Manaaja kirjoitti:Eihän juhannus ole koskaan ollutkaan mikään uhrijuhla, eikä toisaalta muuttunut pitämään sisällään kristillisiä perinteitä. Oktoberfest taasen on selvästi alle 200 vuotta vanha oluttynnyrien tyhjennysfestivaali. Ei sillä ole tietääkseni mitään tekemistä uskonnollisten uhrijuhlien tai niiden historian kanssa.
Pakanajuhlia kaikki tyynni. Oktoberfest on sadonkorjuujuhlien nykyformaatti. Onko sinulla jotain epäselvää että syksyiset pakanajuhlat ovat esihistoriallisista ajoista asti olleet sadonkorjuujuhlia?
Epäilen kuitenkin vahvasti että suurin osa suomalaisista viettää kristillisperinteisiin pohjautuvaa joulua eikä keskitalven uhrijuhlaa siitäkin huolimatta että monilla uskonnollisilla juhlilla on yhteneväisyyksiä toisiinsa ja luonnonkierrollisiin juhliin. Kyllä sitä uusia tekosyitä keksitään jos juhlia tekee mieli.
Eipä nykyään mitään kristillistä symboliikkaa suurimassa kodeista ole. Jos sitä ei ole edes hengessä mukana, ko. juhlan ei voi sanoa enää periytyvän kristillisistä perinteestä yhtään sen enempää kuin druidien keskitalven bakkanaaleista, jos druidien symboliikkaa ei ole läsnä. Sanoisin, että jos joutuisin aikakoneessa keskitalven juhlien keskelle keskiajalla, tunnistaisin oleellisesti samat elementit kuin normimaallistuneessa joulussa on poislukien nykyajan härpäkkeet.
Ei, vaan että se on tullut meidän joulunviettoperinteeseemme hyvin vahvasti kirkon ja uskonnon kautta. Joululahjaperinne on tullut mukaan kuvioihin vasta 1800-luvulla kuten evankeliumilässytyksetkin. Se että Ur on antanut Örille kivestä hakatun peniksen lahjaksi samaan vuodenaikaan vuonna 24200 eaa on mun mielestä vähän irrelevanttia nykyisten joulunviettoperinteidemme kannalta.
En osta. Ei kirkko ole koskaan saarnannut lahjojen antamisen puolesta vaan rahan antamisesta kirkolle. Miltä osin ko. perinne olisi kristillinen? Jotenkin tuntuu, että käytät kristillisyyden käsitettä aika vapaasti. Jos jengillä on ollut viimeiset 5000 vuotta tapana lahjoa toisiaan keskitalven juhlissa, niin ei se kyllä kristillinen keksintö ole - varsinkin kun se ei ole tapa jota raamattu tai kirkko advokoi. Pikemminkin protestanttiselle Lutherille nykyinen lahjojen jakelu ja kaupallisuus olisi varmasti melkoinen kauhistus.
Jep. Mutta nekään historiat eivät ehkä ole joulussamme ihan niin vanhoja kuin kuvittelet.
En minä niiden vanhuudesta mitään kuvittele. Ne eivät vain ole millään tavalla osa kristillistä perinnettä, sanomaa tai symboliikkaa yhtään sen enempää kuin teurastettu sikakaan.