Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

OAJ:han riitauttaa tuon irtisanomisen ja vie tarvittaessa KHO:een saakka. Veikkaan, että irtisanominen todetaan laittomaksi.

Itsekin olen sitä mieltä, että opettajalla oli vauhtia liikaa, mutta mielestäni ko. temppu (jos oli yksittäinen), ei ole irtisanomisperuste. Aina näyttää.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Suvinen kirjoitti:käymällä oppilaaseen käsiksi opettaja lähetti suoran viestin oppilaalle, että provosointi on onnistunut ja oppilas vetänyt pidemmän korren ja fiuuuh, sinne meni viimeinenkin auktoriteetin ripe.

Tuon ikäinen ja älyinen nulikka ei ole noin viisas ja laskelmoiva. Se on vain samanlainen suunsoittaja kuin se pieni mikkihiiri joka huutelee ison veljensä selän takaa. Se oppii kun sitä rankaisee kunnolla. Niskaperseotteella kiinni ja pää edellä lumihankeen vaan.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

siv: Rekseillä on usein arvovaltaa ja kokemusta, jota hyödynnetään tällaisissa tilanteissa. Jos ei tepsi, niin ihmettelen mitä ko. oppilas ylipäänsä tekee tunneilla, koska ei häntä kukaan siellä voi pakottaa olemaan. Ellei sitten ihan siitä ilosta, että saa häiritä muita.

masa: ok, vika on siis reksissä. Kuten huomaat, kyse ei ole aina siitä, ettei olisi keinoja, vaan että niitä ei hyödynnetä kunnolla. Mikäli kyseessä on ysiluokkalainen, tässä vaiheessa kevättä tuskin enää siirrettäisiinkään, oli tapaus mikä hyvänsä. Elät kyllä keinoinesi minulle hyvin vieraassa todellisuudessa, no newsflash there. Todellisuutesi on hyvin mustavalkoinen :kele:
Viimeksi muokannut nowaysis, 09.04.2013 17:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Prepare for the worstest.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Suvinen kirjoitti:
Mitä tarkoitat viisaalla ja laskelmoivalla, sitäkö että ei siis sun mielestäsi provosoinut tahallaan vai sitä että ei laskelmoinut auktoriteetin menetystä?
Provosoi tahallaan koska tietää ettei opettaja saa / voi käydä käsiksi. (oli isonveljen selän takana) Mutta ei se niin älykäs ja laskelmoiva ollut että provosoi saadakseen opettajan menettämään auktoritettinsä hermostumisen kautta.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja saira »

Suvinen kirjoitti:
exsu kirjoitti:Mun mielestä siinä videolla näyttää siltä, että opella palaa pinna ja se lähtee rynnimään päälle. Tilanteen olisi voinut hoitaa rauhallisemmin ja vähemmän uhkaavasti. Omalla lastensuojelulaitoskokemuksella väittäisin, että väkivalta synnyttää väkivaltaa. Mitä kauemmin auktoriteetti voidaan säilyttää muuten kuin fyysisen koskemattomuuden loukkaamisella, sitä vähemmän myöskään nuorisolaiset turvautuvat fyysisiin hyökkäyksiin. Opettajalla pitää olla mahdollisuus ohjata oppilas vaikka sitten fyysisesti avustaen tilanteesta ulos, mutta videolla näkyvä ryntäys ei mielestäni ole perusteltu. En ota kantaa onko se irtisanomisperuste.
Turhapa tähän on mitään lisätä, samaa mieltä.

Mun kokeman mukaan se auktoriteetti on kaikkea muuta kuin fyysistä uhkaa, pikemminkin päinvastoin: käymällä oppilaaseen käsiksi opettaja lähetti suoran viestin oppilaalle, että provosointi on onnistunut ja oppilas vetänyt pidemmän korren ja fiuuuh, sinne meni viimeinenkin auktoriteetin ripe. Vai luuleeko joku, että jos opettaja olisi jatkanut virassaan, olisivat oppilaat yht'äkkiä alkaneet pelkäämään ja tottelemaan kyseistä opea? Markka vetoa, että kun kerran oli saatu ärsytettyä tuohon pisteeseen, olisi riemastunut provosointi vain jatkunut kunnes johonkuhun olisi _oikeasti_ sattunut.
Tätä komppaan. Ja masa, kyllähän noi muksut on todella laskelmoivia, mun mielestä ei saa kyllä sitä aliarvioida yhtään. Muksut oppii nimenomaan ne keinot, joilla saa tahtonsa lävitse tai toisen ärsytettyä, jos haluaa ja jos antaa mahkuja. Meillä oli naapurissa 4-vuotias, joka osas kyllä täysin vetää oikeista naruista jotta sai mitä halusi äidiltään tai mummoltaan, joilla oli todella ristiriitaiset kasvatusperiaatteet. Hermot meni molemmilla, muksuun, muihin lapsiin ja aikuisiin, joiden syytä tietysti suuri osa muksun epämiellyttävästä käytöksestä oli heidän mielestään. Nyt muksu ihan erilainen kun asuu siskollaan, ja sille on selkeät rajat ja kasvattaja käyttäytyy rationaalisesti. Sama se on myös oppilaiden keskuudessa, ne opettajat ja muut oppilaat, jotka menettävät hermonsa, saavat taatusti ärsytystä muita enemmän osakseen. Ja mun mielestä Suvinen on oikeassa, eli jos opettaja olisi käyttäytynyt rauhallisesti ja työntänyt oppilaan ulos, se ei veisi auktoriteettia niin kuin videolla näkyvä syöksyminen.

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että irtisanominen kuulostaa todella rajulta ratkaisulta tähän tilanteeseen.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti: Kuten huomaat, kyse ei ole aina siitä, ettei olisi keinoja, vaan että niitä ei hyödynnetä kunnolla.
Tässä tilanteessa tuo on puhdasta semantiikkaa kun lopputulos on sama.
nowaysis kirjoitti:
Mikäli kyseessä on ysiluokkalainen, tässä vaiheessa kevättä tuskin enää siirrettäisiinkään, oli tapaus mikä hyvänsä.

Homma on jatkunut viimesyksstä asti. Eli koko vuoden se on saanut pitää showtaan.
nowaysis kirjoitti: Elät kyllä keinoinesi minulle hyvin vieraassa todellisuudessa, no newsflash there. :kele:

Niin tekin minulle jotka olette pehmeiden keinojenne siivittämän saaneet nykynuorison nykykuntoon.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Sinusta tieteellisellä tutkimuksella ei siis ole mitään virkaa? Ainakaan tässä asiassa?
Prepare for the worstest.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

saira kirjoitti: Ja masa, kyllähän noi muksut on todella laskelmoivia, mun mielestä ei saa kyllä sitä aliarvioida yhtään. h.
No höpöhöpö. Olen koko kouluikäni tuntenut ja kulkenut porukoissa joissa liikkui noita häiriköitä. Niin tyhmää sakkia siinä porukassa oli, ettei kukaan ajatellut muuta kuin suorittamaansa vittuilua ja eli sitä "kovan jannun" 15 sekuntiaan. Ei siinä mitään "syöttejä" aseteltu ja haettu viiden syötön kautta ylivoimamaalia.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:Sinusta tieteellisellä tutkimuksella ei siis ole mitään virkaa? Ainakaan tässä asiassa?
Jos ne on Himasen tutkimuksia niin uskottavahan se on.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

masa kirjoitti:
Homma on jatkunut viimesyksstä asti. Eli koko vuoden se on saanut pitää showtaan.
Money talks. Jannu on parin kuukauden päästä ulos systeemistä, kiitos ja näkemiin. Tällä säästetään paljon siihen nähden, millaisia kuluja erityisopetuspäätös aiheuttaisi, joten mikäli ongelma on ilmaantunut/pahentunut vasta peruskoulun viimeisenä vuonna, mitäs sitä turhia enää siirtelemään.
Prepare for the worstest.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:
masa kirjoitti:
Homma on jatkunut viimesyksstä asti. Eli koko vuoden se on saanut pitää showtaan.
Money talks. Jannu on parin kuukauden päästä ulos systeemistä, kiitos ja näkemiin. Tällä säästetään paljon siihen nähden, millaisia kuluja erityisopetuspäätös aiheuttaisi, joten mikäli ongelma on ilmaantunut/pahentunut vasta peruskoulun viimeisenä vuonna, mitäs sitä turhia enää siirtelemään.

Siis se on 8 luokkalainen.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Resurssikysymyksiähän nuo usein ovat, tai pienessä kunnassa jos vanhemmat ovat jotenkin silmäätekeviä, voi siirto syntyä tai kaatua ihan sen takia. Eipä muuta kuin jaksuja mammalles, kohta on kesä-, heinä- ja elokuu ;) Toivottavasti sillä on ees hyviä työkavereita, joille voi tilittää tuosta jäbästä.

Älä pistä sitä vaihtoon ihan vielä. Edes exsun takia. :on:
Prepare for the worstest.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja saira »

Suvinen kirjoitti:
masa kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:
Mitä tarkoitat viisaalla ja laskelmoivalla, sitäkö että ei siis sun mielestäsi provosoinut tahallaan vai sitä että ei laskelmoinut auktoriteetin menetystä?
Provosoi tahallaan koska tietää ettei opettaja saa / voi käydä käsiksi. (oli isonveljen selän takana) Mutta ei se niin älykäs ja laskelmoiva ollut että provosoi saadakseen opettajan menettämään auktoritettinsä hermostumisen kautta.
No en sitä tarkoittanutkaan, vaan totesin vain, että tuossa kyseisessä tapahtumassa se auktoriteetti meni joka tapauksessa. Vähän viittasin semmoiseen laumakäytökseen: jos alfa (opettaja) osoittaa heikkoutensa (provosoituu) lauman (luokka) edessä, siirtyvät lauman sympatiat automaattisesti provosoijan puolelle. Tässäkin tapauksessa taisi käydä juuri niin.

Omasta yläasteiästä muistan kyllä, että suurin auktoriteetti oli niillä opettajilla, joilla oli henkinen yliote. Esimerkiksi ruotsin maikka oli todella helposti provosoituva, lähinnä siis verbaalisesti - en muista että meidän koulussa olisi koskaan ollut fyysistä yhteenottoa opettajan ja oppilaan välilllä. Kyseistä naisopettajaa nälvittiin jatkuvasti, ja se sitten aina suuttui, huusi meille, lähetti reksille puhutteluun yms. Siksi varmaan olen nykyään niin huono ruotsissa, kun aina piti tunnilla keskittyä kaikkeen muuhun kuin opiskeluun..

Isojen kaupunkien kouluissa on varmasti eri meno ja meininki, sitä en kiellä.
Juuri tätä minäkin tarkoitin, en tuota masan kirjoittamaa. Ja en nyt tiedä onko Tampere niin kovin suuri, nykyään tuntuu kylältä, mut täällä aivan samaa kyllä.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

nowaysis kirjoitti:älä pistä sitä vaihtoon ihan vielä. Edes exsun takia. :on:

Eiks kaikki palstalaiset laittas vaimonsa vaihtoon exun takia?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

No mun vaimo ei kyl varmaan suostuis siihen, muista en tiiä.
Prepare for the worstest.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

nowaysis kirjoitti:siv: Rekseillä on usein arvovaltaa ja kokemusta, jota hyödynnetään tällaisissa tilanteissa. Jos ei tepsi, niin ihmettelen mitä ko. oppilas ylipäänsä tekee tunneilla, koska ei häntä kukaan siellä voi pakottaa olemaan.
Lasten elämä pyörii koulun ympärillä. Sen takia nuo häiriköt kouluun tulevat sen sijaan, että systemaattisesti lintsaisivat. Tästä syystä erottaminen olisi oikea uhka ja ehkä ainoa toimiva pelote. Eihän sitä voi olla takapenkin kingi, jos ei pääse edes luokkaan. Tunnilta poistaminen ei toimi samoin, koska välkällä pääsee pätemään 'mä sit pelasin tunnin ängri böördsiä'.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja saira »

nowaysis kirjoitti:No mun vaimo ei kyl varmaan suostuis siihen, muista en tiiä.
Mä mietin ihan samaa omastani.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

masa kirjoitti:Eiks kaikki palstalaiset laittas vaimonsa vaihtoon exun takia?
Riippuisi kyllä vaimostani.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti: Lasten elämä pyörii koulun ympärillä. Sen takia nuo häiriköt kouluun tulevat sen sijaan, että systemaattisesti lintsaisivat. Tästä syystä erottaminen olisi oikea uhka ja ehkä ainoa toimiva pelote. Eihän sitä voi olla takapenkin kingi, jos ei pääse edes luokkaan. Tunnilta poistaminen ei toimi samoin, koska välkällä pääsee pätemään 'mä sit pelasin tunnin ängri böördsiä'.

Tästä syystä tuo erotettu opettaja pitäisi siirtää kyseiseen kouluun rehtoriksi ja heti ekana aamuna kuuluttaa keskusradiosta että nyt pikkupaskiaset tanssitaankin minun pillini mukaan!
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exsu »

masa kirjoitti:
Eiks kaikki palstalaiset laittas vaimonsa vaihtoon exun takia?
:oops: :h:
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Work like a captain, play like a pirate.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Olen kyllä vakavissani sitä mieltä, että jos läskit siat olisi opettajakoulutuksen jollakin soveltuvuuskokeella alussa jo raakattu pois ja otettu vain "ghettokouluissakin muutokseen kykeneviä" opettajanalkuja tilalle tämäkin asia olisi jäänyt tapahtumatta.

Olen joutunut pyörimään niin monessa ala- ja yläkoulussa aikoinaan, että huomasin opettajilla tosi monia selviytymisstrategioita lasten kanssa. Ja minusta silloin vielä sentään oppilaat yleensä tottelivatkin jonkin verran. Jopa pahimmat.

Nykyään takuulla helpoin tapa olisi nöyryyttää heti alusta lähtien lapset henkisellä kiduttamisella niin nöyriksi, että ne kolme yläasteen vuotta menisivät hyvin. Sitä olisi vielä erittäin hankala todistaakin. Mutta yritäpä selvittää miksi jani-petteri nyt haluaa kutsua sinua läskiksi siaksi kun koetat muistuttaa viisi kertaa, että meillä on tässä yhteisössä säännötkin. Edelleen jos opettaja olisi vain kuiskannut korvaan, että "kyllä kaikki koulussa tietävät sinut rumaksi, turhaan piilottelet hupun takana" niin työsuhde olisi jatkunut silleen kivasti.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja masa »

Nyt kaikki joukolla ymmärtämään!



Note: Mamuilla ongelman kanssa ei ole mitään tekemistä. Tuollaisia samanlaisia idiooteja löytyy kantasuomalaisista tuhansia lisää.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Päivän uutiskatsaus

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:Olen kyllä vakavissani sitä mieltä, että jos läskit siat olisi opettajakoulutuksen jollakin soveltuvuuskokeella alussa jo raakattu pois ja otettu vain "ghettokouluissakin muutokseen kykeneviä" opettajanalkuja tilalle tämäkin asia olisi jäänyt tapahtumatta.
Tää on niitä hetkiä, kun tekisi mieli kysyä taas kerran, että oletko sä joku huolella rakennettu trolli vai ihan tosissasi. Pelkään jälkimmäistä.

Mistä sä ajattelit näitä elokuvamaisia yli-ihmisiä löytyvän, kun nytkään opettajakoulutukseen ei juuri miehiä hakeudu/pääse.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Vastaa Viestiin