Sit raahasin kaverin mukaan ja kynnystä mennä ei ole enää.
Nykyään käyn aina (4kk:n?) välein Yrjönkadulla. Mukavat tädit pitää huolta ja kahvi ja sämpylät on hyviä. Ja uskallan mennä jopa yksin

Mie en saa luovuttaa, koska olen potentiaalinen hullunlehmäntaudin kantajawww.veripalvelu.fi kirjoitti: • Oleskelu yhteensä yli 6 kuukauden ajan Britanniassa aikana 1.1.1980 – 31.12.1996 on pysyvä luovutuseste (variantin Creutzfeldt-Jakobin taudin eli hullun lehmän taudin ihmismuunnoksen mahdollisuus).
Joo, mutta ne on niin eri juttuja; ei se veren näkeminen pelota vaan se koko toimenpide. (Veressä sinänsä ei siis ole jtk kauhistuttavaa.)mustakikkeli kirjoitti:Täh? Etkös sä kuitenkin ole joku kauhuelokuvafriikki? Pökräätkö joka kuukausi veren näkemiseen?HellBell kirjoitti:Myönnetään että ehkä olen salaa siitä asianlaidasta kiitollinen - verenluovutusidea pelottaa liikaa jo sinällään. Kuvitteellisesti: Jollen pökräisi verien tyhjennyksistä siis siihen paikkaan, pökräisin varmaan järkytyksestä. Aika heikko olo tuli kerran jo verikokeen otosta.
Tuosta samaa mieltä, henkilökunta on aina ollut todella ystävällistä ja asiantuntevaa. Ystävällisyys on tosin tuossa hommassa aika pakollista, ikävää se olisi vapaaehtoisesti mennä jonkun kiukkuisen hapannaaman pistettäväksi.Lolita kirjoitti:Siellä on aivan ihanan mukavat pedit, joilla maataan ja ikinä missään en ole törmännyt yhtä taitaviin hoitsuihin, mitä pistämiseen tulee.
Hei! Kun meet seuraavan kerran niin sano, mä oon ihan tosi pitkään ajatellut mennä. Olen ilm. AB ja kiinnostaa oonko - vai +. Lähen siis mukaan! Ja mä oon tosi perso ilmaisille herkuilleirmelianneli kirjoitti:Luovutan. En säännöllisesti, mutta kuitenkin.
Joo. Sehän on siinä mun kuntosalin alakerrassa sopivasti. Mä oon AB+. Inhottaa vaan kun monesti se verentulo jotenkin tyrehtyy mulla loppuvaiheessa ja alkaa sattuun se juttu siinä suonessa. Sit jos sitä ei tuu tiettyä minimimäärää niin ne ei voi ees käyttää sitä, se menee roskiin. Mut ei se haittaa, mennään vaan ja saapahan tosiaan ne kahavit ja herkut! Emmä siellä yksin oikein kehtaa ikinä mitään syödäkäänGeorgina kirjoitti:Hei! Kun meet seuraavan kerran niin sano, mä oon ihan tosi pitkään ajatellut mennä. Olen ilm. AB ja kiinnostaa oonko - vai +. Lähen siis mukaan! Ja mä oon tosi perso ilmaisille herkuilleirmelianneli kirjoitti:Luovutan. En säännöllisesti, mutta kuitenkin.
Laitoin tuon "punaista" juuri siitä syystä tuohon (pl. sisällissota-asetelma), eli ei niinkään kaukaa.Sinkkumatti kirjoitti:Olisit selkeästi ollut sisällissodassa valkoisten puolella, nimittäin tuskin pidät pahana sitä, että sinusta imettäisiin jotain valkoista?Mylwin kirjoitti:Idea siitä, että miusta imetään jotain punaista ei miellytä. Annan vaikka rahaa mielummin.
Ai miten niin kaukaa haettua?
Itseasiassa se on harvinaisin koko maailmassakin. Riippuen lähteestä maailman AB- veriryhmään kuuluvien määrä on 1-5% koko maapallon väestöstä ja Suomessa noin 2%.Georgina kirjoitti: Dryad, en ole varma mutta käsittääkseni kyseinen veriryhmä on harvinainen Suomessa mutta varsin yleinen esimerkiksi Amerikan intiianiväestön keskuudessa.(tää oli mutua sit)
Yritin luovuttaa verta joskus useita vuosia sitten ja silloin ei minuakaan huolittu huonon hemoglobiinin ja alhaisen painon takia. Nyttemmin hemoglobiini on erinomainen, mutta jos painosta ei tingitä, en pääse yhäkään luovuttamaan. Painorajoitus on sikäli mielestäni typerä, että ei lyhyellä ihmisellä 50 kiloa tai alle välttämättä ole vähän.HellBell kirjoitti:Nostan hattua teille jotka niin teette. Verimäärä-kropankoko-rajoittuneisuuden vuoksi en voi luovuttaa verta, se on silleen kiellettyä.
Kyllä monessa paikassa ollaan valmiita tinkimään siitä 50 kg alarajasta. Kunhan hemoglobiini ja muut ehdot on kunnossa, eivät ne välttämättä puntarille pakota.Kreitsu kirjoitti:Yritin luovuttaa verta joskus useita vuosia sitten ja silloin ei minuakaan huolittu huonon hemoglobiinin ja alhaisen painon takia. Nyttemmin hemoglobiini on erinomainen, mutta jos painosta ei tingitä, en pääse yhäkään luovuttamaan. Painorajoitus on sikäli mielestäni typerä, että ei lyhyellä ihmisellä 50 kiloa tai alle välttämättä ole vähän.
Mulla vähän sama ongelma. Oman veren näkeminen tai ulospumppaaminen heikottaa. Ei niinkään fyysisesti vaan psyykkisesti. Gamalaa. En suostu.HellBell kirjoitti:Myönnetään että ehkä olen salaa siitä asianlaidasta kiitollinen - verenluovutusidea pelottaa liikaa jo sinällään. Kuvitteellisesti: Jollen pökräisi verien tyhjennyksistä siis siihen paikkaan, pökräisin varmaan järkytyksestä.
Olishan jotenkin siistiä olla tää!Dryad kirjoitti:
AB muutenkin on harvinaisin ja miinus tekee siitä vielä harvinaisemman.
Vaola kirjoitti:Mutta silloin kun olen mukana, kun tytöiltäni otetaan verikoetta. Se tuntuu häijyltä. Varsinkin kun pienillä lapsilla systeemit ovat vähän erilaiset ja verta on myös roiskunut pisaroina ympäriinsä pistettäessä. Oman lapsen verta. Niin se tuntuu pahalta, en tiedä miksi.