Päivän uutiskatsaus

Topicit, joihin vastataan hölynpölyllä.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Veikkaan kyllä, että isoimmat kaupat noudattavat säännöksiä.
No, ALV on tietty läpilaskutuserä, mutta voi olla teknisesti hankalaa toteuttaa hinnoittelu siten, että tämä tuote maksaa nettikaupassamme 405 € paitsi jos olet Suomesta ja tilauskien kynnys on yli 40K, se maksaa 435 €. En ole törmännyt sellaiseen tekniseen ratkaisuun koskaan.
Kaukomyyntisäädös ei ole mikään suomalainen keksintö. Eiköhän se ole nettikauppasoftassa valmiiksi koodattu eli suuret kaupat heittävät tilauksen päälle automaattisesti kohdemaan alv:n.

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_ver ... nn#Liite1_

Asiaa voisi tietysti tutkia katsomalla, vaihtelevatko esim. pixmanian hinnat, jos niitä tutkii jonkun proxyn kautta.

Jos ne ovat toteuttaneet homman niin, että myyvät kaikkiin maihin samaan hintaan, vaikka tilitettävä ALV vaihteleekin, niin silloin Suomen ALV:n nosto ei toki vaikuttaisi. Toivotaan niin.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 15.03.2012 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti: No, ALV on tietty läpilaskutuserä, mutta voi olla teknisesti hankalaa toteuttaa hinnoittelu siten, että tämä tuote maksaa nettikaupassamme 405 € paitsi jos olet Suomesta ja tilauskien kynnys on yli 40K, se maksaa 435 €. En ole törmännyt sellaiseen tekniseen ratkaisuun koskaan.
Pitäis ottaa käyttöön jenkkisysteemi. Lisätään nettikaupassa verot hintaan vasta maksuvaiheessa toimitusosoitteen mukaan.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:ALV:n nosto koskee myös nettikauppaa.
Teoriassa kyllä. Käytännössä veroviranomaisten seurantaresurssit ovat pienten pistokokeiden luokkaa.
Meinaat siis sitä, että yli 35k suomeen myyviä olisi vaikea tunnistaa? Vai että tuota lakia ei valvota tehokkaasti myyjän kotimaassa?

Luulisin nettimyynnin olevan niin polarisoitunutta, että isot on helppo tunnistaa ja vastaavasti taas monet kaupat eivät yllä 35k lukuihin. Itsekin olen tilannut vaikka mistä narikoista kamaa ja takuulla noille ei ole kertynyt suomesta 35k vuodessa.

Netista ostetaan 10 miljardia ja ulkomailta 13% tuosta. Netistä ostetaan paljon esim. matkailuhommia ja noissahan kourallinen brokereita, kuten travellink, kerännee leijonanosan. Sama homma elektroniikassa, yleensä suurin osa ostaa kourallisesta nettikauppoja, jotka on harrastuspalstoilla todettu hyviksi. Jos tuota kaukokauppalakia kyetään lainkaan valvomaan, niin luulisin vain muutaman prosentin koko nettikaupasta välttävän suomen alvin.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti:Meinaat siis sitä, että yli 35k suomeen myyviä olisi vaikea tunnistaa? Vai että tuota lakia ei valvota tehokkaasti myyjän kotimaassa?
Miksi joku Belgian veroviranomainen seuraisi, tilittääkö paikallinen nettipumppu Suomelle ALV:ia? En tiedä velvoittaako joku verosopimus siihen, mutta kun nyt satun tietämään ystävieni kautta aika paljon verottajan resursseista, niin ei siellä kyllä kauheasti ole resursseja tarkistella. Ymmärtääkseni osin juuri siksi erilaista maksuliikennettä standardisoidaan eurooppatasolla, että saadaan helpommin ALV-kikkailijat kuriin.
Luulisin nettimyynnin olevan niin polarisoitunutta, että isot on helppo tunnistaa ja vastaavasti taas monet kaupat eivät yllä 35k lukuihin. Itsekin olen tilannut vaikka mistä narikoista kamaa ja takuulla noille ei ole kertynyt suomesta 35k vuodessa.
Ei riitä asiantuntemus sanoa mitään toimittajien polarisaatiosta, mutta itse tilaan kaikenlaista esim. Saksan Amazonista. Toimittajia on parhaimmillaan satoja, valitsen halvimman. En pidä kovin todennäköisenä, että niistä mikään tilittää Suomeen mitään.
Netista ostetaan 10 miljardia ja ulkomailta 13% tuosta. Netistä ostetaan paljon esim. matkailuhommia ja noissahan kourallinen brokereita, kuten travellink, kerännee leijonanosan. Sama homma elektroniikassa, yleensä suurin osa ostaa kourallisesta nettikauppoja, jotka on harrastuspalstoilla todettu hyviksi. Jos tuota kaukokauppalakia kyetään lainkaan valvomaan, niin luulisin vain muutaman prosentin koko nettikaupasta välttävän suomen alvin.
Ei ole mitään käsitystä volyymeista, mutta mitä suurempi ALV-ero, sen suuremmaksi hintaerot nousevat. Elektroniikka ja matkat olivat edelläkävijöitä, mutta toki netistä ostetaan vaatteita, kirjoja jne.

Oma lukunsa ovat sitten tuotteet, jotka tilataan elektronisesti suoraan vaikka Yhdysvalloista - en usko, että lisäävät alvia ja kun maksuliikenne menee suoraan luottokortilta firmalle, välissä ei ole pakettia johon tulli kävisi kiinni niin onhan silloin elektronisten tuotteiden verkkokaupassa hirvittävä hintakisa edessä.

Myönnän, että tässä on paljon spekulaatiota, mutta kovin usein ulkomailta tilattaessa hintaero tuntuu kotimaiseen olevan juuri se ALV-kannan luokkaa.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Masa kannattaa kepun veropolitiikkaa ja Vagabondo vihreiden. Ja sitten Bob Helsinki saa molemmat äänestämään Kokkareita. Tätä tää demokratia nyt sit on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:Masa kannattaa kepun veropolitiikkaa ja Vagabondo vihreiden. Ja sitten Bob Helsinki saa molemmat äänestämään Kokkareita. Tätä tää demokratia nyt sit on.
No mites se, että se et kannata ketään, mutta äänestät vihreitä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Masa kannattaa kepun veropolitiikkaa ja Vagabondo vihreiden. Ja sitten Bob Helsinki saa molemmat äänestämään Kokkareita. Tätä tää demokratia nyt sit on.
No mites se, että se et kannata ketään, mutta äänestät vihreitä?
Kaikilla meillä on ristinsä kannettavanaan. Kai mun selitys on sama kuin Vagabondolla, eli että kannatan kuitenkin valitsemani ehdokkaan ajatuksia riittävästi seisoakseni äänestyspäätökseni takana, vaikka puolue kokonaisuutena onkin vähän epäkannatettava.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Masa kannattaa kepun veropolitiikkaa ja Vagabondo vihreiden. Ja sitten Bob Helsinki saa molemmat äänestämään Kokkareita. Tätä tää demokratia nyt sit on.
No mites se, että se et kannata ketään, mutta äänestät vihreitä?
Kaikilla meillä on ristinsä kannettavanaan. Kai mun selitys on sama kuin Vagabondolla, eli että kannatan kuitenkin valitsemani ehdokkaan ajatuksia riittävästi seisoakseni äänestyspäätökseni takana, vaikka puolue kokonaisuutena onkin vähän epäkannatettava.
Kyllähän sun sosiologina pitäisi ymmärtää, että äänestät Vihreitä, koska vakosamettitakkinen filosofian tohtori äänestä vihreitä. Ei sillä, minkälaista politiikka Vihreät ajavat, ole asiassa merkitystä.

Mitäs muuten kun silloin pari vuotta sitten pidit Tommy Hilfiger -paitaa? Tunsitko pakottavaa tarvetta äänestää Kokoomusta tai RKP:tä?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti:Masa kannattaa kepun veropolitiikkaa
Kannatan myös persujen mamupolitiikkaa enkä silti ole eläissäni äänestänyt persua.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

NuoriDaavid kirjoitti:Kyllähän sun sosiologina pitäisi ymmärtää, että äänestät Vihreitä, koska vakosamettitakkinen filosofian tohtori äänestä vihreitä. Ei sillä, minkälaista politiikka Vihreät ajavat, ole asiassa merkitystä.

Mitäs muuten kun silloin pari vuotta sitten pidit Tommy Hilfiger -paitaa? Tunsitko pakottavaa tarvetta äänestää Kokoomusta tai RKP:tä?
Kyllä mä lähtisin siitä, että kaikkien muiden äänestyspäätökset ovat irrationaalisia performansseja paitsi minun, joka toimin kylmän rationaalisen analyysin perusteella. Toisaalta, itsetuntemukseni on aina ollut luvattoman heikkoa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Masa kannattaa kepun veropolitiikkaa ja Vagabondo vihreiden. Ja sitten Bob Helsinki saa molemmat äänestämään Kokkareita. Tätä tää demokratia nyt sit on.
No mites se, että se et kannata ketään, mutta äänestät vihreitä?
Kai mun selitys on sama kuin Vagabondolla, eli että kannatan kuitenkin valitsemani ehdokkaan ajatuksia riittävästi seisoakseni äänestyspäätökseni takana, vaikka puolue kokonaisuutena onkin vähän epäkannatettava.
Mä oon ennenkin antanut vihreiden kansalaispalkkaehdotukselle kehuja. Kokoomusta taas olen äänestänyt bob helsingistä ja Kataisesta huolimatta. Olisin halunnut äänestää jotain muuta puoluetta, mutta kaikki muut vaihtoehdot olivat vielä huonompia.
Äänestämäni ehdokas kyllä kannattaa samansuuntaista politiikkaa kuin minäkin, vaikka varoo tässä kansalaispalkkaa ääneen sanomasta, mutta jossain blogimerkinnässä näytti sillekin kyllä vihreää valoa. Kun puolueissa ei mieleistäni vaihtoehtoa tällä hetkellä ole, niin koitan äänelläni kääntää vähiten huonoa toivomaani suuntaan. Jos liberaali puolue pääsee taas joskus vaaleihin, niin saatan vaihtaa siihen.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ Joo. Äänestyspäätöksen looginen rakenne sama, preferenssit ja sitä kautta päätöksen sisältö eri.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Kaikilla meillä on ristinsä kannettavanaan. Kai mun selitys on sama kuin Vagabondolla, eli että kannatan kuitenkin valitsemani ehdokkaan ajatuksia riittävästi seisoakseni äänestyspäätökseni takana, vaikka puolue kokonaisuutena onkin vähän epäkannatettava.
Ratkaisu: Päätä ensin puolue ja sitten vasta ehdokas. Vaalisysteemissämme tuo tuottaa 'enemmän oikean' lopputuloksen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 6781
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

sivustahuutaja kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Kaikilla meillä on ristinsä kannettavanaan. Kai mun selitys on sama kuin Vagabondolla, eli että kannatan kuitenkin valitsemani ehdokkaan ajatuksia riittävästi seisoakseni äänestyspäätökseni takana, vaikka puolue kokonaisuutena onkin vähän epäkannatettava.
Ratkaisu: Päätä ensin puolue ja sitten vasta ehdokas. Vaalisysteemissämme tuo tuottaa 'enemmän oikean' lopputuloksen.
Tuottaa *saman* lopputuloksen: kuten Vagabondolla, muut puolueet ovat vielä enemmän epäkannatettavia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Tottakai viinan hinta nostetaan niin korkealle, kuin sen voi nostaa. .

Se ei ollut pointti, vaan se että ainoastaan viinan hinnankorotukset saavat aikaan äänekkäimmät älämölöt kansalaisissa. Kaikkiin muihin korotuksiin kansa suhtautuu varsin lammasmaisesti.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Tottakai viinan hinta nostetaan niin korkealle, kuin sen voi nostaa. .

Se ei ollut pointti, vaan se että ainoastaan viinan hinnankorotukset saavat aikaan äänekkäimmät älämölöt kansalaisissa. Kaikkiin muihin korotuksiin kansa suhtautuu varsin lammasmaisesti.
No en nyt niin sanoisi. Kyllähän esim puhe kotihoidon tuen mahdollisesta leikkaamisesta on melkoista kalabaliikkia synnyttänyt.

Itse en ole huomannut, että viinan hinnan korotusta oli protestoitu juuri muualla kuin hotelli- ja ravintola-alalla ja panimoteollisuudessa.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti: Itse en ole huomannut, että viinan hinnan korotusta oli protestoitu juuri muualla kuin hotelli- ja ravintola-alalla ja panimoteollisuudessa.

Etkö ole muka kuullut vagabondon toteamusta: viddu mä haen kyllä viinat jatkossa virosta?
Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 3913
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti: Etkö ole muka kuullut vagabondon toteamusta: viddu mä haen kyllä viinat jatkossa virosta?
Mä en oo muuten koskaan käynyt virossa. Itseasiassa vanha neuvostoliiton raja on edelleen ylittämättä.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain
masa

Viesti Kirjoittaja masa »

Vagabondo kirjoitti:Mä en oo muuten koskaan käynyt virossa. Itseasiassa vanha neuvostoliiton raja on edelleen ylittämättä.
Et ole kyllä paljon mitään menettänytkään. Itänaapurissa minäkään en ole käynyt. Kiinnostais kyllä. Sukulaisukko just lähti junalla Kiinaan. Voipi olla aika huikea kokemus..
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Itse en ole huomannut, että viinan hinnan korotusta oli protestoitu juuri muualla kuin hotelli- ja ravintola-alalla ja panimoteollisuudessa.

Etkö ole muka kuullut vagabondon toteamusta: viddu mä haen kyllä viinat jatkossa virosta?
Ei nettikirjoituksiin kannata uskoa!
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Viesti Kirjoittaja Leevi »

NuoriDaavid kirjoitti:
masa kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti: Itse en ole huomannut, että viinan hinnan korotusta oli protestoitu juuri muualla kuin hotelli- ja ravintola-alalla ja panimoteollisuudessa.

Etkö ole muka kuullut vagabondon toteamusta: viddu mä haen kyllä viinat jatkossa virosta?
Ei nettikirjoituksiin kannata uskoa!
Eikös sitä just yksi eläkeläisukko tehnyt businesta trokaamalla? Ei vaan osannut ajoissa lopettaa. :D
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 6842
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Viesti Kirjoittaja So Hard »

No tulihan se totuus kun vähän potki.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012031 ... 6_uu.shtml

Walehtelija-Wallin liittyi loputtomaan paskanpuhujien listaan.
Avioliitto on ihmeellinen asia. Sen avulla kaksi olentoa kestää vaikeudet joita heille ei olisi tullutkaan jolleivät he olisi menneet naimisiin! -Lucky Luke
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Vauhti korjaa virheet ja talouskasvu pelastaa paskat poliitikot. Nyt kun kasvu on kaput, niin hallitus tuntuu olevan täynnä apinoita kun ei riitäkään rahaa kylvettäväksi joka niemeen ja notkoon.

Soini kieriskelee par'aikaa alastomana wallinista kertovien lehtileikkeiden päällä.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 4487
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja exsu »

NuoriDaavid kirjoitti:
Tottakai viinan hinta nostetaan niin korkealle, kuin sen voi nostaa. Sitä ei kuitenkaan kannata nostaa niin korkealle, että verotuotto alenee.
Aika pieni porukka juo suurimman osan Suomessa myytävästä alkoholista. En tiedä millä laajuudella suurkuluttajat vaivautuvat/kykenevät organisoimaan toimivaa itätuontia. Eli aika paljon on varaa korotella, ennen kuin verotuotto aidosti vähenee.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 7640
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ ryhdytään kohdistettuun raittiusvalistukseen: jos sossu löytää verestä viinaa, niin tuet puoleen. Ei tartte korotella kun menot tippuu.
Vastaa Viestiin