Sivu 2/2
Lähetetty: 13.04.2012 18:23
Kirjoittaja saira
^Mä oon ainakin kotona, muksun kanssa. Tosin kohta muksu menee iskälle, ja mamma pääsee huomenna Hesaan moikkaan kavereita miehen kanssa... Biletystä ei ole luvassa kuitenkaan.
Lähetetty: 13.04.2012 19:14
Kirjoittaja masa
Olihan se Hiacessa vieraillut paskasakki saanut muutakin vahinkoa aikaan. Olivat näköjään yrittäneet varastaa koko autoa ja olivat yrittäneet vääntää rattia väkisin että rattilukko olisi hajonnut. Ei vaan ollut narukäsillä riittänyt voima ja ainoastaan rattiakseli oli vääntynyt siten että ohjaus takerteli ja ratti oli vinossa melkein puolivarvia. Olivat reppanat yrittäneet jaloinkin vääntää rattia, mutta eivät saaneet kuin pyyhkimen vivun mutkalle ja ratin kuraiseksi.
Heikoiksi narukäsiksi epäilen siksi, että otin kiinni ratista ja väänsin sen yksin takaisin suoraan.
Sivulasin vaihdoin äsken ja kustannuksia tähän saakka tullut 61 euroa. Katsotaan mitä vakuutus korvaa.. Tiedä vaikka saisi oikein vaivanpalkkaakin!
Lähetetty: 13.04.2012 20:15
Kirjoittaja Niba
Palautuspäivä, ei onkeloita eokä lonkeroita..
Ei näemmä tarvi kun yhden puntin viikossa, loppu menee sairaana..
Vätystää ihan saatanasti..
Ninnitin hiukan ja dumailin kotvasen..
Lähetetty: 13.04.2012 20:43
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
musta muumio kirjoitti:Missä kaikki on? Koko muulla maailmalla on bileet, eikä mua oo kutsuttu?
On niin hiljaista, että tekis mieli kiljaista.
Lähetetty: 13.04.2012 20:58
Kirjoittaja Pulkannaru
masa kirjoitti:Heikoiksi narukäsiksi epäilen siksi, että otin kiinni ratista ja väänsin sen yksin takaisin suoraan.
Ohjausakseli tai sen ulkoputki vääntynyt ton verran? Juuri muu ei kai tossa voi vääntyä/kiertyä.
Suosittelisin vaihtamaan akselin.
Vai haluatko kokeilla, tahtomattasi, miltä tuntuu ajaa vastaan tulevan kuorma-auton keulaan? Kun rattiputki katkeaa ajon aikana.
Kuluja sulle ei tule kuitenkaan omavastuuta enempää? Kun toimit ajoissa. Myöhemmin tosin säästyisit omavastuun osuudelta

Lähetetty: 13.04.2012 21:15
Kirjoittaja masa
Pulkannaru kirjoitti:[
Suosittelisin vaihtamaan akselin.
Vai haluatko kokeilla, tahtomattasi, miltä tuntuu ajaa vastaan tulevan kuorma-auton keulaan? Kun rattiputki katkeaa ajon aikana.
Mitenkäs se paska rautatanko muka katkeasi. Pomminvarmasti ei mitenkään. Jos se katkeasi, olisi se katkennut jo väännettäessä.
Lähetetty: 13.04.2012 21:18
Kirjoittaja Pulkannaru
^
On noita katkennut. Ajossa. Automurron jälkeen.
Haluatko kokeilla onneasi?
Mä en kokeilisi, jos olisin vastaavassa tilanteessa. Vak.yhtiö kyllä korvaa uuden rattiakselin tmv, ei ne siitä ala nillittämään.
Lähetetty: 13.04.2012 21:23
Kirjoittaja masa
Pulkannaru kirjoitti:^
On noita katkennut. Ajossa. Automurron jälkeen.
En usko. Varsinkaan kun kyseessä on japanilainen työkalu joka kestää vaikka ydinpommin.
Lähetetty: 13.04.2012 22:41
Kirjoittaja Kiukkutipu
Tätä katsoessa tulee äkillinen tarve hakata päätä pöydän reunaan:
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=PsKPAxKUdgQ[/youtube]
Lähetetty: 13.04.2012 23:01
Kirjoittaja Pulkannaru
^^
On tapahtunut, jopa HiAcessa.
Voi toki olla että tossa ei käy niin. Itse en kuitenkaan ottaisi moista riskiä.
Lähetetty: 14.04.2012 9:57
Kirjoittaja masa
Pulkannaru kirjoitti:^^
On tapahtunut, jopa HiAcessa.
Voi toki olla että tossa ei käy niin. Itse en kuitenkaan ottaisi moista riskiä.
Mun on kyllä vaikea uskoa että katkeaisi.
Mulla reilun 13 vuoden duunikokemus metallista. Olen sinä aikana käsitellyt erilaisia metalleja lukemattomin tavoin. Olen takonut, kantannut, hitsannut, jyrsinyt, valanut, karkaissut, leikannut, taivuttanut, lämmittänyt, sulattanut, juottanut ja työstänyt lähes kaikilla käytössä olevilla tavoilla. Koskaan yksikään muu metalli ole mennyt poikki tai murtunut suhteellisen helposti kuin valurauta, pikateräs tai kovametalli. Niistä mikään ei kestä vääntöä juuri nimeksikään katkeamatta. Rattiakseli tuskin on mitään em. mainittua materiaalia, vaan ihan tavan paskarautaa ja se kyllä kestää.
Mutta jos sulla on faktaa linkiksi, niin laita ihmeessä. Muuten en osta.
Lähetetty: 14.04.2012 10:20
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Mun työkokemus on pääosin (poislukien 2..3 vuotta) autojen parista, en tarkoita automyyntiä.
Kertomani katkeamistapaukset eivät ole 1 tai 2 kpl. Vaan 10+kpl. Osan on katkaisuut varas, osa katkennut pysäköitäessä varkauden jälkeen (esim parin vuoden päästä tai samana päivänä) ja osa katkennut ajon aikana. Ajaessa on kuulema orpo olo kun yrittää irronneella ratilla ohjata autoa. Ja jostain kumman syystä autovalmistajat eivät anna tehdä ohjauslaitteisiin tuollaisia korjauksia/muutoksia. Tarkempaa kirjaa en kohdalleni osuneista ole pitänyt, mutta tuolla suunnalla liikutaan.
Mutta autosi kohdalla riskin ottamisesta päätätä tietysti sinä.
Edelleen totean, että en haluaisi vastaavassa tilanteessa ottaa toisten tiellä liikkujien henkeä/henkiä kontolleni.
Lähetetty: 14.04.2012 11:17
Kirjoittaja masa
^ Siis mikä siellä varsinaisesti on katkennut. Itse rattiakseli vai onko joku ristikko/rättinivel murtunut?
En perhana kykene uskomaan että 20-25 mm tanko katkeaa jos se on kääntynyt kierteelle about 90 astetta ja sen jälkeen käännetty takaisin 0 asteeseen. Sehän on ihan mahdottomus.
Lähetetty: 14.04.2012 11:37
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Lähinnä aina rattiakseli. Joskus rattiakselin ympärillä oleva 'peltinen' putki. Ja muistan pari murtunutta rattiakin (siitä läpiviennin ympäriltä).
Lähetetty: 14.04.2012 13:19
Kirjoittaja Gat
Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin.
Siis enhän mää mitää niistä tiedä, vaikka on ollut monesti mielessä opiskella. Sen olen kumminkin joltain miekkanörttien foorumilta lukenut, että vaikka hyvälaatuinen ruostumaton teräs sopii veitsiin, pitkiin miekkoihin ei. Koska rosterissa on kromia ja jotain, sellainen terä pitemmässä esineissä murtuu ja katkeaa helposti iskusta. Lelumiekat tehdään rosterista, tuo mun halpa melkein-oikea on sentään sopivaksi kerrottua 1055 tai 1060 (en muista kumpaa) hiiliterästä. Kurahtaa muuten todella helposti ruosteeseen pienimmästäkin kosteudesta.
Lähetetty: 14.04.2012 13:43
Kirjoittaja masa
Gat kirjoitti:Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin..
Eiköhän se ole ihan tavallista paskarautaa jota ehkä jopa on karkaistu jonkin verran. Teräkset ja lastuamiskäyttöön tarkoitetut karkaistut metallitseokset ovat liian kovia ja ne tosiaan katkevat kuin tikku. Rosteria akselit ei missään nimessä ole, sillä rosteri on siihen tarkoitukseen ihan liian pehmeää.
Lähetetty: 14.04.2012 13:50
Kirjoittaja Gat
masa kirjoitti:Gat kirjoitti:Onko ne akselit rautaa vai oikein terästä? Jos terästä, niin hiiliterästä vai rosteria? Ja minkä laatuista ja mikä lämpökäsittely ja kovuus? Kovaksi karkaistu varmaan katkeaa helpommin..
Eiköhän se ole ihan tavallista paskarautaa jota ehkä jopa on karkaistu jonkin verran. Teräkset ja lastuamiskäyttöön tarkoitetut karkaistut metallitseokset ovat liian kovia ja ne tosiaan katkevat kuin tikku. Rosteria akselit ei missään nimessä ole, sillä rosteri on siihen tarkoitukseen ihan liian pehmeää.
ÖÖÖÖ... onhan ruostumatontakin veitsissä ainakin karkaistu korkeisiin kovuuksiin Rockwell-asteikolla, hiiliteräksiset puukot ne yleensä pehmeämpää ovat?? Tämä siis veitsissä, ei työkaluissa ja akseleissa ja koneissa. Ja vielä eikös teräksellä ja tavallisella raudalla ole vissi ero, teräksen hiilipitoisuus?
Lähetetty: 14.04.2012 13:54
Kirjoittaja masa
Gat kirjoitti:
ÖÖÖÖ... onhan ruostumatontakin veitsissä ainakin karkaistu korkeisiin kovuuksiin Rockwell-asteikolla, hiiliteräksiset puukot ne yleensä pehmeämpää ovat?? Tämä siis veitsissä, ei työkaluissa ja akseleissa ja koneissa. Ja vielä eikös teräksellä ja tavallisella raudalla ole vissi ero, teräksen hiilipitoisuus?
Rosteri ei ole tarpeeksi sitkeää.
Rosteri on myös kallista, eikä sen ominaisuuksilla ole mitään tarvetta toimia rattiakselina.
Lähetetty: 14.04.2012 14:02
Kirjoittaja Gat
masa kirjoitti:
Rosteri ei ole tarpeeksi sitkeää.
OK, tiedän tuon. Luulin, että yllä käytit sanaa "pehmeä", kovuuden vastakohtana.
Onhan kyllä halpaakin ihan paskaa rosteria, esim. kaikkien lelurambopuukkojen 420-laatu.
Lähetetty: 14.04.2012 14:09
Kirjoittaja masa
Gat kirjoitti:
OK, tiedän tuon. Luulin, että yllä käytit sanaa "pehmeä", kovuuden vastakohtana.
No ei se tavan rosteri ole ainakaan kovempaa kuin paskarauta. Sen työstäminen ainakin on todella helppoa.
Lähetetty: 14.04.2012 14:34
Kirjoittaja Gat
masa kirjoitti:Gat kirjoitti:
OK, tiedän tuon. Luulin, että yllä käytit sanaa "pehmeä", kovuuden vastakohtana.
No ei se tavan rosteri ole ainakaan kovempaa kuin paskarauta. Sen työstäminen ainakin on todella helppoa.
OK. Sinä puhut rautasekoituksista raaka-aineena, minä niistä lopputuotteissa kuten veitsissä lämpökäsittelyn jälkeen.
Lähetetty: 17.04.2012 11:50
Kirjoittaja masa
masa kirjoitti:
Sivulasin vaihdoin äsken ja kustannuksia tähän saakka tullut 61 euroa. Katsotaan mitä vakuutus korvaa.. Tiedä vaikka saisi oikein vaivanpalkkaakin!
No saihan sitä. Eli sivulasin kustannusten jälkeen kouraan tippuu 730 euroa. Kelpaa.