VapaaHäämöttääPerjantai

Viikonpäiväketjut, turhat provot, puzznuzzailu ja "tärkeät" gallupit
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Mä en usko, että lapsi tietäsi tuollaisia asioita, jos se ei näkyisi jotenkin. Meillä se näkyi väärän merkkisten vaatteiden pilkkaamisena, ihan suorina kuittauksina "meidän äiti sanoi että teillä päin asuu paskasakkia" tai sellaisina "teidän vanhemmat ei ole mitään ja teistä ei koskaan tule mitään" -tyyppisinä heittoina.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tietty niissä maahanmuuttajaperheissä sitten saarnataan lapsille suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä toisuskoisia kohtaan, maassa maan tavalla käyttäytymistä ja sukupuolten tasa-arvoa. Ja mustalaisperheissä lainkuuliaisuutta, lähimmäisenrakkautta ja väkivallattomuutta. Valitettavasti vanhempien vioilla vaan on usein taipumus periytyä.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

exsu kirjoitti:Mä en usko, että lapsi tietäsi tuollaisia asioita, jos se ei näkyisi jotenkin. Meillä se näkyi väärän merkkisten vaatteiden pilkkaamisena, ihan suorina kuittauksina "meidän äiti sanoi että teillä päin asuu paskasakkia" tai sellaisina "teidän vanhemmat ei ole mitään ja teistä ei koskaan tule mitään" -tyyppisinä heittoina.
Ok.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja huima »

exPertti kirjoitti: Ihan oikeasti, haista nyt paska. Minun lastani kohdellaan paskasti ja minä en saa olla siitä vihainen.
Kirjoitit:

"en oikein haluaisi mitään eksoottisia tauteja omalle jälkikasvulle"

"elämää pilaava väriläiskä"

Puhutaan kai vielä ihan lapsista.

Jos nahinaa olisi ollut jonkun köyhän ruotsinkielisen lapsen ja oman mukulasi välillä, niin miten silloin kommentoisit tilannetta ja löytäisitkö harmituksellesi jonkun muun ryhmittelevän tekijän purkautumiskanavaksi?

Tai jos toinen olisi jonkun työttömän stressaantuneen yksinhuoltajan lapsi, joka reagoi omalla tavallaan perheen stressiin tappelemalla - niin olisitko puhisemassa yhteiskunnan loisista työttömistä ja taudeista, joita niiltä voi saada?

Mauton kommenttini oli siitä, että kommenttiesi perusteella odotin jo että kyseessä on sinulta suoritettua vedätystä ja trollausta, eikä todellisia ajatuksia että tässä se määrittelevä juttu olisi nyt etnisyys.

Ja jos ajattelisit niin, niin eihän sillä sinänsä väliä - kunhan et tekemisilläsi ja toimillasi vaikuttaisi junioreiden käyttäytymiseen ja maailmankuvaan luomalla ajattelumalleja joilla kompleksinen tilanne voidaan aina typistää jollekin korkealle rotutasolle ja jättää ymmärtämättä mitä oikeasti tapahtuu.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja huima »

So Hard kirjoitti:Tietty niissä maahanmuuttajaperheissä sitten saarnataan lapsille suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä toisuskoisia kohtaan, maassa maan tavalla käyttäytymistä ja sukupuolten tasa-arvoa. Ja mustalaisperheissä lainkuuliaisuutta, lähimmäisenrakkautta ja väkivallattomuutta. Valitettavasti vanhempien vioilla vaan on usein taipumus periytyä.
On.

Mutta kysymys onkin, että miten selvitä niistä erilaisten maailmankuvien yhteentörmäyksistä ja luoda parempaa maailmaa meille kaikille?
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja So Hard »

huima kirjoitti:Mutta kysymys onkin, että miten selvitä niistä erilaisten maailmankuvien yhteentörmäyksistä ja luoda parempaa maailmaa meille kaikille?
Musta on pikkuisen toiveajattelua, että peruspertit pystyisivät sellaiseen tilanteessa jossa jälkikasvua brutalisoidaan, kun suurin osa ihmisistä ei pysty siihen perusarjessakaan.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4210
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja huima »

So Hard kirjoitti: Musta on pikkuisen toiveajattelua, että peruspertit pystyisivät sellaiseen tilanteessa jossa jälkikasvua brutalisoidaan, kun suurin osa ihmisistä ei pysty siihen perusarjessakaan.
Mulla on luottoa suomalaista insinöörikuntaa kohtaan.

exPertti kuten monet muutkin suomalaiset ihmiset ovat todella fiksuja ja kyvykkäitä ongelmanratkaisijoita, jos eivät tartu niihin yksinkertaisiin vääriin selityksiin.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 3775
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: (juna)Kisko

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

exsu kirjoitti:Mä kuitenkin olin samalla aika empaattinen lapsi, enkä missään tapauksessa voinut kiusata ihmisiä, joilla on muutenkin hankalaa, kuten vammautuneita, lihavia (olin itsekin) tai vaikka silmälasipäisiä. Kiusasin ylimielisiä.
Mistä saatoit tietää, ettei heillä ollut ongelmia? Harvemmin ne ongelmat ulospäin näkyy, ellei nyt tosiaan kyseessä ole jokin fyysinen vamma.
"I've learned so much from my mistakes...
I'm thinking of making a few more."
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja elco »

huima kirjoitti: Pertistä on vaikea aina tietää, että missä kohtaa trollaus loppuu ja urpous alkaa.
Occamin partaveihti painottaa urpouden alkamista hyvin aikaisessa vaiheessa. Seuraavaksi vahvin vaihtoehto on saumaton overlap.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Kreitsu kirjoitti:
exsu kirjoitti:Mä kuitenkin olin samalla aika empaattinen lapsi, enkä missään tapauksessa voinut kiusata ihmisiä, joilla on muutenkin hankalaa, kuten vammautuneita, lihavia (olin itsekin) tai vaikka silmälasipäisiä. Kiusasin ylimielisiä.
Mistä saatoit tietää, ettei heillä ollut ongelmia? Harvemmin ne ongelmat ulospäin näkyy, ellei nyt tosiaan kyseessä ole jokin fyysinen vamma.
Mä olin lapsi. Ajattelin asiat, kuten lapsi ajattelee. En mä enää ajattele, että on olemassa jotain ihmisryhmiä, joita on ihan OK kiusata. Yhtälailla ne lapset oli syyttömiä siihen, että peilasivat vanhempiensa asenteita.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

NuoriDaavid kirjoitti:
exsu kirjoitti: Kiusasin ylimielisiä. Niitä pikku paskiaisia, joille oli kotona opetettu, että meistä huonommalla alueella asuvista köyhistä yksinhuoltajan lapsista ei tule mitään, ja jotka sitä kotoa opittua riemusanomaa innolla toivat kouluun.
Oletko aivan varma, että kuvaamasi asenne oli todella olemassa, eikä vain omassa päässäsi?

Mä en ainakaan omasta kouluajastani muista, että vanhempien tulotasolla olisi ollut mitään merkitystä koulun sosiaalisissa suhteissa. En mä ainakaan edes tiennyt, mitä muiden vanhemmat tienaa.

Luokassani taisi olla yksi yksinhuoltajperheen lapsi, en muista, että sitä olisi mitenkään noteerattu.

Omia tuntemuksiaan on helppo projisoida muihin ja nähdä asioita, joita ei ole olemassa.
Olin yksinhuoltajaperheessä. Meillä oli 4h + keittiö omistusasunto, auto ja kesämökki ym. Kurjaa oli. :lol:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Homeboy65 kirjoitti:
Olin yksinhuoltajaperheessä. Meillä oli 4h + keittiö omistusasunto, auto ja kesämökki ym. Kurjaa oli. :lol:
Ja kuinka hyvin sä olet pärjännyt!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 5353
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

NuoriDaavid kirjoitti:
Homeboy65 kirjoitti:
Olin yksinhuoltajaperheessä. Meillä oli 4h + keittiö omistusasunto, auto ja kesämökki ym. Kurjaa oli. :lol:
Ja kuinka hyvin sä olet pärjännyt!
Sarkasmimittarini näyttää punaista. :kele:
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja saira »

Hmmm, tyttäreni koulussa on aika mukavasti näitä Pertin kuvaamia väriläiskiä. Erittäin mukavia lapsia, keskimäärin jopa kohteliaampia kuin kantasuomalaiset. Aina ilo ottaa tänne meille leikkimään! Ne kiusaajat ja häiriköt ovatkin sitten "meitä". Ja "eksoottisen taudin" tyttäreni sai kerran kantasuomalaiselta ystävältään tämän käytyä etelänmatkalla ja unohdettua käsihygienia täällä Suomessa. Me taidetaan elää rinnakkaistodellisuudessa... :D

Ymmärrän kyllä Pertti sua, meillä riesana on ollut poika, joka on ihastunut tyttäreeni. Näyttää sen vain valitettavan rajulla tavalla, opettajakin on joutunut puuttumaan tähän. Ja kuulemma muutenkin pojalla ongelmia käyttäytymisen kanssa, juuri tällä viikolla jätti erään toisen pojan pään vessan oven väliin niin, että poika sai jonkinlaisen haavan tms päähänsä (tyttäreni ei osannut sanoa tarkemmin mitä, koska haavoittunut poika oli vetänyt hupparin hupun päähänsä, mutta verta oli tullut kuulemma). Kuitenkin mulle on sama mistä etnisestä ryhmästä tai sosiaaliluokasta poika on kotoisin, loppujen lopuksi tärkeää on vain se, että käyttäytymisessä on jotain vialla, ja siihen täytyy saada muutos.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exPertti »

huima kirjoitti:Tai jos toinen olisi jonkun työttömän stressaantuneen yksinhuoltajan lapsi, joka reagoi omalla tavallaan perheen stressiin tappelemalla - niin olisitko puhisemassa yhteiskunnan loisista työttömistä ja taudeista, joita niiltä voi saada?

Mauton kommenttini oli siitä, että kommenttiesi perusteella odotin jo että kyseessä on sinulta suoritettua vedätystä ja trollausta, eikä todellisia ajatuksia että tässä se määrittelevä juttu olisi nyt etnisyys.

Ja jos ajattelisit niin, niin eihän sillä sinänsä väliä - kunhan et tekemisilläsi ja toimillasi vaikuttaisi junioreiden käyttäytymiseen ja maailmankuvaan luomalla ajattelumalleja joilla kompleksinen tilanne voidaan aina typistää jollekin korkealle rotutasolle ja jättää ymmärtämättä mitä oikeasti tapahtuu.
Minulle ainoastaan sillä, että minun jälkikasvuani murjotaan on minulle merkitystä.

No se etnisyys määritteli tätä tapausta ainoastaan siinä suhteessa, että ennakkoluuloisesti epäilen että a) tämä tapaus ei johda suvaitsevuuskasvatuksen lisääntymiseen etno-eeron kotona ja sitä myöten turhan väkivallan vähenemiseen b) verinaarmujen kautta bakteerikammoinen minäni pelkäsi juniorin puolesta.

En tiedä luitko tapahtumankuvauksen mitä tapahtui? Siinä koetin siis tehdä sen mikä minun mielestäni on velvollisuuteni vanhempana. Eli sekä lapseni asemaan että puolelle. Ja koettaa saada hänet pääsemään selkeästi häntä kaivavan tapauksen ohi ja yli. Se ei poissulje sitä, että jos tämä jatkuu että kohta saatte lukea polttopulloiskuista etno-eeron kotiin.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Ja Exsu, tämä "empaattinen koulukiusaaja" kuulostaa suunnilleen samalta kuin "yksisarvinen". Vähän pahoin pelkään, että muut eivät nähneet näitä sinun yleviä tarkoituksiasi ihan yhtä hyvin kuin itsellesi ne perustelit.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exPertti »

saira kirjoitti:Kuitenkin mulle on sama mistä etnisestä ryhmästä tai sosiaaliluokasta poika on kotoisin, loppujen lopuksi tärkeää on vain se, että käyttäytymisessä on jotain vialla, ja siihen täytyy saada muutos.
Tätä olen koettanut sanoa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

exPertti kirjoitti: Vähän pahoin pelkään, että muut eivät nähneet näitä sinun yleviä tarkoituksiasi ihan yhtä hyvin kuin itsellesi ne perustelit.
Mikä ylevä tarkoitus? Paha olo piti purkaa johonkin, ja seulassa kohteeksi osuivat ne, jotka antoivat parhaiten itselle perusteltavan tekosyyn.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

exPertti kirjoitti: Siinä koetin siis tehdä sen mikä minun mielestäni on velvollisuuteni vanhempana. Eli sekä lapseni asemaan että puolelle. Ja koettaa saada hänet pääsemään selkeästi häntä kaivavan tapauksen ohi ja yli.
Olla oman lapsen puolella on täysin eri asia, kun olla toista lasta vastaan.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exPertti »

exsu kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Siinä koetin siis tehdä sen mikä minun mielestäni on velvollisuuteni vanhempana. Eli sekä lapseni asemaan että puolelle. Ja koettaa saada hänet pääsemään selkeästi häntä kaivavan tapauksen ohi ja yli.
Olla oman lapsen puolella on täysin eri asia, kun olla toista lasta vastaan.
Muussa mielessä minun ei voida tulkita olleen toista lasta vastaan kuin siinä, että kerroin maailmassa olevan "myös ihmisiä jotka haluavat pahoittaa mielesi".
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exPertti »

exsu kirjoitti:
exPertti kirjoitti: Vähän pahoin pelkään, että muut eivät nähneet näitä sinun yleviä tarkoituksiasi ihan yhtä hyvin kuin itsellesi ne perustelit.
Mikä ylevä tarkoitus? Paha olo piti purkaa johonkin, ja seulassa kohteeksi osuivat ne, jotka antoivat parhaiten itselle perusteltavan tekosyyn.
Mistä kohtaa siis tämä empaattisuus?
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exsu »

Joo kaikki se puhe niistä tartuntataudeista ja elämänpilaajista kuulosti oikein hyväntahtoiselta.

Empaattisuuden tunne on tietysti kokemus. Musta tuntui kurjalta, että lapsia kiusattiin jostain sellaisesta ominaisuudesta, kuten vaikka vamma tai silmälasit, joille eivät voineet mitään. Ajattelin, että ko. ominaisuudet olivat muutenkin jo riittävä taakka. Pidän tätä empaattisuutena. Sen sijaan sellaisten lasten kiusaaminen, jotka kohtelivat myös itseä huonosti, tuntui paljon perustellummalta.
Baby, we should hit the south of France
So you could run around without them pants.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboy65 kirjoitti:
Olin yksinhuoltajaperheessä. Meillä oli 4h + keittiö omistusasunto, auto ja kesämökki ym. Kurjaa oli. :lol:
Niin olet kertonut. Noin vaikka eikös äitisi ollut kirjastonhoitaja kuten minunkin? Ja teillä oli kaksikin lasta? Olet melkein yhtä vanha kuin minäkin. Samaan aikaan isäni oli opistoinsinööri teknisenä johtajana asennusfirmassa. Äitini oli sivukirjaston johtaja. Lapsia vain minä. Asuttiin kolme ihmistä plus isohko koira halvimmassa mahdollisessa kaupungin vuokrakaksiossa. Autona oli Lada 1200. Mokki lopulta, mutta se halvin eli ei järven rannalla. Ulkomailla oli varaa käydä kahdesti, plus yksi Tukholman reissu plus lapinreissuja halpateltan kera.

Eli joku tuossa matematiikassasi mättää. Joko minun vanhempani ovat jemmanneet silloin rahaa piiloon tai sun kotiin satoi ilmaista rahaa taivaasta, sossusta, perinnöstä tai demaripomoisältäsi. Tai sitten äitisi oli huora.
Viimeksi muokannut Gat, 30.08.2013 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja exPertti »

exsu kirjoitti:Joo kaikki se puhe niistä tartuntataudeista ja elämänpilaajista kuulosti oikein hyväntahtoiselta.

Empaattisuuden tunne on tietysti kokemus. Musta tuntui kurjalta, että lapsia kiusattiin jostain sellaisesta ominaisuudesta, kuten vaikka vamma tai silmälasit, joille eivät voineet mitään. Ajattelin, että ko. ominaisuudet olivat muutenkin jo riittävä taakka. Pidän tätä empaattisuutena. Sen sijaan sellaisten lasten kiusaaminen, jotka kohtelivat myös itseä huonosti, tuntui paljon perustellummalta.
Tämä oli se kohta jossa purin vitutustani palstalle, en lapselle/lapsille. Jos kyseessä olisi ollut joku suomalainen lihaa syövä heteromies, vaikkapa naapurini, ketään ei olisi kiinnostanut.

Jotenkin tämä itsereflektion määrä yhdistettynä palstalle suuntautuneen purkautumiseni arvosteluun jättää haljun lopputuloksen.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: VapaaHäämöttääPerjantai

Viesti Kirjoittaja saira »

exPertti kirjoitti:
exsu kirjoitti:Joo kaikki se puhe niistä tartuntataudeista ja elämänpilaajista kuulosti oikein hyväntahtoiselta.

Empaattisuuden tunne on tietysti kokemus. Musta tuntui kurjalta, että lapsia kiusattiin jostain sellaisesta ominaisuudesta, kuten vaikka vamma tai silmälasit, joille eivät voineet mitään. Ajattelin, että ko. ominaisuudet olivat muutenkin jo riittävä taakka. Pidän tätä empaattisuutena. Sen sijaan sellaisten lasten kiusaaminen, jotka kohtelivat myös itseä huonosti, tuntui paljon perustellummalta.
Tämä oli se kohta jossa purin vitutustani palstalle, en lapselle/lapsille. Jos kyseessä olisi ollut joku suomalainen lihaa syövä heteromies, vaikkapa naapurini, ketään ei olisi kiinnostanut.

Jotenkin tämä itsereflektion määrä yhdistettynä palstalle suuntautuneen purkautumiseni arvosteluun jättää haljun lopputuloksen.
No itse asiassa jäin miettiin, et millä sanoilla sä olisit kantasuomalaista kutsunut? :wink: Siis jos sä sanot, et etnisyydellä ei olis ollu väliä, ni ok, hyväksyn vastauksen, mut termit, joita sä käytit kuvaamaan raapijaa, ei kuulostanu siltä mun korviini. Siksi siis mietin, et olisko kantasuomalainen saanut myös jonkinlaisen kuvauksen.
Viimeksi muokannut saira, 30.08.2013 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Vastaa Viestiin