Pelastusvene kityläisille?

Yleinen lätinä jä kitinä
tuulenpuiska

Viesti Kirjoittaja tuulenpuiska »

aasi kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:Ihan uteliaisuudesta kysyn: minkä kokoisen levytilan kityn tietokanta tällä hetkellä vaatii?
Tietokanta 95 megatavua, kuvat ja avattaret noin 40 megatavua.

Aika mitätöntä käytännössä, menisivät vaikka USB-muistitikulle.
Hehe, eli toisin sanoen joku näppärä teollisuusvaras (se tyyppi splinter cellistä) voisi napata muistitikun serveriin kiinni, ladata kaiken datan sinne ja ehtiä vielä hummaamaa Oulun vilkkaaseen yöelämään.

Onneksi Huimalla on Jack Bauer pikavalinnassa niin jäisi voro kiinni alta 24 tunnin.
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

aasi kirjoitti: Minulla on toistaistaiseksi hieman liikaa estoja Kityn tietokannan luovuttamisen suhteen, varsinkin ihmiselle jota en varsinaisesti tunne vielä mitenkään.
Perustelu hyväksytty ;) Hihkase vaan jos joskus tulee tarpeita.
Kirjoitan tätä alasti
huima

Viesti Kirjoittaja huima »

aasi kirjoitti:Minulla on toistaistaiseksi hieman liikaa estoja Kityn tietokannan luovuttamisen suhteen, varsinkin ihmiselle jota en varsinaisesti tunne vielä mitenkään. Tällä hetkellä kun kuitenkin esimerkiksi yksityisviestien yksityisyys on pelkästään minun takanani, kenelläkään muulla ei ole mahdollisuutta sitä murtaa. En halua tilannetta muuttaa ainakaan ilman todella pakottavaa tarvetta tai ennakolta hyvissä ajoin ilmoittamatta.
Erittäin hyvä pointti. Toisaalta kryptografia meitä auttakoon.

Riittävän vahvasti suojattu tietokanta jakoon sovittuihin paikkoihin, tai jopa pilkottuna eri osapuolille. Salausavain ja ohje gmail-accounttiin, jonka tunnuksen ja salasanan tietää vain aasi ja joku johon aasi luottaa.

Tällöin backup-järjestelmän käyttöönotto vaatisi hieman enemmän aikaa, mutta tarve siis järjestelmälle olisi jos aasin järjestelmä sulaa paikoilleen ja/tai muuta dramaattista tapahtuu ja Kitylle tulisi yli päivän downtime.

Ongelmatilanteen tullessa aasi tai se luotettu henkilö antaa salausavaimen henkilölle X, jolla on siis jo Kityn koodipohja valmiina odottamassa ja jolle tietokannan palat omaavat henkilöt nyt siirtävät uusimpien dumppien palat scp:llä. Sitten vaan palat kasaan, salauksen purku ja Kity ylös.

Tällöin vastuu jakautuisi henkilön X lisäksi niille ihmisille joiden takana on osa kryptattua tietokantaa. Itse kunkin yksityisyys olisi siis hieman suojatumpi, sillä tietojen pääseminen muiden nähtäväksi ilman kriisiä aasin koneella vaatisi yhteistoimintaa useammalta henkilöltä.

Toinen vaihtoehto olisi myös ajatella, että jaettavista dumpeista yksinkertaisesti poistetaan kaikki yksityisviestit ja ainoastaan luotetaan siihen, että aasin omissa backupeissa olisi ne tallessa. Tällöin Kity as we know jatkaisi elämäänsä tehokkaasti pienimmällä mahdollisella downtimella - ja tarve itse kunkin yksityisyyden suojalle säilyisi.

Itse kannattaisin tuollaista vaihtoehtoa, sillä yksityisviestien menettämistä en kokisi niin pahana asiana - versus se että yksityisviestit menisivät vaikka vahingossa julkiseksi tai muiden tietoon.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 5993
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja aasi »

huima kirjoitti: Toisaalta kryptografia meitä auttakoon.
Enpä voi kieltää etteikö tämän tyylinenkin vaihtoehto käynyt mielessä, mutta lokeroin itse hieman hätävarjelun liioittelun suuntaan.

Minulla kuitenkin on itselläkin varsin hyvät mahdollisuudet järjestää varmuuskopionti toisaalle ja tarpeen vaatiessa myös pikainen hätäsijoittaminenkin jos vain pääsen intternetin äärelle ja Oulu on vielä maailmankartalla.

Luultavasti jossain vaiheessa laitan kuitenkin Kityn subversion-repositoryn ja tämänhetkisen tietokantascheman saataville, henkilökohtaisesti kun uskon että Kity elää varsin hyvin ilman tietokantaakin jos oikein pahasti käy. Ihmisistä se vain on kiinni.

Ehkä meidän kuitenkin pitää silti järjestää pikkujoulujen yhteyteen PGP/GPG-avainten allekirjoittamista.. Jack Bauerkin pelaa joskus varman päälle.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja martza »

WanhaPervo kirjoitti: Eilen maatessani vuoteessa ja odottaessani unen tuloa mieleeni hiipi kauhistuttava ajatus: mitäs jos Aasi lähtee Amazonin viidakkoon etsimään uusia lääkekasveja, ja sillä aikaa Kityn serveri tilttaa? Miten meidän sitten käy?

Mielestäni meidän pitäisi etukäteen sopia jokin turvasatama, jonne hakeudumme, jos Kity kaatuu
Elppis kirjoitti: martzan takapihalle? Sillä sitä lääniä kuulemma on.
Kyllä takapihalle ja miksei etupihallekkin voisi laittaa muutamia armeijan joukkuetelttoja pystyyn, kaminavarustuksella, tietenkin. Kaikkein hehkeimmät ja kuumimmat KITY mimmit voisin majoittaa VIP persoonina sisätilohin, kylläkin vain telttapatjoille. Omaan sänkyyni mahtuisi muutama erikoistapaus. :wink:
Ei sitä lääniä nyt paljon ole kuitenkaan. Tonttia vain n.700 neliömetriä, mutta ihan riittävästi kuitenkin.

Luulen, että tuo Kuopion rautatieaseman tienoo olisi sittenkin varsin varteenotettava kenttämajoitusvaihtoehto evakkolaisille KITYläisille. Voisin ehkä toimia oppaana, kun olen Kuopiossa ekat elinvuodet asunut ja juuri tuon rautatieaseman vieressä. :lol:
Kääk, passissani syntymäpaikan kohdalla, todellakin lukee, KUOPIO.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

martza kirjoitti:Kääk, passissani syntymäpaikan kohdalla, todellakin lukee, KUOPIO.
Sama paikka lukee minullakin, tein siinä välissä muutaman vuoden (18kpl) maakuntakiertueen ja jälleen Kuopioiduin 99-05 ajaksi.

Itse ajattelin tuota telttaleirin pystyttämistä siihen Väinölänniemen viheralueelle. Samalla voisin järjestää opastettuja kiertoajelua entisen kämpän (sijaitsee siinä slummissa sillä saarella jonne pääsee siltaa pitkin) tienoilla. :> :> :>

Ajankuluksi sitten potkittaisiin niitä perseaukisia pitkin jäitä ja mantuja ja nautittaisiin keväisistä tuulahduksista mitkä puhkuvat Siperian sydänmailta Kallavejen yli. j00 ja poliisiille vittuilua sitten illasta, optiona betonihotelliin tutustuminen!
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja martza »

McJanne kirjoitti: Sama paikka lukee minullakin, tein siinä välissä muutaman vuoden (18kpl) maakuntakiertueen ja jälleen Kuopioiduin 99-05 ajaksi.

Itse ajattelin tuota telttaleirin pystyttämistä siihen Väinölänniemen viheralueelle. Samalla voisin järjestää opastettuja kiertoajelua entisen kämpän (sijaitsee siinä slummissa sillä saarella jonne pääsee siltaa pitkin) tienoilla.

Ajankuluksi sitten potkittaisiin niitä perseaukisia pitkin jäitä ja mantuja ja nautittaisiin keväisistä tuulahduksista mitkä puhkuvat Siperian sydänmailta Kallavejen yli. j00 ja poliisiille vittuilua sitten illasta, optiona betonihotelliin tutustuminen!
Ainoa hyvä paikka Suomessa, Kuopio. Jeeeeeee...
Itse muutin vanhempien työnmukana, parin vuoden iässä Helsinkiin ja nyt ollaan ilmeisesti hissun kissun tulemassa takaisin Kuopioon päin, kun olen jo asunut melkein 10 vuotta Keskisellä Uudellamaalla. Asteittain pientä savolaistumista on havaittavissa täällä.

Joo Väinölänniemi on todella kaunis paikka ja voitaisiinhan sitten ajan kuluksi käydä aina katsomassa KUPS:n jalkapallo-otteluita. :wink:
Kesäisin naku-uintia Väinölänniemen uimarannalla ja talvisin hiihtelyä Kallaveden jäällä.

Mitä tohon sun viimeiseen kappaleeseesi tulee, kannatan sitä täysin suurella savolaisella sydämelläni.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
McJanne
Kitisijä
Viestit: 8611
Liittynyt: 13.11.2005 23:14
Paikkakunta: Suomi Finlandia 40° PERKELEEEH!

Viesti Kirjoittaja McJanne »

Kateeksi käy, itse en vielä ilkeä maitojunalla täältä Hellsinki-regionista kotiutua.

martza kirjoitti:Joo Väinölänniemi on todella kaunis paikka ja voitaisiinhan sitten ajan kuluksi käydä aina katsomassa KUPS:n jalkapallo-otteluita. Wink
Nuokin pölökuulan pelloojat potkivat sitä sianrakkoa keskuskentällä nykyään, oikein stadionremontti oli ja vaekka mitä.

Ainiin, savolaisuudesta... Kerran savolainen, aina savolainen, juuriaan on turha koettaa paeta :]
Kirjoitan tätä alasti
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja martza »

McJanne kirjoitti: Nuokin pölökuulan pelloojat potkivat sitä sianrakkoa keskuskentällä nykyään, oikein stadionremontti oli ja vaekka mitä.

Ainiin, savolaisuudesta... Kerran savolainen, aina savolainen, juuriaan on turha koettaa paeta :]
Voe tokkeensa. Unohdin kokonaan, että hehän ovat saaneet uuden kentän. On muuten monta vuotta, kun olen Kuopiossa käynyt vaikka sukulaisia asuu siellä vielä aeka monta.
Ensi vuonna olisi tarkoitus käydä kotikonnuillaan.

"Kerran savolainen, aina savolainen" Pitää todellakin paikkansa. Mehän ollaan niitä aitoja immeisiä.

Kai mäkin on niin savolaisen näköinen ukko, kun EX:ä aina pilkkas mua ihan "Kalakukon näköiseksi" mieheksi. Ei kai muuta vikoja musta sitten löytänynnä.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Vastaa Viestiin