä ei ole pahoinpitely, mutta noin ison miehen ei tarvitse työntää tuolla voimalla. Aika helkkarin monen vastaanhangoittelevan kersan olen onnistuneesti siirtänyt ilman voimallista tönimistä. Osa minua huomattavasti isompia.
Prepare for the worstest.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

nowaysis kirjoitti:Ei olisi tarvinnut työntää noin voimalla. Ei siitä pääse mihinkään. Kyseessä ei ole pahoinpitely, mutta noin ison miehen ei tarvitse työntää tuolla voimalla. Aika helkkarin monen vastaanhangoittelevan kersan olen onnistuneesti siirtänyt ilman voimallista tönimistä. Osa minua huomattavasti isompia.
Tuo pentu roikku ovenpielissä. Se on ihan sama työntääkö vai vetääkö, kumpikin on keino siirtää halutonta objektia toiseen suuntaan. Siitä voi jeesustella maailman tappiin olisi pitänyt työntää hitaammin vai nopeammin ja enemmän vai vähemmän nopeasti, mutta vitun väärä signaali tästä häiriköille silti lähti.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Minun näkemästäni videosta ei näkynyt, että roikkuu oven pielessä. Siinä oli blurrattu neliö keskellä. Perustan mielipiteeni näkemääni ja siihen, mikä on tällä hetkellä tiedossani. Ihmettelin tosin, miksi ope väittää vetäneensä hihasta, koska videolla näkyi vain se rynniminen.
Prepare for the worstest.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

So Hard kirjoitti:...vitun väärä signaali tästä häiriköille silti lähti.
Tämä onkin minusta koko keissin suurin ongelma. Riippumatta siitä miten väärällä tatsilla ope työnsi. Lapset ja teinit tarvitsevat myös ne rajat, ymmärtämisen lisäksi ja ne rajatkin on auttamista. Vasta sitten voidaan keskustella ja auttaa kun se auttamisen kohde ymmärtää lakata riehumasta ja läskittelemästä. Hiljainen varoitus olisi opelle riittänyt, jos tämä ei ole pysyvä toimintamalli. Ja minuakin kiinnostaa mitä sille kersalle seurasi käytöksestään. Meneeköhän mutuni ihan väärin kun ajattelen, että nämä samat tyypit todennäköisesti ovat isolta osalta vastuussa myös koulutoverien osakseen saamasta kiusaamisesta.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Minun näkemästäni videosta ei näkynyt, että roikkuu oven pielessä. Siinä oli blurrattu neliö keskellä. Perustan mielipiteeni näkemääni ja siihen, mikä on tällä hetkellä tiedossani. Ihmettelin tosin, miksi ope väittää vetäneensä hihasta, koska videolla näkyi vain se rynniminen.
Se hihasta vetäminen tapahtui ennen sitä ovea. Videosta siis puuttuu se 5 kertaa kehotettu poistuminen ja hihasta ulko-ovelle vetämine
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

So Hard kirjoitti: väärä signaali tästä häiriköille silti lähti.
Tästä ei liene erimielisyyttä.
Prepare for the worstest.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

^Eikä varmaan siitäkään että opettaja teki virheen voimankäytössään?
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Kottarainen kirjoitti:^Eikä varmaan siitäkään että opettaja teki virheen voimankäytössään?

Minusta se ei tehnyt sitäkään virhettä. Päin vastoin, se teki ihan oikein koska sen ansiosta koulurauhasta puhutaan nyt enemmän kuin koskaan ennen.

Täytyy vaan toivoa että tönitty teki karhunpalveluksen kaltaisilleen.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Onko tarkkiksia enää nykyään vai onko nekin poistettu?
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

masa kirjoitti:
Kottarainen kirjoitti:^Eikä varmaan siitäkään että opettaja teki virheen voimankäytössään?

Minusta se ei tehnyt sitäkään virhettä. Päin vastoin, se teki ihan oikein koska sen ansiosta koulurauhasta puhutaan nyt enemmän kuin koskaan ennen.

Täytyy vaan toivoa että tönitty teki karhunpalveluksen kaltaisilleen.
No voi olla että seurannut julkisuus kollektiivisesti korjaa koulujen järjestyksenpidollisia ongelmia. Mutta oletko siis eri mieltä siitä etteikö itse tilanne olisi hoitunut tyylikkäämmin ja vakuuttavammin hermojaan menettämättä ja vain tarpeellisen määrän voimaa käyttämällä?

Kiinnostaa myös se kuka tuon kuvasi, kenen idea ja millä motiivilla.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Kottarainen kirjoitti: Mutta oletko siis eri mieltä siitä etteikö itse tilanne olisi hoitunut tyylikkäämmin ja vakuuttavammin hermojaan menettämättä ja vain tarpeellisen määrän voimaa käyttämällä?

Jos se oli tarpeellinen määrä voimaa? Kuva ei kerro vetikö oppilas itseään taaksepäin jolloin opettaja meinasi kaatua sen päälle, eikä se kerro myös sitä olisiko oppilas tirvauttanut opettajaa mikäli tämä olisi käyttänyt pinsettiotetta.

Yhtäkaikki, poliisi totesi että kyseessä ei ole pahoinpitely. Silloin kyseessä ei myöskään ollut liiallinen voimankäyttö.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Ei ne sillä nimellä enää ole, mutta ESY on normaaliluokkiin sopeutumattomille, jossa kuitenkin edetään yleisopetuksen tavotteiden mukaan.
Prepare for the worstest.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Minä ainakin voin käyttää voimaa liiallisesti syyllistymättä lain määrittelemään pahoinpitelyyn. Eivät ole siis yksi ja sama asia.
Prepare for the worstest.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

masa kirjoitti:Yhtäkaikki, poliisi totesi että kyseessä ei ole pahoinpitely. Silloin kyseessä ei myöskään ollut liiallinen voimankäyttö.
Mutta nyt siitä päättääkin apulaisvaltakunnansyyttäjä.

Imo liiallinen voimankäyttö tuossa olisi ollut jos ope olisi tirvaissut.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Minä ainakin voin käyttää voimaa liiallisesti syyllistymättä lain määrittelemään pahoinpitelyyn. Eivät ole siis yksi ja sama asia.

Voitko? Mikä on "riittävän voimankäytön" -mittari ja mitta-asteikko? Mihin taulukkoon vedetään viiva, et ton yläpuolella on raja jota ei saa ylittää?
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Korhosesta löytyy kommentti tuolta adressista:

http://www.adressit.com/keskustelu/4889 ... /6400#6414
Antti Korhonen oli naapurini, minun ollessa pikkutyttö. Hän oli mitä mahtavin miehenmalli minulle, kun olin lapsenvahtina hänen pojalleen:) Pidin hänestä erityisen paljon, ja hän on jäänyt mieleeni lapsuudestani! Hän oli sydämellinen, leikkisä ja turvallinen mies, johon saatoin aina luottaa!<3 Hän on mies, jolla on selkärankaa ja suuri sydän!
Jos tuo teksti ei ole jonkun trollin luoma tarina, niin aika hyvältä mallilta Korhonen kuulostaa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Se raja lienee siellä omassa päässä. Voisin esimerkiksi vitutuksissani tarttua lasta käsivarresta tarpeettoman kovaa, ja kiskoa hänet pois tekemästä jotain ei-toivottua. Tai voisin käyttää voimaa vain sen verran, että saan lapsen siirrettyä. Jos pinna ei pala, käyttää voimaa yleensä vain sen minimin.
Prepare for the worstest.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Se raja lienee siellä omassa päässä.

Ja jokaikisen päässä oleva raja on omalla asetetulla levelillä. Korhosen raja oli tuloksen mukainen. Joku taas saattaa nähdä lapsen pakkopukemisen kirkaasti rajan ylittävänä voimakeinona.

Jos ei lain laatima raja kelpaa, niin sitten on turha vetää toiminnalle mielikuvitusrajoja.
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

nowaysis kirjoitti:Ei ne sillä nimellä enää ole, mutta ESY on normaaliluokkiin sopeutumattomille, jossa kuitenkin edetään yleisopetuksen tavotteiden mukaan.
Sama kai miksi sitä kutsutaan, mutta jos on niin kuin vanha tarkkis, niin sinne ei aikanaan kukaan normiluokista halunnut joutua, eikä kukaan niiden touhuja ihaillut. Meidän yläasteella nimittäin oli tarkkis myös. Mutta ESY:yn sitten vain kaikki jotka ei osaa olla (toistuvasti) läskisikailematta. Siellä on varmaan enemmän resurssia myös auttaa näitä sosiaalisesti heikkolahjaisia/käytöshäiriöisiä, vai mikä se korrekti termi onkaan. Eikä siivosti olevat joudu oheiskärsijöiksi.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kasvatusalan ammatillisuuteen kuuluu myös se, että tietää missä se raja menee, eikä heikoilla jäillä kannata liikkua. Provosoituessaan liikkuu heikoilla jäillä. Paikoissa joissa nuorten väkivaltaisuus ja kiinnipitotilanteet ovat arkipäivää, on myös omat rajansa. Rajoittaa voi, mutta ei satuttaa.

Korhosen tulos oli se, että hän sai potkut.

Ehkä ne vielä perutaan, en osaa sanoa. Toivoako nyt sitten mahdollisimman julkista puintia, jotta itse saisi tarkempaa tietoa asiasta, vai asianosaisten kannalta ei...
Prepare for the worstest.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Kasvatusalan ammatillisuuteen kuuluu myös se, että tietää missä se raja menee, eikä heikoilla jäillä kannata liikkua. Provosoituessaan liikkuu heikoilla jäillä. Paikoissa joissa nuorten väkivaltaisuus ja kiinnipitotilanteet ovat arkipäivää, on myös omat rajansa. Rajoittaa voi, mutta ei satuttaa.

Korhosen tulos oli se, että hän sai potkut.
Sitä saa mitä tilaa. Korhonen on kaulaansa myöden liemessä jota ammattiveljensä ja siskonsa ovat keittäneet vuosikymmeniä.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Kottarainen kirjoitti:
nowaysis kirjoitti:Ei ne sillä nimellä enää ole, mutta ESY on normaaliluokkiin sopeutumattomille, jossa kuitenkin edetään yleisopetuksen tavotteiden mukaan.
Sama kai miksi sitä kutsutaan, mutta jos on niin kuin vanha tarkkis, niin sinne ei aikanaan kukaan normiluokista halunnut joutua, eikä kukaan niiden touhuja ihaillut. Meidän yläasteella nimittäin oli tarkkis myös. Mutta ESY:yn sitten vain kaikki jotka ei osaa olla (toistuvasti) läskisikailematta. Siellä on varmaan enemmän resurssia myös auttaa näitä sosiaalisesti heikkolahjaisia/käytöshäiriöisiä, vai mikä se korrekti termi onkaan. Eikä siivosti olevat joudu oheiskärsijöiksi.
Varmaan ne sinne yritetään saada, mutta diagnooseissa usein kestää. Saattoi muuten tuokin jantteri ihan hyvin olla esy-luokan oppilas.
Prepare for the worstest.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Ainakin omat kommenttini ovat ihan tätä päivää. Ei minulla muuta.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Kottarainen
Kitisijä
Viestit: 2081
Liittynyt: 18.01.2011 23:14

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

nowaysis kirjoitti:Kasvatusalan ammatillisuuteen kuuluu myös se, että tietää missä se raja menee, eikä heikoilla jäillä kannata liikkua. Provosoituessaan liikkuu heikoilla jäillä. Paikoissa joissa nuorten väkivaltaisuus ja kiinnipitotilanteet ovat arkipäivää, on myös omat rajansa. Rajoittaa voi, mutta ei satuttaa.
Kyllä sä tossa oikeessa olet.

Mua silti hirvittää tuo läskisikailu normiluokalla. Tuollaisiako siellä pitäisi nykyresursseilla pystyä opettamaan ja tuollaisten kanssa opiskelemaan? Eikö tuon pojan paikka olisi siellä ESY:ssä videon perusteella? Voi tietty olla että normaalisti on herranterttu ja nyt ilkeä ope vaan provosoi sen riekkumaan, mistäs minä tiedän. Olettaisin myös ettei normiope välttämättä kovin pitkään jaksa oppilaita, joiden käytös on tuollaista, ja miksei voisi ollakin burnoutissa. Voiko siitä ketään syyttää jos touhu on tuollaista ja resurssit vähäiset? Ehkä tuollaisten kestämiseen tarvitaan se erityisopen koulutus, työnohjaus, vertaistuki ja johdon tuki sekä enemmän henkilökuntaa? Tulee vähän erityisopettajista mieleen hoitajat suljetulla, nekin työskentelee kummallisissa oloissa, mutta niillä on aika hyvät valmiudet kestää sitä.

Edit: Ahaa. Oletin että se oli normiluokan oppilas.
Kottarainen on luokiteltu yhdeksi maailman sadasta haitallisimmasta vieraslajista.
Vastaa Viestiin