Vihdoinkin, somalit ulos

Vakavia keskusteluja isoista asioista - tiede, talous, politiikka, uskonto, yhteiskunnalliset asiat. Ei onelinereitä/puzznuzzia.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2439
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Hellu kirjoitti: Onko se sitten oikein että lainkuuliainen ulkomaalainen on täällä
huonommassa asemassa kuin rikollinen suomalainen?
eli lainkuuliainen ulkomaalainen, saa asua vapaana ja tehdä mitä haluaa. rikollinen suomalainen, joka on vankilassa, jolla aika tavalla pyritään rajoittamaan hänen yksilövapauttaan. ja ulkomaalainen on huonommassa asemassa koska..?

tästä paistaa läpi vähän sama kuin joistain muista jutuista. ainakaan minä en ole huomannut, että kukaan täällä olisi karkoittamassa kaikkia ulkomaalaisia. karkoitusta on haluttu vain toistuvasti törkeisiin rikoksiin syyllistyneille ulkomaalaisille. varmasti olisi mukava, jos kotimaiset sarjarikolliset voisi ulkoistaa, mutta kuka hitto ne muka ottaisi vastaan? ulkomaalaiset rikolliset voi sentään lapata takaisin.
Me transmitte sursum, Caledoni!
SnapaHead

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Hellu kirjoitti:
SnapaHead kirjoitti: Minä en kyllä ymmärrä mitä vikaa on kotiinpäin pelaamisessa...
Siis että maan kansalaiset ovat eri asemassa kuin muut. Mitä vittua sillä valtiollaan muuten tekee?
Tunnetko itse yhtään pakolaista?
Tai edes ulkomaalaista, siis rättipäätä tai neekeriä, ei mitään Ruotsin serkkuja?

Tyytyisitkö kiltisti osaas niinkuin nöyrän nekrun kuuluu, jos itse joutuisit elämään vieraassa maassa eri asemassa (=alempiarvoisena) kuin muu väestö, eikä kotimaassas sun elämällä olis arvoa senkään vertaa?
Oi mikä leimaus... Tässä alkaa läppä oleman jo kasaritoimintapätkien tasolla.

Jos oikein vilpittömästi yrittäisit avata tuota käsittämätöntä postaustasi niin voisin jopa yrittää vastata. Eri asemassa missä?
Ai niinku maan kansalaisten kanssa kun minulla ei ole kansalaisuutta...? Taitaisinpa tyytyä. Jos en tyytyisi voisin tältä istumalta valita maan, jonne mennä keuhkoamaan, että maan kansalaiset ovat eri asemassa kuin minä ja tunnen itseni koiraksi.

Miksi muuten heitit nekru ja rättipää? Ootsä sä niinku semmonen vegaaninatsi?
SnapaHead

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Jossain vaiheessa joku sanoi, että tää olisi tuplarangaistus, mut sit joku ja sit joku toinen ja sitten taas ettei se ole rangaistus, johon sit joku et no onhan se. Lapsia ja kaikkee! Ja sit joku heitti ookkonä nähny neekeriä? Sit joku sano, et vaa somaleit potkitaa pois ja sit joku ja taas joku et eipäs, ku niitä just vast ekaa kertaa et muita paljon enempi. Sit joku siihen et miks tuplarangaistus. Sit joku taas ja taas siihen et ei oo rangaistus. Sit joku sano, et kyse onkin Suomen maineesta ja joku sit siihen et wikipedia on tuttu kasvissyöjäanarkisti ja sit tuli piiiiiieeeeru. Sit joku sano et ei koskaan missää tapaukses saa ketää karkottaa, et olisi niinku vitust parempi jos lopetettais vaa väkivalta koko maailmast täl punasel minuutil ja et kaikki olis onnellisii. Sit joku siihen et päihteiden käyttö johtuu tilastoist ja siit et ei saa ei saa ei saa ku syvälle sytämeen sattuu. Tähän sit joku et mitään ei saa kellekää tehä, ei varsinkaa sille joka on tehnyt jotain et sillee ku maine ja sit ennen kaikkee pitäis vaa rakastaa ja et Isolla-Britannialla on väärin, mut sit joku siihen et hei et kamoon, et se on iha oikein.

Kity. Ei kai muuta.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2439
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Hellu kirjoitti: Tyytyisitkö kiltisti osaas niinkuin nöyrän nekrun kuuluu, jos itse joutuisit elämään vieraassa maassa eri asemassa (=alempiarvoisena) kuin muu väestö, eikä kotimaassas sun elämällä olis arvoa senkään vertaa?
eli joku antaa minulle turvapaikan, koska omassa maassani en ole turvassa. tämän turvapaikan myötä saan mahdollisuuden elämään? mutta en kaikkia niitä oikeuksia, jotka alkuperäisasukkailla on, eli jos kusen nurkkiin voidaan minut käskeä pois?

TOTTA VITUSSA TYYTYISIN!

kysytkö sä ihan oikeasti että kumpi on parempi, todennäköinen kuolema huonoissa oloissa, kuin todennäköinen elämä paremmissa oloissa, vaikka olot eivät olisi yhtä hyvät kuin joillain muilla siinä maassa asuvilla?
Me transmitte sursum, Caledoni!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

par-sky kirjoitti:nyt jos joku selittäisi minulle:

ulkomaalainen tulee suomeen. hänelle kerrotaan, että naiset ovat täällä henkilöitä, ei esineitä. kadulla hän huomaa naisen ja raiskaa tämän. kenen vika se on?

a) ulkomaalaisen, koska hän tekee itse omat päätöksensä.
b) naisen, koska oli kadulla jossa on mahdollisuus tulla raiskatuksi.
c) suomen yhteiskunnan, koska ei ollut tukenut ulkomaalaista tarpeeksi.
d) alkuperämaan, koska oli altistanut ulkomaalaisen herkän mielen.
Kenen vika? on mielestäni harhaanjohtava kysymys. Ennemmin kannattaisi kysyä Mistä johtuu?. Kaikki rikoksethan johtuvat mitä moninaisimmista seikoista, joista osaan kannattaa pyrkiä vaikuttamaan (esim. tekijän hankala asema yhteiskunnassa) ja osaan ei (esim. se, että naiset voivat kävellä kaduilla). Siis ainakin jos haluamme ennaltaehkäistä rikoksia mahdollisimman tehokkaasti.
minä vastaisin a, joskin d:llä voi olla tekemistä asian kanssa.
Minusta vähintäänkin a, c ja d ovat ilmeisiä tekoon johtaneita syitä, jos vain sellaiset syyt lasketaan joihin tulisi pyrkiä vaikuttamaan. Kulttuurierot voisi olla vielä yksi syy, ja c-kohtaan lisäisin suomalaisen sosiaali- ja koulutuspolitiikan laajemminkin (sen, joka generoi rasismia ja suvaitsemattomuutta). Jos menet sinulle täysin vieraaseen kulttuuriin, et välttämättä sisäistä sen lainalaisuuksia pelkästään sillä että sinulle mainitaan asiasta, etenkään jos ne ovat sinun maailmassasi täysin tyhjänpäiväisiä juttuja. Harva osaa ensi yrittämältä täydellisesti muuttaa toiminta- ja ajatusmallejaan yhdestä lauseesta, koska harvalla on täydellinen itsekontrolli (itse asiassa sellaista ei ole kenelläkään).
mutta miksi a:ta ei saa rangaista karkoittamalla, vaikka hän on selkeästi valinnut kunnioittaako uuden asuinpaikkansa lakeja ja päättänyt olla piittamatta niistä. Sen sijaan häntä tulee kohdella ihmisarvoisena yksilönä, vaikka hän itse ei toisen henkilön ihmisarvoa kunnioita?
Kulttuurierojen ja pakolaisten henkisen epävakauden vuoksi ei voida sanoa, että henkilö olisi kaikissa tapauksissa "selkeästi valinnut" olla noudattamatta hänelle vieraita lakeja ja sääntöjä. Psyykkisesti kriisiytynyt ihminen ei kykene kontrolloimaan itseään edes siinä määrin kuin normitapaus (joka hänkään ei siihen useimmiten erityisen hyvin kykene). Tällaista henkilöä toki tulee rangaista lain mukaan samoin kuin muitakin - karkotuspäätös on sitten asia erikseen. Itse en kategorisesti vastusta karkottamista sinänsä, vaan karkottamista turvattomiin oloihin. Tällaista kun voidaan verrata vapaudenriistoon, uhkailuun, kidutukseen ja vaikka mihin muuhun paskaan (mitä nyt kenenkin kohdalle sattuu kohdemaassa napsahtamaan) - tilanteisiin, joihin ajaminen on rikollistenkin kohdalla ihmisoikeusperiaatteiden vastaista.
vai eikö a:lla ole omaa tahtoa, eikö hän itse tehnyt päätöksensä? miksi hän ei siis itse joutuisi vastaamaan siitä?
Totta pirussa nämä rikolliset vastaavat teoistaan aivan samoin kuin muutkin: kärsimällä teoistaan lainmukaisen tuomion. Täällä kai keskustellaan siitä, onko tämän rangaistuksen lisäksi hyväksyttävää karkottaa heidät lähtömaahansa silloinkin kun ko. maassa on helvetti irti.
ja niistä parista prosentista, promillesta mitä rikollisuus vähenisi karkoitusten myötä: ko. rikollisen uhrille kyseessä saattaa olla 100%. Sen pitäisi riittää.
Millä hinnalla hyvänsä? Jos kaasuttaisimme hengiltä kaikki Suomen vangit, eittämättä moni tulevista rikosten uhreista lunastaisi tuon sataprosenttisensa. Mitenkäs olisi? :juristi:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Uusiopehmis kirjoitti:Sijoitetaan päätöksestä valittaneet somalit siten, että raiskaajat sijoittuvat EW:n, pahoinpitelijät mustakikkelin ja ryöstäjät Vadimin naapuriin valituksen käsittelyn ajaksi. Ilahdutte epäilemättä siitä kulttuurinvaihtomahdollisuudesta minkä tuo tilapäismajoitus teille suo ja uusien naapurienne hienoista mahdollisuuksista osoittaa yhteiskuntakelpoisuuttaan ja toteuttaa luontaisia taipumuksiaan helposti ja vaivattomasti ymmärtäväisten naapurien hyvässä seurassa. :h:

Katsotaan sitten valitusajan kuluttua, miten tarpeellisina tai hyväksyttävinä tai kansainvälisoikeudellisesti siivottomina pidätte mahdollisia lainvoimaisia karkotuspäätöksiä tai niiden kaatumisia.
No, mä asun jo huumediilereiden, avohoitopotilaiden ja thaikkuvaimolla varustetun yökyöpelijuntin naapurina. Omistusasunnossa. Otetaan vaan pari raiskaajaa sekaan!

Ai niin, asuuhan mun kerroksessa yksi somaliperhekin. Lainkuuliaiselta porukalta ovat vaikuttaneet.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

par-sky kirjoitti:
Hellu kirjoitti: Tyytyisitkö kiltisti osaas niinkuin nöyrän nekrun kuuluu, jos itse joutuisit elämään vieraassa maassa eri asemassa (=alempiarvoisena) kuin muu väestö, eikä kotimaassas sun elämällä olis arvoa senkään vertaa?
eli joku antaa minulle turvapaikan, koska omassa maassani en ole turvassa. tämän turvapaikan myötä saan mahdollisuuden elämään? mutta en kaikkia niitä oikeuksia, jotka alkuperäisasukkailla on, eli jos kusen nurkkiin voidaan minut käskeä pois?

TOTTA VITUSSA TYYTYISIN!
Mutta onnistuisitko siinä? Voitko oikeasti arvioida, minkälainen ihminen olisit, jos sinä ja perheesi olisitte koko elämäsi ajan kokeneet erilaisia raakuuksia, epäoikeudenmukaisuutta ja turvattomuutta? Miten voit tietää, millä tavoilla tulisit purkaneeksi pahaa oloasi turvapaikkamaan kansalaisiin (hyvinvointivaltion kermaperseisiin, jotka syrjisivät ja solvaisivat sinua taukoamatta)? Ja kuinka voit väittää, että edes hahmottaisit kaiken sen mitä tässä vieraassa kulttuurissa sinulta odotetaan - heidän norminsa ja moraalinsa kun olisivat tyystin erilaisia kuin omasi? Pahoittelen, mutta yo. vastauksesi kuulostaa varsin harkitsemattomalta, ellei suorastaan ymmärtämättömältä.

Minä esimerkiksi olen joutunut asumaan kolmisen kuukautta poissa kotoani putkiremontin vuoksi. Kolme kuukautta pitäisi vielä jaksaa. En olisi voinut etukäteen kuvitellakaan, että se tulee olemaan näin rankkaa. Olen pitänyt itseäni vahvana tyyppinä (osittain hyvinkin perustellusti), ja silti olen joinakin päivinä hermoromahduksen partaalla, äksyilen ja suutahtelen paljon enemmän kuin yleensä eikä mikään oikein tunnu sujuvan. Kyse on kuitenkin varsin pienen mittakaavan väliaikaisesta elämänmuutoksesta. En voi edes kuvitella, millainen olisin, jos olisin lapsuudesta lähtien kasvanut jossakin kriisipesäkkeessä.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Uusiopehmis kirjoitti: Äläpäs nyt fiksu nainen pönttöjä puhu. Suurin osa suomalaisita ei liikennerikoksien tai näpistyksen lisäksi syyllisty koskaan mihinkään rikokseen. Rikollisuus on hyvin suurilta osin päihdeongelmaisten käsissä, melko pieni joukko tehtailee suuren osan rikollisuudesta, ihan samoin kuin somaleillakin.

Tässä vielä dataa aiemmasta väitteestäni, että henkirikosten määrän vähentyminen ei johdu onnistuneesta kriminaalipolitiikasta. Voihan tätä joku väittää "tilastoharhaksi", minä en.
Tarkistin ilkeyttäni, mitä viimeisimmät uhritutkimukset tietävät suomalaisten kokemasta väkivallasta kertoa. Kuten jo totesin, käytät systemaattisesti tilastoja poliisin tietoon tulleista rikoksista, mikä ei ole hyvä idea, koska ilmoitusalttius vaikuttaa ratkaisevasti siihen, kuinka paljon pahoinpitelyjä poliisin tietoon tulee. Lisäksi rajanveto yhtäältä törkeän ja lievän pahoinpitelyn ja toisaalta tapon yrityksen välillä on hankalaa. Tämän vuoksi luotettavimman kuvan suomalaisen väkivallan kuvasta antavat uhritutkimukset, jossa kysellään siis sitä, onko henkilö joutunut viime aikoina (esim.) väkivallan uhriksi.

Vuosina 1980, 1988, 1993, 1997 ja 2003 tehtyjen tutkimusten tulokset ovat yksiselitteisiä: suomalaisten kokema fyysinen väkivalta on dramaattisesti vähentynyt vuodesta 1980. (Toisaalta uhkailujen määrä on noussut, ja väkivallantekojen ja uhkailujen yhteenlaskettu määrä on pysynyt ennallaan.) Luvut ovat seuraavanlaiset:

Fyysistä väkivaltaa kokeneet (/1000 15-74 vuotiasta kohden):

1980 - 78
1988 - 57
1993 - 57
1998 - 56
2003 - 57

Toisin sanoen, vuoden aikana väkivaltaa kokeneiden määrä on pysynyt ennallaan vuosina 1988-2003, ja laskenut selvästi vuodesta 1980.

Toinen väitteesi koski alkoholin ja väkivallan läheistä yhteyttä. Ajatus siitä, että liberalisoitunut alkoholipolitiikka on lisännyt väkivallan määrää, kuulostaa eittämättä johdonmukaiselta, valitettavasti se ei vain pidä paikkaansa. Juopuneen aiheuttaman väkivallan kohteeksi joutuu nimittäin yhä harvempi. Uhritutkimusten mukaan vuonna 1980 noin 7 prosenttia miehistä joutui juopuneen väkivallan kohteeksi. Vuosina 1988-2003 määrä on pysynyt vakaana, 4 ja 5 prosentin välillä. Naisten kohdalla taas luku on trendinomaisesti laskenut vuoden 1980 neljästä prosentista vuoden 2003 kahteen prosenttiin. Juopuneet näyttäisivät siis turvautuvan väkivaltaan entistä harvemmin.

Minäkään en väitä, että väkivallan määrän väheneminen on seurausta onnistuneesta kriminaalipolitiikasta. Väitän, että kriminaalipolitiikalla ei juurikaan voida vaikuttaa väkivallan määrään, joka on pitkälti kulttuurillinen ja sosiaalinen ilmiö. Suomi on väkivaltainen maa, koska mieskunnian puolustamista nyrkein pidetään täällä usein hyväksyttävänä, ei siksi, että suomalaiset juovat viinaa, tai siksi, ettei tappelijoita rangaista riittävän ankarasti.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2439
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Viesti Kirjoittaja par-sky »

EveryWoman kirjoitti:
par-sky kirjoitti:
Hellu kirjoitti: Tyytyisitkö kiltisti osaas niinkuin nöyrän nekrun kuuluu, jos itse joutuisit elämään vieraassa maassa eri asemassa (=alempiarvoisena) kuin muu väestö, eikä kotimaassas sun elämällä olis arvoa senkään vertaa?
TOTTA VITUSSA TYYTYISIN!
Pahoittelen, mutta yo. vastauksesi kuulostaa varsin harkitsemattomalta, ellei suorastaan ymmärtämättömältä.
ei millään pahalla, mutta mitä ihmettä? jos kysymyksessä on vaihtoehdot olla tapon uhan alla tai elää turvassa mutta vähempiosaisena, niin tarvinneeko tuota kovin pitkään miettiä? olisihan se kiva, jos minua kohdeltaisiin tasapuolisesti, mutta eiköhän sitä olisi aika helvetin onnellinen kun on ylipäätään hengissä. joka kerta kun menee kotiin on koti yhä siinä ja perheesi siellä?

mutta tähänkin on ratkaisu. jos kerta ulkomaalaiset ovat niin huonossa asemassa täällä, että se ei ole elämisen arvoista, niin mikäs siinä. ei oteta lisää ja potkaistaan entisetkin pois (tosin eihän niitä tarvitse poistaa, ne lähtevät mielellään) kun täällä on niin paha olla.
Me transmitte sursum, Caledoni!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

segma kirjoitti:"Ei siitä saada kuin muutaman prosentin murto-osan arvoinen hyöty." Ja milloin ollaan oikeasti voiton puolella? Kun jollain yksittäisellä toimintatavalla poistetaan 10% kaikesta rikollisuudesta? 20%? 50% 130%? Minusta yhden rikoksen estäminen tulevaisuudessa (erityisesti kun on kyse rikoksenuusijasta) on 100%:nen voitto.
Sama kysymys sinullekin: etkö ota voittojen kustannuksia ollenkaan huomioon? Jos tappaisimme kaikki suomalaiset än-yy-tee: NYT!, pääsisimme sadan prosentin varmuudella eroon kaikesta rikollisuudesta Suomessa. Järkevää? Not. Yleensä tekojen arvoa punnittaessa mietitään niiden seurauksia kokonaisvaltaisesti - ei ainoastaan käsillä olevan ongelman suhteen.
Sinänsä ns. taparikollisia pitäisi "hoitaa", juu, mutta miten, kun laki ei tunnu antavan siihen keinoja? Laittomasti?
Laki ei salli vaikkapa vapaaehtoisen yksilöterapian tarjoamista jokaiselle vangille? Laki ei salli vankien työskentelymahdollisuuksien (= hyödyllisyyden kokemuksen mahdolllisuuden) parantamista? Parempaa integrointia yhteiskuntaan vapautumisen jälkeen ja tukipalveluja? Jos niin on, lakia tulee muuttaa.
EveryWoman kirjoitti:Ja sinäkö olet siinä uskossa, että kun rikollispakolainen palautetaan kriisialueelle, hän yhtäkkiä maagisesti lakkaa saamasta pahaa aikaan? Vai mistä tuo nykyhetken painottamisesi kumpuaa? Realiteetit, hohoi?
Toivottavasti kirjoitit tuon provokatiivisessa mielessä, etkä oikeasti pidä minua noin vajaana. Se olisi varsin vajaata käytöstä. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että mikäli Suomi vapaaehtoisesti ottaa jonkun henkilön pakolaiseksi (vieraaksi) ja tämä vieras alkaa ns. kuseksia nurkkiin (tässä EI OLE kyse rotuun liittyvistä ennakkoluuloista vaan tuomion saaneista rikoksentekijöistä) eikä rangaistuksen jälkeenkään suostu lopettamaan, niin silloin on ihan turha käyttää tekosyynä ulkoisia vaikuttimia. Nurkassa oleva kusi on nurkassa oleva kusi vaikka se kehystettäisiin miten päin ulkoisilla pakotteilla. Siinä vaiheessa (minun puolestani) tyyppi saa tulla toimeen omillaan. Jos se tarkoittaa kriisialueelle palauttamista, niin se tarkoittaa sitten kriisialueelle palauttamista.
Edustat siis valtaväestöä käsityksissäsi siitä, minkä verran satunnaisesti valitulla yksilöllä on mahdollisuuksia valita utilitaristisesti parhaat mahdolliset tavat toimia ja myös toteuttaa niitä käytännössä? Väität, että kaikki pystyvät tähän sataprosenttisesti, historiastaan, elinoloistaan ja sivistystasostaan riippumatta? Minkä ikäinen olitkaan? Suosittelen tutustumista lukion psykologian oppimäärään (onnistunee, vaikka lukio olisi jo takanapäin).

En tosiaan oikeasti näe sinua tyyppinä, joka ei hyvin helpostikin kykenisi ymmärtämään sosiaalisen ympäristön vaikutuksia yksilön psyykkisiin rakenteisiin ja malleihin. Päin vastoin, oletin että ymmärtäisit tällaisia lainalaisuuksia syvällisesti jo nyt. Siitä tämä täysimittainen äimistymiseni.
Nykyhetkeä rajaan vielä häilyvästi sellaiseen osa-alueeseen maailmankaikkeudessa kuin "minun lähiympäristöni". Tässä tilanteessa se voi tarkoittaa vaikkapa Suomea. Sillä nojalla minulle on käytännössä ihan sama aiheuttaako kriisitilanteessa olevaan kotimaahansa palautettu rikollinen pahaa kotimaassaan vai ei. Ties vaikka muuttuisikin maagisesti. Se on kuitenkin sen maan viranomaisten (tai jos sellaisia ei ole, koko sen kansan) ongelma, jonka he ratkovat miten parhaaksi näkevät.
Aivan, eli hyvin tunnettu ja tässäkin ketjussa jo mainittu Jonkun Toisen Ongelma. Harmillista kyllä, valtiot eivät ole toisistaan riippumattomia saarekkeita, joten silmien sulkeminen Jonkun Toisen Ongelmilta ei tässäkään tapauksessa ole mikään kestävä ratkaisu. Karmivimpana esimerkkinä tästä viittaan vielä uudelleen 9/11 -katastrofiin. Eikä siinä vielä kaikki: olemalla myötävaikuttamassa pahan syntyä pilaa kaupan päälle aina osan omastakin elämästään. Vastuun ottaminen mistä tahansa eteen tulevista ongelmista (riippumatta siitä, kenen omistukseen ne on pöytäkirjassa merkitty) on kokemukseni mukaan lähes poikkeuksetta nopein tie ulos.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Viesti Kirjoittaja Mojo »

EveryWoman kirjoitti:En voi edes kuvitella, millainen olisin, jos olisin lapsuudesta lähtien kasvanut jossakin kriisipesäkkeessä.
En kyl minäkään..... mieti nyt. Yhtäkkiä pään ympärillä ei enää sujahtelekaan niitä tuttuja ja turvallisia luoteja ja kranaatteja. Illalla kun tulet kotiin, (voidaan olettaa että tulet, edellä mainitusta luotifrekvenssierosta johtuen.) se koti on vielä paikallaansa, ja ehjä. Perheesikin on vielä hengissä eikä vaimoasi/miestäsi ole vieraat sotilaat/heimolaiset raiskanneet/pahoinpidelleet. Ja kauhistus, sulle tarjotaan ruokaa joka ikinen päivää. Oikein vihannesten kera. Voi hitsit, ja sit tulee joku täti ja sanoo et olisi mahdollisuus osallistua kursille jotta oppisit yhden vieraan kielen notta voisit edes hieman kommunikoida paikallisten kanssa. Hui kauhea mikä ahdistus, kuoluunkin pääsee. Ja ihan kun ei olisi tarpeeksi kamalaa tulla suomeen, kaiken pahan lisäksi sinulle annetaan rahaa vaatteisiin yms... Kyllä suomi on paskaa maa tulla pakolaiseksi. Parempaa oli kotona.

Eli joo vittu, mullekin selkisi nyt miksi näillä somalipakolaisilla on täällä niin pahaa olla.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

par-sky kirjoitti:ei millään pahalla, mutta mitä ihmettä? jos kysymyksessä on vaihtoehdot olla tapon uhan alla tai elää turvassa mutta vähempiosaisena, niin tarvinneeko tuota kovin pitkään miettiä? olisihan se kiva, jos minua kohdeltaisiin tasapuolisesti, mutta eiköhän sitä olisi aika helvetin onnellinen kun on ylipäätään hengissä. joka kerta kun menee kotiin on koti yhä siinä ja perheesi siellä?
Pointti oli: on paljon ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti mieti. Jotkin ympäristöt tekevät ihmiselle niin paljon pahaa, että oikean ja väärän rajat hämärtyvät tai katoavat - ja jos on kyse kulttuurista jossa ne rajat alunperinkin olivat aivan eri kohdissa kuin meillä, ei ole mikään ihme että rikoksia tehdään. Ympäristö vaikuttaa ihmiseen, halusi hän sitä tai ei. Sinuun myös. Keksitkö esimerkkejä tilanteista joissa sinun ympäristösi on vaikuttanut sinuun siten, että olet tullut käyttäytyneeksi huonommin kuin olisit halunnut?
jos kerta ulkomaalaiset ovat niin huonossa asemassa täällä, että se ei ole elämisen arvoista, niin mikäs siinä. ei oteta lisää ja potkaistaan entisetkin pois (tosin eihän niitä tarvitse poistaa, ne lähtevät mielellään) kun täällä on niin paha olla.
Tätä olen yrittänyt saada joistakin keskustelijoista irti. Vaikuttaa näet siltä, etteivät he haluaisi tänne pakolaisia ensinkään.

Toinen vaihtoehto voisi olla tarkempi seula siinä, kuka otetaan ja kuka jätetään, ja aiheeseen liittyvää tiedotusta ja koulutusta niissä maissa joista pakolaisia tulee. Tällöin pakolaisilla olisi paremmat mahdollisuudet (= enemmän informaatiota kohdemaasta ja enemmän aikaa sopeutua uuden kulttuurin tapoihin) ja enemmän motivaatiota (kun ainoastaan sopeutuvat yksilöt hyväksytään ja tämä on kaikille selvää jo ennen lähtöä) käyttäytyä lain rajoissa. Toki tukipalveluja tarvittaisiin myös lisää, aivan kuten suomen koulutusjärjestelmän uudistamista enemmän monikulttuuriuutta tukevaksi (jolloin pakolaisten syrjintä hitaasti vähenisi). Ja sen sellaista. En kyllä tiedä, miten mahdollista jossain Somaliassa olisi tiedottaa Suomen pakolaiskäytännöistä ja kulttuurista siten, että tieto oikeasti myös menisi perille. :think:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mojo kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:En voi edes kuvitella, millainen olisin, jos olisin lapsuudesta lähtien kasvanut jossakin kriisipesäkkeessä.
En kyl minäkään..... mieti nyt...
Sanoin: millainen ihminen olisin. Ihmisraunio ei hetkessä eheydy vaikka olisi saapunut paratiisiin. Eikä Suomi etenkään ulkomaalaisille mikään paratiisi ole, kuten hyvin tiedämme.
Vihernikki
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 31.01.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja Vihernikki »

EveryWoman kirjoitti: Mutta onnistuisitko siinä? Voitko oikeasti arvioida, minkälainen ihminen olisit, jos sinä ja perheesi olisitte koko elämäsi ajan kokeneet erilaisia raakuuksia, epäoikeudenmukaisuutta ja turvattomuutta? Miten voit tietää, millä tavoilla tulisit purkaneeksi pahaa oloasi turvapaikkamaan kansalaisiin (hyvinvointivaltion kermaperseisiin, jotka syrjisivät ja solvaisivat sinua taukoamatta)? Ja kuinka voit väittää, että edes hahmottaisit kaiken sen mitä tässä vieraassa kulttuurissa sinulta odotetaan - heidän norminsa ja moraalinsa kun olisivat tyystin erilaisia kuin omasi?

En voi edes kuvitella, millainen olisin, jos olisin lapsuudesta lähtien kasvanut jossakin kriisipesäkkeessä.
Ihan huippukeskustelu, mielenkiintoisin, tajuntaa laajentavin ja opettavin aikoihin. Mutta mutta...Nyt menee yli hiusrajan. Miten voi kysyä keneltäkään onnistuisiko sitä sopeutumaan Suomeen tai Somaliaan? Eihän sitä voi tietää kukaan muuta kuin elämällä sen!

Entä miksi ylipäätään pitäisi kuvitella millainen olisi, jos olisi kasvanut jossain kriisipesäkkeessä. Miksi pitäisi kuvitella olevansa jo lähtökohtaisesti joku muu kuin ON? Empatiaa voi kokea muutenkin, kuin kuvittelemalla itselleen kokonaan jonkin muunlaisen elämän, jonkun toisen elämän.

Mitä näihin karkoituksiin tulee, niin tuskin tässä vielä hävetä suomalaisina niiden takia tarvitsee. Kyllä ne on ihan muut asiat, mitä tarvii hävetä. Enemmänkin ehkä juuri esim. Vadimin mainitsemaa sitä kulttuurillista seikkaa, että tämä nyt on turpakäräjien tyyssija, mitä tulee miehiseen kunniaan. Silti Somaliassa sekin on tosin vielä enemmän perseestä, wild guess...
:roll:

Lähtökohtaisesti on mielestäni aika kahelia pohjoismaiden ottaa pakolaisia syvältä Afrikasta. Pelkkä ilmasto kun on jo niin erilainen, että jossain EU:n sisällä pitäisi sopia, jotta saisivat jäädä vähän lähemmäksi omaa leveysastettaan. Otetaan tänne ennemmin jengiä jostain Ukrainasta ja muista itäblokin maista. Köyhää, tyhmää ja turvatonta on monilla lähempänäkin, joten eikö se olisi ihan loogista, että autettaisiin nyt vaan ensin itseä, sitten naapuria jne..?
Se ekologinen vaihtoehto!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vadim kirjoitti:Suomi on väkivaltainen maa, koska mieskunnian puolustamista nyrkein pidetään täällä usein hyväksyttävänä, ei siksi, että suomalaiset juovat viinaa, tai siksi, ettei tappelijoita rangaista riittävän ankarasti.
Jep.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vihernikki kirjoitti:Miten voi kysyä keneltäkään onnistuisiko sitä sopeutumaan Suomeen tai Somaliaan? Eihän sitä voi tietää kukaan muuta kuin elämällä sen!
Just tätä pointtia yritin hakea. Kukaan ei voi sanoa, kuten Par-sky tuossa yllä: Mä ainaski oisin käyttäytynyt kunnolla jos olisin joku niistä tuomituista somaleista!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vihernikki kirjoitti:Otetaan tänne ennemmin jengiä jostain Ukrainasta ja muista itäblokin maista. Köyhää, tyhmää ja turvatonta on monilla lähempänäkin, joten eikö se olisi ihan loogista, että autettaisiin nyt vaan ensin itseä, sitten naapuria jne..?
Miksei juu. Luulisi sopeutumisen olevan jonkin verran helpompaa. Toki jos jossain on pitkään täysimittainen kriisi ja pakolaisia on paljon, voi olla hankalaa sijoittaa heitä kaikkia lähimpään turvalliseen maahan. Mutta kai tämmöinen voisi ainakin jonain yleisperiaatteena olla.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vadim »

cardic kirjoitti:Vadim sentaan perustelee kantansa faktoilla. tosin nekin faktat menee ohi oikeen komeesti ja suoraan metsahallituksen puolelle. lisaksi uusis on kumonnut esityt 'faktat' jo moneen kertaan. silti ollaan niin oikeessa, niin oikeessa että.
Tavallisesti jätän vastaamatta, jos postaus ylittää tietyn idiotiatason. Tässä tapauksessa horina on kuitenkin sen verran loukkaavaa, että ajattelin käydä läpi esittämäni faktat, ihan vain että voitaisiin osoittaa, missä kohtaa menen metsähallituksen puolelle.

Ensin väitettiin, ettei pakolaisten oikeuksista tarvitse välittää, ja kv. oikeusnormien rikkominen on ok, koska muutkin tekevät niin.

Totesin, että pakolaisten oikeuksista välittämättä jättäminen on laitonta, ihan Suomen lain mukaan. Lisäksi suunnitellut karkotukset voivat olla rikkoa pakolaissopimuksen ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen määräyksiä. Huomionarvoista on, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen voi valittaa Korkeimpien oikeuksien päätöksistä, ja siksi kyse on vähän muustakin kuin vain Suomen maineesta. Ihmisoikeustuomioistuimen tuomiot on näet pantava täytäntöön. (Tämä tuomioistuin on muuten Strasbourgissa, eikä Haagissa, jossa käsitellään vain valtioidenvälisiä juttuja ja sotarikoksia. Tämän pitäisi olla jokaisen lakimieheksi itseään tituleeraavan tiedossa.)

Edelleen väitettiin, että Suomi riko kv. oikeutta eikä varsinkaan EY-oikeutta juuri koskaan. Lisäksi väitettiin, ettei kv. oikeudesta löydy kuin suosituksia asiasta, sen sijaan sitovia normeja ei asiasta (muka) ole.

Ja onhan niitä. Ensinnäkin ihmisoikeusinstrumentit ovat Suomessa voimassaolevaa oikeutta. Toisin sanoen, esimerkiksi Euroopan ihmisoikeussopimusta on Suomen lain mukaan sovellettava sellaisena kuin se on, ja erityisesti sellaisena kuin se ilmenee Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytännössä. Monet karkotuspäätökset ovat loukanneet mm. oikeutta elämään; epäinhimillisen kohtelun kieltoa; perhe-elämän suojaa; oikeutta oikeudenmukaiseen oikeudenkäyntiin, ja niin edelleen. Se, että joku sanoo Suomen voivan karkottaa ketä huvittaa, miten huvittaa, osoittaa ei vain melko leppoisaa asennetta eettisesti hankaliin kysymyksiin, vaan myös perustavanlaatuista ignoranssia Euroopan ihmisoikeussopimuksen sisällön suhteen.

EY-oikeudella ei tässä ole tietenkään mitään merkitystä, mutta kun joku keksi pitää Suomea mallimaana, joka noudattaa orjallisesti kv. oikeutta ja erityisesti EY-oikeutta, päätin katsoa, josko asiasta saisi minkäänlaista tilastoa. No, tilasto kertoi, että Suomi oli päätynyt raastupaan yhteisön oikeuden rikkomisesta useammin kuin verrokkimaat, mikä oli minulle itsellenikin yllätys - alun perin minulla oli vain selkeä käsitys siitä, että Suomi vie mielellään juttuja oikeuteen asti, vaikka olisi väärässäkin.

Tämän jälkeen siirryttiinkin kriminaalipolitiikkaan. Lempeämpää kriminaalipolitiikkaa syytettiin väkivaltarikollisuuden lisääntymisestä. Väkivalta vaan ei näytä lisääntyneen. Sitten todettiin, ettei terapia toimi. Mutta terapia näyttääkin toimivan. Lopuksi väitettiin, että viinan vapauttaminen on lisännyt väkivaltaa. Mutta se onkin vähentynyt tai pysynyt ennallaan koko vapauttamisajan, ja juopot mukiloivat vähemmän ihmisiä kuin ennen.

En oikein tiedä, mitä minun pitäisi sanoa, jotta viesti menisi perille. On melko masentavaa tuhlata aikaansa tutkimustulosten etsimiseen, jos nekään eivät saa ihmisiä muuttamaan mieltään. Mutta no, ihmisäly rajallista, älyttömyys rajatonta. Kai siihen on vaan tyytyminen, eikä tästä varmaankaan voi valittaa, edes ihmisoikeustuomioistuimeen.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Viesti Kirjoittaja Mojo »

EveryWoman kirjoitti: Sanoin: millainen ihminen olisin
Unohdit vaan toi "ihminen" sanan siitä alkuperäisestä viestistä 8)
Mut ei se muuta asiaa. Kirjottaisin saman uudestaan ellei se jo olisi pari viestiä yllä.
EveryWoman kirjoitti: Ihmisraunio ei hetkessä eheydy vaikka olisi saapunut paratiisiin. Eikä Suomi etenkään ulkomaalaisille mikään paratiisi ole, kuten hyvin tiedämme.
Ei toki.... joten ymmärtäkäämme että näillä ulkomaalaisille raiskaaminen, väkivalta yms. on vain osa eheytysprosessia. Sopeutumisvaikeuksien seurausta ja traumaattisten tapahtumien purkua. :roll:
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Vadim kirjoitti:Mutta no, ihmisäly rajallista, älyttömyys rajatonta. Kai siihen on vaan tyytyminen, eikä tästä varmaankaan voi valittaa, edes ihmisoikeustuomioistuimeen.
Ei, mutta: faneistaan maestro tunnetaan. Tämän enempää ad hominemia minusta ei oikein taida irrota. :mrgreen:
Rouva Pupu

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

EveryWoman kirjoitti:Keksitkö esimerkkejä tilanteista joissa sinun ympäristösi on vaikuttanut sinuun siten, että olet tullut käyttäytyneeksi huonommin kuin olisit halunnut?
Toki.
Otetaan mukaan vaikka synnyinpaikkani, jossa asuin aikuis-ikääni asti.
11 - vuotiaana minua ja ystäviäni (pieni paikka, pienet piirit) alkoi terrorisoimaan aikuisten ihmisten muodostama maahanmuuttaja jengi.
Terrorisointi loppui silloin kun olin lähempänä 17 ikävuottani, koska emme olleet enää riskittömiä.
Noihin vuosiin mahtui paljon puukonheilutuksia, niiden laskemiseen ei riitä varpaat eikä sormet, paljon nyrkinheilutuksia, paljon seksuaalista ahdistelua, paljon autolla seuraamista, muutama raiskattiin 14-vuotiaana, itsensä puolustajia syytettiin pahoinpitelystä ja rasismista ( joillakin menee polvet heti veteläksi kun vähän tihrustaa kyyneleitä, että nuo rasistit vain hyökkäsivät ilman mitään syytä kimppuun, niinpä niin). Ja lukuisia muita tapahtumia, joita en mainitse monistakin syistä.
Tosin vieläkin kotimaillani käydessä voin vaistota kyseisten henkilöiden läsnäolon ja kappas mitä silmäni näkevätkään.
Toki heillä on lukuisia tuomioita, mutta sopivasti myös perheväkivallasta kärsivät suomalaiset vaimot.
No me kyllä selvittiin, toivon että niin käy myös niille nuorille, jotka ovat nyt kohteena.
Toki pitää ymmärtää millaisista oloista ovat tulleet ja mitä kestäneet, tosin en suosittele heille sanomista, ne kun ei tykkää edes suvaitsevaisista suomalaisista, rasisteja kun ovat (niin se toimii myös näin päin).

Enemmän mä olen kyllä huolissani näistä lapsista ja nuorista siellä.
Vihernikki
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 111
Liittynyt: 31.01.2006 19:31

Viesti Kirjoittaja Vihernikki »

EveryWoman kirjoitti: Toki jos jossain on pitkään täysimittainen kriisi ja pakolaisia on paljon, voi olla hankalaa sijoittaa heitä kaikkia lähimpään turvalliseen maahan. .
No jos nyt kelataan vaikka ihan pohjois-afrikkaa, niin sieltä löytyy Marokko ja taasen ylöspäin jo Espanja, Italia, Kreikka, Turkkikin kohta EU-maa ja sitten vaikka Ranska, jossa on jo paljon pidemmällä sopeutuminen oman maan kansalaisten joukossa mustiin ja näin ollen myös uskoisin, että afrikkalaisilla helpompi olla. Kysehän ei tietenkään ole pelkästä ihonväristä, mutta jo ihan perimästä, kielellisistä samankaltaisuuksista jne. Kyllä tällä pallolla tilaa riittää, joten joku järki pitäisi siinäkin olla, että mihin ihmisiä lennätetään aloittamaan uutta elämää. Eihän suomalaiset ole koskaan ulkomaan eläviä mitenkään riemusta kiljuen tontilleen ottaneet, ujoja kun olemme (paitsi tietty kun itse lähdemme maailmaa valloittamaan kera kännyjen ja viinaksien...).
Se ekologinen vaihtoehto!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mojo kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti: Ihmisraunio ei hetkessä eheydy vaikka olisi saapunut paratiisiin. Eikä Suomi etenkään ulkomaalaisille mikään paratiisi ole, kuten hyvin tiedämme.
Ei toki.... joten ymmärtäkäämme että näillä ulkomaalaisille raiskaaminen, väkivalta yms. on vain osa eheytysprosessia. Sopeutumisvaikeuksien seurausta ja traumaattisten tapahtumien purkua. :roll:
Kuka on väittänyt, että rikollisuus tulisi vain sietää mitenkään asiaan puuttumatta?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Rouva Pupu kirjoitti:Toki.
Au, kuinka pahan kuuloista. Ymmärrän oikein hyvin, miksi sinulla on erilaiset asenteet pakolaisia kohtaan kuin itselläni - me olemme kasvaneet erilaisissa ympäristöissä, ja nuo ympäristöt ovat vaikuttaneet meihin.

Just näihän se menee. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä pahuuden syntyä voi jäljittää kukaan. Ainoa mitä voidaan yrittää on kierteen katkaiseminen mahdollisimman monesta kohdasta ja mahdollisimman monilla tavoilla. Kierre ei kuitenkaan katkea sillä, että tilanteen toinen osapuoli passitetaan sodan keskelle - ei, vaikka tämä toisesta tuntuisi kuinka kohtuulliselta ja ansaitulta tuomiolta tahansa. Eikä se pitkällä aikavälillä tekisi uhrinkaan elämästä parempaa. Rankoista kokemuksista on mahdollista päästä yli, mutta kostoon turvautuminen ei ole keinona ollenkaan parhaasta päästä. Vai mitä mieltä olet?
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Viesti Kirjoittaja Mojo »

EveryWoman kirjoitti:Kuka on väittänyt, että rikollisuus tulisi vain sietää mitenkään asiaan puuttumatta?
Rikkinäinen sarkasmisuodatin? Tai sit mun sonnanlevityslaite on väärin säädetty. Ei kukaan, mutta mä en näe mitään paljon konkreettista mitä nykyistä enemmän Suomi voisi valtiona maahan tuleville pakolaisille tarjota elämän parantamiseksi. Ehkä enemmän ja parempaa terapiaa joo. Mutta perussuomalaisjunttiuden tyhmyyden huipentumaa, eli rasismi, tai ennakkoluulo esim. somalialaispakolaisia kohtaan ei noin vain poisteta. Tai ehkä poistamalla/ehkäisemällä somalien tekemät rikokset.... ja varsinkin, ne "toisella tai kolmannella mahdollisuudella" tehdyt rikokset.

Joten okei, lisää resursseja integraation hoitoon, rikosten ehkäisyyn ja terapiaan. Mutta kai sinäkin tiedät että jos kasat jotain johonkin, on sun kaivettava kuoppa muualle. Joten jos tähän päädytään, mihin se kuoppa kaivetaan? Mistä resurssit otetaan?
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
Vastaa Viestiin