Sivu 112/124

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.04.2014 11:44
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 02.04.2014 12:32
Kirjoittaja Kreitsu
James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
En jaksanut lukea, mistä on kysymys, mutta eikös se silloin ole "vain" luvaton käyttöönotto. Että eri asia!

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.04.2014 0:01
Kirjoittaja MrM
James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
Jotenkin hämmentävää journalismia taas. Tekstistä ei oikein käy selville että pitääkö se älypuhelin siis pölliä vai ei ja kuvakin on väärästä autosta.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.04.2014 7:59
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Kreitsu kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:^Olen saanut selville, että tavallisenkin auton saa varastettua, kun saa avaimet haltuunsa. Siitähän tuossa imho on kysymys.
En jaksanut lukea, mistä on kysymys, mutta eikös se silloin ole "vain" luvaton käyttöönotto. Että eri asia!
Useimmiten moottorikulkuneuvon käyttövarkaus.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 03.04.2014 8:28
Kirjoittaja Bluntly
Autoliiton 2014 käyttövoimalaskuri.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.04.2014 13:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
Kuva

Ensimmäistä kertaa Suomen ilmastosta on autoilussa jotain hyötyä!

SOC= state of charge

Eli mitä alhaisempi keskilämpötila, ja mitä alhaisempaan varaustasoon lataa, sitä pidempään sähköauton akut kestävät. Toki 0%:n varaustasossa pitäminen kuukausia tuhoaa akun. Pääkaupunkiseudun keskilämpötila on hiukan yli 5 astetta C. Eli vaikka lataisi akun 100%:iin (aivan täyteen lataaminen jatkuvasti alentaa hiukan akun kestoa), vielä 10 vuoden päästä akun kapasiteetista on yli 80% jäljellä.

Jatkuvasti täyteen lataaminen ja kuuma ilmasto ovat pahasta. Teslassa on kyllä akun jäähdytys.

Toki Suomen ilmastosta on sitten muita ongelmia sähköautoilussa, mutta akun kestolle se on hyväksi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.04.2014 14:33
Kirjoittaja Dynamo
^
Talveksi tarvitaan akuston lämmitin, kuten (sähkö)bussiliikenteesä taitaa olla jo käytössä.
Lämmittimeksi riittää vastus, jota käytetään automaattisesti latauksen yhteydessä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 04.04.2014 16:09
Kirjoittaja James Potkukelkka
Tesla lämmittää tai jäähdyttää akkua automaattisesti.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.04.2014 11:17
Kirjoittaja James Potkukelkka
olen jo monta vuotta ihmetellyt, miksi autoissa ei ole tätä Formuloiden MGU-H systeemiä.

Kuva

Eli silloin kun turboa ei tarvita (hidastettaessa), turbiiniin kytketty generaattori lataa akkua. Sitten kun painetaan kaasua, generaattori muuttuu sähkömoottoriksi ja lisää turbon kierroksia.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.04.2014 11:31
Kirjoittaja MrM
James Potkukelkka kirjoitti:olen jo monta vuotta ihmetellyt, miksi autoissa ei ole tätä Formuloiden MGU-H systeemiä.
En usko että tosta on normaalissa ennakoivassa ajossa kovinkaan paljoa hyötyä... Jos ajo on pelkkää kaasulla tai jarrulla vuorotellen seisomista kuten kilpa-ajossa, tuosta voi alkaakin olla sitä hyötyä. Onhan tuossa se hyöty käytännönkin ajoon, että se pienentää turbolagia, mutta tavisautojen turbot on niin pieniä ahtopaineittensa kanssa, että 80-luvulta tuttu lagiongelma on aika vähäistä jo muutenkin. Jos paineet alkaa olla sitä luokkaa, että autossa tarvitsee olla niitä viheltäviä pieruääniä päästeleviä hukkaportteja, tosta saattais ruveta olemaan jotain käytännön hyötyä myös energian talteenoton suhteen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.04.2014 11:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Varmasti noin, mutta hybrideissähän on jo kaikki muut tohon kuuluvat osat, paitsi toi generaattori. Eli luulisi, että lisäkustannus olisi aika pieni. Veikkaan, että tulee kyllä hybrideihin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.04.2014 11:37
Kirjoittaja MrM
James Potkukelkka kirjoitti:^Varmasti noin, mutta hybrideissähän on jo kaikki muut tohon kuuluvat osat, paitsi toi generaattori. Eli luulisi, että lisäkustannus olisi aika pieni. Veikkaan, että tulee kyllä hybrideihin.
Huom. edelliseen viestiin lisätyt pieruäänet. En tiedä olisiko tuosta hybrideistä juuri iloa, ennemmin tuosta taitaa olla iloa autoissa joissa on ainoana voimanlähteenä vetäville pyörille asti normaalia huomattavasti pienempi polttomoottori, jota vain höökitään normaalia suuremmilla ahtopaineilla, ja tuo ratas sitten ehkäisee sitä moottorin kokoon nähden suuremman turbon aiheuttamaa lagia, pitäen kuitenkin pienemmälle moottorille ominaisemman kulutuksen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.04.2014 11:39
Kirjoittaja MrM


Edit: Hybridejähän nää periaatteessa on kaikki aina joissa on jokin Kerssi tai Lerssi tai mikä tahansa energiaa talteen ottava ja antava lisävehjes, oli sen osa kokonaisuudessa miten pieni tahansa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 05.04.2014 16:14
Kirjoittaja exPertti
Olen pariakin hybriditoitsua katsellut, että mikäs tämä oikein on ja sitten huomannut tutun logon. Jollakin Avalonillakin voisi kuvitella ajavansa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.04.2014 0:38
Kirjoittaja Dynamo
Juttua Teslan akuston lämmitylsestä.

http://www.teslamotors.com/forum/forums/battery-warming

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 07.04.2014 16:22
Kirjoittaja James Potkukelkka
Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.

http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html

Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.04.2014 7:46
Kirjoittaja James Potkukelkka

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.04.2014 10:45
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti:Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.

http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html

Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
Toi ei ole autotehdas, vaan akkutehdas. Teslasta voisi ihan hyvin tulla akkumaailman superstara, jos heillä on tuohon jotain suojattuja innovaatoita. Koko homma kulminoituu siihen, skaalautuuko teslan akkuteknologia halvempiin sovellutuksiin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.04.2014 11:01
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Elon Musk aikoo rakentaa maailman isoimman tehtaan.

http://finance.yahoo.com/news/does-tesl ... 00968.html

Firma on muutaman vuoden kuluttua konkassa tai maailman valtias. Tai sitten himmaavat.
Toi ei ole autotehdas, vaan akkutehdas. Teslasta voisi ihan hyvin tulla akkumaailman superstara, jos heillä on tuohon jotain suojattuja innovaatoita. Koko homma kulminoituu siihen, skaalautuuko teslan akkuteknologia halvempiin sovellutuksiin.
En tiedä, mikä oleellinen merkitys tässä keskustelussa on sillä, että kysymyksessä tosiaan on akkutehdas. Erotteletko esim. Hondan autonmoottorituotannon Hondan autotuotannosta, eli että Hondan moottorituotanto ei ole autoteollisuutta? Akku on sähköauton tärkein komponentti.

Teslan Gigafactory aikoo kyllä valmistaa akkuja myös grid storage -tarkoituksiin.

Jos Teslan Gigafactory pystyy muutamassa vuodessa pudottamaan akkujen hintaa 30%:lla (kuten julkilausuttu tavoite on), sillä on merkittävä vaikutus sekä autoteollisuuteen että uusiutuvan energian käyttöön.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.04.2014 11:56
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti:En tiedä, mikä oleellinen merkitys tässä keskustelussa on sillä, että kysymyksessä tosiaan on akkutehdas. Erotteletko esim. Hondan autonmoottorituotannon Hondan autotuotannosta, eli että Hondan moottorituotanto ei ole autoteollisuutta? Akku on sähköauton tärkein komponentti.
Onhan sillä iso merkitys, onko strategiana olla komponenttivalmistaja vai kuluttajabrändi.

Ei ton mittakaavan akkutehdasta perusteta pelkkiä Tesloja varten. Jos niitä suojattuja innovaatioita on, niin silloin saatta kannattaa käyttää Teslojen nykyistä kysyntää ja markkina-asemaa saavuttamaan akuissa johtoasema. Kuten olen aiemmin hokenut, en oikeasti usko Teslalla olevan mitään etua autojen kasauksessa. Akuissa sen sijaan voisi olla.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.04.2014 11:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti:j Kuten olen aiemmin hokenut, en oikeasti usko Teslalla olevan mitään etua autojen kasauksessa..
Niin. Esim. Applehan ei edes kokoa tuotteitaan itse. Ei se silti ole estänyt sitä nousemasta merkittävimmäksi kulutuselektroniikka brandiksi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.04.2014 16:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tuotahan tässä juuri alleviivaan. Jos Teslan core olisi autojen kasaamisessa tai suunnittelussa, niin tuskin he miettisivät akkutehtaan perustamista. Autojen kasaaminen sopisi loistavasti akkubisneksen ylösajoon. Jos Teslalla on suojaa innovaatioilleen ja se saavuttaisi tuon lisäksi merkittävän skaalaedun olemalla ylivoimaisesti suurin auton akkujen valmistaja, niin siinä kelpaisi köllötellä ainakin sen 20v, minkä patentit kantaa.

Mikään ei edes estä pysymästä brändinä, vaikka olisikin vain komponenttitoimittaja. Tietokoneissä lukee nätisti 'Intel Inside' ja ulkoiluvaatteissa on Goren laput isommalla kuin valmistajan omat. Goren kohdalla patentit vanhenivat jo 10v sitten, mutta silti heillä on edelleen luja ote rättimaakareista ja kuluttajista. Ei se ihan kaukaa haettua ole, että Teslalla on jatkossa oma hyvin positioitu Premium-mallisto ylläpitämässä mielikuvaa ja helpottamassa tuotekehitystä. Muiden valmistamissa halpisautoissa on sitten kissankokoinen teksti persiissä 'Powered by Musk, Guaranteed to Keep You Going AMG65e'. Jos Teslan etu on akuissa, niin akkutehdas voi olla paras tapa skaalata toimintaa kun fyysisessä bisneksessä kasvulla on rajansa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.04.2014 16:05
Kirjoittaja Bluntly

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.04.2014 23:13
Kirjoittaja exPertti
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/volkswa ... ien-myynti

Osta saksalaista, saa paskaa. (huomanette, että variant golffit on tehty suomen markkinoillekin mehikossa, jutun mukaan beetletkin)

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 10.04.2014 23:22
Kirjoittaja So Hard
Jotenkin niin perttimäistä olla uskomatta laatutilastoja ja sitten messuta yksittäistä, yhtä tehdasta koskevaa ongelmaa indisiona laadusta ei vain yhden merkin vaan suorastaan koko maan osalta. Kyllä voi yhden ihmisen pienessä mielessä olla monensorttista vinksahdusta. Varmaan ne mahdollistavat myös sen, että pertti näkee tämänkin briljanttina ulostulona vaikka todellisuudessa se on normi päivän POI.