Et uskaltanut, koska siinä missä minä pohdin tutkijoita, sinä taisit pohtia tutkittavia.PerttiMakimaa kirjoitti:Nyt olemme siinä kysymyksessä, jota en uskaltanut kysyä.prosessi kirjoitti:Oliko tuo tutkimus siis rasistinen?
Päivän uutiskatsaus
Minä kyllä pohdin molempia. Jos tutkimus on tehty objektiivisesti on tutkimuksen lopputulema se, että aseita ei uskalla afrikkalaisille antaa. Jos taas subjektiivisesti on oletettava, että oxfam on rasistinen.prosessi kirjoitti:Et uskaltanut, koska siinä missä minä pohdin tutkijoita, sinä taisit pohtia tutkittavia.PerttiMakimaa kirjoitti:Nyt olemme siinä kysymyksessä, jota en uskaltanut kysyä.
Minä nyt kyllä teen sen verran rajun oletuksen, että jälkimmäisen toteaminen olisi joillekin palstalaisille isokin shokki. Luultavasti niin iso, että tulemme kohta näkemään miten kognitiivinen dissonanssi selittää kaiken parhain päin.
Ok, eli minä uskalsin, koska tapoihini kuuluu kerjätä turpiin.PerttiMakimaa kirjoitti:Minä kyllä pohdin molempia. Jos tutkimus on tehty objektiivisesti on tutkimuksen lopputulema se, että aseita ei uskalla afrikkalaisille antaa. Jos taas subjektiivisesti on oletettava, että oxfam on rasistinen.prosessi kirjoitti:Et uskaltanut, koska siinä missä minä pohdin tutkijoita, sinä taisit pohtia tutkittavia.PerttiMakimaa kirjoitti:Nyt olemme siinä kysymyksessä, jota en uskaltanut kysyä.
Minä nyt kyllä teen sen verran rajun oletuksen, että jälkimmäisen toteaminen olisi joillekin palstalaisille isokin shokki. Luultavasti niin iso, että tulemme kohta näkemään miten kognitiivinen dissonanssi selittää kaiken parhain päin.
Eivät asiat ole ihan noin yksinkertaisia. Itse asiassa tuli uudestaan tarve kehottaa sinua lukemaan se kirja jonka mainitsin toisaalla, sillä se selittää asiat paremmin kuin minä.PerttiMakimaa kirjoitti:Minä kyllä pohdin molempia. Jos tutkimus on tehty objektiivisesti on tutkimuksen lopputulema se, että aseita ei uskalla afrikkalaisille antaa. Jos taas subjektiivisesti on oletettava, että oxfam on rasistinen.prosessi kirjoitti:Et uskaltanut, koska siinä missä minä pohdin tutkijoita, sinä taisit pohtia tutkittavia.PerttiMakimaa kirjoitti:Nyt olemme siinä kysymyksessä, jota en uskaltanut kysyä.
Jutun juoni kuitenkin on se, että ongelma ei ole ollenkaan tutkimuksen lopputulemassa, vaan sen tulkinnassa ja johtopäätöksissä. Varmasti rahaa on annettu kehitysavustuksena suunnilleen saman verran kuin afrikkalaiset ovat käyttäneet sotimiseen, en minä sitä epäile, mutta jos uskoo, että ongelma ratkaistaan asekaupan sääntelyllä, näyttää helposti rasistilta.
Toisaalta taas motiivit voivat olla täysin erilaiset. Jos haluaa säännellä asekauppaa syystä tai toisesta, on helppoa poimia sopivia tietoja tällaisesta tutkimuksesta ja käyttää niitä sen oman agendan ajamiseen, eikä välttämättä edes itse huomaa miten rasistinen se oma logiikka on. Ja toisaalta rasismia voi myös käyttää työkaluna, eli koska rasismi on niin syvällejuurtunutta ja yleistä, on ihmisiin helpompaa vedota yksinkertaisilla rasistisilla "totuuksilla", kuin edes yrittää selittää miten monimutkaisesta ongelmasta todellisuudessa on kyse. Ne sääntelystä päättävät tahothan ovat ihmisiä, valitettavasti. Puhumattakaan siitä, että "tavallisten ihmisten" tuki päättäville tahoillekin on tärkeää.
Olen pettynyt kognitiiviseen dissonanssiisi. Jään odottamaan avauksia tyyliin:"länsimaat siirtomaa-aikana istuttivat afrikkaan väkivallan kierteen, joka heidän pitäisi nyt korjata".prosessi kirjoitti:Eivät asiat ole ihan noin yksinkertaisia. Itse asiassa tuli uudestaan tarve kehottaa sinua lukemaan se kirja jonka mainitsin toisaalla, sillä se selittää asiat paremmin kuin minä.PerttiMakimaa kirjoitti:Minä kyllä pohdin molempia. Jos tutkimus on tehty objektiivisesti on tutkimuksen lopputulema se, että aseita ei uskalla afrikkalaisille antaa. Jos taas subjektiivisesti on oletettava, että oxfam on rasistinen.prosessi kirjoitti: Et uskaltanut, koska siinä missä minä pohdin tutkijoita, sinä taisit pohtia tutkittavia.
Jutun juoni kuitenkin on se, että ongelma ei ole ollenkaan tutkimuksen lopputulemassa, vaan sen tulkinnassa ja johtopäätöksissä. Varmasti rahaa on annettu kehitysavustuksena suunnilleen saman verran kuin afrikkalaiset ovat käyttäneet sotimiseen, en minä sitä epäile, mutta jos uskoo, että ongelma ratkaistaan asekaupan sääntelyllä, näyttää helposti rasistilta.
Toisaalta taas motiivit voivat olla täysin erilaiset. Jos haluaa säännellä asekauppaa syystä tai toisesta, on helppoa poimia sopivia tietoja tällaisesta tutkimuksesta ja käyttää niitä sen oman agendan ajamiseen, eikä välttämättä edes itse huomaa miten rasistinen se oma logiikka on. Ja toisaalta rasismia voi myös käyttää työkaluna, eli koska rasismi on niin syvällejuurtunutta ja yleistä, on ihmisiin helpompaa vedota yksinkertaisilla rasistisilla "totuuksilla", kuin edes yrittää selittää miten monimutkaisesta ongelmasta todellisuudessa on kyse. Ne sääntelystä päättävät tahothan ovat ihmisiä, valitettavasti. Puhumattakaan siitä, että "tavallisten ihmisten" tuki päättäville tahoillekin on tärkeää.
Olen aikoinani ajanut ojaan neljä kertaa kahden viikon sisällä, mutta kyseessä oli pieni yksityistie. Ajoin selvin päin, mutta tie on mäkinen, mutkainen ja silloin myös koko matkalta peilijäätä. Ampuisitko?Tix kirjoitti:Luultavasti enimmäkseen töppäileviin autoilijoihin.prosessi kirjoitti:Olennaisempaa lienee, että mihin sitä käyttäisit.Tix kirjoitti:Kyllä minäkin ostaisin Kalashnikovin jos sellaisen saisi 200 dollarilla viereiseltä torilta. Olishan semmonen hieno.
Kyllä. Autosi renkaat puhki. Et pääsisi liian kovaa. Tilannenopeus haltuun, -kele.prosessi kirjoitti:Olen aikoinani ajanut ojaan neljä kertaa kahden viikon sisällä, mutta kyseessä oli pieni yksityistie. Ajoin selvin päin, mutta tie on mäkinen, mutkainen ja silloin myös koko matkalta peilijäätä. Ampuisitko?
Minä en. Muistan jenkkitutkimuksen, jonka mukaan kodin turvaksi ostetulla aseella ammutaan perheen jäsentä huomattavasti todennäköisemmin, kuin kotiin yrittävää ulkopuolista.Tix kirjoitti:Kyllä minäkin ostaisin Kalashnikovin jos sellaisen saisi 200 dollarilla viereiseltä torilta. Olishan semmonen hieno.
- Teraslilja_m
- Kitisijä
- Viesti:
Johtuen varmaan siitä, että perheenjäseniä on lähes 24/7 aseen ulottuvilla, kun taas voro joutuu *paljon* harvemmin tähtäimen eteen...NuoriDaavid kirjoitti:Minä en. Muistan jenkkitutkimuksen, jonka mukaan kodin turvaksi ostetulla aseella ammutaan perheen jäsentä huomattavasti todennäköisemmin, kuin kotiin yrittävää ulkopuolista.Tix kirjoitti:Kyllä minäkin ostaisin Kalashnikovin jos sellaisen saisi 200 dollarilla viereiseltä torilta. Olishan semmonen hieno.
=> Vinoutunut todennäköisyys.
Life is complex, it has real and imaginary parts.
No ei siinä mielestäni ole mitään vinoumaa. Sinulle tarjotaan mahdollisuutta ostaa ase. Jos viet aseen kotiisi, tiedät, että jos asetta käytetään, niin todennäköisimmin sillä ammutaan perheesi jäsentä. Mitä vinoumaa tuossa on?Teraslilja_m kirjoitti:Johtuen varmaan siitä, että perheenjäseniä on lähes 24/7 aseen ulottuvilla, kun taas voro joutuu *paljon* harvemmin tähtäimen taakse...NuoriDaavid kirjoitti:Minä en. Muistan jenkkitutkimuksen, jonka mukaan kodin turvaksi ostetulla aseella ammutaan perheen jäsentä huomattavasti todennäköisemmin, kuin kotiin yrittävää ulkopuolista.Tix kirjoitti:Kyllä minäkin ostaisin Kalashnikovin jos sellaisen saisi 200 dollarilla viereiseltä torilta. Olishan semmonen hieno.
=> Vinoutunut todennäköisyys.
- Teraslilja_m
- Kitisijä
- Viesti:
Entä onko rasistista todeta, että jos ei rajoiteta asekauppaa, niin hyvä vaan, kun tappavat toisensa, säästyvätpähän pitkällä tähtäimellä kehitysapurahat?prosessi kirjoitti:Jotta asia olisi noin, pitäisi myös olettaa, että "neekerit on niin tyhmii, ettei ne osaa ite rakentaa pyssyjä, joten jos me ei myydä niitä niille ni ne käyttää halpoja keihäitä ja rakentaa kaivoja rahoillaan." Oliko tuo tutkimus siis rasistinen?masa kirjoitti:Eli naisen logiikalla perusteltuna afrikan tämän hetkiseen tilaan on syypäänä Mihail Kalašnikov?PerttiMakimaa kirjoitti: Minusta raportti vihjaa aika voimakkaasti, että ulkopuolisten pitää pitäytyä aseitten viennistä alueelle. "Tietäähän mitä tapahtuu jos sinne aseita antaa".

Life is complex, it has real and imaginary parts.
Ei uusia patruunoita ehditä samaan tahtiin valmistaa kuin neekerit sikiää - ainoa mieleentuleva selitys sille, ettei kaikki neekerit ole vielä tappaneet toisiaan.Teraslilja_m kirjoitti:Entä onko rasistista todeta, että jos ei rajoiteta asekauppaa, niin hyvä vaan, kun tappavat toisensa, säästyvätpähän pitkällä tähtäimellä kehitysapurahat?prosessi kirjoitti:Jotta asia olisi noin, pitäisi myös olettaa, että "neekerit on niin tyhmii, ettei ne osaa ite rakentaa pyssyjä, joten jos me ei myydä niitä niille ni ne käyttää halpoja keihäitä ja rakentaa kaivoja rahoillaan." Oliko tuo tutkimus siis rasistinen?masa kirjoitti: Eli naisen logiikalla perusteltuna afrikan tämän hetkiseen tilaan on syypäänä Mihail Kalašnikov?
Nyt penikseni on fantastinen!
Ei edes ole. Silloinhan heitä ei pidä holhouksen tarpeessa olevina. Kehitysapu nykymuodossaan taas on rasistista, tana. Eikä tuo tarkoita, että haluaisin kieltää kehitysavun, sille kieltämättä on tarvetta, mutta holhousmentaliteetti ohjaa sitä aivan pähkähulluihin kohteisiin.Teraslilja_m kirjoitti:Entä onko rasistista todeta, että jos ei rajoiteta asekauppaa, niin hyvä vaan, kun tappavat toisensa, säästyvätpähän pitkällä tähtäimellä kehitysapurahat?
Viimeksi muokannut prosessi, 11.10.2007 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Itse asiassa pari noista ojaanajoista johtui kyllä siitä, että ajoin liian hiljaa... Takavetoisella pakettiautolla jäiseen jyrkkään ylämäkeen ilman painoa takana, niin jos vauhtia ei ole tarpeeksi, pysähtyy eteneminen jossain vaiheessa muuttuen sutimiseksi, minkä jälkeen valutaan takaperin ojaan. Siinä oli vain riskinä, että jos sitä kaasua oli tarpeeksi, saattoi mäen huipulla olevan mutkan vetää turhan suoraksi. Ja tie oli haasteellinen, kerran se ketjuilla varustettu traktorikin, joka tuli minua vetämään ojasta, päätyi itse samaan ojaan ja törmäsi autooni.Tix kirjoitti:Kyllä. Autosi renkaat puhki. Et pääsisi liian kovaa. Tilannenopeus haltuun, -kele.prosessi kirjoitti:Olen aikoinani ajanut ojaan neljä kertaa kahden viikon sisällä, mutta kyseessä oli pieni yksityistie. Ajoin selvin päin, mutta tie on mäkinen, mutkainen ja silloin myös koko matkalta peilijäätä. Ampuisitko?
Toisaalta, ehkä se renkaiden puhkominen olisi ihan hyvä keino, varsinkin jos vanteisiin terottaisi sahalaidan, joka pureutuu jäähän. Joo.
Geenit on yliarvostettuja, en vaihtais.Savannah kirjoitti:http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... /10/569972
Ostetaan, myydään ja vaihdetaan. Jep jep.
Valvontakamerat mittaavat pian autojen keskinopeuksia
Liikenteen nopeusvalvontakamerat aiotaan valjastaa mittaamaan autojen keskinopeuksia. Ylinopeussakoilta ei siis voi tulevaisuudessa välttyä painamalla jarrua kameran kohdalla, kertoo Etelä-Suomen Sanomat.
Keskinopeuksia tarkkaillaan mittaamalla autojen matka-aikoja tolpalta toiselle. Uudistus saadaan todennäköisesti toteutettua lähivuosina.
Nykyisin valvontakamerat mittaavat ohi ajavien autojen nopeuden vain kohdaltaan, jolloin niiden välillä voi ajaa ylinopeutta jäämättä kiinni. Tämä on turhan helppoa etenkin niille autoilijoille, jotka ovat ladanneet autonavigaattoriinsa tiedot valvontakameroiden sijainnista.
Keskinopeuksiin perustuva liikennevalvonta on jo käytössä esimerkiksi Saksassa ja Britanniassa. Poliisin tekniikkakeskus selvittää parhaillaan sen teknisiä vaatimuksia ja kustannuksia Suomen oloissa. Uudistus onnistuu todennäköisesti nykyisten kameroiden toimintaa muuttamalla.
-stt
Rock on! Loppuu se kaahaaminen.
Liikenteen nopeusvalvontakamerat aiotaan valjastaa mittaamaan autojen keskinopeuksia. Ylinopeussakoilta ei siis voi tulevaisuudessa välttyä painamalla jarrua kameran kohdalla, kertoo Etelä-Suomen Sanomat.
Keskinopeuksia tarkkaillaan mittaamalla autojen matka-aikoja tolpalta toiselle. Uudistus saadaan todennäköisesti toteutettua lähivuosina.
Nykyisin valvontakamerat mittaavat ohi ajavien autojen nopeuden vain kohdaltaan, jolloin niiden välillä voi ajaa ylinopeutta jäämättä kiinni. Tämä on turhan helppoa etenkin niille autoilijoille, jotka ovat ladanneet autonavigaattoriinsa tiedot valvontakameroiden sijainnista.
Keskinopeuksiin perustuva liikennevalvonta on jo käytössä esimerkiksi Saksassa ja Britanniassa. Poliisin tekniikkakeskus selvittää parhaillaan sen teknisiä vaatimuksia ja kustannuksia Suomen oloissa. Uudistus onnistuu todennäköisesti nykyisten kameroiden toimintaa muuttamalla.
-stt
Rock on! Loppuu se kaahaaminen.
No voi perse suoraan sanottuna. Välillä nuo nopeusrajoitukset vaan on turhan alhaalla, jotta kärsimystä tuottaa pysytellä rajoissa - tyhjällä tiellä, valoisalla ja hyvällä kelillä. Toivottavasti eivät nyt ihan 5-10 km/h ylpyistä ala sakottaa. Tää on kyllä epistä!Bhven kirjoitti:Valvontakamerat mittaavat pian autojen keskinopeuksia.