Lähetetty: 30.03.2012 16:40
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/koulu ... 27661.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/tyton ... 45466.html
Unelmien poikamies.
Kitinää elämästä, ihmisistä ja kaikesta muusta tärkeästä
https://beta.kitina.net/
sivustahuutaja kirjoitti: Valtio maksaa laskut, joten valtio päättää mikäli virasto haluaa rahaa laskujen maksuun.
Jos säästäisin itse eläkettä, niin tekisin sen tavalla joka on verokarhulta paremmin suojassa ja suunnittelisin viettäväni vanhuuden muualla kuin suomessa.Bluntly kirjoitti:Vapaaehtoisen eläkesäästämisen suosio romahtanut
Kai sitä on alettava opettelemaan uusia juttuja jos duunit loppuu alta. Mitenkähän tuo työeläkepuoli?
En ihan ymmärrä. Nämähän eivät liity mitenkään lakisääteisiin eläkkeisiin. Ovat vain kuin pankkitilejä, joista ei makseta korkoa mutta revitään kivat maksut. Ja ulosmaksu asiakkaalle tapahtuu tipoittain, jos ollenkaan.sivustahuutaja kirjoitti:Nuo vapaaehtoiset eläkevakuutukset tullaan ulosmittaamaan 'solidaarisuuden' nimissä heti kun on ilmiselvää ettei luvattuihin eläkkeisiin ole varaa.
Tuo verovapaushan on ihan älyvapaa juttu. En ymmärrä miksi yhtä sijoitusmuotoa pitäisi suosia muiden kustannuksella. Johtaa vääristyneisiin rakenteisiin.sivustahuutaja kirjoitti:Jos säästäisin itse eläkettä, niin tekisin sen tavalla joka on verokarhulta paremmin suojassa ja suunnittelisin viettäväni vanhuuden muualla kuin suomessa.Bluntly kirjoitti:Vapaaehtoisen eläkesäästämisen suosio romahtanut
Kai sitä on alettava opettelemaan uusia juttuja jos duunit loppuu alta. Mitenkähän tuo työeläkepuoli?
Verokarhu kouraisee taas vapaaehtoisia eläkevakuutuksia
Nuo vapaaehtoiset eläkevakuutukset tullaan ulosmittaamaan 'solidaarisuuden' nimissä heti kun on ilmiselvää ettei luvattuihin eläkkeisiin ole varaa.
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mitä pitäisi tehdä, että näin ei kävisi?masa kirjoitti:Taas henki lähti suojatiellä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012040 ... 2_uu.shtml
Pitäisiköhän viimein tehdä jotain?
Että Suomessa oli hankala yrittää, kun pressa ei puhunut "kauniita sanoja."
En tiedä, mutta sen tiedän että suomessa jalankulkija on aina liikenteessä lainsuojaton.NuoriDaavid kirjoitti:
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mitä pitäisi tehdä, että näin ei kävisi?
Olen lukenut, että Ruotsissa jalankulkijoita jää suojatiellä useammin auton alle kuin Suomessa. Syyksi epäiltiin sitä, että Ruotsissa suurin osa autoilijoista kunnioittaa jalankulkijaa, joka pyrkii suojatielle. Tämän takia jalankulkijat rohkeasti astuvat suojatielle. Sitten aina välllä tulee kuitenkin joku, joka ei pysähdykään ja näin syntyy onnettomuus. Suomessa taas jalankulkija ei koskaan oleta, että autoilija pysähtyy. Lopputuloksena jalankulkija ei astu suojatielle, jos auto on tulossa ja onnettomuuksia syntyy vähemmän.masa kirjoitti:En tiedä, mutta sen tiedän että suomessa jalankulkija on aina liikenteessä lainsuojaton.NuoriDaavid kirjoitti:
Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mitä pitäisi tehdä, että näin ei kävisi?
Jonkinlaista kamppista ko. aiheesta varmaankin olisi tarvetta aloittaa ja, tai opettaa autoilijat kunnioittamaan jalankulkijoita ja suojateitä kovilla sanktioilla.
Ei suomi varmaan huonoin ole, mutta verrattuna esim uk, spain, swe-maihin täällä saa teitä ylittää henkensä kaupalla ja on oikeastaan harvinaista nähdä autojen pysähtyvän suojateiden eteen.
Eli siis poistetaan suojatiet kokonaan, koska niistä ei ole kuin haittaa!NuoriDaavid kirjoitti:[
Voi siis olla, että jos tehtäisiin iso kamppanja aiheesta, onnettomuuksien määrä lisääntyisi, koska jalankulkijat astuisivat suojatielle rohkeammin, kun suurin osa autoilijoista parantaisi tapojaan.
Oletko sä nyt ihan tosissasi, vai trollaatko vaan? Jossain Espanjassa saa kyllä ihan oikeasti katsoa milloin ylittää tietä, toisin kuin suomessa, jossa autoilijat useimmiten antavat kyllä tietä. Vahinkoja sattuu aina, ja ottamatta kantaa tähän tapaukseen, kyllä täälläkin näkee melkoisia kamikaze-tienylityksiä toisinaan joissa henkiä pelastaa vain hyvät refleksit ratin takana. Jonkun yhden silloin tällöin tapahtuvan turman perusteella on vähän heikko lähteä mun mielestäni tuomitsemaan mitään asennevammaa autoilijoiden päähän, kun sitä asennevammaa on varmasti ihan yhtälaisesti myös joidenkin jalankulkijoiden päässä.masa kirjoitti:Ei suomi varmaan huonoin ole, mutta verrattuna esim uk, spain, swe-maihin täällä saa teitä ylittää henkensä kaupalla ja on oikeastaan harvinaista nähdä autojen pysähtyvän suojateiden eteen.
Kaikista fiksuinta on painua sinne ajoradalle, mutta pysyä poissa auton tieltä kunnes auto on pysähtynyt. Tuo 20 cm ei juurikaan lisää jalankulkijan riskiä. Liikkuvan auton edestä luikkiminen on typerin temppu ikinä.NuoriDaavid kirjoitti: Suomessa taas jalankulkija ei koskaan oleta, että autoilija pysähtyy. Lopputuloksena jalankulkija ei astu suojatielle, jos auto on tulossa ja onnettomuuksia syntyy vähemmän.
Voi siis olla, että jos tehtäisiin iso kamppanja aiheesta, onnettomuuksien määrä lisääntyisi, koska jalankulkijat astuisivat suojatielle rohkeammin, kun suurin osa autoilijoista parantaisi tapojaan.
Olen tosissani ja mun kokemukseni juuri nimenomaisista maista ovat kyllä tuhannesti parempia kuin kotimaassa.Manaaja kirjoitti: Oletko sä nyt ihan tosissasi, vai trollaatko vaan?.
Liikenne | Turun Sanomat 4.4.2011 02:33
Muualla Varsinais-Suomessa vastaavista turmista noin puolet tapahtuu suojatiellä.
Jalankulkijoiden turvattomuus suojateillä ja päin punaista ajaminen ovat kasvava ongelma Turun liikenteessä. Tällä viikolla asiaan puututaan tehovalvonnalla.
Jalankulkija saa pelätä henkensä edestä suojatiellä
22.1.2012 6:00
Suojateillä sattuneiden onnettomuuksien määrä kasvoi viime vuonna tuntuvasti kahden edeltävän vuoden luvuista.
Siitä huolimatta Suomessa tapahtuu suojatieonnettomuuksia vähemmän kuin esimerkiksi Ruotsissa, jossa jalankulkijalle annetaan tietä selvästi useammin.
- Ruotsissa autojen väistämiskäyttäytyminen parani radikaalisti tällä vuosituhannella. Silti siellä jalankulkijoiden onnettomuudet suojateillä lisääntyivät. Jalankulkija oppi luottamaan siihen, että nyt siinä on kulkuväylä. Mutta ei siihen Ruotsissakaan voi luottaa, Helsingin kaupungin suunnitteluvirastossa toiminut tutkija Eero Pasanen selittää.
http://www.lintu.info/SUTI_su.pdfSuojateiden turvallisuus on poliisin ja Liikenneturvan mukaan heikentynyt.
Suojateillä sattuneissa onnettomuuksissa kuoli viime vuonna 16 jalankulkijaa ja viisi pyöräilijää. Loukkaantuneita oli Liikenneturvan tilastojen mukaan lähes 700. Määrät ovat selkeästi kasvaneet toissa vuodesta.
Suomalaiset autoilijat noudattavat suojateiden väistämissääntöjä selvästi huonommin kuin kuljettajat esimerkiksi
Englannissa, Saksassa tai Ruotsissa. Englannissa ja Saksassa merkitään suojateitä vain vähäliikenteisille
kaduille, mikä epäilemättä vähentää houkutusta sääntörikkomuksiin. Sen sijaan Ruotsissa suojatietiheys
on edelleen samaa suuruusluokkaa kuin Suomessa, vaikka 1.5.2000 toteutettuun väistämissäännön täsmennykseen
liittyen noin 15 % suojateistä poistettiin.
Ruotsissa autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen koheni tällä
Ruotsissa autoilijoiden suojatiekäyttäytyminen koheni tällä vuosituhannella merkittävästi ja jalankulkijoiden
odotusajat lyhenivät ratkaisevasti. Siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi jalankulkijoiden suojatieonnettomuudet
lisääntyivät. Voidaan epäillä että Ruotsin nykytila, jossa puolet autoilijoista noudattaa väistämissääntöä,
on liikenneturvallisuuden kannalta huonoin mahdollinen. Suojatie saattaa Ruotsissa luoda väärää turvallisuuden
tunnetta. Suomalainen jalankulkija tietää, ettei sääntöihin ole luottamista
[Suojateiden turvallisuus on heikentynyt niin Varsinais-Suomessa kuin muuallakin maassa. Joulu-tammikuun aikana maakunnassamme on sattunut useita vakavia suojatieonnettomuuksia, joissa on kuollut kaksi ihmistä. Jatkuvasti tapahtuu vaaratilanteita eritoten ruutukaavan ulkopuolella pääväyliä ylittävillä suojateillä.Lisäksi Turussa törmäillään päivittäin suojatien eteen hidastavan ajoneuvon perään.