Tässä malli, jonka tyyppistä olen itsekin kaavaillut ainakin väliaikaiseksi ratkaisuksi pattitilanteeseen. Eihän tuossa mitään kovin kaunista ja romanttista ole, mutta se sisältää hyvän perusajatuksen siitä vapaaehtoisuudesta, johon mielestäni kaiken ihmisten välisen kanssakäymisen tulisi pohjautua. Olen itse valmis toimimaan kohdan 3. osoittamalla tavalla. Ongelma onkin tällä hetkellä mielestäni eniten siinä, ettei kumppanini kykene kohdan 2. kuvaamaan toimintaan, vaan ikään kuin vaatii ja painostaa minua esittämään, etten pahoittanut mieltäni.EveryWoman kirjoitti:
- 1. Vaikka toinen pyytää/odottaa sinulta jotakin, et ole velvollinen tekemään sitä. Ainoa hyväksyttävä syy tehdä mitään toisen hyväksi, on oma halu toimia niin.
2. Jos toinen loukkaantuu ja pahoittaa mielensä kun et toimi hänen haluamallaan tavalla, kestä se. Osoita myötätuntoa ja selvitä oma puolesi asiasta, jos suinkin jaksat.
3. Jos itse pahoitat mielesi siksi ettei toinen jaksanut toimia sinun haluamallasi tavalla, kestä se. Muista ettei toinen ole vastuussa sinun onnellisuudestasi - sinä itse olet.
Juurikin näin.Pakkopulla maistuu aina homeelta.
Luullakseni olen jo muuttunut. Olen yrittänyt keskustella, kertoa tunteistani, räyhätä, murjottaa ja kaikkea muuta helvetin epäkypsää. Nyt tässä vaiheessa en osaa enää muuta kuin vetäytyä, ottaa ja antaa tilaa, olla itsekseni ajatuksineni ja jakaa niitä muiden ihmisten kanssa.Mitä ikinä teetkin, älä anna itsesi muuttua siksi vastenmieliseksi noita-akaksi, joka minä tällä hetkellä olen.
Koen myös, että kumppanini kovasti vaatii minua sitoutumaan tiukemmin tähän suhteeseen, mutta hänen ehdoillaan. Ahdistavaa, näen edessäni pahimman painajaiseni, eli elämän perheenäitinä omakotitalossa, sitoutuneena ja sidottuna ikuiseen henkiseen yksinäisyyteen. Siihen en suostu.