prosessi kirjoitti:Elukka kirjoitti:
No, jos tämä pitää paikkansa, niin tiedossa on mielenkiintoisia aikoja - eiku paikkoja.
Noi ei vaan oo tajunnu, et kaikki noi neljä ulottuvuutta on ajan eri muotoja, joten jos yks niistä muuttaa muotoaan, ne kolme muuta sopeutuu. Ei paikkoja oo olemassakaan.
Tuosta muistuikin mieleeni eräs vanha ajatusleikki. Oli yö, ja olin kävelemässä kotia kohti sopivasti juovuksissa. Satoi lunta, sellaisia valtavia hyvin hitaasti leijuvia lumihiutaleita. Mielessäni kävi, että jos aika pysähtyisi, mutta minä en, voisin kiivetä taivaalle lumihiutaleita pitkin.
Seuraavana aamuna, kevyessä krapulassa, tietenkin tajusin alkuperäisen ajatukseni älyttömyyden. Jos aika pysähtyisi, mutta minä en, juuttuisin paikoilleni enkä pääsisi enää mihinkään. Ajan pysähtyminen estäisi ilman molekyylejä liikkumasta samalla tavalla kuin lumihiutaleitakin, joten ilma muuttuisi kiinteäksi esteeksi. Itse asiassa hengittäminenkin olisi mahdotonta, joten ajan pysähtyessä kuolisin, jos elintoimintoni eivät pysähtyisi ajan tavoin.
Seuraavana päivänä, kun krapulakin oli ohi, ymmärsin karun totuuden. Lumihiutaleet eivät ajan pysähtyessä voisi enää olla lumihiutaleita, koska atomien sisäinenkin liike pysähtyisi. Koska atomit ovat suurimmalta osin tyhjää, käytännössä siis antimateriaa joka liikkuu niin nopeasti, että se luo mielikuvan kiinteästä aineesta, materia ajan, eli liikkeen, pysähtyessä yksinkertaisesti lakkaisi kokonaan olemasta ja muuttuisi liikkumattomaksi antimateriaksi, jota olisi hyvin vähän jos ollenkaan. Joskus mieltäni vaivaa, että hiukkasfyysikot ovat jo tainneet todistaa, että maailmankaikkeus on harhaa.