Sivu 2/2
Lähetetty: 09.09.2008 11:57
Kirjoittaja exPertti
Pyry-Matias kirjoitti:Lähinnä oikeaa on vaihtoehto: tämä on ikuisuusaihe, kuten nuorison pilaantuminenkin eli en ole huomannut muutosta. Toki voi olla, ettei minua vaan kiinnosta tarpeeksi huomatakseni.
Olen kyllä huomannut senkin, että poliisia yleisemminkin ei enää kiinnosta. Ehkä resurssikysymys, mutta kun sitä saa ajaa ylinopeutta ja tehdä koiruutta vaikka poliisit ajavat vieressä.
Lähetetty: 09.09.2008 19:21
Kirjoittaja McJanne
Hoho, eilen räpsähti eka kertaa kaksvitosella kamera. 80kmh alueella oli navigaattorin mukaan 82kmh nopeutta :>
Lähetetty: 10.09.2008 8:13
Kirjoittaja exPertti
McJanne kirjoitti:Hoho, eilen räpsähti eka kertaa kaksvitosella kamera. 80kmh alueella oli navigaattorin mukaan 82kmh nopeutta :>
On kyllä aikamoista resurssien haaskausta tuollainen räpsiminen. Hyvä, että pilasivat yhden parhaista poikittaisteistä Suomessa noilla kameroilla.
Lähetetty: 10.09.2008 8:24
Kirjoittaja sivustahuutaja
exPertti kirjoitti:McJanne kirjoitti:Hoho, eilen räpsähti eka kertaa kaksvitosella kamera. 80kmh alueella oli navigaattorin mukaan 82kmh nopeutta :>
On kyllä aikamoista resurssien haaskausta tuollainen räpsiminen.
Ei se salama niin paljoa sähköä kuluta. Noita kuvia räpsitään varmuuden vuoksi ja joka räpsystä ei seuraa sakkoa.
Lähetetty: 11.09.2008 8:15
Kirjoittaja exPertti
sivustahuutaja kirjoitti:Ei se salama niin paljoa sähköä kuluta. Noita kuvia räpsitään varmuuden vuoksi ja joka räpsystä ei seuraa sakkoa.
Ei sinällään, mutta joko kameroita pitää olla paljon (ymmärtääkseni kameravalvonnan ainut kallis osa kuvien tutkijoitten lisäksi on kamerayksikkö) tai sitten kaikki ajavat sitä mittari ysikymppiä-sataakymmentä kaikkialla muualla kuin sen yhden ainaräpsijän kohdalla. Ja kun se siirretään ensimmäinen 2 km/h ylittäjä kertoo sen sijainnin kaikille.
Yleisesti ottaen taas tämäntyylinen valvonta muuttaa tien mittari 70-75 ajavien zombietten tukosnäytöksiksi. Kun se ilmiö tapahtuu pienimuotoisempiana jo normaaleilla tolppateillä. Se siitä sujuvuudesta ja turvallisuuden parantamisesta (farkkuvolvot menevät ohi vasemmalta ja oikealta) sitten.
Kameravalvonnasta eivät hyödy kuin kameroitten ja tolppien valmistajat. Ja kärsivät poliisit kun työpaikkoja ei täytetä.
Lähetetty: 11.09.2008 8:21
Kirjoittaja masa
exPertti kirjoitti:
Kameravalvonnasta eivät hyödy kuin kameroitten ja tolppien valmistajat.
Kuuleman mukaan nuo tolpat ovat pystytetty vaarapaikoille, joten voivat nuo hyvällä säkällä muutaman hirvikolarinkin estää. Ja toisekseen, pitäähän motoristeilläkin ollla jotain hauskaa, kun saa vetää 30 kertaa perätysten 200 km/h kameraan saamatta sakkoja

Lähetetty: 11.09.2008 8:22
Kirjoittaja exPertti
masa kirjoitti:exPertti kirjoitti:
Kameravalvonnasta eivät hyödy kuin kameroitten ja tolppien valmistajat.
Kuuleman mukaan nuo tolpat ovat pystytetty vaarapaikoille, joten voivat nuo hyvällä säkällä muutaman hirvikolarinkin estää.
Joku hirvi voi törmätä tolppaan ennen tien ylitystä?

Lähetetty: 11.09.2008 8:24
Kirjoittaja masa
exPertti kirjoitti:
Joku hirvi voi törmätä tolppaan ennen tien ylitystä?

Porolta tuota voisi jopa odottaakkin.
Kyllä minä kannatan ennemmin liikenteenvalvontatolppia teiden varsilla, kuin poliiseja hukkaamassa resurssejaan pikkusakkoja jaellen.
Lähetetty: 11.09.2008 8:56
Kirjoittaja exPertti
masa kirjoitti:Kyllä minä kannatan ennemmin liikenteenvalvontatolppia teiden varsilla, kuin poliiseja hukkaamassa resurssejaan pikkusakkoja jaellen.
Poliisien puolesta puhuvat:
- Poliisit näyttävät tulevan onnelliseksi sakottaessaan ihmisiä, pätiessään
- Pelote on konkreettisempi ja ainakin itse välitän enemmän nopeudestani
Tolppien puolesta puhuvat:
- Pienempi riski saada sakot (tietty ei puhu turvallisuuden puolesta)
- Jotkut ajavat jopa alle rajoituksen (ks. edellinen)
- Tolpat räpsivät kuvia 24/7
Lähetetty: 11.09.2008 9:11
Kirjoittaja Tix
exPertti kirjoitti:- Pienempi riski saada sakot (tietty ei puhu turvallisuuden puolesta)
POI. Eihän tästä ole kauankaan kun oli ihan tutkittu, että tolpat parantavat onnettomuustilastoja ja laskevat keskinopeuksia. Tietysti on idiootteja, jotka kiihdyttelevät ja jarruttelevat tolppien välit silmä kovana gps:n kameravaroituksia tiiraillen, mutta suurin osa vain mukautuu ja ajaa suht koht rajoitusten mukaan. Ajelin yhden tolppapätkän tuossa edestakas pari päivää sitten, ja oikein pisti silmään miten tasaista nopeutta liikenne eteni. Harmoniaa pilasi vain yksi BMW-jarruttelijakiihdyttelijäohittelija.
Eiköhän se kuitenkin ole nyt ja jatkossakin niin, että tolpat ovat oma valvontamuotonsa ja poliisin sakkorysät omansa. Molempi parempi, kun suuri osa kuskeista ei kuitenkaan osaa ajaa ihmisiksi.
Lähetetty: 11.09.2008 9:22
Kirjoittaja masa
Veikkaan että seuraava askel on saada autoon signaali suoraan sateliitista tai jopa tien varrella olevasta nopeustaululähettimestä, joka kertoo autolle suoraan että tällä kohtaa on nopeusrajoitus 80km/h ja lujempaa et pääse vaikka kuinka painaisit kaasua. Auto tottelee lähettimestä saatua nopeusrajoitusta.
Mitä veikkaatte, kauanko tuohon menee?
Lähetetty: 11.09.2008 9:31
Kirjoittaja Kimmen
masa kirjoitti:Veikkaan että seuraava askel on saada autoon signaali suoraan sateliitista tai jopa tien varrella olevasta nopeustaululähettimestä, joka kertoo autolle suoraan että tällä kohtaa on nopeusrajoitus 80km/h ja lujempaa et pääse vaikka kuinka painaisit kaasua. Auto tottelee lähettimestä saatua nopeusrajoitusta.
Mitä veikkaatte, kauanko tuohon menee?
Samantyylinen järjestelmä oli jo testikäytössä Otaniemen ympäristössä muutama vuosi sitten. Ei toiminut sateliittien kautta vaan paikallisten lähettimien avulla. Telkkarista tuli joku dokumentti tästä aiheesta silloin.
Lähetetty: 11.09.2008 9:32
Kirjoittaja Tix
masa kirjoitti:Mitä veikkaatte, kauanko tuohon menee?
Korkeintaan yhtä kauan kun ryhdytään valmistamaan automallikohtaisia rajoittimen ohitinpiirejä.
Lähetetty: 11.09.2008 9:46
Kirjoittaja Pyry-Matias
Suuresta ja kasvavasta tolppasakkomäärästä johtuen meidänkin toimistoon on jo hyvän aikaa sitten perustettu ns. tolpparyhmä. Alun parivaljakko on paisunut kahdeksan hengen yksiköksi. Eli kyllä vaan nuo tolpatkin työllistävät, eivät kuitenkaan tietenkään yhtä paljon kuin ratsiat vastaavalla "tuloksella".
Mutta kaiken kaikkiaan tolpat ovat monella tapaa ollut suksee. Kannatan. Ihmisen ovat, kuten Tix totesi, oppineet ja omaksuneet jouhevamman liikkumisen tolppateillä.
Lähetetty: 11.09.2008 9:52
Kirjoittaja exPertti
Tix kirjoitti:POI. Eihän tästä ole kauankaan kun oli ihan tutkittu, että tolpat parantavat onnettomuustilastoja ja laskevat keskinopeuksia.
Tutkittiin käsittääkseni väliä Varkauden tienoilta Joensuuhun päin jos en ole väärässä?
Tutkimuksessa hieman häiritsi se, että samaa tietä on tolppien lisäksi levennettu ja päällystetty. Laitettu kymmeniä kilometrejä tuplakeltaista ja rajoituksia tiputettu samaan aikaan. Mutta tolppien ansiotahan tuo.

Lähetetty: 11.09.2008 9:59
Kirjoittaja Tix
exPertti kirjoitti:Tutkimuksessa hieman häiritsi se, että samaa tietä on tolppien lisäksi levennettu ja päällystetty. Laitettu kymmeniä kilometrejä tuplakeltaista ja rajoituksia tiputettu samaan aikaan. Mutta tolppien ansiotahan tuo.
Tuo oli se viimeisin ja pitkäaikaisin seuranta, kaikki aiemmatkin ovat antaneet samaa tulosta. Tässä esimerkki 4 vuoden takaa.
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article31570.ece
"Kansainvälisten kokemusten perusteella automaattinen nopeusvalvonta vähentää noin 20 prosenttia liikenneonnettomuuksia ja lieventää onnettomuuksien seurauksia."
Eli voit laskea mikä osuus on parannuksien ja mikä osuus kameroiden ansiota.
Lähetetty: 11.09.2008 10:11
Kirjoittaja exPertti
Tix kirjoitti:exPertti kirjoitti:Tutkimuksessa hieman häiritsi se, että samaa tietä on tolppien lisäksi levennettu ja päällystetty. Laitettu kymmeniä kilometrejä tuplakeltaista ja rajoituksia tiputettu samaan aikaan. Mutta tolppien ansiotahan tuo.
Tuo oli se viimeisin ja pitkäaikaisin seuranta, kaikki aiemmatkin ovat antaneet samaa tulosta. Tässä esimerkki 4 vuoden takaa.
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article31570.ece
"Kansainvälisten kokemusten perusteella automaattinen nopeusvalvonta vähentää noin 20 prosenttia liikenneonnettomuuksia ja lieventää onnettomuuksien seurauksia."
Eli voit laskea mikä osuus on parannuksien ja mikä osuus kameroiden ansiota.
Pitää lukea. Voisi pohtia myös millä aikavälillä tutkimus on tehty. Meinasin vaan, että tänä aamuna esp autteli minua ruuhkassa jo asfaltillakin viiden tähden peltikopperossani kun meinasi tulla tiukka paikka.
Autot ovat aika turvallisia. Eikö joka pirssissä ole vähintään kuusi turvatyynyä nykyään?
Lähetetty: 11.09.2008 10:19
Kirjoittaja Tix
exPertti kirjoitti:Autot ovat aika turvallisia. Eikö joka pirssissä ole vähintään kuusi turvatyynyä nykyään?
Pidetäänpäs mielessä, että Suomessa on yksi Euroopan vanhimmista autokannoista. Autojen turvallisuudella voi olla myös kääntöpuolensa, ilmeisesti auton turvallisemmaksi kokeminen muuttaa ajotapoja huonommiksi. Ainakin itse olen ollut huomaavinani, että näiden uusien järjestelmien jälkeen omat mutkanopeudet ovat nousseet kun tuntuu että auto menee kuin kiskoilla.