Sivu 110/124

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.03.2014 18:54
Kirjoittaja MrM
sivustahuutaja kirjoitti:En ihan usko, että Turbo juuri erottuisi edukseen bussikaistalla. Mitään työmatka-ajoa kummempaa James ei harrasta. Aamuruuhkassa kaikki sporttifarkusta ylimenevä jää käyttämättä peruspertillä.
Juuri tästä syystä mun onkin vähän vaikea ajatella, että Herra James kaipaisi autoonsa ehdottomasti Porschen oletettua lisäsporttisuutta ajo-ominaisuuksiin. Rangen saa nappulaa vääntämällä viriteltyä melkein mihin tahansa Rolls-Roycemaisen ilman päällä liitämisen, sporttisen mutkien nielemisen ja mökkitien välillä. Vaikka sinne mökkitielle ei koskaan sillä Rangella menisikään, Porschen kanssa voi alkaa huomattavasti nopeammin vituttaa tiekarhun jyräämällä jääkiharalla täristellessä, vaikka mutkatiellä olisikin parasta maasturikivaa ikinä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.03.2014 20:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
Tesla lisää titaanilevyn autojen pohjaan


Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.03.2014 20:51
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Et silti uskalla ostaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.03.2014 20:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
:)

Suurin epävarmuustekijä on mielestäni Teslan oman organisaation puuttuminen Suomesta.

Tosin Tesla Rangerin voi tilata Tukholmasta!11

http://www.teslamotors.com/en_EU/service

Kävin kirjastossa lukemassa Teknikens Världistä pari Tesla juttua. Toisessa testin loppukaneettina sanoivat, että jos Tesla itsessään ei olisi niin nuori firma (epävarmuus tulevaisuudesta), sanoisivat, että Tesla Model S on maailman paras auto. Toisessa jutussa valitsivat vuoden 2014 parhaaksi autoksi (vuosi on kyllä vasta alussa...)

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.03.2014 21:09
Kirjoittaja MrM
Mun mielestä on ihailtavaa, että tällaisina taloudellisina aikoina joillain firmoilla on vielä selkärankaa tollasiin extra-failsafe -takaisinkutsuihin, jotka eivät olisi todellisuudessa edes tarpeellisia, kun tuntuu että useimmat firmat toimivat ainoastaan sormet korvissa ja silmät kiinni pyrkien keräämään massit pois lyhyellä tähtäimellä. Ei oo kuitenkaan firmalle ihan ilmainen karusellikierros, mutta indikoi, että asiakkaasta välitetään muussakin suhteessa kuin plusmerkkisenä numerona pankkitilillä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 29.03.2014 21:17
Kirjoittaja So Hard
Mun mielestä on ihailtavaa, että tällaisina taloudellisina aikoina joillain firmoilla on vielä selkärankaa tollasiin extra-failsafe -takaisinkutsuihin, jotka eivät olisi todellisuudessa edes tarpeellisia.

http://yle.fi/uutiset/toyota_kutsuu_tak ... ia/7181207

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.03.2014 0:53
Kirjoittaja James Potkukelkka
James Potkukelkka kirjoitti:
Suurin epävarmuustekijä on mielestäni Teslan oman organisaation puuttuminen Suomesta.
Toivoa on!

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/tesla-s ... helsinkiin

Tuo uutinen tammikuulta.

Nyt näyttää olevan yksi paikka Suomeen auki. Neljä siis täytetty?

http://ch.tbe.taleo.net/CH07/ats/career ... &rid=12732

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.03.2014 11:25
Kirjoittaja elco
MrM kirjoitti:Mun mielestä on ihailtavaa, että tällaisina taloudellisina aikoina joillain firmoilla on vielä selkärankaa tollasiin extra-failsafe -takaisinkutsuihin, jotka eivät olisi todellisuudessa edes tarpeellisia, kun tuntuu että useimmat firmat toimivat ainoastaan sormet korvissa ja silmät kiinni pyrkien keräämään massit pois lyhyellä tähtäimellä. Ei oo kuitenkaan firmalle ihan ilmainen karusellikierros, mutta indikoi, että asiakkaasta välitetään muussakin suhteessa kuin plusmerkkisenä numerona pankkitilillä.
Joo, ne tekee sen ihan hyvää hyvyyttään kun ne välittää niin paljon.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.03.2014 11:49
Kirjoittaja James Potkukelkka
Kitinässähän on kait ainakin kaksi ex-autokauppiasta? Koska kaikki kitinäläiset ovat kaikkien alojen erityisasiantuntijoita, Teslan "In-Store Product Specialist" vaatimus luonnollisesti täyttyy!

Hakekaas nyt tonne, niin ostan teiltä auton!1

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.03.2014 16:22
Kirjoittaja James Potkukelkka
Tulee väkisin Steve Jobs mieleen, kun katsoo tätä



Onko Tesla autoteollisuuden Apple? Aika näyttää.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.03.2014 18:39
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Voisihan Tesla jollain tasolla vastata Applea, jos Tesla olisi halvempi tai sillä olisi jotain ihan uniikkia tekniikkaa.

Prius myy aika pirusti enemmän kuin Tesla ja Toyotalla kyllä on kykyä sopeutua, jos jokin Teslan tekemä osoittautuu hyväksi ratkaisuksi. VAG pystyy myös hyppäämään sähkökelkkaan hetkessä.

Teslan kanssa kannattanee hetki hakata exceliä. TCO laskelma voi olla hyvinkin mielenkiintoinen. Tämä vaikuttaa vähän fanipojan laskelmalta, mutta johtopäätös on ihan mielenkiintoinen: Teslan 5v arvonalenema + polttainekulut ovat samat kuin GTI Golfilla. Eli vaikka James totesit, että Teslan hintaluokan autoa ei osteta säästämisen takia, niin kannattanee silti hieman laskea.
http://teslarumors.com/Teslanomics.html

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.03.2014 19:04
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti:^ Voisihan Tesla jollain tasolla vastata Applea, jos Tesla olisi halvempi tai sillä olisi jotain ihan uniikkia tekniikkaa.
Mä olen kyllä sitä mieltä, että Teslassa on kyllä vähintään sama määrä uniikkia tekniikkaa kuin Applen tuotteissa on parhaimmillaan ollut.

Tarkoitin Apple-vertauksen kyllä laajemmin. Teslalla näyttää olevan applemainen fanikulttuuri ja perustaja. Kuten sanoin, aika näyttää, muuttaako Tesla yhtä paljon autoteollisuutta, kuin Apple viihde-elektroniikkaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 30.03.2014 19:36
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Kaikki nykyiset älyluurit noudattavat Applen luomaa paradigmaa. Tesla ei kai tuo hintaluokan lisäksi mitään uutta pöytään vaikka Nissan Leafiin verrattuna. 100k autosta tuskin tulee uutta automaailman standardia. 40k sähköautoista (Leaf, i3, jne) sen sijaan tulee hyvinkin nopeasti yleinen näky, mikäli niiden TCO laskee 20k bensa-autojen tasolle.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 8:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
Teslan Euroopan hinnasto on mielenkiintoinen.

http://www.teslamotors.com/en_EU/models/design


"Price does not include applicable taxes and registration fees. Sold at 0% VAT under New Means of Transport, based on the necessary condition that the vehicle is either collected by yourself or on your nominated representative and transported to your home country from the Tesla Facility in The Netherlands"

Eli jos hakee itse Hollannista, niin Suomeen tuotaessa noihin tulee 24% ALV ja siitä laskettuun hintaan 5% autoveroa.

Eli perusmallin hinnaksi tulisi ilman veroa € 55.090, verojen kanssa 71727.

Auto-outlet pyytää samasta 89990.

http://www.auto-outlet.fi/files/hinnast ... 1.2014.pdf

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 9:03
Kirjoittaja MrM
elco kirjoitti:
MrM kirjoitti:Mun mielestä on ihailtavaa, että tällaisina taloudellisina aikoina joillain firmoilla on vielä selkärankaa tollasiin extra-failsafe -takaisinkutsuihin, jotka eivät olisi todellisuudessa edes tarpeellisia, kun tuntuu että useimmat firmat toimivat ainoastaan sormet korvissa ja silmät kiinni pyrkien keräämään massit pois lyhyellä tähtäimellä. Ei oo kuitenkaan firmalle ihan ilmainen karusellikierros, mutta indikoi, että asiakkaasta välitetään muussakin suhteessa kuin plusmerkkisenä numerona pankkitilillä.
Joo, ne tekee sen ihan hyvää hyvyyttään kun ne välittää niin paljon.
Usko tai älä, on olemassa sellaisenkin luonteenlaadun omaavia tuotekehittäjiä, yrittäjiä, innovattoreita ja omilla pikku kätösillään asioita luovia taiteilijantyperyksiä, joille tuotteidensa lähenteleminen päässään olevaa täydellisyydenkuvaa on ihan oikeasti tärkeämpää kuin kapitalistisen menestyksen mittarit. Asia saattaa olla erityisen monimutkainen ymmärtää, jos ei ole koskaan kehittänyt, yrittänyt, innovoinut tai luonut mitään konkreettista omin pikku kätösinsä, vaan kokenut läheisemmäksi sen plusmerkkisten numeroiden tarkistelun pankkitililtä. Ei kuitenkaan ole pienintä epäilystäkään, ettenkö suurena kommunistidiktaattorina lobbaisi jäkimmäistä luonnetyyppiä ennemmin maakaasuyhtiöni kärkeen saneeraamaan yritystä jonkin irtisanomisista stressiä ja huonoa omaatuntoa tuntevan, toteuttamiskelvottoman taiteilijatyperyksen sijaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 9:06
Kirjoittaja MrM
sivustahuutaja kirjoitti:^ Voisihan Tesla jollain tasolla vastata Applea, jos Tesla olisi halvempi tai sillä olisi jotain ihan uniikkia tekniikkaa.
Onko Apple ollut joskus kumpaakaan kilpailijoihinsa nähden?

Edit: Ai tää meni jo. Joka tapauksessa Teslaa kannattaisi ennemmin verrata vaikka Cadillac ELR:ään kuin Leafiin tai vaikka Volttiin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 9:18
Kirjoittaja Vagabondo
MrM kirjoitti:
elco kirjoitti:Joo, ne tekee sen ihan hyvää hyvyyttään kun ne välittää niin paljon.
Usko tai älä, on olemassa...
Käsittääkseni Fiskereitä paloi jonkun verran ja yhtiö sai siitä hieman huonoa leimaa. Lisäksi sen seurauksena sähköautojen paloturvallisuus taitaa olla nyt vähän suurennuslasin alla. Tuota taustaa vasten toi pohjapanssareiden vahvistaminen vaikuttaa sellaiselta brändinsuojaamisoperaatiolta. Eli ei ihan hyvää hyvyyttään, mutta imagosyistä hieman enemmän kuin olisi välttämätön pakko.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 9:23
Kirjoittaja elco
MrM kirjoitti: Usko tai älä, on olemassa sellaisenkin luonteenlaadun omaavia tuotekehittäjiä, yrittäjiä, innovattoreita ja omilla pikku kätösillään asioita luovia taiteilijantyperyksiä, joille tuotteidensa lähenteleminen päässään olevaa täydellisyydenkuvaa on ihan oikeasti tärkeämpää kuin kapitalistisen menestyksen mittarit. Asia saattaa olla erityisen monimutkainen ymmärtää, jos ei ole koskaan kehittänyt, yrittänyt, innovoinut tai luonut mitään konkreettista omin pikku kätösinsä, vaan kokenut läheisemmäksi sen plusmerkkisten numeroiden tarkistelun pankkitililtä.
Tää on vähänniinq se riskikeskustelu aikanaan. Sun vahvuus on aina ollut toi muiden ymmärtämättömyyden julistus kun itse on niin kahvilla kuin vain kahville pääsee.

Yksi sana: Fisker karma. Se brändi on käytännössä kuollut niiden tulipalojen ja muiden laatuongelmien kanssa. Niin paljon kuin haluaisimmekin uskoa tuohon satutarinaasi omin pikku kätösin ihan vaan huvikseen autoja recallaavista tehtaista niin eiköhän kuitenkin vaan voitaisi myöntää, että bisnesmittarit - ja bisnesmittarit yksin - tuon operaation sanelivat.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 9:32
Kirjoittaja James Potkukelkka
Ottamatta kantaa nyt juuri tähän yksittäiseen päätöksen (muuten kuin että se on asiakkaiden ja firman etu), niin Teslasta on todettava, että se on pörssiyhtiö.

Elon Musk ja yhtiön osakkaat voivat ajatella asioista eri tavoin. Elon Musk sanoo, että Tesla ei pyri maksimoimaan voittoa. Yhtiön osakkaat todennäköisesti ovat eri mieltä.

En tiedä, paljonko Musk tällä hetkellä omistaa Teslasta (edit: 27%), mutta veikkaan, että jos joskus hän ja muut osakkaat ajautuvat erimielisyyteen, Musk saa lähteä. Niin kävi Jobsillekin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 10:12
Kirjoittaja So Hard
elco kirjoitti:
MrM kirjoitti: Usko tai älä, on olemassa sellaisenkin luonteenlaadun omaavia tuotekehittäjiä, yrittäjiä, innovattoreita ja omilla pikku kätösillään asioita luovia taiteilijantyperyksiä, joille tuotteidensa lähenteleminen päässään olevaa täydellisyydenkuvaa on ihan oikeasti tärkeämpää kuin kapitalistisen menestyksen mittarit. Asia saattaa olla erityisen monimutkainen ymmärtää, jos ei ole koskaan kehittänyt, yrittänyt, innovoinut tai luonut mitään konkreettista omin pikku kätösinsä, vaan kokenut läheisemmäksi sen plusmerkkisten numeroiden tarkistelun pankkitililtä.
Tää on vähänniinq se riskikeskustelu aikanaan. Sun vahvuus on aina ollut toi muiden ymmärtämättömyyden julistus kun itse on niin kahvilla kuin vain kahville pääsee.

Yksi sana: Fisker karma. Se brändi on käytännössä kuollut niiden tulipalojen ja muiden laatuongelmien kanssa. Niin paljon kuin haluaisimmekin uskoa tuohon satutarinaasi omin pikku kätösin ihan vaan huvikseen autoja recallaavista tehtaista niin eiköhän kuitenkin vaan voitaisi myöntää, että bisnesmittarit - ja bisnesmittarit yksin - tuon operaation sanelivat.
Ja aika lailla täsmällinen ilmoitus ajankohdalle sen jälkeen kun kävi ilmi mitä eräälle japsivalmistajalle maksoi kun recallia ei tehty virtalukkohommasta... pari kolarissa palanutta raatoa ja Tesla olisi nurin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 19:02
Kirjoittaja MrM
elco kirjoitti:Yksi sana: Fisker karma. Se brändi on käytännössä kuollut niiden tulipalojen ja muiden laatuongelmien kanssa.
Fisker kaatui siihen, että sitä firmaa johdettiin miljardiluokan laina- ja lahjoitusrahoineen kuin venäläistä maakaasuyhtiötä ja jokaisella myydyllä autolla tehtiin jo valmiiksi persnettoa ilman mitään takaisinkutsujakaan. Tulipaloilla sen asian kanssa ei ollut yhtään mitään tekemistä.

PS. Fiskerhän ei ole sähköauto kuten Tesla vaan plug-in-hybridi, eikä ne pari autopaloa liittyneet sen akkutekniikkaan/hybridiyteen. Yksi paloi hurrikaani Sandyn oikosuljettua suolavedellä ECU:n, mitä on tapahtunut ihan tavallistenkin autojenkin kohdalla ja yksi tais kärähtää vialliseen polttomoottoripuolen jäähdytysflektiin.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 19:14
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Bilia Olarissa on muuten Fisker myynnissä. En harkinnut ostoa. Joku sellaisen on kuitenkin ostanut, koska Verkkokauppa.comissa oli sellainen parkissa lautauspistokkeen päässä. Veikkaan Verkkokaupan omistajaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 19:19
Kirjoittaja MrM
Fisker ei ole koskaan ollut mun mielestä oikein millään tavalla houkutteleva auto. Painava, suorituskyvytön poser, vähän kuin madallettu prius. Tesla sen sijaan on ihan toista maata.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 20:46
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Löydätkö sinä sitten Teslasta jotain sellaista uraa uurtavaa, joka mullistaisi autoteollisuuden?

Vertailun vuoksi:

911 on ehkä kaikkien aikojen menestyksekkäin urheiluauto. Tekee hyvää tiliä Porchelle ja pärjää testeissä. Miksi muut eivät sitten tee takamoottorisia bokserikutosia? Koska 911 ei ole millään lailla mullistava juttu, Porsche vaan toteuttaa sen hyvin. Jos konsepti ei ole itsessään ylivoimainen, niin paskalla kopiolla ei pärjää.

iPhone taas muutti koko markkinan ja paskallakin iPhone-kopiolla pärjäsi paremmin kuin N95:sta muistuttavalla vanhalla tyylillä. Nykyään kaikki älyluurit muistuttavat hämmästyttävän paljon iPhonea verrattuna vaikka N95:seen, E-sarjaan, Blackberryyn, kommariin tai muihin vuoden 2007 vaihtoehtoihin.

Ehkä akkutekniikka on Teslan omaa IPR:ää, jolloin Tesla voisi mullistaa markkinan. Kaikki muu näyttää siltä, että Tesla vain tekee asioita oikein valitsemasssaan segmentissä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 31.03.2014 20:57
Kirjoittaja elco
MrM kirjoitti: Fisker kaatui siihen, että sitä firmaa johdettiin miljardiluokan laina- ja lahjoitusrahoineen kuin venäläistä maakaasuyhtiötä ja jokaisella myydyllä autolla tehtiin jo valmiiksi persnettoa ilman mitään takaisinkutsujakaan. Tulipaloilla sen asian kanssa ei ollut yhtään mitään tekemistä.
Hyvin sä taas sätkit tuulimyllyjä vastaan. Fiksumpi olisi tajunnut, että pointtini oli brändiarvoon investointi ja sehän näyttäisi toimineen kun autonördääjät (pun intended) näköjään nielevät stoorin karvoineen päivineen. Teslan osakkeen arvo on tällä hetkellä jotain huimaa ja niitä vastaan rahaa saa markkinoilta rajatta: jos pari teslaa palaa niin osakkeen arvo voi äkkiä olla nolla, kun mielikuva romuttuu ja kauppa loppuu käymästä.

En mä noita sun linkkejäs jaksa edes avata (googlaus on aina vahva älyn korvike): googlaa vaikka kuinka lisää, mutta eikös fisker kaatunut laatuongelmiin, joista tulipalot, recallit, autolehden testiin hajoamiset jne olivat jatkuvia esimerkkejä?