Sivu 96/124
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 09.10.2013 17:16
Kirjoittaja MrM
Bhven kirjoitti:Suomessa voisi joo olla sellainen tyyli, että jonossa kymmenentenä oleva puskee rivakasti yhdeksän ensimmäistä autoa liikkeelle. Onhan puskuria käytettävä, kun sellainen jokaisessa autossa on.
Väärin. Nykyautoissa ei ole enää puskureita.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 09.10.2013 17:48
Kirjoittaja Bhven
^ Mun mielestä on. Ne on vaan maalattu korin väriseksi.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 7:26
Kirjoittaja exPertti
Bhven kirjoitti:^ Mun mielestä on. Ne on vaan maalattu korin väriseksi.
Sanoisin, että puskureitten funktio on muuttunut. Ennen niillä voi kepeästi koskettaa toista autoa ja homma oli siinä. Nyt kun pöljäke tuli vasemmalta autooni (joka vaikutti olevan ok tapahtuman jälkeen) eteen ja pieni kops laitettiin >1000e uutta tavaraa vastapuolen laskuun.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 9:37
Kirjoittaja Vagabondo
exPertti kirjoitti:Sanoisin, että puskureitten funktio on muuttunut. Ennen niillä voi kepeästi koskettaa toista autoa ja homma oli siinä. Nyt kun pöljäke tuli vasemmalta autooni (joka vaikutti olevan ok tapahtuman jälkeen) eteen ja pieni kops laitettiin >1000e uutta tavaraa vastapuolen laskuun.
Joo, puskurit on muuttuneet, kun on opittu suunnittelemaan turvallisempia autoja. Vanhat autot oli jäykkiä vääristä paikoista. Puskurit kestivät, mutta kori meni helposti kasaan. Nykyisten autojen puskurit on suunniteltu antamaan periksi, jotta saadaan hieman hillittyä matkustajiin kohdistuvia kiihtyvyyksiä ja matkustajia suojaavasta korista on tehty se jäykkä rakenne.
Etupuskurin ulekemaisuus puolestaan on kadonnut jalankulkijaturvallisuuden takia. Vanhanmallinen selvästi muun keulan etupuolelle tuleva puskuri tökkää jalankulkijaa ikävästi polven seutuville. Nykyisten lättänokkien on tarkoitus jakaa kontakti laajemmalle alueelle ja mieluusti ylemmäs, joka parantaa jalankulkijan mahdollisuuksia törmäystilanteessa.
Se, että vanhoilla puskureilla pystyi kevyesti toista autoa työntämään, on niiden ainoa positiivinen ominaisuus nykypuskureihin verrattuna ja täysin merkityksetön ominaisuus verrattuna nykymuotoilulla ja suunnittelulla saavutettuihin etuihin.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 11:08
Kirjoittaja urpiainen
^
Tämä on, ehkä, Kitinää parhaimmillaan. Myönnän, että nykyautojen tapauksessa olen hyvin altis sortumaan juuri tuohon Pertsankin ilmentämään haikailuun vanhojen hyvien aikojen puoelsta, mutta Vagabondon asiallinen, ytimekäs ja oiekin avartava selitys keikautti ajatteluni päälaelleen. Erinomaista.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 11:11
Kirjoittaja Pulkannaru
Kannattaa olla tuuppimati nykyautoilla. Jopa olla ajamatta hiljaisella vauhdilla etupuskurin alaosa ja moottorin alasuojamuovia kiinni alapuoliseen esteeseen.
Saattaa tulla useamman tonnin remppa, kun jalankulkijasuojat aktivoituvat ja rikkovat samalla mm konepellin. Uudessa V40:sessä kustannukset helposti yli 4k€
Kehitys kehittyy!!11
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 12:12
Kirjoittaja exPertti
Vagabondo kirjoitti:Joo, puskurit on muuttuneet, kun on opittu suunnittelemaan turvallisempia autoja. Vanhat autot oli jäykkiä vääristä paikoista. Puskurit kestivät, mutta kori meni helposti kasaan. Nykyisten autojen puskurit on suunniteltu antamaan periksi, jotta saadaan hieman hillittyä matkustajiin kohdistuvia kiihtyvyyksiä ja matkustajia suojaavasta korista on tehty se jäykkä rakenne.
Etupuskurin ulekemaisuus puolestaan on kadonnut jalankulkijaturvallisuuden takia. Vanhanmallinen selvästi muun keulan etupuolelle tuleva puskuri tökkää jalankulkijaa ikävästi polven seutuville. Nykyisten lättänokkien on tarkoitus jakaa kontakti laajemmalle alueelle ja mieluusti ylemmäs, joka parantaa jalankulkijan mahdollisuuksia törmäystilanteessa.
Se, että vanhoilla puskureilla pystyi kevyesti toista autoa työntämään, on niiden ainoa positiivinen ominaisuus nykypuskureihin verrattuna ja täysin merkityksetön ominaisuus verrattuna nykymuotoilulla ja suunnittelulla saavutettuihin etuihin.
Tarkalleen ottaenhan se menee niin, että muutokset jalankulkijoitten turvallisuuteen menivät näin -> terävät jutut pois keulasta -> puskurit korinmuotoisiksi -> ja uusimpana puskurien alareunan muotoileminen olemaan yhtä paljon ulkona kuin puskurikin (vielä hiljan puskureitten alla muotoilu vetäytyi sisälle päin, uusissa se on tasaisempi).
En siis kaivannut sinänsä hienoja Saabin 80-luvun "turvapuskureita" vaan ihan pikku tönäyksiin tarkoitettuja mustia muovinpaloja (vaikka) kulmiin, joihin ihan nollajutut pysähtyvät. Itseltänikäänhän ei mennyt varsinaisesti puskurin osat/kiinnikkeet "sisään" vaan sisälokasuoja antoi periksi kun vauhtia oli sen verran vähän.
Ja yllä mainittu saabhan jo 80-luvulla oli suunniteltu antamaan periksi törmäyksissä, puskuri vaan kesti "törmäyksen 5 km/h asti" tai sinne päin.
Toinen epätarkkuus tuossa ylläolevasas on, että nykyautoissakin puskurin takana on metallilevy jonka tarkoitus on pysyä ehjänä ja työntää sen takana olevaa "crumble zonea" ryttyyn voimia jakaakseen.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 12:15
Kirjoittaja exPertti
Eli tämä kuvassa näkyvä palkki

Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 12:24
Kirjoittaja Pulkannaru
Tuon ylemmän puskuripalkin edessä on pehmeämpää tavaraa, muovikennoa/styroksia/jne, pehmentämässä törmäystä. Lisäksi säären puolen välin ja nilkan tietämillä on toinen heiveröisempi palkki jalankulkijoita suojaamassa. Tuo alempi on melkoisen heikkoa tekoa, eikä sitä hyväksi käyttäen kannata tuuppailla lumipenkkoja. Sen luota löytyvät usein jalankulkijatörmäys-anturit, jotka aktovoivat mm jalankulkijaturvatyynyt.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 13:26
Kirjoittaja Vagabondo
exPertti kirjoitti:...En siis kaivannut sinänsä hienoja Saabin 80-luvun "turvapuskureita" vaan ihan pikku tönäyksiin tarkoitettuja mustia muovinpaloja (vaikka) kulmiin, joihin ihan nollajutut pysähtyvät.
...
Toinen epätarkkuus tuossa ylläolevasas on, että nykyautoissakin puskurin takana on metallilevy jonka tarkoitus on pysyä ehjänä ja työntää sen takana olevaa "crumble zonea" ryttyyn voimia jakaakseen.
Toi on lähinnä muotijuttu, että ne puskurit on täysin maalattu ja kyljistäkin on muovilistat kadonneet. Ilmeisesti uusia autoja ostavat tykkäävät korinvärisistä puskureista.
Noin muuten siinä oli paljonkin epätarkkuuksia ja yleistyksiä, mutta ajattelin, että se pääidea olisi tullut esiin.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 11.10.2013 22:43
Kirjoittaja Bhven
Pulkannaru kirjoitti:Sen luota löytyvät usein jalankulkijatörmäys-anturit, jotka aktovoivat mm jalankulkijaturvatyynyt.
On kyllä typeräksi mennyt nykymeininki. Mielestäni riittäisi hiekalla täytetty nyrkkeilyhanska keulakoristeena siltä varalta jos joku on niin urpo, että koikkelehtii liikkuvan auton eteen.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 12.10.2013 12:02
Kirjoittaja MrM
Auton keula on auton keula ja etureuna on etureuna, mutta puskuri on jotain millä pitäisi pystyä puskemaan ja vastavuoroisesti ottamaan pikku pusuja vastaan ilman ongelmia. Nykyautoilla kaikkein pieninkin hipaisu tekee käytännössä 500 euron laskun ja vähänkin isompi hipaisu aiheuttaa tosiaan melko äkkiä rakenteellisia vaurioita/turvavarusteiden uusimisia jolloin hintalappu on helposti monissa tuhansissa euroissa. En mä noita sen vuoksi puskureiksi kehtaisi siis enää kutsua, vaikka ne autoista turvallisempia tekeekin oikeisiin puskureihin verrattuna.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 14.10.2013 23:02
Kirjoittaja Bhven
pelkällä aurinkovoimalla 3000 kilometriä 33 tunnissa
http://www.tekniikkatalous.fi/autot/aik ... ice=mobile
Katsoin google earthista tuon reitin. Menee paria alku- ja loppumutkaa lukuunottamatta suunnilleen näin: Aja suoraan 1500 kilometriä, käänny oikealle ja aja suoraan 1200 kilometriä.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 8:22
Kirjoittaja exPertti
Bhven kirjoitti:Pulkannaru kirjoitti:Sen luota löytyvät usein jalankulkijatörmäys-anturit, jotka aktovoivat mm jalankulkijaturvatyynyt.
On kyllä typeräksi mennyt nykymeininki. Mielestäni riittäisi hiekalla täytetty nyrkkeilyhanska keulakoristeena siltä varalta jos joku on niin urpo, että koikkelehtii liikkuvan auton eteen.
Rehellisyyden nimissä se syy miksi jalankulkijaturvallisuuteen panostetaan ovat autoilijat. Ne vähän suojatiet jotka ylitän yleensä sieltä tulee kesken ylityksen joku autoilija melkein päälle puhuen kännykkään/syöden leipää/meikaten/muuten vaan täynnä pyhää vihaa.
Jalankulkijaturvallisuuteen panostaminen on kuin kypärät pyöräilijöillä. Niillä koetetaan puhdistaa päin vittua ajavien autoilijoitten omaatuntoa. Vähän kuin hiilijalanjäljen kuittaaminen rahalla (sillä erolla, että tällä sentään voi olla edes jollekin muulle kuin myyjälle iloa).
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 13:11
Kirjoittaja Pulkannaru
exPertti kirjoitti:Rehellisyyden nimissä se syy miksi jalankulkijaturvallisuuteen panostetaan ovat autoilijat.
No ei tod.
Kyllä syy on ihan oikeasti jalankulkijat !
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:10
Kirjoittaja exPertti
Pulkannaru kirjoitti:exPertti kirjoitti:Rehellisyyden nimissä se syy miksi jalankulkijaturvallisuuteen panostetaan ovat autoilijat.
No ei tod.
Kyllä syy on ihan oikeasti jalankulkijat !
Jos teoreettisesti yksi pulkannaru valehtelisikin itselleen ajavansa muut huomioonottaen sen nollaa ne tuhannet "minä tuosta vielä puikahdan" tyypit, ne huonosti toimiviin liikennevaloihin ja muihin liikennejärjestelyihin tympääntyneet tai muuten vaan itsekkäät mulkut.
Mutta nyt ostin jalankulkijaturvallisen auton, kyllä nyt kelpaa kopsahtaa konepeltiin.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:21
Kirjoittaja Bluntly
Kun ostaa karjapuskurillisen kärryn niin ei tarvitse pelätä, että jalankulkijat aiheuttaa lommoja autoon.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:23
Kirjoittaja NuoriDaavid
Bluntly kirjoitti:Kun ostaa karjapuskurillisen kärryn niin ei tarvitse pelätä, että jalankulkijat aiheuttaa lommoja autoon.
Suomessa ei karjapuskureita saa nykyään asentaa. Ainoastaan sellaisia lisävalotelineitä.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:24
Kirjoittaja exPertti
NuoriDaavid kirjoitti:Bluntly kirjoitti:Kun ostaa karjapuskurillisen kärryn niin ei tarvitse pelätä, että jalankulkijat aiheuttaa lommoja autoon.
Suomessa ei karjapuskureita saa nykyään asentaa. Ainoastaan sellaisia lisävalotelineitä.
Juu, ne ovat vaan sattumalta ihan samanmuotoisia kuin karjapuskurit. Tietty sitten on pakko laittaa ne rumat valotkin, mutta eiköhän ne kestä jos sattuu pitämään karjapuskureita asentamisen arvoisina.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:25
Kirjoittaja NuoriDaavid
exPertti kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:Bluntly kirjoitti:Kun ostaa karjapuskurillisen kärryn niin ei tarvitse pelätä, että jalankulkijat aiheuttaa lommoja autoon.
Suomessa ei karjapuskureita saa nykyään asentaa. Ainoastaan sellaisia lisävalotelineitä.
Juu, ne ovat vaan sattumalta ihan samanmuotoisia kuin karjapuskurit. Tietty sitten on pakko laittaa ne rumat valotkin, mutta eiköhän ne kestä jos sattuu pitämään karjapuskureita asentamisen arvoisina.
Ei niitä valoja ole pakko asentaa, vaikka lisävaloteline onkin.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:26
Kirjoittaja exPertti
Vakavissaan, helppo on netissä huudella, mutta oletan, että jos oikeasti menisi ja ajaisi elävän ihmisen päälle se voisi olla aika traumauttava kokemus. Asia jota ei takuulla ajattele hurauttaessaaan kännykkä kourassa jalankulkijaa viistäen ohi.
Eli ihan hyvä, että rakentavat rakenteita jotka vähän suojaavat heikompia.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:27
Kirjoittaja exPertti
NuoriDaavid kirjoitti:exPertti kirjoitti:NuoriDaavid kirjoitti:Suomessa ei karjapuskureita saa nykyään asentaa. Ainoastaan sellaisia lisävalotelineitä.
Juu, ne ovat vaan sattumalta ihan samanmuotoisia kuin karjapuskurit. Tietty sitten on pakko laittaa ne rumat valotkin, mutta eiköhän ne kestä jos sattuu pitämään karjapuskureita asentamisen arvoisina.
Ei niitä valoja ole pakko asentaa, vaikka lisävaloteline onkin.
No ne sentään vähän peittävät sitä rumaa telinettä.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:27
Kirjoittaja Bluntly
NuoriDaavid kirjoitti:Suomessa ei karjapuskureita saa nykyään asentaa. Ainoastaan sellaisia lisävalotelineitä.
Mutta käsittääkseni poiskaan ei tarvitse ottaa vanhasta. Näissä myös etuna ettei ole mitään turhaa rikkoutuvaa höpöhöpöelektroniikkaa.
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:28
Kirjoittaja So Hard
Tulipa mieleen taas edessä ajaneesta Audi A2:sta ekana, että "ruma kuin ranskalainen."
Re: Autoilu 2
Lähetetty: 15.10.2013 14:29
Kirjoittaja Bluntly
Nyt kun kiinalaiset saa näppinsä syvemmälle pökötticitikoihin niin ehkä niidenkin laatu paranee.