Vaola kirjoitti:
Muistaakseni Venäjällä on käytössä systeemi, jolla jokainen äänestäjä voi antaa yhden puolesta- TAI yhden vastaan-äänen, valitsemalleen ehdokkaalle. Toimii varmaan paljon paremmin, kun on enemmän valinnanvapautta vaikuttamiselle. Jos ei kertakaikkiaan osaa sanoa, kuka sopii, mutta osaa todellakin sanoa kuka ei sovi, niin saattaa olla houkuttelevampaa lähteä liikkeelle. Kuulostaa ideana hyvältä mielestäni, ja on kuulemma toiminut käytännössäkin hyvin (tosin tuo tieto on todellakin vain kuulopuhetta).
Tuolla systeemillä minutkin saataisiin äänestämään ainakin useimmissa tapauksissa.
Yleensä ainakin yhden ehdokkaan linjaukset ovat niin vastakkaiset omieni kanssa, että vastaan-ääni irtoaisi helposti.
Mä oon hävittänyt jonnekin sen lapun, joka piti ottaa mukaan äänestyspaikalle. En siis edes tiedä mihin pitäisi mennä äänestämään tai saanko nyt mennä ollenkaan.. (joo, olisi varmaan tosi vaikea ottaa selvää)
hermine kirjoitti:Mä oon hävittänyt jonnekin sen lapun, joka piti ottaa mukaan äänestyspaikalle. En siis edes tiedä mihin pitäisi mennä äänestämään tai saanko nyt mennä ollenkaan..
Mä en myöskään löydä sitä. Henkkarit vaan mukaan ja joku stressipallo, jota puristella kun rupeaa odottaminen vituttamaan. Äänestyspaikat täällä.