Re: Lentäjät - ilmojen primadonnat
Lähetetty: 20.11.2009 13:30
^ Fuusio tai kumppanuus ei pura työsopimuksia, eikä auta hallinnon vähentämisessä.
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
Eikö fuusiossa, se joka fuusioidaan niin sen työntekijät siirtyvät ns. vanhoina työntekijöinä uuteen firmaan ja yleensä nämä ns vanhat edut säilyvät tietyn ajan uudessa firmassa, riippuen sopimuksesta. Itse olen nähnyt näin tapahtuvan.sivustahuutaja kirjoitti:^ Fuusio tai kumppanuus ei pura työsopimuksia, eikä auta hallinnon vähentämisessä.
Joo toi pitää paikkansa. Meidän tiellä asui aikoinaan eräs Finskin lentokapteeni, nykyään jo eläkkeellä niin hän jo mainitsi taannoin, että nuo lisät tuovat aika muhkean potin palkan päälle ja nimenomaan nousu-laskulisät. Senpä takia juuri kotimaan ja pohjolan lennoilla on yleensä vanhempaa lentäjäkaartia, jotka voivat hyvässä lykyssä lentää 3-5 kertaa päivässä lyhyitä lentoja.UncleSam kirjoitti:http://www.futureairlinepilot.com/salaries.html
Siina tietoa palkoista. Ei finskin palkat ole korkeammat kun muidenkaan ei halpa-lentoyhtioden palkat. Esim. luftwaffe ja BA maksavat paljon paremmin.
Kyllahan kapteenit jotka ovat olleet talossa 20 vuotta tienaavat hyvin mutta peramiesten peruspalkka ei todellakaan ole kovin ihmeellinen. Olisi mielenkiintoista nahda miten palkkakustannukset jakaantuu kapteeneiden ja peramisten valilla. Kohtuullisen suuren osan lentajan palkasta ainakin finskilla muodostuu erilaisista lisista. Esim. nousuista ja laskuista maksetaan erikseen lisat mita olen aina ihmetellyt. Joissain vaiheessa ATR pilotit tienasivat paremmin kuin eurooppaan lentavat airbus-kuskit koska heilla oli enemman nousuja ja laskuja.
Halpisyhtiöllä aloitteleva perämies ei kovin paljon tienaa, suuruusluokkaa pari tonnia kuussa. Tuonhan nyt tienaa lähes mistä tahansa työstä, valtaosasta enemmänkin. Urakehityksen myötä palkkakehitys onkin sitten ainakin tähän asti noussut rivakasti. Ehtona tietenkin se, että pääsee lopulta oikeaan lentoyhtiöön kippariksi. Ja miksei pääsisi, pitäähän eläköityville kapuille löytyä seuraajat.UncleSam kirjoitti:
Kyllahan kapteenit jotka ovat olleet talossa 20 vuotta tienaavat hyvin mutta peramiesten peruspalkka ei todellakaan ole kovin ihmeellinen. Olisi mielenkiintoista nahda miten palkkakustannukset jakaantuu kapteeneiden ja peramisten valilla.
BA kapteenin top scale on 146k€ vuodessa. Finnairin lentäjien keskiarvo on 137k€ vuodessa. Jotenkin tuo haisisi siltä, että Finskillä tienaa paremmin?UncleSam kirjoitti:Siina tietoa palkoista. Ei finskin palkat ole korkeammat kun muidenkaan ei halpa-lentoyhtioden palkat. Esim. luftwaffe ja BA maksavat paljon paremmin.
Minua ei. Lentokoneen nousu ja lasku on se vaativin osuus tietääkseni.martza kirjoitti:
Ihmetyttää kylläkin nuo nousu-ja laskulisät. Tällä periaatteellahan jokaiselle työntekijälle pitäisi maksaa työhöntulo ja työstälähtölisät.
Nousu on ainoa vaativa osuus. Kaiken muun pystyisi hoitamaan autopilotilla. Jotkut yhtiöt/koneet hoitavat laskun autopilotilla, mutta toisaalta tarvetta ei ole, koska lentäjät tarvitaan nousun ajaksi kumminkin ja laskeutuminen kestää niin vähän aikaa. Autopilotista huolimatta lentäjiä tarvitaan tietenkin poikkeustapauksiin.tuulenpuiska kirjoitti:Lentokoneen nousu ja lasku on se vaativin osuus tietääkseni.
Olisiko niin, että suomalaisen lentäjän on helpompi hypätä ulkomaisen kilpailijan leipiin, kuin suomalaisen softainssin?sivustahuutaja kirjoitti: Vertailun vuoksi: 10 vuoden kokemuksella software engineer tienaa uk:ssa 20% enemmän kuin suomessa. Ylipäätään saksassa ja uk:ssa koulutetut tienaavat huomattavasti paremmin kuin suomessa. Tuota taustaa vasten finskin lentäjien palkat tuntuvat kovilta persaukisen firman maksamiksi.
Noh enpä tiiä. Saivat ilmeisesti hyvän sopimuksen. -5% palkanalennus ja takuu siitä, että 800 lentäjälle on taattu työpaikka ensi vuodeksi.NuoriD kirjoitti:Olisiko niin, että suomalaisen lentäjän on helpompi hypätä ulkomaisen kilpailijan leipiin, kuin suomalaisen softainssin?sivustahuutaja kirjoitti: Vertailun vuoksi: 10 vuoden kokemuksella software engineer tienaa uk:ssa 20% enemmän kuin suomessa. Ylipäätään saksassa ja uk:ssa koulutetut tienaavat huomattavasti paremmin kuin suomessa. Tuota taustaa vasten finskin lentäjien palkat tuntuvat kovilta persaukisen firman maksamiksi.
On totta, että koulutetut ovat suomessa palkkakuopassa, mutta toisaalta ei varmaankaan kannata olla kateellinen lentäjille, jos he ovat hoitaneet hommansa suomalaisia akateemisia paremmin. Siitä pitäisi vain ottaa oppia.
Mitä et tiedä?martza kirjoitti:Noh enpä tiiä. Saivat ilmeisesti hyvän sopimuksen. -5% palkanalennus ja takuu siitä, että 800 lentäjälle on taattu työpaikka ensi vuodeksi.NuoriD kirjoitti:Olisiko niin, että suomalaisen lentäjän on helpompi hypätä ulkomaisen kilpailijan leipiin, kuin suomalaisen softainssin?sivustahuutaja kirjoitti: Vertailun vuoksi: 10 vuoden kokemuksella software engineer tienaa uk:ssa 20% enemmän kuin suomessa. Ylipäätään saksassa ja uk:ssa koulutetut tienaavat huomattavasti paremmin kuin suomessa. Tuota taustaa vasten finskin lentäjien palkat tuntuvat kovilta persaukisen firman maksamiksi.
On totta, että koulutetut ovat suomessa palkkakuopassa, mutta toisaalta ei varmaankaan kannata olla kateellinen lentäjille, jos he ovat hoitaneet hommansa suomalaisia akateemisia paremmin. Siitä pitäisi vain ottaa oppia.
Mielenkiintoista nähdä sitten, miltä vuosi 2011 näyttää???
On ammatinvalintakysymys.
En oikein usko. Suomalaiset tekniikan osaajat tuntuvat löytävän helposti työpaikan euroopasta. Vastaavasti ulkomaalaisen lentäjän voi olla vaikea kammeta itseään sisään noihin paremmin palkattuihin lentoyhtiöihin.NuoriD kirjoitti:Olisiko niin, että suomalaisen lentäjän on helpompi hypätä ulkomaisen kilpailijan leipiin, kuin suomalaisen softainssin?
No silloinhan ainoa selitys on, että finskin lentäjät ovat hoitaneet edunvalvontansa suomalaisia akateemisia paremmin? Miksi olla siitä kateellinen. Oma vika, jos suksi ei luista.sivustahuutaja kirjoitti:En oikein usko. Suomalaiset tekniikan osaajat tuntuvat löytävän helposti työpaikan euroopasta. Vastaavasti ulkomaalaisen lentäjän voi olla vaikea kammeta itseään sisään noihin paremmin palkattuihin lentoyhtiöihin.NuoriD kirjoitti:Olisiko niin, että suomalaisen lentäjän on helpompi hypätä ulkomaisen kilpailijan leipiin, kuin suomalaisen softainssin?
Jos ulkomaille menon kynnys olisi niin matala kuin finnairin pilotit antavat uskotella, niin miksi kukaan pilotti lentäisi tänä päivänä Finnconilla puoleen hintaan?
Onko joku kateellinen? Hyi sitä.NuoriD kirjoitti:No silloinhan ainoa selitys on, että finskin lentäjät ovat hoitaneet edunvalvontansa suomalaisia akateemisia paremmin? Miksi olla siitä kateellinen.
Asia kiinnostaa minua veronmaksajana niin kauan kuin kyse on firmasta, jolla on piikki auki valtion suuntaan. Vai uskooko joku, että Finnair päästetään konkkaan?NuoriD kirjoitti:No silloinhan ainoa selitys on, että finskin lentäjät ovat hoitaneet edunvalvontansa suomalaisia akateemisia paremmin? Miksi olla siitä kateellinen. Oma vika, jos suksi ei luista.
Näin on myös käynyt Finnairin lentäjille. Hehän joutuivat tekemään alansa huonoimman sopimuksen ja tuntuu, että lentäjien palkkoja ym etuuksia tullaan jatkossakin karsimaan.sivustahuutaja kirjoitti:Asia kiinnostaa minua veronmaksajana niin kauan kuin kyse on firmasta, jolla on piikki auki valtion suuntaan. Vai uskooko joku, että Finnair päästetään konkkaan?NuoriD kirjoitti:No silloinhan ainoa selitys on, että finskin lentäjät ovat hoitaneet edunvalvontansa suomalaisia akateemisia paremmin? Miksi olla siitä kateellinen. Oma vika, jos suksi ei luista.
Paperiteollisuudessakin oli aikoinaan piikki auki, mutta se suljettiin euroon liittymisen yhteydessä, joten paperiteollisuuden änkyröinti ei enää kiinnosta. Neuvotteluaseman huononeminen onkin jo johtanut maltillisempaan palkkakehitykseen ja ulkoistuksien avautumiseen.
Onko länsimaisten yhtiöiden kohdalla siis joku korrelaatio esim. lentäjien palkkojen ja onnettomuuksien välillä? Ryanair on ainakin halpa, turvallinen ja ajoissa.huima kirjoitti:Eli mitä voi tapahtua, jos kustannukset, palkat ja turvallisuusvaatimukset ajetaan alas. Amerikkalaiseen malliin.
Eurooppa ja amerikka ovat eri asioita, mutta voimme oppia toisten virheistä.sivustahuutaja kirjoitti:Onko länsimaisten yhtiöiden kohdalla siis joku korrelaatio esim. lentäjien palkkojen ja onnettomuuksien välillä? Ryanair on ainakin halpa, turvallinen ja ajoissa.
http://www.guardian.co.uk/world/2009/ma ... s-new-yorkhuima kirjoitti:Eli mitä voi tapahtua, jos kustannukset, palkat ja turvallisuusvaatimukset ajetaan alas. Amerikkalaiseen malliin.
Ihmisiähän lentäjät on. Eihän tuossa keskustelussa musta ollut mitään kummallista. Tuossa vaiheessahan ongelmia ei ollut.aasi kirjoitti:http://www.guardian.co.uk/world/2009/ma ... s-new-yorkhuima kirjoitti:Eli mitä voi tapahtua, jos kustannukset, palkat ja turvallisuusvaatimukset ajetaan alas. Amerikkalaiseen malliin.
En aluksi tajunnut että perämies oli nainen, järkytyin vain muuten että miten voi lentäjällä olla sellainen asenne että jossain olosuhteessa "would have freaked out" ja ajatellut 'Oh my gosh, we were going to crash.' No, onhan toi nyt sellaista perusnormaalia tyttöjen tunnelätinää, mutta kuuluuko se lentokoneen ohjaamoon silloin kun pitäisi lentää vaikeissa olosuhteissa?
Tuon linkittämäni dokkarin aihe liittyi tähän nimenomaiseen lentoon ja syöttöliikenteeseen ( regional carriers ) sillä tavalla, että ko. yhtiöt käyttivät paljon nuorempaa henkilöstöä, jolla oli vähemmän kokemusta lentämisestä ylipäätään ja mahdollisesti erittäin vähän kokemusta ko. koneesta, jolla lensivät.NuoriD kirjoitti: Ihmisiähän lentäjät on. Eihän tuossa keskustelussa musta ollut mitään kummallista. Tuossa vaiheessahan ongelmia ei ollut.
Tietty voi olla, että mies ei välttämättä sanoisi, että ajattelisi noin, mutta eihän se mitään muuta.
Aivan saatanan törkeä pilot error sanoisin. Pisteenä Iin päälle perämies nostaa laskusiivekkeet takaisin yläasentoon kysymättä mitään kapteenilta, joka murisee jotain sen jälkeen.huima kirjoitti:Ko. onnettomuutta myös analysoitiin niin, että onnettomuuden syy oli pilotin virhe, ts. väärät reaktiot koneen antamiin varoituksiin.