Mammailu

Painaako joku mieltä? Haluatko purkaa sydäntäsi? Jos ei apu löydy, niin ainakin kuuntelevia korvia.
VAIN ASIALLISET KOMMENTIT! Kuri on kova.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

Elppis kirjoitti:Ai kauhee... mies säikähti eilen mun kiljahdusta makkarista... "MAITOA!"

Nysse alko :roll:
Lunttasin just edellisen odotuksen päiväkirjasta, että mullahan kastu jo paitakin öisin aiemmilla viikoilla mitä nyt mennään (25+). Nytkin maitoa tulee jo hiukkasen (lakkasi noin kuukaudeksi tässä välillä), mutta ei onneksi vielä sotke paikkoja.

Vähänkö tää toisen odotus menee varkain ja on vaikea tajuta että ollaan jo niin pitkällä ku mitä ollaan. Ja kuvittelee, että ei se vauva varmastikaan vielä edellisessä raskaudessa ollut hikkaillut tässä vaiheessa, mutta sit ku tarkastaa, ni olipas. Kuukauden ajan. Että jaaha. :roll:
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mä rupean pitämään jonkinlaista "päiväkirjaa" tästä raskaudesta, aiemmin neuvolakortti on toiminut tarpeeksi käytännöllisenä.

En mä tosin joka päivä jaksaisi kirjoittaa "taas se liikkui".
The great club outshines the individual, always and forever.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Kerrytänkö äitiyslomalla lomapäiviä, ja mihin asti jos näin on? Jos otan äitiysloman päätteeksi lopputilin, korvataanko lomapäiviä?

Outoa olla näin aikaisin kotona.. Katselin eilenkin työkkärin sivuja tajuten vasta muutaman kymmenen minuutin kuluttua, etten ole työtön, äitiyslomalla vaan. Argh, tahtoo töihin, edes johonkin.. Tukia kun tulee, en saa :(
The great club outshines the individual, always and forever.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Elppis kirjoitti: Tukia kun tulee, en saa :(
Ä-päivärahaa maksetaan 6pvä/viikko. Mä sain tehdä töitä sunnuntaisin (kysyin), ja toki muinakin päivinä olis kai saanut, mutta sitten päiväraha olis pudonnut minimiin, ei kannattanut :)

edit: Niin joo, ja äitiyslomalla kertyy lomapäiviä normaalisti, jos vanhempainvapaan jälkeen jäät hoitovapaalle, sitten ei enää.

(tää ei nyt ole 100% fakta, kannattaa tarkistaa jostain niinq mun jutut aina...)
Tix

Viesti Kirjoittaja Tix »

Elppis kirjoitti:Kerrytänkö äitiyslomalla lomapäiviä, ja mihin asti jos näin on? Jos otan äitiysloman päätteeksi lopputilin, korvataanko lomapäiviä?
Kerrytät. Korvataan.
Outoa olla näin aikaisin kotona.. Katselin eilenkin työkkärin sivuja tajuten vasta muutaman kymmenen minuutin kuluttua, etten ole työtön, äitiyslomalla vaan. Argh, tahtoo töihin, edes johonkin.. Tukia kun tulee, en saa :(
Katsoppas KELA:n "lapsiperheelle" -sivustolta äitiys- ja vanhempainpäivärahat...
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Bliss- kiitos vastauksista :) Oikealta, tai siis ainakin samalta kuin mitä itse uumoilin kuulostaa.

Vähän parempi olo kun lueskelin tuolta helistin.fi- sivuilta muiden kesäkuun odottajien painoja... Mulla on kauhea kriisi painon kanssa, jotenkin aina tottunut olemaan normaalipainon sisällä, nyt tulee yhtäkkiä painoa hirmuista vauhtia, tai ainakin tuntuu siltä.. en osaa oikein sisäistää asiaa. Dietille en rupea, sitä en tarkoita. Alkupainosta tullut nyt rv 22+3 mennessä +3,5kg.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Viesti Kirjoittaja Mida »

rv 26 ja painoa + 8kg

Enää 5kg jäljellä esikoisen odotuksen loppupainoon. Mur. Täytyy laittaa jotain rajaa. Perhanan liitoskivut jotka eivät todellakaan rohkaise liikkumaan ja annoskokohin jotain järkeä myös. Olis kivampi olokin.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Herään, syön aamupalan, enkä tosiaan mitään "painavaa", juon kupin kahvia ja olen valmis menemään takaisin nukkumaan. Menihän tossa kolmisen kuukautta ilman sen suurempaa väsymystä, nyt se iski taas, JO.

Vielä kun voi, niin taidan kuunnella mitä vartalo mulle puhuu, ja menen nukkumaan kun nukuttaa.

Painonnousu vähentynyt huimasti. Nyt 2 viikossa tullut 600g, eli ei paha. Kyllä mä vielä aion sen berliininmunkin ostaa itselleni!

Sen suurempia masukipuja ei ole, ei selkäkipua, ei huonoa oloa, ja harjoitussuppareita tulee kun liikkuu enemmän, eli hyvällä tolalla asiat :)
The great club outshines the individual, always and forever.
Geetz

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Elppis kirjoitti:Vielä kun voi, niin taidan kuunnella mitä vartalo mulle puhuu, ja menen nukkumaan kun nukuttaa.
Tosta kannattaa todella pitää kiinni. Seuraavalla kerralla se ei ole yhtään mahdollista ku Antero pomppii jaloissa eikä ymmärrä äitin väsymystä. :wink:

Meidän ihku poreallas tuli ja muksut on haltioissaan. Vauva-uinneissa ei olla käyty, eikä mennäkään, mutta ammeilua on kyllä ukin luona harrastettu viikoittain. Nyt siitä taitaa tulla joka iltanen hupi, niin hauskaa puuhaa nassikan kanssa. :]

Sitä paitsi ne poreet tekee aika gutaa mamallekin, rauh...

Tyyppi melkein 3-kuinen ja vieläkin imetän täysillä, jeah! En ihan uskonu tähän, mut enpä luonu paineita. Nyt hommat toimii ja olo alkaa muutenkin vihdoin olemaan sellanen ihana. Oltuaan tähän asti semihyvä. Tytön päiväkotitouhut starttaa pian ja mies menee töihin, piru millähän me täytetäänkään jäbän kanssa päivämme. Luksusta! Pian on kevätkin, kesä!
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Geetz kirjoitti: Tyyppi melkein 3-kuinen ja vieläkin imetän täysillä, jeah! En ihan uskonu tähän, mut enpä luonu paineita. Nyt hommat toimii ja olo alkaa muutenkin vihdoin olemaan sellanen ihana. Oltuaan tähän asti semihyvä. Tytön päiväkotitouhut starttaa pian ja mies menee töihin, piru millähän me täytetäänkään jäbän kanssa päivämme. Luksusta! Pian on kevätkin, kesä!
Tämä myös mulla toiveissa. Tosin katsotaan suostuuko mies jakamaan näitä tissejä tulevan perheenlisäyksen kanssa, nää vaan jatkaa kasvamistaan :shock: Eikä ole edes vielä "tipahtaneet". Tästä vois jopa netota rahaa, not..

Kaikki tortut ja pullat samaan aikaan tarjolla, epäreilua itsehillinnän ylikontrollointia. En onnistunut :oops:

Mä yritin netistä kattoa kävelyseuraa tältä alueelta, mies ei työpäivän jälkeen jaksa lähteä pallomahan kanssa "vaan" kävelemään ympyrää.. (siis jos päivä loppuu 20.30). Kai se pitää yksin palloilla Puistolaan ja takas :)

PS. Mun laskettuna päivänä Judas Priest esiintyy suomssa, lähes kirkollista!
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2872
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Elppis kirjoitti:
Geetz kirjoitti: Tyyppi melkein 3-kuinen ja vieläkin imetän täysillä, jeah! En ihan uskonu tähän, mut enpä luonu paineita. Nyt hommat toimii ja olo alkaa muutenkin vihdoin olemaan sellanen ihana. Oltuaan tähän asti semihyvä. Tytön päiväkotitouhut starttaa pian ja mies menee töihin, piru millähän me täytetäänkään jäbän kanssa päivämme. Luksusta! Pian on kevätkin, kesä!
Tämä myös mulla toiveissa. Tosin katsotaan suostuuko mies jakamaan näitä tissejä tulevan perheenlisäyksen kanssa, nää vaan jatkaa kasvamistaan :shock:
Ootahan sitä päivää, kun se laps on syntyny ja se maito todella nousee!! :shock: jessus kun säikähin, mimmoset Pamela-tissit yksien iltapäiväunien aikana kasvo...

Mulla maitoa valumalla valu puolraskautta. Aattelin, että imetys jos mikä ei ainakaan mulle oo mikään ongelma. En osannu kuvitellakaan, mimmonen vääntäminen siittä jo heti laitoksella alko. Pienellä oli imuote täysin hukassa, ois kyllä maiskuttaa lupsutellu nänniä tuntitolkulla... ja sitten sitä maitoa joko suihkus tai sitten sai tehä töitä, että ylipäätään mitään tuli. Molempien seurauksena armoton rintaraivari.
Lopulta alko äiti olla toodella väsynyt ja poika hermostunut ja molemmilla pinna kireenä, joten lopetettiin haaveilut täyskestoilusta, keskityttiin ennemmin vatsavaivoihin, kantoliinailuun, yövalvomisiin ja piereskelyyn.

Tänään käytiin vyöhyketerapiassa. Maanantaina mennään uusiks. Ehkä tällä konstilla saadaan vatsasta ne ylimääräset ilmat pihalle.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Geetz

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Jaksamista enksulaan.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

mustaenkeli kirjoitti:Ootahan sitä päivää, kun se laps on syntyny ja se maito todella nousee!! :shock: .
Mitäs sitte kun maito nousee mutta laps ei suostu imemään ku pullosta? Mein muksu vietiin samantein syntymänsä jälkeen pois, en siis saanu Nitskua vatsan päälle kuten kuuluis. Oli se napanuora kaulan ympäri. Oli tarkkailussa ja pulloruokinnassa 2 vrk. Arvaa kelpasko tissi enää? Itkua vääntäen yritin imettää, mutta ei kelvannu. Anopin ja mutsin painostus eivät auttaneet asiaa, yllätys....No, pumpattuna se sama maito kuitenkin meni. Ja voi jee että voi ihminen tuntea itsensä huonoksi äidiksi, kun ei maitoa tule tarpeeksi eikä lapsi sitä halua.
Geetz

Viesti Kirjoittaja Geetz »

^ Meillä kusas tytön kanssa imemiset ihan alusta lähtien, kun jouduin lisäveriä eri huoneeseen vastaanottamaan... Olin aika heikossa hapessa, eikä hoitohenkilökunta ehtinyt opastaakaan meitä ihan riittävästi. Näin jälkikäteen ajatellen. Kotona homma toimi jonkun aikaa, mutta ei missään vaiheessa ihan täysin ilman korvikkeita. Mies tuli kuvioihin kun muksu oli parikuinen, siinä vaiheessa en kai edes paljoa jaksanut enää yrittää tissitystä (tyttöön siis, köh).

Paska Äiti -olo sekoittui sinne väsymyksen ja pelokkaan onnellisuuden alle kyllä, lopulta kai tamppaantui pois. Kunhan lähipiirin naiset nielivät neuvonsa, jotka hyvää tarkoittavinakaan eivät muuta kuin pahentaneet asiaa.

Minä en neuvo, tyrkytä, en yhtään mitään liikaa. Mutta hehkua saa silti, ja kannustaa muita jaksamaan! :]
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2872
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

ninnithequeen kirjoitti: voi jee että voi ihminen tuntea itsensä huonoksi äidiksi, kun ei maitoa tule tarpeeksi eikä lapsi sitä halua.
Juuh... sama täällä. Joko ei tuu, tai sit suihkuu liikaa. Tänään jo olin valmis luopumaan koko imetyspuuhasta, ettei kaikilta mee hermot. Sit mietin hetken että mikä hiton järki taas on, kun tuntuu, että tänään taas maitoo ois vaikka muille jakaa, mutta tuolle pienelle ei mun tissi kelpaa, ku suihkuu semmosella volyymilla, että oksat pois. Karjuin hetken muksun kanssa kilpaa ja tälläkertaa oma ääneni voitti ja The Mies erotti olkkariin huudon seasta sanan "rintakumi!!". Jeps, pelasti tilanteen. Voidaan taas jatkaa tätä osittaisimetystä ja väsymystiloissa ja isin käytössä korvikkeet.

Hassua muuten, kun laitoksella huonetoverinani oli nainen, jonka tytöllä oli kans napanuora kaulan ympärillä, ni lastenlääkäri oli vaan pikaseen tsekannu likan, mut ei sitä äidistään sen enempää erotettu...

Vasta synnyttäneenä se syyllisyys on huippu kaveri. Heti, kun tuon pienen vatsa alkoi oireilla, mulle sanottiin: "nyt sä ot kyllä syöny jotain sopimatonta, kun niitä ilmavaivoja...". Minun syyni siis, kun lapseeni sattui... Kannusti yhä enemmän kaupan Tutteli-hyllylle. :roll:
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Geetz

Viesti Kirjoittaja Geetz »

mustaenkeli kirjoitti:Hassua muuten, kun laitoksella huonetoverinani oli nainen, jonka tytöllä oli kans napanuora kaulan ympärillä, ni lastenlääkäri oli vaan pikaseen tsekannu likan, mut ei sitä äidistään sen enempää erotettu...
Mun vauvoilla molemmilla kaulan ympäri, tytöllä vähän tiukemmin ja kahdesti. Tsekkaus, pisteet ysi (eli ei kai väri paljoa kadonnu, vaikka tiukemmin sanoikin olleen) ja tyypit näkyville.
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mikään ei ole niin hirveetä, ku se syyllistäminen. Siis sinunhan PITÄÄ imettää ja tehä sitä ja tätä ja vielä kerran sitä. Ja itte on ihan pihalla sen nyytin kanssa, että tässä se nyt on, apua. Anopin ja mutsin painostus meinas tappaa mut: "siis tottakai sä imetät, heti nyt just tottakai se onnistuu heti ja vähintään seuraavat 6 kuukautta vielä".

Okei...

Sarjassamme mitä EN sano tyttärelleni kun hän on vastaavassa tilanteessa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2872
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

ninnithequeen kirjoitti:Anopin ja mutsin painostus meinas tappaa mut: "siis tottakai sä imetät, heti nyt just tottakai se onnistuu heti ja vähintään seuraavat 6 kuukautta vielä".
Luojan kiitos anopillanikaan ei imetys onnistunut ja äitini + muut sukulaiset asuvat riittävän kaukana jatkuvaan vainoon...
Sieltä sairaalasta ois kyl toivonu ees vähän tukea tähän koko touhuun, kun kerran esikoisesta kyse.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

mustaenkeli kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Anopin ja mutsin painostus meinas tappaa mut: "siis tottakai sä imetät, heti nyt just tottakai se onnistuu heti ja vähintään seuraavat 6 kuukautta vielä".
Luojan kiitos anopillanikaan ei imetys onnistunut ja äitini + muut sukulaiset asuvat riittävän kaukana jatkuvaan vainoon...
Sieltä sairaalasta ois kyl toivonu ees vähän tukea tähän koko touhuun, kun kerran esikoisesta kyse.
Joo tukea...sielläki ne huus että tissi suuhun ja menoks vaan, no neiti ei kertakaikkiaan halunnu: maitoa tuli liian hitaasti (oli tottunu pulloon tarkkailussa).

Mä olin suunnilleen valmis pistää lapseni adoptioon ku oli niin paha mieli...mä olen huono äiti ku vauva ei tissiä halua. Ja tosiaan kiljuin ukollekin kotona että mun tissit kääntyy kohta sisäänpäin jos ei sun mutsis pikkuhiljaa lopeta tota jauhamista!
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 5971
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

mustaenkeli kirjoitti:Minun syyni siis, kun lapseeni sattui... Kannusti yhä enemmän kaupan Tutteli-hyllylle. :roll:
Onko totta, että Tutteli aiheuttaa enemmän puklailua kuin Nan? Näin on ainakin meillä, joten Tuttelia ei käytetä.

Imetyksen suhteen taitaa loppupeleissä olla niin, että äiti itse syyllistää itseään eniten. Tosin hoitohenkilökunnan tissin ropelointi ja suoranainen pahoinpitely tuskin auttavat asiaa. Kaiken lisäksi tulokas oli niin vieraskorea, että neuvolan tädin läsnä ollessa söi oikein hyvin. Selitä siinä sitten, ettei homma toimi.

Vinkkinä sanoisin, että älkää äidit kiduttako itseänne liikaa. Pumppaamista ja muuta jaksaa jonkin aikaa, mutta kukaan ei katso (tai ainakaan kenenkään ei tulisi katsoa) teitä kieroon, jos annatte itsellenne hieman armoa ja siirrytte pulloruokintaan.
Paras päivä ikinä.
Geetz

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Riemumieli kirjoitti:
mustaenkeli kirjoitti:Minun syyni siis, kun lapseeni sattui... Kannusti yhä enemmän kaupan Tutteli-hyllylle. :roll:
Onko totta, että Tutteli aiheuttaa enemmän puklailua kuin Nan? Näin on ainakin meillä, joten Tuttelia ei käytetä.
Tota pakko vaan testata. Tytön aloittaessa korvikkeita kuulin, että Tutteli on pebasta. Ostin suoraan toista. Neuvolan täti kuitenkin sanoi myöhemmin, että koostumuksia on muutettu ja Tuttelista kuulee taas kehuja. Siskon muksulla Nan pisti kaiken sekasin ja kokeilipa sitten Tuttelia, ei mitään ongelmia. Kaverien muksut syö kuulema usein sitä mitä parhaiten saatavilla (eli jos isoimmassa koossa vaan Tuttelia niin sitten ostetaan sitä).

Ottaisimmepa me naiset hieman useammin miesten vinkit tosissamme. Ja muutenkin kuuntelisimme...

Viikonloppuna aion lähteä kavereita tapaamaan ja vähän sporttailemaankin vauvatta. Lähinnä miehen ja äitini kehotuksesta, ovat jo kuulema nähneet riittävästi niitä päänsekoamiskausiani. Ennakointi ja ehkäisy - hyvä kun toiset huolehtivat puolestani. x) Nyt pitää etukäteen repiä tisseistä maidot varastoon, jotta varmasti riittävät. Ärsyttää, säväyttää lisästressillä (stressaan jo niiden ihmisten näkemistä tarpeeksi) mutta aion yrittää jaksaa. Mulla se jotenkin tuntuu aika ylivoimasen rankalta, ihan kuin pelkät imetykset ei välillä sitä olis ilman ylimääräsiäkin lypsyjä... Jos se nyt menee hyvin niin lähden varmasti useammin itekseni, lehmät tarttee laiduntamista.

Vaikka käynhän kyllä joka päivä jossain yksin. Olen ymmärtänyt, etteivät kaikki äidit sitäkään.
Bliss

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Geetz kirjoitti: Vaikka käynhän kyllä joka päivä jossain yksin. Olen ymmärtänyt, etteivät kaikki äidit sitäkään.
Suorastaan luksusta. Peilistä näkyy äiti, joka ei edes ihan joka kuukausi käy jossain yksin. (Töitä ei lasketa)
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10700
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Mä olen niin optimistinen näköjään kaiken tähän raskauteen ym. liittyvän kanssa, että mä uskon pärjääväni hyvin just siihen asti kun en pärjää hyvin. Toivottavasti en tipu liian korkealta. Onneksi sisko oli ensimmäisen pikkusen kantaja, se sai kuulla ns. ensimmäiset vinkit äidiltä.. Nyt sitten hiukan viisaampana (sisko imetti 4kk ja pulloruokki 2-3 kertaa päivässä lisäksi omaa maitoa kun Sara oli vähän nirso) osaa kysyä neuvoa ja ottaa neuvoa siskolta, jos joltakin.
The great club outshines the individual, always and forever.
Geetz

Viesti Kirjoittaja Geetz »

Bliss kirjoitti:
Geetz kirjoitti: Vaikka käynhän kyllä joka päivä jossain yksin. Olen ymmärtänyt, etteivät kaikki äidit sitäkään.
Suorastaan luksusta. Peilistä näkyy äiti, joka ei edes ihan joka kuukausi käy jossain yksin. (Töitä ei lasketa)
Yritän oppia virheistäni...

Ja Elppis, onkin luotettava itseensä! Sulla ei oo mitään hätää niin kauan kuin on joku, jolta kysyä ja pyytää apua kun ei tiedä tai varsinkaan jaksa. Siskot ja äidit on maailman parasta. <3
ninnithequeen

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetz kirjoitti:Vaikka käynhän kyllä joka päivä jossain yksin. Olen ymmärtänyt, etteivät kaikki äidit sitäkään.
Toi on kyllä luksusta. Nykyään tosin sitä omaa aikaa on, kun muksu on jo tarhassa ja mä töissä. Juuri nytkin oon ihan täpinöissäni että pääsen perjantaina duuniin, sen verran tylsäksi on käynyt lomailu.
Siis lomahan olis kivaa, jos muutkin perheenjäsenet olis lomalla...Yksin kotona istuskelu ei ole musta paras mahdollinen tapa viettää lomaa :?

Ja muistakaas kaikki isit hemmotella niitä äitejä ystävänpäivänä :h:
Vastaa Viestiin