Punttisali

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Stinky

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Miks "kaikki" sit puhuu ja tekee penkkiä? Penkki sitä, penkki tätä. Mihin lihaksiin se ottaa?
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Stinky kirjoitti:Miks "kaikki" sit puhuu ja tekee penkkiä? Penkki sitä, penkki tätä. Mihin lihaksiin se ottaa?
Huonona päivänä aivoon ja hyvänä poskilihaksiin.

Kuva

http://www.exrx.net/Muscles/PectoralisSternal.html
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Stinky kirjoitti:Miks "kaikki" sit puhuu ja tekee penkkiä? Penkki sitä, penkki tätä. Mihin lihaksiin se ottaa?
Kai isot rintalihakset (ja muhkeat hauikset) liittyvät maskuliinisuuden korostamiseen.

Penkki ottaa ensisijaisesti rintalihaksiin ja ojentajiin sekä etuolkapäihin.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Ylermi Ylihankala kirjoitti: Kai isot rintalihakset --- liittyvät maskuliinisuuden korostamiseen
Mulla on stetson-harrison menetelmällä muodostunut käsitys, että isot rintalihakset miehellä on enempi miesten fanittama juttu kuin naisten. Naiset kiinnittää enemmän huomioita miesvartalon V-muotoon kuin rintalihaksiin.
Asie Payton

Viesti Kirjoittaja Asie Payton »

Stinky kirjoitti:Miks "kaikki" sit puhuu ja tekee penkkiä? Penkki sitä, penkki tätä. Mihin lihaksiin se ottaa?
Mä en osaa puhua penkkiä, mutta musta sitä on kiva duunata siksi, että se tuntuu hyvältä. Se tuntuu jotenkin isosti. Samoin kuin kyykky. Mä olen koukussa niihin tuntemuksiin, enkä lainkaan tuloksiin. Nyt tän paskan polven myötä olen koukuttunut sellaseen puolicrosstraineriin josta puuttu ne käsivatkaimet. Ai jumalauta että sillä saa hyvät hapot kun tekee intervalleja. Polvi ei siis taivu vielä kunnolla ede ysikymppiin. Jalkaprässissä taipuu jo enemmän kun muistaa purra kieltä tai huulta.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Keskustelussa tulisi erottaa esteettisyys ja käytännöllisyys lihasta rakennettaessa ja liikekirjoa puitaessa. Pelkästään käytönnöllisestä näkökulmasta esmes penkki on kohtuu turha liike.
Oon kyllä eri mieltä. Varsin tyytyväinen oon ollut kymmeniä tunteja lunta tänä talvena työntäessäni, että on tullut työnnettyä sitä rautaakin. Juuri lumenluontiin on penkkipunnerrus aika 1:1 hyödyllistä hommaa. Siinä kun pääosin työnnellään eikä nostella.

Ja Asieta komppaan kyllä noiden tuntemuksien puolesta. Yksinkertainen, mutta tehokkaan ja kivan tuntuinen liike, josta saa helposti tuloksia ja motivaatiota koko treeniin.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Manaaja kirjoitti:Oon kyllä eri mieltä.
Ai säkö? No älä. Mites se on mahdollista?

Tulee muuten aika raskas lumenluonti, jos pelkillä rintalihaksilla työskentelet. Jos nyt ihan heinäntekojärjellä miettii arkipäivän liikkeitä, niin penkkipunnerruksen tapainen liike on hyvin pienessä roolissa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Eilen eräs naisihminen teki sotilaspenkkiä miesten painosäännöillä (mutta valitettavasti naisten varustesäännöillä) ja olihan se eroottista katsottavaa. Muuten penkki taitaa olla turhimpia liikkeitä, esteettisiä arvoja saavutetaan paremmin vinopenkillä.

Mutta jatkan vääntämistä kikkelinpidennysmielessä (yhteistulos) ja jonkinlaisen lihastasapainon ylläpitämiseksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tulee muuten aika raskas lumenluonti, jos pelkillä rintalihaksilla työskentelet. Jos nyt ihan heinäntekojärjellä miettii arkipäivän liikkeitä, niin penkkipunnerruksen tapainen liike on hyvin pienessä roolissa.
Ihmisen keho ei kanna mukana lihaksia, joita se ei tarvitse. Se surkastuttaa ne ja pitää siten mahdollisimman vähän energiaa vievinä. Kertoisitko heinäjärjellä myös sen, miksi penkkipunnerruksessa on mukana niin paljon yläkropan vahvimpia lihaksia, jos kyseinen liike on lähes täysin turha arkipäivän fysiikan kannalta?

Muuten, ihan itsekö päättelit että olen lumenluonnissa käyttänyt muitakin lihaksia kuin vain penkkipunnerruksessa vaadittuja, vai pyysitkö tekniikan pojilta virka-apua pähkinän ratkaisemiseen?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tämä ketjun panokseni on sitä perushuttua, jota on bodauslehdet ja urheilulehdet olleet pullollaan ties kuinka kauan. Hieman erikoista, että eräs oman elämänsä sankari kyseenalaistaa lähes kaiken sanomani. No, ei sinänsä mitään uutta, mutta kyllä se turhauttaa silti, myönnettäköön.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Tämä ketjun panokseni on sitä perushuttua, jota on bodauslehdet ja urheilulehdet olleet pullollaan ties kuinka kauan. Hieman erikoista, että eräs oman elämänsä sankari kyseenalaistaa lähes kaiken sanomani. No, ei sinänsä mitään uutta, mutta kyllä se turhauttaa silti, myönnettäköön.
Pieni itkupotkuraivari vois helpottaa.

En ole kyllä vielä yhtäkään bodaus- tai urheilulähdettä lukenut, jossa mainittaisiin penkkipunnerruksen olevan turha liike.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Manaaja kirjoitti:En ole kyllä vielä yhtäkään bodaus- tai urheilulähdettä lukenut, jossa mainittaisiin penkkipunnerruksen olevan turha liike.
23v kokemuksella sanoisin että ainakin budo-lajien kannalta penkkipunnerrus on aivan turha liike.
Kirjoitan tätä alasti
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

McJanne kirjoitti: 23v kokemuksella sanoisin että ainakin budo-lajien kannalta penkkipunnerrus on aivan turha liike.
Meinaat että esim. oikeaa suoraa lyötäessä vahvasta rintalihaksesta ei ole mitään hyötyä?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Kai Nalo kirjoitti:
McJanne kirjoitti: 23v kokemuksella sanoisin että ainakin budo-lajien kannalta penkkipunnerrus on aivan turha liike.
Meinaat että esim. oikeaa suoraa lyötäessä vahvasta rintalihaksesta ei ole mitään hyötyä?
Idolini Bruce Leen mukaan suoran lyömisessä tärkeimmät lihakset ovat leveät selkälihakset, "lats", latissimus dorsi. Jotka kynäniska Bruce olikin treenannut niin, että näyttivät siiviltä. Brucen mukaan lyömisessä tärkeää oli myös kyynärvarren lihakset, joita treenasi kinkuksi. Oletan, että johtuu siitä, että lisää pienikätisellä projektiilin (nyrkin lisäksi liikkuvaa pakettia myös kyynärvarsi nyrkin takana) massaa.

Itse sanoisin, että lyönti ei tietenkään tule vain kädestä tai pelkästä yläkropastakaan, vaan vartalon kierrosta ja jalkatyöstä. Lyöntiin astumalla saa jopa etukäden suoraan paljon enemmän tehoa kuin vain kättä heittämällä. Jolloin voima tuleekin jaloista, joten koko kehon massa liikkuu, kuten länsimaisen miekkailun pistoissakin.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tiputin niskantakaapunnerruksessa toistomääriä ja nostin painoja, että saisi noihin rimpuloihin hiukan voimaa lisää. Pystysoutu meni tuon jälkeen kumman helposti.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

McJanne kirjoitti:23v kokemuksella sanoisin että ainakin budo-lajien kannalta penkkipunnerrus on aivan turha liike.
31v kokemuksella kehottaisin kokeilemaan, jos vaikka baletissa ei. Tai miten ois FarmVillen pelaaminen?

Tarviitko karttaa ja kompassia?
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Kai Nalo kirjoitti:
McJanne kirjoitti: 23v kokemuksella sanoisin että ainakin budo-lajien kannalta penkkipunnerrus on aivan turha liike.
Meinaat että esim. oikeaa suoraa lyötäessä vahvasta rintalihaksesta ei ole mitään hyötyä?
Huomattavasti enemmän hyötyä siinä on vahvoista yläselän lihaksista sekä vinoista vatsalihaksista :)
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

bliss kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:
McJanne kirjoitti: 23v kokemuksella sanoisin että ainakin budo-lajien kannalta penkkipunnerrus on aivan turha liike.
Meinaat että esim. oikeaa suoraa lyötäessä vahvasta rintalihaksesta ei ole mitään hyötyä?
Huomattavasti enemmän hyötyä siinä on vahvoista yläselän lihaksista sekä vinoista vatsalihaksista
En mä sitä kysynyt, vaan sitä että onko rintalihas tarpeeton.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Kai Nalo kirjoitti:
bliss kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti: Meinaat että esim. oikeaa suoraa lyötäessä vahvasta rintalihaksesta ei ole mitään hyötyä?
Huomattavasti enemmän hyötyä siinä on vahvoista yläselän lihaksista sekä vinoista vatsalihaksista
En mä sitä kysynyt, vaan sitä että onko rintalihas tarpeeton.
Tuskin tarpeeton, osallistunee lyövän käden takaisinvetämiseen. Joka länsimaisittain ajatellen on osa lyönnin piiskamaista voimaa, koska ei jätetä kättä siihen eteen irvistellen ja karjuen kuten vinosilmät vaan oikeastaan yritetään vetää takaisin samaa vauhtia kuin meni eteen ja heti. Rintalihasten osuudesta koukkujen lyönnin voimaan ei tiiä.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Kai Nalo kirjoitti:
bliss kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti: Meinaat että esim. oikeaa suoraa lyötäessä vahvasta rintalihaksesta ei ole mitään hyötyä?
Huomattavasti enemmän hyötyä siinä on vahvoista yläselän lihaksista sekä vinoista vatsalihaksista
En mä sitä kysynyt, vaan sitä että onko rintalihas tarpeeton.
Ei se tarpeeton ole mutta ei kyllä lyöntilajeissa mitenkään vaadi erikseen penkkipunnerrustreeniä.
Lajinomaisesti niinku.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Noissa nopeusvoimajutuissa lihaksen koolla ei ole merkitystä, vaan maksimaalisella voimantuotolla kyseiseen suoritukseen. Jos nyt ajattelee esmes eteenpäin suuntautuvaa lyöntiä, niin eipä siinä penkkituloksella juuri merkitystä ole. Kyse on lajivoimasta, jota reenataan lajinomaisesti.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Noissa nopeusvoimajutuissa lihaksen koolla ei ole merkitystä, vaan maksimaalisella voimantuotolla kyseiseen suoritukseen. Jos nyt ajattelee esmes eteenpäin suuntautuvaa lyöntiä, niin eipä siinä penkkituloksella juuri merkitystä ole. Kyse on lajivoimasta, jota reenataan lajinomaisesti.
Joo ja toistan, että merkittävän osan lyöntien voimasta pitäisi tulla vartalon kierrosta ja JALKAlihaksista (jotka siis vie koko ruhoa eteenpäin, ajoittaen lyönnin osumamikrosekuntiin. Ajoituksen harjoitteluun ei käy ilma ja mielikuvat vaan säkki)
Viimeksi muokannut Gat, 12.03.2010 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

...tai miten joku hintelä finninaama saa tennispallon syötettyä 240 km/h? Se on sitä lajivoimaa, maksimaalista nopeusvoimaa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Kai Nalo kirjoitti:
McJanne kirjoitti: 23v kokemuksella sanoisin että ainakin budo-lajien kannalta penkkipunnerrus on aivan turha liike.
Meinaat että esim. oikeaa suoraa lyötäessä vahvasta rintalihaksesta ei ole mitään hyötyä?
Tärkeimmät tulikin jo muiden toimesta esitettyä, lisään soppaan vielä, että useimmissa tapauksissa siitä on jopa suorastaan haittaa, tekniikasta riippumatta.
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:...tai miten joku hintelä finninaama saa tennispallon syötettyä 240 km/h? Se on sitä lajivoimaa, maksimaalista nopeusvoimaa.
Näissä pätee fysiikan laki, että Voima= massa kertaa nopeus toiseen potenssiin. Tosin lyyvesssä onhan siinä ero, että lyödessä yli satakilosen ukon nyrkin takana on helvetin paljon isompi massa kuin kynäniskan nyrkin takana liikkuu. Joten pelaa Tony Halmeenkin mietelause: "Minä en tanssi kuin perhonen ja pistä kuin ampiainen. Minä keinun kuin ruotsinlaiva ja isken kuin Boforsin kanuuna"

Puntteilu on kyllä lihasmotoriikaltaan eri asia kuin lyöminen. En tiedä, mutta olen lukenut senkin, että painijoiden on vaikea oppia kunnolla lyömään. Vaikka painijat ovat nopeita, painiessa pitää vääntää vastavaikuttajalihakset koko ajan toimien. Lyödessä taas vastavaikuttajalihasten pitää olla mahdollisimman rentoja, mikä irtonaisuus ei heti tunnu painijasta luontevalta.
Vastaa Viestiin