Ylinopeuden sanktioraja 6 km/h

Yleinen lätinä jä kitinä
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ei menty. Vai onko syynä sittenkin poikkeuksellsien luminen talvi?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

urpiainen kirjoitti:
exPertti kirjoitti:luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ei menty. Vai onko syynä sittenkin poikkeuksellsien luminen talvi?
Jossakin taidettiin kritisoida, että mittauspisteitä on 305 kappaletta ja näistä on 12 valittu jossa on huomattu peräti laskua. Ja uutisessa myös todettiin, että voihan se talvikin tietty vaikuttaa... Aika nollauutinen.

Persetuntuma on, että nyt kun on selkeää että 11 km/h saa ajaa aina ylinopeutta aremmatkin jo kiihdyttelevät minun ohitseni kun on vain +10lm/h mittarissa joka paikassa.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:
exPertti kirjoitti:luultavasti mennään kuin ennenkin. Ehkä kun tätäkään ei pystytä valvomaan innostuvat muutenkin rikkomaan sääntöjä enemmän.
Ei menty. Vai onko syynä sittenkin poikkeuksellsien luminen talvi?
Jossakin taidettiin kritisoida, että mittauspisteitä on 305 kappaletta ja näistä on 12 valittu jossa on huomattu peräti laskua. Ja uutisessa myös todettiin, että voihan se talvikin tietty vaikuttaa... Aika nollauutinen.

Persetuntuma on, että nyt kun on selkeää että 11 km/h saa ajaa aina ylinopeutta aremmatkin jo kiihdyttelevät minun ohitseni kun on vain +10lm/h mittarissa joka paikassa.
Mittarisi hyvin tod. näk. näyttää liikaa ainakin 4km/h:ssa.

Vaatii kyllä melkoista rohkeutta väittää, että nopeudet olisivatkin itse asiassa kasvaneet, kun mittaukset näyttävät täsmälleen päinvasoin.

Mutta toki runsasluminen talvi on alentanut nopeuksia, se on selvä. Lienee hyvin vaikea sanoa, mikä on sään ja mikä poliisin uuden menettelytavan välinen osuus.

Kyllä minusta on kiistatonta, että nopeudet ovat keskimäärin alentuneet.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

NuoriD kirjoitti:Mittarisi hyvin tod. näk. näyttää liikaa ainakin 4km/h:ssa.

Vaatii kyllä melkoista rohkeutta väittää, että nopeudet olisivatkin itse asiassa kasvaneet, kun mittaukset näyttävät täsmälleen päinvasoin.

Mutta toki runsasluminen talvi on alentanut nopeuksia, se on selvä. Lienee hyvin vaikea sanoa, mikä on sään ja mikä poliisin uuden menettelytavan välinen osuus.

Kyllä minusta on kiistatonta, että nopeudet ovat keskimäärin alentuneet.
Viimeksi kun mittasin oli eroa vain 2km/h. Siksi ei paljoa yli kympin ekstraa uskalla ajaakaan.

Luehan kuitenkin se juttu ihan ajan kanssa mistä tämä tieto tuli. Sieltä löytyy mm. helmiä, kun uskovainen poliisi "uskon tällä olleen vaikutusta" ja mahtava vaikutus, jonka arvioidaan olevan peräti 1 km/h... Ja se näillä valituilla 12 mittauspisteellä. On siinä ollut tilastonikkareilla pitkä iltapuhde saada tämä uudistus näyttämään hyvältä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Persetuntuma on, että nyt kun on selkeää että 11 km/h saa ajaa aina ylinopeutta aremmatkin jo kiihdyttelevät minun ohitseni kun on vain +10lm/h mittarissa joka paikassa.
Kyllä minusta on kiistatonta, että nopeudet ovat keskimäärin alentuneet.
Ei se kyllä kai sitten ihmetytä, että vaikka tutkijat sanoisivat mitä, niin näitä rokote-epäilijöitä, ilmastodenialisteja, riistaeläinten harrastelijalaskijoita, homeopatian käyttäjiä, astrologiaan uskovia ja muita hörhöjä puskee esiin muin sieniä sateella, kun Pertsakin kehtaa tuossa arvostella liikenneviraston tutkimuksen metodologiaa samalla kun vertaa sitä eksplisiittisesti omaan perstuntuma-metodiinsa. Oi aikoja, oi tapoja.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

urpiainen kirjoitti:Ei se kyllä kai sitten ihmetytä, että vaikka tutkijat sanoisivat mitä, niin näitä rokote-epäilijöitä, ilmastodenialisteja, riistaeläinten harrastelijalaskijoita, homeopatian käyttäjiä, astrologiaan uskovia ja muita hörhöjä puskee esiin muin sieniä sateella, kun Pertsakin kehtaa tuossa arvostella liikenneviraston tutkimuksen metodologiaa samalla kun vertaa sitä eksplisiittisesti omaan perstuntuma-metodiinsa. Oi aikoja, oi tapoja.
Kehoitan sinuakin lukemaan jutun tarkkaan. Kunnolliset tutkimukset ovat eri asia. Tuo oli vaan sellaista mutuilua tyyliin "oli kyllä kerrankin kunnon talvi" ja "uskon sitä ja tätä". Sekin olisi mennyt paremmin läpi jos keskinopeuksien ero olisi ollut edes reipas niinkuin jutun otsikko antaa ymmärtää.
Came here for school, graduated to the high life
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

urpiainen kirjoitti: muita hörhöjä
Kommareita?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

elco kirjoitti:
urpiainen kirjoitti: muita hörhöjä
Kommareita?
Noemmänyttiiä: puhuin näistä joka paikasta esiin tunkevista hörhöistä, joille tutkimustieto tai rationaaliset argumentit ovat yhdentekeviä, ja jotka siis julistavat sanomaansa suureen ääneen joka niemessä ja notkossa. Tällaisia kommareita ei ainakaan minun tielleni osu nykyisin juuri koskaan. Toista se oli iloisella 70-luvulla.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Manaaja

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mä olen henkilökohtaisesti tiputtanut noin 10km/h nopeuksia ainakin yli 60-rajoituksilla. Ennen kun motarilla ja kehäteillä saattoi päästellä mittarin mukaan sen +20, niin nykyään posottelen enää +10 max.

Eli toisin sanoen olen vaikuttanut keskivertonopeuksien laskuun 5-10 muun tielläliikkujan edestä, jotka EIVÄT ole laskeneet nopeuksiaan. Ei ihmekään, että nykyään tuntuu että on jatkuvasti tientukkeena siinä missä ennen melko harvoin kukaan tuli ohitse.
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Ehdottoman luotettava henkilökohtainen persetuntumani väittää, että huonot kelit ovat pudottaneet eniten nopeuksia. Esim. minä ajan normitilanteessa aina mittarin mukaan 20km/h ylinopeutta, jolloin sakkotilanteessa selviäisi nopeusmaksulla. Nyt kuitenkin kelit ovat monesti olleet sellaiset, että ei ole uskaltanut.
bliss

Viesti Kirjoittaja bliss »

Mä en aja ylinopeutta. En vaan keksi turhempaa rahanmenoa kuin joku sakko.
Eikä oo niin kiire. Jos on oikeesti kiire, pitää ottaa taksi tai ambulanssi :)
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

bliss kirjoitti:Mä en aja ylinopeutta. En vaan keksi turhempaa rahanmenoa kuin joku sakko.
Eikä oo niin kiire. Jos on oikeesti kiire, pitää ottaa taksi tai ambulanssi :)
Joo, ei siinä järkeä ole. Ajan ylinopeutta, vaikka ei olisi kiirekään. Ajotyyli on kuin käsiala, vaikea muuttaa.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Ajan Länsiväylää ja Kehää I/II joka päivä liikennevirtaa vastaan. Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina.

11kk ko. performanssia takana eikä sakon sakkoa.
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti: Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina..
Ja mittarivirhe on?
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti:
elco kirjoitti: Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina..
Ja mittarivirhe on?
Satasessa 4km/h.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

NuoriD kirjoitti:Joo, ei siinä järkeä ole. Ajan ylinopeutta, vaikka ei olisi kiirekään. Ajotyyli on kuin käsiala, vaikea muuttaa.
Itse ajan ~aina pientä ylinopeutta, joku 10-15 km/h. Poikkeuksena pikkutiet ja ruuhkat. Jos kerran käytäntö ja yleinen moraali tämän sallii, miksen tätä käyttäisi edukseni? Eihän tässä voi kun voittaa, aikaa.
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
Kai Nalo

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

elco kirjoitti:
Kai Nalo kirjoitti:
elco kirjoitti: Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina..
Ja mittarivirhe on?
Satasessa 4km/h.

Jätkää pelaa pilkulleen. Mä ajelen vaan 5 kmh mittarivirhellä 20 kmh ylinopeutta.

Ainiin. Motarille oli tullut 120 lätkät. Sweet.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

Kai Nalo kirjoitti: Jätkää pelaa pilkulleen.
Ei oo mikään jaguaari kato alla.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriD kirjoitti:Joo, ei siinä järkeä ole. Ajan ylinopeutta, vaikka ei olisi kiirekään. Ajotyyli on kuin käsiala, vaikea muuttaa.
Kuitenkin kaikki tuntuvat mainitsevan ylinopeuden riskinä vain tuon sakon. Mitens tää sopii sen kanssa, että esim. raskaus ja alkoholi -väännössä pidit väkevänä argumenttina sitä, että vaikka rajoitettu kohtuukäyttö ei lisää riskejä, ongelmien ilmaantuessa jostain muusta syystä nautittu alkoholi nostaisi syyllisyystuntemukset niin sietämättömiksi, että alkoholista kannattaa tämän takia pidättäytyä vaikka tiedetään, että se ei riskejä nosta. Toisaalta ylinopeuden tiedetään nostavan riskejä merkittävästi - etkö ole huolissasi, että ajat ylinopeutta jonkun pienen Martti-Katariinan ylitse, ja sitten alkaa syyllisyys kalvaa?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

urpiainen kirjoitti:Kuitenkin kaikki tuntuvat mainitsevan ylinopeuden riskinä vain tuon sakon. Mitens tää sopii sen kanssa, että esim. raskaus ja alkoholi -väännössä pidit väkevänä argumenttina sitä, että vaikka rajoitettu kohtuukäyttö ei lisää riskejä, ongelmien ilmaantuessa jostain muusta syystä nautittu alkoholi nostaisi syyllisyystuntemukset niin sietämättömiksi, että alkoholista kannattaa tämän takia pidättäytyä vaikka tiedetään, että se ei riskejä nosta. Toisaalta ylinopeuden tiedetään nostavan riskejä merkittävästi - etkö ole huolissasi, että ajat ylinopeutta jonkun pienen Martti-Katariinan ylitse, ja sitten alkaa syyllisyys kalvaa?
Minusta on eri asia ajaako ylinopeutta suojatiettömillä kokoojakaduille/valtateillä/motareilla vai tekeekö sen keskellä keskustaa.

Veikkaan ettei Elco aja koko ajan keskustassa vakkari päällä 23 km/h ylinopeutta. :D

Yllä mainitsemillani teillä pieni ylinopeus _mielestäni_ parantaa turvallisuutta. Eipähän rekat aja yli 80 km/h rajoituksilla ja pysyy mieli hieman paremmin virkeänä.
Came here for school, graduated to the high life
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

urpiainen kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Joo, ei siinä järkeä ole. Ajan ylinopeutta, vaikka ei olisi kiirekään. Ajotyyli on kuin käsiala, vaikea muuttaa.
Kuitenkin kaikki tuntuvat mainitsevan ylinopeuden riskinä vain tuon sakon. Mitens tää sopii sen kanssa, että esim. raskaus ja alkoholi -väännössä pidit väkevänä argumenttina sitä, että vaikka rajoitettu kohtuukäyttö ei lisää riskejä, ongelmien ilmaantuessa jostain muusta syystä nautittu alkoholi nostaisi syyllisyystuntemukset niin sietämättömiksi, että alkoholista kannattaa tämän takia pidättäytyä vaikka tiedetään, että se ei riskejä nosta. Toisaalta ylinopeuden tiedetään nostavan riskejä merkittävästi - etkö ole huolissasi, että ajat ylinopeutta jonkun pienen Martti-Katariinan ylitse, ja sitten alkaa syyllisyys kalvaa?
Näkökantasi on varteenotettava ja minun täytyy tutkia tätä kysymystä sydämessäni.

Väliaikavastauksena totean, että koska pidän epätodennäköisenä, että olisin koskaan raskaana, minun on helppoa antaa raskautta koskevia ehdottomia ohjeita.
elco

Viesti Kirjoittaja elco »

exPertti kirjoitti: Veikkaan ettei Elco aja koko ajan keskustassa vakkari päällä 23 km/h ylinopeutta. :D
Kaupungissa nopeus vaihtelee enemmän. Kaupungissa päiväsakkoraja paukkuu käytännössä jatkuvasti - ei toki vakionopeudensäätimen kanssa.

Jollei autoon pistetä jotain valvontajärjestelmää tai joka kadunkulmaan kameraa niin on täysi mahdottomuus, että ajaisin kortteliakaan 30km/h, jos tie on auki. Koskaan.
Bhven

Viesti Kirjoittaja Bhven »

elco kirjoitti:Ajan Länsiväylää ja Kehää I/II joka päivä liikennevirtaa vastaan. Vakionopeudensäädin osoittaa 23 yli nopeusrajoituksen aina.

11kk ko. performanssia takana eikä sakon sakkoa.
Paljonko säästät aikaa työmatkoissa vuositasolla?
NuoriD

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
Jollei autoon pistetä jotain valvontajärjestelmää tai joka kadunkulmaan kameraa niin on täysi mahdottomuus, että ajaisin kortteliakaan 30km/h, jos tie on auki. Koskaan.
Joo. Onhan se helvettiä ajaa kolmeakymppiä tyhjällä kadulla.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8394
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Oma ajonopeuteni laski sen jälkeen, kun mies sai ajokortin tammikuussa. Tietenkin se kyttää uuden kuskin innolla omaa nopeuttaan, mutta ei minunkaan tule enää posotettua entistä reipasta ylinopeuttani. Tosin en minä enää usein rattiin pääsekään :roll:
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Vastaa Viestiin