Sivu 2/10

Lähetetty: 08.04.2010 12:34
Kirjoittaja urpiainen
exPertti kirjoitti:luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ei menty. Vai onko syynä sittenkin poikkeuksellsien luminen talvi?

Lähetetty: 08.04.2010 12:55
Kirjoittaja exPertti
urpiainen kirjoitti:
exPertti kirjoitti:luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ei menty. Vai onko syynä sittenkin poikkeuksellsien luminen talvi?
Jossakin taidettiin kritisoida, että mittauspisteitä on 305 kappaletta ja näistä on 12 valittu jossa on huomattu peräti laskua. Ja uutisessa myös todettiin, että voihan se talvikin tietty vaikuttaa... Aika nollauutinen.

Persetuntuma on, että nyt kun on selkeää että 11 km/h saa ajaa aina ylinopeutta aremmatkin jo kiihdyttelevät minun ohitseni kun on vain +10lm/h mittarissa joka paikassa.

Lähetetty: 08.04.2010 13:03
Kirjoittaja NuoriD
exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
exPertti kirjoitti:luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ei menty. Vai onko syynä sittenkin poikkeuksellsien luminen talvi?
Jossakin taidettiin kritisoida, että mittauspisteitä on 305 kappaletta ja näistä on 12 valittu jossa on huomattu peräti laskua. Ja uutisessa myös todettiin, että voihan se talvikin tietty vaikuttaa... Aika nollauutinen.

Persetuntuma on, että nyt kun on selkeää että 11 km/h saa ajaa aina ylinopeutta aremmatkin jo kiihdyttelevät minun ohitseni kun on vain +10lm/h mittarissa joka paikassa.
Mittarisi hyvin tod. näk. näyttää liikaa ainakin 4km/h:ssa.

Vaatii kyllä melkoista rohkeutta väittää, että nopeudet olisivatkin itse asiassa kasvaneet, kun mittaukset näyttävät täsmälleen päinvasoin.

Mutta toki runsasluminen talvi on alentanut nopeuksia, se on selvä. Lienee hyvin vaikea sanoa, mikä on sään ja mikä poliisin uuden menettelytavan välinen osuus.

Kyllä minusta on kiistatonta, että nopeudet ovat keskimäärin alentuneet.

Lähetetty: 08.04.2010 13:20
Kirjoittaja exPertti
NuoriD kirjoitti:Mittarisi hyvin tod. näk. näyttää liikaa ainakin 4km/h:ssa.

Vaatii kyllä melkoista rohkeutta väittää, että nopeudet olisivatkin itse asiassa kasvaneet, kun mittaukset näyttävät täsmälleen päinvasoin.

Mutta toki runsasluminen talvi on alentanut nopeuksia, se on selvä. Lienee hyvin vaikea sanoa, mikä on sään ja mikä poliisin uuden menettelytavan välinen osuus.

Kyllä minusta on kiistatonta, että nopeudet ovat keskimäärin alentuneet.
Viimeksi kun mittasin oli eroa vain 2km/h. Siksi ei paljoa yli kympin ekstraa uskalla ajaakaan.

Luehan kuitenkin se juttu ihan ajan kanssa mistä tämä tieto tuli. Sieltä löytyy mm. helmiä, kun uskovainen poliisi "uskon tällä olleen vaikutusta" ja mahtava vaikutus, jonka arvioidaan olevan peräti 1 km/h... Ja se näillä valituilla 12 mittauspisteellä. On siinä ollut tilastonikkareilla pitkä iltapuhde saada tämä uudistus näyttämään hyvältä.

Lähetetty: 08.04.2010 13:44
Kirjoittaja urpiainen
NuoriD kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Persetuntuma on, että nyt kun on selkeää että 11 km/h saa ajaa aina ylinopeutta aremmatkin jo kiihdyttelevät minun ohitseni kun on vain +10lm/h mittarissa joka paikassa.
Kyllä minusta on kiistatonta, että nopeudet ovat keskimäärin alentuneet.
Ei se kyllä kai sitten ihmetytä, että vaikka tutkijat sanoisivat mitä, niin näitä rokote-epäilijöitä, ilmastodenialisteja, riistaeläinten harrastelijalaskijoita, homeopatian käyttäjiä, astrologiaan uskovia ja muita hörhöjä puskee esiin muin sieniä sateella, kun Pertsakin kehtaa tuossa arvostella liikenneviraston tutkimuksen metodologiaa samalla kun vertaa sitä eksplisiittisesti omaan perstuntuma-metodiinsa. Oi aikoja, oi tapoja.

Lähetetty: 08.04.2010 13:47
Kirjoittaja exPertti
urpiainen kirjoitti:Ei se kyllä kai sitten ihmetytä, että vaikka tutkijat sanoisivat mitä, niin näitä rokote-epäilijöitä, ilmastodenialisteja, riistaeläinten harrastelijalaskijoita, homeopatian käyttäjiä, astrologiaan uskovia ja muita hörhöjä puskee esiin muin sieniä sateella, kun Pertsakin kehtaa tuossa arvostella liikenneviraston tutkimuksen metodologiaa samalla kun vertaa sitä eksplisiittisesti omaan perstuntuma-metodiinsa. Oi aikoja, oi tapoja.
Kehoitan sinuakin lukemaan jutun tarkkaan. Kunnolliset tutkimukset ovat eri asia. Tuo oli vaan sellaista mutuilua tyyliin "oli kyllä kerrankin kunnon talvi" ja "uskon sitä ja tätä". Sekin olisi mennyt paremmin läpi jos keskinopeuksien ero olisi ollut edes reipas niinkuin jutun otsikko antaa ymmärtää.

Lähetetty: 08.04.2010 13:50
Kirjoittaja elco
urpiainen kirjoitti: muita hörhöjä
Kommareita?

Lähetetty: 08.04.2010 14:11
Kirjoittaja urpiainen
elco kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: muita hörhöjä
Kommareita?
Noemmänyttiiä: puhuin näistä joka paikasta esiin tunkevista hörhöistä, joille tutkimustieto tai rationaaliset argumentit ovat yhdentekeviä, ja jotka siis julistavat sanomaansa suureen ääneen joka niemessä ja notkossa. Tällaisia kommareita ei ainakaan minun tielleni osu nykyisin juuri koskaan. Toista se oli iloisella 70-luvulla.

Lähetetty: 08.04.2010 14:14
Kirjoittaja Manaaja
Mä olen henkilökohtaisesti tiputtanut noin 10km/h nopeuksia ainakin yli 60-rajoituksilla. Ennen kun motarilla ja kehäteillä saattoi päästellä mittarin mukaan sen +20, niin nykyään posottelen enää +10 max.

Eli toisin sanoen olen vaikuttanut keskivertonopeuksien laskuun 5-10 muun tielläliikkujan edestä, jotka EIVÄT ole laskeneet nopeuksiaan. Ei ihmekään, että nykyään tuntuu että on jatkuvasti tientukkeena siinä missä ennen melko harvoin kukaan tuli ohitse.

Lähetetty: 08.04.2010 14:16
Kirjoittaja NuoriD
Ehdottoman luotettava henkilökohtainen persetuntumani väittää, että huonot kelit ovat pudottaneet eniten nopeuksia. Esim. minä ajan normitilanteessa aina mittarin mukaan 20km/h ylinopeutta, jolloin sakkotilanteessa selviäisi nopeusmaksulla. Nyt kuitenkin kelit ovat monesti olleet sellaiset, että ei ole uskaltanut.

Lähetetty: 08.04.2010 14:20
Kirjoittaja bliss
Mä en aja ylinopeutta. En vaan keksi turhempaa rahanmenoa kuin joku sakko.
Eikä oo niin kiire. Jos on oikeesti kiire, pitää ottaa taksi tai ambulanssi :)

Lähetetty: 08.04.2010 14:23
Kirjoittaja NuoriD
bliss kirjoitti:Mä en aja ylinopeutta. En vaan keksi turhempaa rahanmenoa kuin joku sakko.
Eikä oo niin kiire. Jos on oikeesti kiire, pitää ottaa taksi tai ambulanssi :)
Joo, ei siinä järkeä ole. Ajan ylinopeutta, vaikka ei olisi kiirekään. Ajotyyli on kuin käsiala, vaikea muuttaa.

Lähetetty: 08.04.2010 14:28
Kirjoittaja elco
Ajan Länsiväylää ja Kehää I/II joka päivä liikennevirtaa vastaan. Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina.

11kk ko. performanssia takana eikä sakon sakkoa.

Lähetetty: 08.04.2010 14:30
Kirjoittaja Kai Nalo
elco kirjoitti: Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina..
Ja mittarivirhe on?

Lähetetty: 08.04.2010 14:32
Kirjoittaja elco
Kai Nalo kirjoitti:
elco kirjoitti: Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina..
Ja mittarivirhe on?
Satasessa 4km/h.

Lähetetty: 08.04.2010 14:44
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
NuoriD kirjoitti:Joo, ei siinä järkeä ole. Ajan ylinopeutta, vaikka ei olisi kiirekään. Ajotyyli on kuin käsiala, vaikea muuttaa.
Itse ajan ~aina pientä ylinopeutta, joku 10-15 km/h. Poikkeuksena pikkutiet ja ruuhkat. Jos kerran käytäntö ja yleinen moraali tämän sallii, miksen tätä käyttäisi edukseni? Eihän tässä voi kun voittaa, aikaa.

Lähetetty: 08.04.2010 14:47
Kirjoittaja Kai Nalo
elco kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:
elco kirjoitti: Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina..
Ja mittarivirhe on?
Satasessa 4km/h.

Jätkää pelaa pilkulleen. Mä ajelen vaan 5 kmh mittarivirhellä 20 kmh ylinopeutta.

Ainiin. Motarille oli tullut 120 lätkät. Sweet.

Lähetetty: 08.04.2010 14:58
Kirjoittaja elco
Kai Nalo kirjoitti: Jätkää pelaa pilkulleen.
Ei oo mikään jaguaari kato alla.

Lähetetty: 08.04.2010 15:02
Kirjoittaja urpiainen
NuoriD kirjoitti:Joo, ei siinä järkeä ole. Ajan ylinopeutta, vaikka ei olisi kiirekään. Ajotyyli on kuin käsiala, vaikea muuttaa.
Kuitenkin kaikki tuntuvat mainitsevan ylinopeuden riskinä vain tuon sakon. Mitens tää sopii sen kanssa, että esim. raskaus ja alkoholi -väännössä pidit väkevänä argumenttina sitä, että vaikka rajoitettu kohtuukäyttö ei lisää riskejä, ongelmien ilmaantuessa jostain muusta syystä nautittu alkoholi nostaisi syyllisyystuntemukset niin sietämättömiksi, että alkoholista kannattaa tämän takia pidättäytyä vaikka tiedetään, että se ei riskejä nosta. Toisaalta ylinopeuden tiedetään nostavan riskejä merkittävästi - etkö ole huolissasi, että ajat ylinopeutta jonkun pienen Martti-Katariinan ylitse, ja sitten alkaa syyllisyys kalvaa?

Lähetetty: 08.04.2010 15:06
Kirjoittaja exPertti
urpiainen kirjoitti:Kuitenkin kaikki tuntuvat mainitsevan ylinopeuden riskinä vain tuon sakon. Mitens tää sopii sen kanssa, että esim. raskaus ja alkoholi -väännössä pidit väkevänä argumenttina sitä, että vaikka rajoitettu kohtuukäyttö ei lisää riskejä, ongelmien ilmaantuessa jostain muusta syystä nautittu alkoholi nostaisi syyllisyystuntemukset niin sietämättömiksi, että alkoholista kannattaa tämän takia pidättäytyä vaikka tiedetään, että se ei riskejä nosta. Toisaalta ylinopeuden tiedetään nostavan riskejä merkittävästi - etkö ole huolissasi, että ajat ylinopeutta jonkun pienen Martti-Katariinan ylitse, ja sitten alkaa syyllisyys kalvaa?
Minusta on eri asia ajaako ylinopeutta suojatiettömillä kokoojakaduille/valtateillä/motareilla vai tekeekö sen keskellä keskustaa.

Veikkaan ettei Elco aja koko ajan keskustassa vakkari päällä 23 km/h ylinopeutta. :D

Yllä mainitsemillani teillä pieni ylinopeus _mielestäni_ parantaa turvallisuutta. Eipähän rekat aja yli 80 km/h rajoituksilla ja pysyy mieli hieman paremmin virkeänä.

Lähetetty: 08.04.2010 15:17
Kirjoittaja NuoriD
urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Joo, ei siinä järkeä ole. Ajan ylinopeutta, vaikka ei olisi kiirekään. Ajotyyli on kuin käsiala, vaikea muuttaa.
Kuitenkin kaikki tuntuvat mainitsevan ylinopeuden riskinä vain tuon sakon. Mitens tää sopii sen kanssa, että esim. raskaus ja alkoholi -väännössä pidit väkevänä argumenttina sitä, että vaikka rajoitettu kohtuukäyttö ei lisää riskejä, ongelmien ilmaantuessa jostain muusta syystä nautittu alkoholi nostaisi syyllisyystuntemukset niin sietämättömiksi, että alkoholista kannattaa tämän takia pidättäytyä vaikka tiedetään, että se ei riskejä nosta. Toisaalta ylinopeuden tiedetään nostavan riskejä merkittävästi - etkö ole huolissasi, että ajat ylinopeutta jonkun pienen Martti-Katariinan ylitse, ja sitten alkaa syyllisyys kalvaa?
Näkökantasi on varteenotettava ja minun täytyy tutkia tätä kysymystä sydämessäni.

Väliaikavastauksena totean, että koska pidän epätodennäköisenä, että olisin koskaan raskaana, minun on helppoa antaa raskautta koskevia ehdottomia ohjeita.

Lähetetty: 08.04.2010 15:32
Kirjoittaja elco
exPertti kirjoitti: Veikkaan ettei Elco aja koko ajan keskustassa vakkari päällä 23 km/h ylinopeutta. :D
Kaupungissa nopeus vaihtelee enemmän. Kaupungissa päiväsakkoraja paukkuu käytännössä jatkuvasti - ei toki vakionopeudensäätimen kanssa.

Jollei autoon pistetä jotain valvontajärjestelmää tai joka kadunkulmaan kameraa niin on täysi mahdottomuus, että ajaisin kortteliakaan 30km/h, jos tie on auki. Koskaan.

Lähetetty: 08.04.2010 15:40
Kirjoittaja Bhven
elco kirjoitti:Ajan Länsiväylää ja Kehää I/II joka päivä liikennevirtaa vastaan. Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina.

11kk ko. performanssia takana eikä sakon sakkoa.
Paljonko säästät aikaa työmatkoissa vuositasolla?

Lähetetty: 08.04.2010 15:50
Kirjoittaja NuoriD
elco kirjoitti:
Jollei autoon pistetä jotain valvontajärjestelmää tai joka kadunkulmaan kameraa niin on täysi mahdottomuus, että ajaisin kortteliakaan 30km/h, jos tie on auki. Koskaan.
Joo. Onhan se helvettiä ajaa kolmeakymppiä tyhjällä kadulla.

Lähetetty: 08.04.2010 16:06
Kirjoittaja Lolita
Oma ajonopeuteni laski sen jälkeen, kun mies sai ajokortin tammikuussa. Tietenkin se kyttää uuden kuskin innolla omaa nopeuttaan, mutta ei minunkaan tule enää posotettua entistä reipasta ylinopeuttani. Tosin en minä enää usein rattiin pääsekään :roll: