Yritin tuoda jo tuossa aikaisemmin esiin, että Turku ei ole Suomen ainoa telakka, joten tämä ei mitenkään kosketa koko alaa Suomessa. Toisekseen kyseessä on kuitenkin vain yksi saamatta jäänyt projekti. Ei se tarkoita muuta kuin sitä ettei KO alusta valmisteta Turussa. Sielläkin on muistaakseni suhteellisen täystyöllisyys päällä vielä yli vuoden.exPertti kirjoitti: Vastaus on: en tiedä. Ehkä sinulla on parempi kristallipallo sen suhteen mihin suuntaan euroopan talous kehittyy. Itse näen lähivuosiksi muutenkin tarpeeksi uhkia. Voisin haluta nähdä viiden miljardin panon varustamon tilille (ja kauppataseeseen) viiden vuoden ajalla mieluusti.
Ymmärrän senkin, että (otetaan nyt urpsukin mukaan kun se niin kerjää huomiota) kun tämä laivanrakennus ei ole niin strateginen ala kuin maanviljely ettei tätä kai ikuisesti voi pyörittää tuilla. Ja hyvässä lykyssä kansakunta sopeutuu tilanteeseen tekemällä jotakin muuta tuottavaa. Me vaan olemme rikkaana länsimaana niin uusi konsepti, noin 50-60 vuotta vanha. Ja mikään tulevaisuuden ala ei näytä oikein toimivan nyt. Pitää riemuita jostakin niin uudesta ja modernista kuin auton tekemisen saamisesta suomeen.
Helsingin telakalla tehtiin joku aika takaperin yritysjärjestelyja kun venäläiset osti siitä osan tarkoituksena erikoistua jäänmurtajiin ja siellä onkin pitkästä aikaa alusta rakenteilla. En ole seurannut onko jo päästy rakenteita hitsaamaan. Rauman telakalla on ollut viime vuosina aika tasaisesti töitä, joten ei ongelmia sielläkään. Porissa taas väännetään offshore kalustoa sellaisella innolla, että käsittääkseni pulaa ei ole kuin tekijöistä. En ole kuullut, että ABB:llä tai Rollssilla olisi ollut ongelmia potkurilaitteiden myynnin kanssa tai wärtsilällä moottoreidensa myynnissä.
Kaiken kaikkiaan Suomalaisella laivateollisuudella on viimevuosina mennyt käsittääkseni oikein hyvin, joten en ymmärrä tätä maailmanlopun mentaliteettia mitä yksi ohi mennyt risteilijätilaus on saanut aikaan.