Lähetetty: 26.10.2005 12:58
Perinteinen Uleåborgilainen. Jyväskylä on keski-suomessa - poronhalaaja.bedlam kirjoitti:...Minä asun keskellä Suomea, en Lapissa!

Perinteinen Uleåborgilainen. Jyväskylä on keski-suomessa - poronhalaaja.bedlam kirjoitti:...Minä asun keskellä Suomea, en Lapissa!
Arvoisa Varjotaistelija unohtaa/ei huomioi sitä seikkaa, että työpaikallani työskentelee lisäkseni tasan nolla henkilöä. Kiitos kuitenkin hyvästä tiivistyksestäYönmustaritari kirjoitti:KK:n vitun huono provo. Kitkanastakeskustelua on varmaan jokahitontyöpaikalla niin, että kaikki jo tietää
Sun kaltaiset ihmiset on kyllä liikenteessä sitä kaikkein vaarallisinta sorttia. Kaikesta provosoidutaan, otsasuoni pullistelee jatkuvasti ja ajotaidot on luokkaa 0. Oikeen traktoria välikaasulla vaihtava...Yönmustaritari kirjoitti:Runkkaru, oikein homorunkkari. Se vitutti mua. Sitten tuli hyvin tyhjää tilaa ja edelleen pidin turvavälin edellä ajavaan. No eikös se sitte lopulta ota vieresen kaistan ja piana ohi. Ei siinä mitään mutta sitten vielä tuli samalle kaistalle. Vittu koitti provosoida ja onnistui siinä. Kyllä sapetti. Kusipää. Se vitutti mua. Otin kuitenkin toisen kaistan pelkästä vitutuksesta ja seuraavat kilometrit etenimme ruuhkassa. Liikenteen mukana tuli valuttua ja oloa hiukan helpotti se, että olin kuitenkin seuraavassa liittymässä vain hiukan ennen homositikkahomokuskia.
ninnithequeen kirjoitti:Renkaat hommattu jostain Espoonlahtelaisesta liikkeestä. 270 e asennettuna. Huoh.
Ja nyt vielä se tuulilasi ennen 150 000 huoltoa. Perkele tuo auto syö rahaa
Ei tuo käsittääkseni ole mitenkään epätavanomainen summa uusista gummeista.KGrilli kirjoitti:ninnithequeen kirjoitti:Renkaat hommattu jostain Espoonlahtelaisesta liikkeestä. 270 e asennettuna. Huoh.
Ja nyt vielä se tuulilasi ennen 150 000 huoltoa. Perkele tuo auto syö rahaa
niin, mistäs nyt sais pääkaupunkiseudulla hyvät nastat alle halvalla?
No ei, mutta kyllähän se meidän perheen budjetissa tuntuu. Kun on vielä tuulilasit ja kaikki.Dumari kirjoitti:Ei tuo käsittääkseni ole mitenkään epätavanomainen summa uusista gummeista.KGrilli kirjoitti:niin, mistäs nyt sais pääkaupunkiseudulla hyvät nastat alle halvalla?ninnithequeen kirjoitti:Renkaat hommattu jostain Espoonlahtelaisesta liikkeestä. 270 e asennettuna. Huoh.
Ja nyt vielä se tuulilasi ennen 150 000 huoltoa. Perkele tuo auto syö rahaa
Tuo riippuu paljon autosta, tai pikemminkin miten tuulilasi on sinne asennettu. Onko sen liimattu, vai pelkällä kumilistalla. Tuo liimatun fönsterin poistaminen ja asentaminen kun on hivenen verran hankalampaa.ninnithequeen kirjoitti: Mitähän se tuulilasin uusiminen muuten maksaa, onko mitään hajua?
Tämä meidän on Nissan Micra Avec, vuosimallia -99. Enkä juu tiedä millä on ikkunat kiinni, tiedän vain että tuulilasi on yli puolelta pituudeltaan halki...Ittekseen joskus aikoinaan lähtenyt, ja kasvanut kasvamistaan pikkuhiljaa.M-ojo kirjoitti: Tuo riippuu paljon autosta, tai pikemminkin miten tuulilasi on sinne asennettu. Onko sen liimattu, vai pelkällä kumilistalla. Tuo liimatun fönsterin poistaminen ja asentaminen kun on hivenen verran hankalampaa.
Alan liikkeistähän tuo selviää... eihän kysyminen maksaninnithequeen kirjoitti:Tämä meidän on Nissan Micra Avec, vuosimallia -99. Enkä juu tiedä millä on ikkunat kiinni, tiedän vain että tuulilasi on yli puolelta pituudeltaan halki...Ittekseen joskus aikoinaan lähtenyt, ja kasvanut kasvamistaan pikkuhiljaa.
Ei noin uudessa autossa tuulilasi enää millään listoilla ole kiinni laitettu. Kyllä ne on kunnolla prässätty osaksi korirakennetta. Sehän noissa uusissa autoissa onkin vähän huonoa, että tuulilasin vaihtaminen tavallaan laukaisee korin jännityksen, ja korin vääntöjäykkyys huononee oleellisestikin sellaisissa autoissa jossa on suhteessa suuripinta-alainen tuulilasi niinkuin micrassa. Tuulilasin itsestään halkeaminen myös kertoo siitä, että tuulilasi on ollut oleellisesti auton koria jäykistävä tekijä.ninnithequeen kirjoitti:Tämä meidän on Nissan Micra Avec, vuosimallia -99. Enkä juu tiedä millä on ikkunat kiinni, tiedän vain että tuulilasi on yli puolelta pituudeltaan halki...Ittekseen joskus aikoinaan lähtenyt, ja kasvanut kasvamistaan pikkuhiljaa.
Vähän aikaa sitten oli paikallislehdessä juttu renkaanvaihtajista. Haastattelussa oli pappa, joka vaihdatti autoonsa n. 10 vuotta vanhat talvirenkaat. Oli vielä ihan hyvät renkaat, ja ehkä ensi talveksi pappa ostaa uudet. Naapuri oli papalla kuskina, oma kortti kun oli mennyt jo vanhaksi lääkärintarkastusta odotellessa.Yönmustaritari kirjoitti:Haastatteli renkaanvaihtajia aamuradiossa.
Mulla mitöön mikään pullistele ja kaltaistani rattipenaa ei toista heti löydä. Minä olen treenannut tuplasti syheröisimmillä teillä kuin kankkunen, vatanen ja grönholm yhteensä. Reaktioaikani on verrattain superhyperhyvä. Testauspenkissä ole ehtinyt käydä kahvilla ja paistaa pullat ennen kuin mäkihyppääjäjanneahonen on saanut kiihdytysautonsa kytkintä nostettua.Herra Manala kirjoitti: Sun kaltaiset ihmiset on kyllä liikenteessä sitä kaikkein vaarallisinta sorttia. Kaikesta provosoidutaan, otsasuoni pullistelee jatkuvasti ja ajotaidot on luokkaa 0. Oikeen traktoria välikaasulla vaihtava...
Ihan hyvä että pidät 100 metrin väliä edelläajavaan, en usko että viiden sekunnin reaktiokykysi antaisi anteeksi mitään muuta.
Kuukkeli tietää kertoa, että Suomen maantieteellinen keskipiste sijaitsee Piippolan kunnassa, noin sata kilometriä Oulusta etelään. Suhteellisen lähellä keskipistettä rotvallir reunal kuitenkin ollaan.bedlam kirjoitti:Kyllä se karttaa katsoessa on tasan keskellä. Teillä siellä etelässä täytyy olla eri kartat. *jupisee*
ninnithequeen kirjoitti:Tämä meidän on Nissan Micra Avec, vuosimallia -99. Enkä juu tiedä millä on ikkunat kiinni, tiedän vain että tuulilasi on yli puolelta pituudeltaan halki...Ittekseen joskus aikoinaan lähtenyt, ja kasvanut kasvamistaan pikkuhiljaa.
Toista se oli ennen kuin sai corollan jäykistykset antoi periksi vasta kun veti rälläkällä reiän kattoluukulle.Herra Manala kirjoitti:
Ei noin uudessa autossa tuulilasi enää millään listoilla ole kiinni laitettu. Kyllä ne on kunnolla prässätty osaksi korirakennetta. Sehän noissa uusissa autoissa onkin vähän huonoa, että tuulilasin vaihtaminen tavallaan laukaisee korin jännityksen, ja korin vääntöjäykkyys huononee oleellisestikin sellaisissa autoissa jossa on suhteessa suuripinta-alainen tuulilasi niinkuin micrassa. Tuulilasin itsestään halkeaminen myös kertoo siitä, että tuulilasi on ollut oleellisesti auton koria jäykistävä tekijä.
Jos olisitte vieneet tuon tuulilasin porauskorjattavaksi heti kun halkeama ilmestyi, olisi korjauskustannukset olleet pari hassua kymppiä. Halkeaman molempiin päihin porataan silloin lasin läpi menevä millimetrin paksuinen reikä, ja reikä täytetään kirkkaalla liimalla. Tämä reiän pyöreys estää halkeaman pitenemisen. Osaava kaveri tekee tämän porauksen itsekin. Kannatti odottaa niin kauan, että halkeama vaatii koko tuulilasin vaihtoa? Typerykset.
Auhts. Tietojeni mukaan se renkaiden kumiseos kovettuu(uuuuh, pervo) jo muutamassa vuodessa melko pitokelvottomaksi. Tai no. Mitäs minä kymmene vuoden takaisista seoksista mitään tiedän. Se voi olla pitokelvotonta nykyrenkaisiin verrattuna jo tehtaalta tullessa.FatLeilah kirjoitti:Vähän aikaa sitten oli paikallislehdessä juttu renkaanvaihtajista. Haastattelussa oli pappa, joka vaihdatti autoonsa n. 10 vuotta vanhat talvirenkaat. Oli vielä ihan hyvät renkaat, ja ehkä ensi talveksi pappa ostaa uudet. Naapuri oli papalla kuskina, oma kortti kun oli mennyt jo vanhaksi lääkärintarkastusta odotellessa.Yönmustaritari kirjoitti:Haastatteli renkaanvaihtajia aamuradiossa.
Silti tietoisilla riskeillä. Ei hakkapeliittaakaan alta 10.killkill kirjoitti:Hakkapeliitta Nelosta.
NYT. NYT. Ai JO NYT. Tiethän on ollut jäässä vasta pari päivää. Edesvastuuton pikku kitylutka vittu. Toivon, että sinun pirssisi on tänään peltiturmassa, jossa joku kolauttaa otsana sinun pirssi tuulilasiin niin voit sitten sinäkin heittää keikan metrorenkaan kautta, kun hoitaa renkaat JA lasit.KGrilli kirjoitti:ninnithequeen kirjoitti:Renkaat hommattu jostain Espoonlahtelaisesta liikkeestä. 270 e asennettuna. Huoh.
Ja nyt vielä se tuulilasi ennen 150 000 huoltoa. Perkele tuo auto syö rahaa
niin, mistäs nyt sais pääkaupunkiseudulla hyvät nastat alle halvalla?
Ei se niistä renkaista ole kiinni pösilö, vaan siitä että sakki ajaa juuri samoin kuin aurinkoisena kesäpäivänä. Ja siksi että on nastat alla. Kuvittelevat olosuhteiden olevan yksi yhteen kunhan vain on nastat. Tiedän yhden ääliön joka ajoi talven kesärenkailla ilman yhden ainutta vaaratilannetta. Nopeus ei tosin juurikaan noussut yli 40km/h koskaan.Yönmustaritari kirjoitti:NYT. NYT. Ai JO NYT. Tiethän on ollut jäässä vasta pari päivää. Edesvastuuton pikku kitylutka vittu. Toivon, että sinun pirssisi on tänään peltiturmassa, jossa joku kolauttaa otsana sinun pirssi tuulilasiin niin voit sitten sinäkin heittää keikan metrorenkaan kautta, kun hoitaa renkaat JA lasit.KGrilli kirjoitti:ninnithequeen kirjoitti:Renkaat hommattu jostain Espoonlahtelaisesta liikkeestä. 270 e asennettuna. Huoh.
Ja nyt vielä se tuulilasi ennen 150 000 huoltoa. Perkele tuo auto syö rahaa
niin, mistäs nyt sais pääkaupunkiseudulla hyvät nastat alle halvalla?
Ja vittu halvalla et saa hyvää.
Sanot mua pösilöksi pösilö. Kyllä se vähän on niistä renkaista kiinni ja minä ajan täsmälleen samoin nyt kuin aurinkoisena kesäpäivänä. Rajoitusten mukaan mutta sopivalla tilannenopeudella säilyttäen turvavälin.SnapaHead kirjoitti:Ei se niistä renkaista ole kiinni pösilö, vaan siitä että sakki ajaa juuri samoin kuin aurinkoisena kesäpäivänä. Ja siksi että on nastat alla. Kuvittelevat olosuhteiden olevan yksi yhteen kunhan vain on nastat. Tiedän yhden ääliön joka ajoi talven kesärenkailla ilman yhden ainutta vaaratilannetta. Nopeus ei tosin juurikaan noussut yli 40km/h koskaan.Yönmustaritari kirjoitti:NYT. NYT. Ai JO NYT. Tiethän on ollut jäässä vasta pari päivää. Edesvastuuton pikku kitylutka vittu. Toivon, että sinun pirssisi on tänään peltiturmassa, jossa joku kolauttaa otsana sinun pirssi tuulilasiin niin voit sitten sinäkin heittää keikan metrorenkaan kautta, kun hoitaa renkaat JA lasit.KGrilli kirjoitti:
niin, mistäs nyt sais pääkaupunkiseudulla hyvät nastat alle halvalla?
Ja vittu halvalla et saa hyvää.
Kitkoilla on tullut ajeltua jo noin kahdeksan vuotta. Pääsääntöisesti etelän sulilla teillä, mutta joka vuotiset lapin reissutkin on moisilla renkailla hoidettu. Ainoa iso ongelma toistaiseksi on ollut sellainen keli, jossa tien päälle muodostuneen jään päälle sataa vettä. Silloin sitä ajautuu usein läheltä piti –tilanteisiin. No moisia kelejä etelässä on noin kolmesta-viiteen päivää vuodessa. Ja nimen omaan pikkuteillä, joihin tielaitoksen ylenpalttinen suolansirotus ei yllä. Omalla kohdalla se on tarkoittanut noin viidensadan metrin pätkää oman kylän yksityistietä. Välillä on ollut hankaluuksia pysyä ojien välissä.killkill kirjoitti:Tekeekö kitkarenkailla mitään Suomen Talvessa?
HoundDog kirjoitti:
En näe mitään syytä miksi pitäisi taas alkaa kuuntelemaan nastojen rohinaa.
HoundDog kirjoitti: Ilman nastoja jarrutusmatkat vääjäämättä pitenevät
Totta hoastat. Tämmöinen osui aamusella kohdalle. Vaikka nopeutta oli risteykseen tullessa ehkä noin 20 km/h, jarrutuksella ei minkäänlaista vaikutusta. Onneksi se mummo teki tiikeriloikan alta pois.HoundDog kirjoitti:Toinen ongelma on ne kelit joissa risteysalueiden jarrutus- ja kiihdytysjälkien kohdille muodostuu jäätä. Sopivassa kelissä nuo paikat saattavat olla arvaamattoman liukkaita.
Hakkapeliitta neloset ovat parhaat hakkapeliitat. Hakkapeliitta kympit ovat 10 vuotta vanhaa, valmiiksi käyttökelvottomaksi kovettunutta kumiainesta.Yönmustaritari kirjoitti:Silti tietoisilla riskeillä. Ei hakkapeliittaakaan alta 10.killkill kirjoitti:Hakkapeliitta Nelosta.
Joo sen kyllä huomaa. Puhuu kaveri joka itkee että kaikki on vastuuntunnottomia jotka eivät kuuntele nastarenkaiden rauhottavaa rapinaa heti kun lämpötila putoaa alle 15 asteen. 60-luvulla ei oltu kuultukaan mistään nastarenkaista, saati sitten teiden suolaamisesta. Silti pärjättiin kummasti autojen kanssa kesät talvet silloisilla kesärenkailla, kun osattiin vähän käyttää järkeä ja suhteuttaa oma ajaminen keliolosuhteisiin. Minä ihan mielelläni näkisin nuo ajat uudelleen.Yönmustaritari kirjoitti:Mulla mitöön mikään pullistele ja kaltaistani rattipenaa ei toista heti löydä. Minä olen treenannut tuplasti syheröisimmillä teillä kuin kankkunen, vatanen ja grönholm yhteensä. Reaktioaikani on verrattain superhyperhyvä. Testauspenkissä ole ehtinyt käydä kahvilla ja paistaa pullat ennen kuin mäkihyppääjäjanneahonen on saanut kiihdytysautonsa kytkintä nostettua.
No helvetti. Kävisikö siinä tapauksessa ihan oikean ratin takana ajettu kolminkertainen suomenmestaruus?EDIT: Niin ,että hyvä herra perspanon on ihan turha lässyttää ajotaitonsa paremmuudesta jonkun kännissä ajetun segarallyn perusteella.
Toi vois toimii.Herra Manala kirjoitti:No helvetti. Kävisikö siinä tapauksessa ihan oikean ratin takana ajettu kolminkertainen suomenmestaruus?