Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Tämä ei ole ainut asia, jossa rikoksen tehneellä on oudon paljon oikeuksia uhriin verrattuna. Raiskaukset, rattijuopumukset yms.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:Tämä ei ole ainut asia, jossa rikoksen tehneellä on oudon paljon oikeuksia uhriin verrattuna. Raiskaukset, rattijuopumukset yms.
Minusta sinä sekoitat nyt oikeudet ja oikeudenvastaisuuksiin liittyvän rangaistuskäytännön aika railakkaasti keskenään. Ei kenelläkään ole oikeutta tunketua kotiin, ajaa päälle, raiskata tai rattijuoppoilla. Kenelläkään ei myöskään ole oikeutta ampua aseistamatonta tunkeilijaa haulikolla päähän.

Monissa rikoksissa seuraamukset eivät ole kohdillaan ja vahingonkorvaukset ovat joskus aika pieniä, mutta ei se tarkoita että jollakulla olisi jotain oikeuksia.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 14092
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tutkimuslaitos: Olutta verotetaan liikaa

Voisi olut kyllä halventua vaikka viina kallistuisikin. Voisi jättää joka tapauksessa väkevät kun tulee humala ja krapula.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saira »

urpiainen kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Minä tekisin samoin kokkiveitsen kanssa. Jos kokkiveitset kielletään, niin sitten sen seuraavaksi parhaan aseen kanssa.
saira kirjoitti:Äh, mulla ei ole täällä aseita, enkä harrasta. Mut kyl mäkin jotain kättä pidempää ottaisin
Nyt mä näkisin, että olette asian ytimessä. Kun pelokkailla kotiramboilla ei oma harkinta ole kovin luotettavaa, täytyisi asiat järjestää siten, että se tuhoisin saatavilla oleva ase on perusteltua tuhovoimaluokkaa.
Taisin sanoa omassa kommentissani myös, että vaikka kotona olisi ase, ei tarkoituksena ole siltikään ampuminen, vaan uhkailu. Samoin kuin veitsellä... Sitä paitsi monella usean aseen omistajalla on periaatteena nimenomaan se, että eivät halua aseiden joutuvan vääriin käsiin, siksi niitä puolustetaan. Ensimmäinen asia tässä kuitenkin on se, että ulkopuolisille ei kerrota aseiden olemassaolosta, jotta riski saada kutsumattomia vieraita pysyisi minimissä...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 10347
Liittynyt: 08.01.2009 23:53

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Hankkikaa ritsat.
Work like a captain, play like a pirate.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Meikäläisen skenaariossa metsästyshaulikko olisi jäänyt kaappiin, vaikka se olisi tässä asunnossa ollutkin: lukittuna hidas avata ja ladata, ahtaissa tiloissa kömpelö, yliläpäisyn ja vahinkojen riski turhan korkea, vain 2 kutia. Käytännössä isolla ja terävällä kokkiveitsellä pärjää paremmin tutussa ympäristössä.
Mä haluaisin kyllä nähdä sen kaverin joka ottaa mittaa kokkiveitsellä haulikkomiehestä, vaatisi melkoisia kiviä.
Mistä tuo haulikkomies tuli? Kysehän on siitä, että kokkiveitsi on hiton paljon parempi puolustautumiseen koska käyttökynnys on haulikkoa matalampi ja vahinkoriskit pienempiä. Mieluummin sitä huutelee 'kuka siellä?' veitsen kanssa kuin ilman.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 4453
Liittynyt: 17.02.2011 14:04

Viesti Kirjoittaja elco »

Mitä jos virittää siihen telkkariin, kyökkihopeoihin ja kaapinoven gaffoihin 220V ansalangat? Tuleeko tuosta ei-sokerileipurin-sellaista, jos varas kyrvähtää?

Tai sitten virittää sellaiset Indiana Jones-alkukohtauksen ansoitusviritykset, jotta telkkuvarkaat sadassa alenevassa polvessa saavat ansionsa mukaan!
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3365
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saira »

^Tai sit käytetään 3-vuotiaita...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
Onko pertin kotivakuutetun taulutelevision rauha tosiaan niin tärkeä, että sitä noutamaan tullut teini pitää ampua hengiltä?.

Missä seisoo että se haluaa vaan sen telkkarin? Mitä jos se onkin pillereistä sekaisin oleva Juha Valjakkala, joka vetää koko possen kylmäksi todistajien pelossa?
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

prosessi kirjoitti: Luulen, että jos tuon talon alakertaan joskus olisi ilmestynyt yöllä voro, olisin mennyt alakertaan hymyillen kysymään, josko tulija on eksynyt väärään taloon, ja keittänyt sille kahvit. (Toki etukäteen soitettuja poliiseja odotellessa...)

Ajattelikohan taannoin se Vihtiläinen mummo samaa, kun tuli raiskatuksi murtautujan toimesta.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Onko pertin kotivakuutetun taulutelevision rauha tosiaan niin tärkeä, että sitä noutamaan tullut teini pitää ampua hengiltä?.
Missä seisoo että se haluaa vaan sen telkkarin? Mitä jos se onkin pillereistä sekaisin oleva Juha Valjakkala, joka vetää koko possen kylmäksi todistajien pelossa?
Totta. Mäkin autokaistallekin kannattaa lähteä aina ladattu pistooli hanskalokerossa.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
Totta. Mäkin autokaistallekin kannattaa lähteä aina ladattu pistooli hanskalokerossa.
Columbinenkin piti olla vaan kauheus jota tapahtuu vain amerikoissa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
Totta. Mäkin autokaistallekin kannattaa lähteä aina ladattu pistooli hanskalokerossa.
Columbinenkin piti olla vaan kauheus jota tapahtuu vain amerikoissa.
Tosiaan. Taaperollekin siis ysimillinen koulutielle matkaan.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 21470
Liittynyt: 08.02.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja exPertti »

En tiedä muista, mutta minulla tämä huoli lähtee siitä että oletan automaattisesti että mahdollinen tunkeutuja haluaa vahingoittaa pikkuisia ja minä takuulla adrenaliinipäissäni teen siitä jauhelihaa. Joka tekee minusta, tavallisesta tylsästä perhetyypistä, rikollisen ja linnakundin. Vain siksi että joku muu päätti rikkoa lakia. Perseestä.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti:
Tosiaan. Taaperollekin siis ysimillinen koulutielle matkaan.
Voisihan sitä toki opetella DeMelloa ja referoida sitä aamuyön tunteina höyrypäiselle keklulla varustatuneella kurjantekijälle ja toivoa että se havahtuisi ja pyytäisi anteeksi. En taida olla vaan niin taitava, että saisin ne vakuuttuneiksi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Nykyään laki tuntuu menevän "mene toisen kotiin jos huvittaa, suurin syyllinen on isompaa väkivaltaa käyttävä ja saat mahdollisesti huimat korvauksetkin kivuistasi". Minusta tässä on jotakin jota en ymmärrä. Ehkä olen ainut.
Ei se mene tuonne päinkään. Nykyinen laki on sellainen, että oikeasuhtaista voimaa saa käyttää niin kauan kun tilanne on päällä. Kun se on ohi, ei saa käyttää mitään muuta kuin jokamiehen kiinniotto-oikeutta.

Sen lisäksi on ns. "ei voinut mieltänsä malttaa" -pykälä, jossa voimaa on käytetty liikaa mutta tilanne on sellainen, että sitä ei pidetä tuomittavana. Esim. jos tapaat narkkariteinini raiskaamasta tytärtäsi, niin pesäpallomailan heilauttaminen pari kertaa enemmän kuin olisi tarpeen teon lopettamiseksi ei luultavasti johda tuomioon, mutta narkkariteinin pään hakkaaminen jauhelihaksi johtaa.
No hyvä noin.
Mutta eikös viime aikoina ole saanut puolustautuja herkästi tuomioita, esim vain ajamalla kotiinsa tunkeutujat lyömäaseen kanssa ulos, ihan tappamattakin?

USA:ssa on käsittääkseni se terve periaate, että itsepuolustus jopa aseella on kansalaisoikeus. Varsinkin kodinturva. Siellä kun eurooppalaiselle ajattelulle käsittämättömästi valtio on kansalaisia varten eivätkä kansalaiset vain holhottavia alamaisia. Ja eikös ainakin joissakin osavaltioissa ole laki, että tunkeutujan saa tappaa, jos kokee itsensä uhatuksi? Siitähän taisi olla keisi, jossa joku jenkki ampui kotiovellaan Halloweenin aikaan korealaisen vaihto-oppilaan ja selvisi siitä kun kertoi "säikähtäneensä"? Pikku ylilyönti :D mutta parempi ettei periaatetta romuteta.

Tuosta Suomen hätävarjelun liioittelusta, että eihän sitä jo taltutettua raiskaajarosmoa pidä kurmuuttaa. Mutta jos on vakava paikka, niin miten siinä tilanteessa kalkuloi, miten suurta voimaa tarvitaan aseistautuneen tai edes nyrkein ja potkuin heiluvan tunkeutujan taltuttamiseen? Eiköhän se ole viisainta käyttää maksimivoimaa kun ei telepaattisesti tiedä talttuuko rosmo jollain hellällä aikidosipaisulla? Eli esim mullahan on tuliaseet vaikeasti saatavilla, mutta seinällä on leuku, pistin, tikareita ja hehheh miekka. Tosin myös puinen pesäpallomaila komerossa. Riippuen ehtiikö niihin, niillähän minä sipaisisin hyökkääjää oli se sitten aseeton tai aseistettu. Varsinkin jos niitä olisi useita ja minä yksin. En yrittäisikään humaanisti painia, minä kynäniska, aiheellisesta pelosta ettei se kuitenkaan onnistu. Jos siinä hyökkääjä kuolisi, niin minkäs sille voi.

Funtsin näistä niinkuin Bruce Leen edesmennyt poika Brandon Lee vedettyään nekkuun taloonsa tunkeutujaa. Jotenkin että "Hän joka pahoin aikein tunkeutuu kotiini, on vapaaehtoisesti luopunut oikeudestaan elämään, vapauteen ja onnen tavoittteluun."
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Kun pari vuotta sitten jouduin päällekarkauksen uhriksi taksista noustessani ja hyvin vakuuttavan tappouhkauksen saadessani, ja vielä paikallisen poliisin minulle todetessa että kysessä on hyvin sekopäinen kaveri joka on istunut diilamiisesta yms, minä siirsin arsenaalia sänkyni viereen.

Minulla on siis jo pari vuotta ollut haulikko metrin päässä sängystä ja pari panosta kaapissa. Tyynyn alle se pirulainen ei mahtunut.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 9426
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Olen huomannut, että monet uhoajat ovat suurimpia tosielämän paskanpuhujia. On oikeastaan aivan sama miten täällä ilmoittaa toimivansa kun vaikka kotiinsa murtaudutaan. Se kun ei tosipaikan suhteen useimmiten ole edes kaukainen lähtökohta sille miten draaman kaari oikeasti menisi.

Mulle on kauhean vierasta moinen pärskiminen, vaikka se naamioitaisiin kuinka jaloihin ja kunniallisiin vaatteisiin.

En mä nyt jumalauta, enkä usko että kukaan täyspäinen, esmes ampuisi kotiinsa murtautunutta makean suklaan kalvamaa kusimatonarkkia vain sen takia, että hän randomina valitsi juuri mun pöytähopeat. Oikeesti, haloo, kuuleeko maa?
Yliuuttunut ja liian pieni hurmossetä.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
En mä nyt jumalauta, enkä usko että kukaan täyspäinen, esmes ampuisi kotiinsa murtautunutta makean suklaan kalvamaa kusimatonarkkia vain sen takia, että hän randomina valitsi juuri mun pöytähopeat. Oikeesti, haloo, kuuleeko maa?
Onko joku väittänyt että ampuisi?
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1188
Liittynyt: 17.12.2011 23:09

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

Mä luotan siihen, että meille mahdollisesti murtautuva tyyppi säikähtää heti alkuunsa kahdesta koirasta lähtevää helvetillistä meteliä.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Minua kummastuttaa miten kovasti näitä satunnaisia kotiintunkeutujia pelätään. Veikkaisin 99% tapauksista joissa joku tunkeutuu kotiin muissa kuin varasteluaikeissa, kyse on ennestään tutuista vihamiehistä, existä tms. eikä mistään ammattirikollisista joilla on tapana vaientaa todistajat. Liikaa elokuvia? Varkaat taas etsivät nopeaa rahaa helpolla, ja ensimmäisten vastoinkäymisten kohdalla tuppaavat lähtemään livohkaan.

Yhdysvalloissa itsepuolustuksen säännöt ovat eri osavaltioissa erilaiset, osassa tuliaseita saa käyttää liberaalisti. Se vain ei tuo kauheasti lisää turvaa, koska tämän tietävät murtomiehet ovat sitten kaikki myöskin aseistautuneita, ja kun sankariksi ryhtyvä keski-ikäinen perheenisä ryllistää paikalle haulikko tanassa, voikin käydä niin että koko perheellä on nappi otsassa. Osassa osavaltoista on voimassa suhteellisuusperiaate, ja esim. ampua saa vain jos tunkeutuja on käymässä päälle eikä ole minne perääntyä turvaan.

Yhdysvalloissa on eniten kodinturva-aseita länsimaista ja se on kodinturva-ajattelun kehto. Siellä myös tapetaan enemmän ihmisiä kodeissa, kotien ulkopuolella ja vahingonlaukauksissa enemmän kuin missään muualla. Aseet eivät luo turvallisuutta, vain väärää turvallisuudentunnetta.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Kiukkutipu kirjoitti:Mä luotan siihen, että meille mahdollisesti murtautuva tyyppi säikähtää heti alkuunsa kahdesta koirasta lähtevää helvetillistä meteliä.

Jos pihassa on kaksi autoa, pihavalot päälla, sisällä yökulkuvalo päällä sekä räksyttävä piski, ja silti kurjnatekjä päätyy olohuoneeseen, niin voidaanko olettaa että se haluaa vaan ne perintöhopeat, eikä sillä ole muuta vilunkia mielessä?

En kyllä luottas siihen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 6738
Liittynyt: 04.11.2007 3:11

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:Minua kummastuttaa miten kovasti näitä satunnaisia kotiintunkeutujia pelätään. .
:D No en minä ainakaan pelkää enkä todennäköisenä pidä. Minusta vaan on kiva funtsia taktiikkaa vaikka sitten hävittäjälentokoneilla. Tosin maalla ihan oikeasti liikkuu nykyään vaikka mitä ulkomaalaisia hiippareita. tosin nehän enimmäkseen vain kaupustelevat paskaa.
Kiukkutipu
Kitisijä
Viestit: 1188
Liittynyt: 17.12.2011 23:09

Viesti Kirjoittaja Kiukkutipu »

masa kirjoitti:
Kiukkutipu kirjoitti:Mä luotan siihen, että meille mahdollisesti murtautuva tyyppi säikähtää heti alkuunsa kahdesta koirasta lähtevää helvetillistä meteliä.

Jos pihassa on kaksi autoa, pihavalot päälla, sisällä yökulkuvalo päällä sekä räksyttävä piski, ja silti kurjnatekjä päätyy olohuoneeseen, niin voidaanko olettaa että se haluaa vaan ne perintöhopeat, eikä sillä ole muuta vilunkia mielessä?

En kyllä luottas siihen.
Ei ole autoja pihassa, ei pihavaloja eikä yöaikaan sisällä valoja :P

Joutuu sitten kyllä pettymään koska täällä ei ole mitään rahallisesti arvokasta.
Jotenkin pidän tilannetta sinänsä aika mahdottomana, ei-odotettavissa-olevana.
Oh, let me file that crap between "I dont give a fuck" and "Blow me"
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Kiukkutipu kirjoitti: Jotenkin pidän tilannetta sinänsä aika mahdottomana, ei-odotettavissa-olevana.
Lukitset kuitenkin ovet yöksi?

Vielä 15 vuotta sitten meidän landella nukuttiin ovet lukitsematta ja auton avaimet virtalukossa. Enää ei tulisi kuuloonkaan moinen elostelu.

Nojoo, en minäkään öitäni valvo luotiliiviin pukeutuneena ja ovisilmästä tuijotellen.
Vastaa Viestiin