Sivu 2/15

Lähetetty: 23.05.2009 0:19
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Muista myös, että halpiskumeilla (josko joillakin muillakin) on suurempi vierintävästus. Jos noin niinqu kokonaistaloudellisuutta ajattelet.
Ero on hyvinkin 2...4dl/100km. Laskutoimituksen koko renkaiden iälle voit tehdä itse.

Lähetetty: 23.05.2009 9:33
Kirjoittaja Leevi
Kesärenkaiksi sopii (ihan kaikkia en ole vielä käyttänyt) Bridgestone, Continental, Dunlop, GoodYear, Michelin, Nokia, Pirelli. Noista sitten löytyy jokaisesta merkistä aika montaa mallia, esim. GY:stä tulee mieleen 4 eri versiota.
Talvirenkaiksi lista hieman supistuu, eli Bridgestone, Continental, GoodYear, Nokia. En sano, että Michelin olisi jotenki huono, mutta ei ole tullut käytettyä. Näitä muita on ollut ja on (tällä hetkellä käytössä) ja niissäkin on eroja.
Miellän talvirenkaan huomattavasti tarkemmin valittavaksi kuin kesärenkaan, koska kesällä nyt tuppaa olemaan luotettavammin pitoa. Mieluusti ajattelee esim. manalan mainitsemia asioita kuten ajotuntuma ja rengasmelu (jos se niissä muissa suhinoissa niin enää kuuluu). Talvirenkaiden käyttöikä muutenkin lyhyempi, koska kuvion syvyys on aika merkittävässä osassa (+kumiseoksen kovettuminen vuosien vieriessä).

Lähetetty: 29.05.2009 7:25
Kirjoittaja exPertti
http://www.merityre.co.uk/PDF/autocar_t ... imised.pdf

Tuossa on ajettu halpiskumeilla virallisessa testissä.

Tuo jutussa mainittu Blackcircles.com, joka on briteissä suosittu rengaspalvelu myy muuten Suomeenkin.

www.renkaat-online.com

Aika lähellä yhtä toista osoitetta, eikö? :)

Testin tulos minusta koettaa kertoa, että Nankang NS-2:t ovat miltei continentalin veroiset paitsi vesiliirtoon lähtee kuin Michelinin Energy saverit. :)

Lähetetty: 29.05.2009 7:47
Kirjoittaja Leevi
exPertti kirjoitti:Tuo jutussa mainittu Blackcircles.com, joka on briteissä suosittu rengaspalvelu myy muuten Suomeenkin.

www.renkaat-online.com
Onko talvirenkaita?

Lähetetty: 29.05.2009 8:22
Kirjoittaja Kimmen
Olen käyttänyt viime vuosina halpiksia, koska saan ne suhteilla vieläkin halvemmalla. Kokemuksieni mukaan halpiksetkin voi olla hyviä, mutta voi ne olla huonojakin. Talvirenkaina jo kolmena talvena palvellut Nordmanit, jotka on "lisenssillä" valmistetut kopiot Hakkapeliitasta. Hyvin on pitänyt tiesäs kiinni ja ainakin 95% nastoista vielä tallessa. Rengasmelu ehkä hitusen ärsyttävää, mutta se on nastarenkaille vissiin aika normaalia. Bensankulutuskin on melkein litran pienempi kuin kesäkiekoilla.

Kokemuksia on myös halpis kesäkumeista. Alla on nyt Roadstone-merkkiset, kolmatta kesää mennään. Pidossa kuivalla ja märällä tai rengasmelussa ei ole mitään moitittavaa, mutta bensaa taitaa mennä normaalia enemmän. Eniten vituttaa/vitutti renkaiden kestävyys. Ensimmäisen kesän jälkeen pari rengasta oli mennyt ihan neliskanttisiksi, hypytti ja ravisteli kuin vanha starletti. Onneksi meni takuuseen ja sain nuo pari vaihdettua uusiin. Sen jälkeen on kumit pysynyt aika pyöreinä, mutta seuraavat taitaa olla jotkut muut kuin Roadstonet. Vaikka ei se merkkikään takaa sitä että rengas pysyisi pyöreänä, faijan nokialaiset tekivät saman tempun, taisi olla jotkut NRJ:t tai NRE:t vai mitä ne nyt oli.

Lähetetty: 29.05.2009 8:24
Kirjoittaja exPertti
Leevi kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Tuo jutussa mainittu Blackcircles.com, joka on briteissä suosittu rengaspalvelu myy muuten Suomeenkin.

www.renkaat-online.com
Onko talvirenkaita?
En tiedä. Kysyin koko asiasta blackcircles palvelusta ja kuulemma saitin perustus on edelleen kesken. Lisäsi vielä, että "I am sure you'll like our prices". :)

Lähetetty: 08.06.2009 13:30
Kirjoittaja exPertti
Jeh, alla on nyt Hankookin K105:t. Hyvät kumit ja ainoat ok-laatuiset tässä järjettömässä koossa, joista ei pitänyt munuaisiaan myydä.

Lähetetty: 08.06.2009 13:37
Kirjoittaja Leevi
exPertti kirjoitti:Jeh, alla on nyt Hankookin K105:t. Hyvät kumit ja ainoat ok-laatuiset tässä järjettömässä koossa, joista ei pitänyt munuaisiaan myydä.
Kyllä aika kummallinen koko saa olla, että tuollaiseen välikäteen joutuisi ... :wink:

Lähetetty: 08.06.2009 14:08
Kirjoittaja exPertti
Leevi kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Jeh, alla on nyt Hankookin K105:t. Hyvät kumit ja ainoat ok-laatuiset tässä järjettömässä koossa, joista ei pitänyt munuaisiaan myydä.
Kyllä aika kummallinen koko saa olla, että tuollaiseen välikäteen joutuisi ... :wink:
Suosi suomalaista, osta ranskalaista. :)

Lähetetty: 08.06.2009 14:13
Kirjoittaja Onslow
exPertti kirjoitti: Suosi suomalaista, osta ranskalaista. :)
Ceenelonenko sulla on? Onko pelannut?

Lähetetty: 08.06.2009 14:14
Kirjoittaja exPertti
Onslow kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Suosi suomalaista, osta ranskalaista. :)
Ceenelonenko sulla on? Onko pelannut?
Njet, Salmiakkia, Salmiakkia. :)

Kah, löysin hiljattain loistavan kuvan aiheesta.

Kuva

Lähetetty: 08.06.2009 14:21
Kirjoittaja Onslow
exPertti kirjoitti:
Njet, Salmiakkia, Salmiakkia.


Kuva
Hullu mies.

Lähetetty: 08.06.2009 14:28
Kirjoittaja exPertti
Onslow kirjoitti:Hullu mies.
You only live twice. :)

Lähetetty: 08.06.2009 16:56
Kirjoittaja Leevi
exPertti kirjoitti: Njet, Salmiakkia, Salmiakkia. :)
Tuollainen 225/45R17 kun alkaa olemaan aika monessa kulkuneuvossa ihan vakiokoko ensiasennuksena (eivätkä tuon kokoiset vielä maltaita maksa), niin ilmeisesti pertsalla on melkoiset pallot salmiakissa ... :think:

Lähetetty: 08.06.2009 16:59
Kirjoittaja McJanne
Leevi kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Njet, Salmiakkia, Salmiakkia. :)
Tuollainen 225/45R17 kun alkaa olemaan aika monessa kulkuneuvossa ihan vakiokoko ensiasennuksena (eivätkä tuon kokoiset vielä maltaita maksa), niin ilmeisesti pertsalla on melkoiset pallot salmiakissa ... :think:
Jospa se onkin se koko luokkaa 25/20R75 :>

Lähetetty: 08.06.2009 17:04
Kirjoittaja Leevi
McJanne kirjoitti:
Leevi kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Njet, Salmiakkia, Salmiakkia. :)
Tuollainen 225/45R17 kun alkaa olemaan aika monessa kulkuneuvossa ihan vakiokoko ensiasennuksena (eivätkä tuon kokoiset vielä maltaita maksa), niin ilmeisesti pertsalla on melkoiset pallot salmiakissa ... :think:
Jospa se onkin se koko luokkaa 25/20R75 :>
Tuo vois kyllä olla aika vakuuttava, ainakin vannekoko. Muutoin kovin kapoinen ja tooosiiii matala on ... :wink:

Lähetetty: 08.06.2009 17:08
Kirjoittaja McJanne
Leevi kirjoitti:Tuo vois kyllä olla aika vakuuttava, ainakin vannekoko. Muutoin kovin kapoinen ja tooosiiii matala on ... :wink:
Ihan normaali maitokärriksi kaiketi?

Lähetetty: 09.06.2009 1:24
Kirjoittaja Manaaja
exPertti kirjoitti:Jeh, alla on nyt Hankookin K105:t. Hyvät kumit ja ainoat ok-laatuiset tässä järjettömässä koossa, joista ei pitänyt munuaisiaan myydä.
Mä ostin tommoset kanssa viime syksynä Octaviaan ja ajelin noilla tonnin tai pari ennenkuin vaihdoin talvigummeihin (ja sittemmin koko kinnerin). Miellyttävän hiljaiset olivat alla ja lyhyehköstä tutustumisesta huolimatta jäi ihan hyvä maku ko. fillareista. Voipi olla että katselen hankulaa toisenkin kerran sitten kun jagulaari alkaa vaatimaan kesäkumipäivitystä.

Noi pirellit kun päästää altaan vähän turhankin kallista savua. x)

Lähetetty: 09.06.2009 7:21
Kirjoittaja exPertti
Leevi kirjoitti:Tuollainen 225/45R17 kun alkaa olemaan aika monessa kulkuneuvossa ihan vakiokoko ensiasennuksena (eivätkä tuon kokoiset vielä maltaita maksa), niin ilmeisesti pertsalla on melkoiset pallot salmiakissa ... :think:
Tuumakoko kuulostaa tutulta. Muut arvot eivät.

Lähetetty: 07.07.2009 23:44
Kirjoittaja Pulkannaru
Tänään hiekkatiellä vastaan tulevan kuorma-auton ojan puoleisen renkaan alta pyörähti omalle kaistalleni ojan puoleisen renkaan eteen lapsen pään kokoinen kivi. Ehdin just havaita tuon kunnes ajoin kiveen n 80km/h vauhdilla. Rengas, vanne ja pyörätuenta kesti. Vanteena alkuperäinen aluvanne. Kumina Michelin Primacy HP. Kumpaankaan ei tullut jälkeäkään. Ääni niiden osumisesta kiveen oli kyllä melkoinen ja odotin jo jotain hajonneen. Ajettavuuden perusteella pöyräkulmatkin ovat ennallaan.

Eli: kannattaa ostaa kunnon renkaat ja vanteet.

Lähetetty: 08.07.2009 10:10
Kirjoittaja Leevi

Lähetetty: 08.07.2009 11:26
Kirjoittaja Frederik Krueger
En muista enää varmaksi minkämerkkiset gummit ovat alla, mutta kyllä ne ovat tiellä pitäneet. Kesäkumeissä on aluvanteet, talvirenkaissa ei. Turhaahan ne talvirenkaissa olisivat kun kesällähän sitä pillurallia perinteisesti ajellaan.

Näissä kesärenkaissa häiritsi ettei mistään löytynyt nuolta joka osoittaisi renkaan halutun pyörimissuunnan. Ilmeisesti kuviointi toimii molempiin suuntiin? Edellisen auton renkaissa, ainakin muistaakseni kesärenkaissa, oli selvät nuolet osoittamassa pyörimissuuntaa. Jos laittoi väärin päin, auto kaatui samantien katolleen ekassa mutkassa.

Minkämerkkisiä pyyhkimensulkia muuten käytätte? Niilläkin on hirmuinen merkitys ääriolosuhteissa ja suurissa nopeuksissa. Mulla on edessä SuperSwipers Ultra G800XLi, takana puolestaan pyyhkimensulan virkaa hoitaa GekkoMaster 5000. Pyyhkimien varret ovat tietenkin alumiinia.

Lähetetty: 08.07.2009 13:10
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Frederik Krueger kirjoitti: Näissä kesärenkaissa häiritsi ettei mistään löytynyt nuolta joka osoittaisi renkaan halutun pyörimissuunnan. Ilmeisesti kuviointi toimii molempiin suuntiin? Edellisen auton renkaissa, ainakin muistaakseni kesärenkaissa, oli selvät nuolet osoittamassa pyörimissuuntaa. Jos laittoi väärin päin, auto kaatui samantien katolleen ekassa mutkassa.
Katos onko vanteissa OE, VT tai vastaavia kirjootuksia.

Lähetetty: 08.07.2009 13:44
Kirjoittaja Frederik Krueger
Ylermi Ylihankala kirjoitti:Katos onko vanteissa OE, VT tai vastaavia kirjootuksia.
Ei näkynynnännä, kuten ei muutakaan selkeää vinkkiä mille puolelle gummi kuuluu. Tarkastin kaikki renkaat vanteineen mikroskoopilla ja oskillaattorilla.

Yritin päätellä jotain myös kuvioinnista (edellisissä kesärenkaissa pystyi kuvioinnistakin selkeästi näkemään mihin suuntaan niiden on tarkoitus pyöriä jotta vesi lähtisi vittuun renkaan alta mahdollisimman tehokkaasti), mutta näissä renkaissa kuviointi on muistaakseni ikäänkuin erisuuntaan peilikuvana renkaan eri puoliskoissa. Hämäävää.

Lähetetty: 08.07.2009 14:12
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Frederik Krueger kirjoitti:Tarkastin kaikki renkaat vanteineen mikroskoopilla ja oskillaattorilla.
Arvasin, ettet ollut viitsinyt käyttää VTT:lla. Se nyt olisi ensimmäinen porras se.