Sivu 871/1309

Lähetetty: 10.01.2012 12:40
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: No eikös me maksettu juurikin joku taidemuseo Tapiolaan?

Puhumattakaan Kehä I:n järjettömistä tunneleista.
No tää viimeisin ja isoin osa eli 17 000m2 23 000m2 kokonaispinta-alasta näyttää maksaneen 23,5 miljoonaa eli suunnilleen sen mitä helsinki meinaa maksaa pelkästä guggenheimin nimen lisenssistä 20 vuodeksi. Huomattavasti kohtuullisempaa. En ole täysin kulttuurin rahoitusta vastaan, mutta kohtuus kaikessa.

Kehien parannusprojekteissa ei ole muuta vikaa kuin se, että ne on 20-30 vuotta myöhässä. Siinä missä iso kasa muitakin tieprojekteja Suomessa. Uusimmassa moottori lehdessä oli, muuten, käppyrä joka havainnollistaan hyvin miten valtio kuppaa autoilijoita ja laiminlyö tieverkoston ylläpitoa.

Kuva

Lähetetty: 10.01.2012 12:59
Kirjoittaja Bluntly
Vagabondo kirjoitti:... 23,5 miljoonaa .... En ole täysin kulttuurin rahoitusta vastaan, mutta kohtuus kaikessa.
No on tuo kuitenkin aika iso summa tässä tilanteessa. En itsekkään ole kokonaan vastaan, mutta jotenkin pitäisi suhteuttaa esimerkiksi kustannettava kulttuuripalvelun suhteelliseen käyttäjämäärään verrattuina muihin kulttuuripalveluihin paljonko sitä rahaa lyödään tumppuun. [mutu]Esimerkiksi veikkaisin junnufutiksella olevan huomattavasti enemmän asiakkaita kuin taidemuseoilla, mutta vuosittain siihen saatu valtion€ murto-osa edellisestä[/mutu].
Vagabondo kirjoitti:Kehien parannusprojekteissa ei ole muuta vikaa kuin se, että ne on 20-30 vuotta myöhässä.
Vaikka tunneli on ihan hemmetin hyvä asia meikäläiselle kun ennen pystyin kovemmalla tuulella melkein sylkäisemään kehälle ja nyt möly katosi kokonaan niin siltikin ihmettelen tunnelia, olisi se parannus mahtunut ihan hyvin maanpäällekkin ja luultavasti paljon huokeammalla. Ja sitten se toinen tunneli Otaniemen kohdille?

Lähetetty: 10.01.2012 13:00
Kirjoittaja masa
Vagabondo kirjoitti:käppyrä joka havainnollistaan hyvin miten valtio kuppaa autoilijoita ja laiminlyö tieverkoston ylläpitoa.

Kuva


Aika karu käppyrä. Oliko jutussa eritelty minne verorahat menevät?

Lähetetty: 10.01.2012 13:09
Kirjoittaja NuoriDaavid
masa kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:käppyrä joka havainnollistaan hyvin miten valtio kuppaa autoilijoita ja laiminlyö tieverkoston ylläpitoa.

Kuva


Aika karu käppyrä. Oliko jutussa eritelty minne verorahat menevät?
Valtion budjetista voi katsoa. Samaan kassaanhan ne kaikki verotulot laitetaan.

Lähetetty: 10.01.2012 13:11
Kirjoittaja exPertti
^ Luulen, että se tieto voisi olla liikaa kaikille.

Lähetetty: 10.01.2012 13:26
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:... 23,5 miljoonaa ....
No on tuo kuitenkin aika iso summa tässä tilanteessa.
Siis eihän tuo ollut kuin 1300€/m2 ja rakennettiin silloin kun vielä meni hyvin, joten uskoisin rahoituksen hoituneen budjetista, koska Espoon sivistystoimen kokonaisbudjetti on kuitenkin melkein 600 miljoonaa vuodessa, josta kulttuurilautakunnan osuus tosin vain 57,3 miljoonaa. Vastaavasti liikuntalautakunnan osuus 28,7 miljoonaa. Ajankohtaisempi kitinän aihe Espoossa lienee uusi teatteritalo.
Bluntly kirjoitti:Vaikka tunneli on ihan hemmetin hyvä asia meikäläiselle kun ennen pystyin kovemmalla tuulella melkein sylkäisemään kehälle ja nyt möly katosi kokonaan
Niin, ideana lieneekin nimenomaan asumismukavuus ja ettei kehätie jakaisi asuinalueita kahtia, vaan syntyisi yhtenäisempi ympäristö. Mitä olen tapiolan tunneliprojekteja vilkuillut, niin ne vaikuttaa parantavan seutukunnan yhtenäisyyttä ja mahdollistavan lisää rakennusmaata keskeisellä alueella. Käsittääkseni tunneleiden vapauttamien rakennusoikeusneliöiden myynti kattaa paljon lisäkustannuksista.

Lähetetty: 10.01.2012 13:36
Kirjoittaja Bluntly
Asumismukavuus in my arse. Jos nykyisen tunnelin päälle rakennetaan niin osa asukkaista saa seurata aivan lähietäisyydeltä kun vetelen helikopteria olohuoneessani.

Lähetetty: 10.01.2012 13:38
Kirjoittaja Vagabondo
NuoriDaavid kirjoitti:
masa kirjoitti: Aika karu käppyrä. Oliko jutussa eritelty minne verorahat menevät?
Valtion budjetista voi katsoa. Samaan kassaanhan ne kaikki verotulot laitetaan.
Sinnehän ne häviää. Muutoshan tapahtu tossa 90-luvun laman aikaan jolloin autoilusta tehtiin lopullisesti lypsylehmä valtion taloutta tasapainottamaan ja unohdettiin lopullisesti mihin tarkoitukseen autovero alunperin luotiin. Nykyisen vihreyskampanjan vaikutukset on vähäiset siihen verrattuna.

Rahaa kupataan sieltä mikä on niin oleellista, että ihmiset käyttävät hinnasta välittämättä ja tuetaan toimintoja, joista ei olla valmiita maksamaan markkinahintaa. Ihmisillä tosin saattaisi olla varaa maksaakin se markkinahinta, jos valtio ei kuppais rahoja välistä.

Lähetetty: 10.01.2012 13:41
Kirjoittaja masa

Lähetetty: 10.01.2012 13:42
Kirjoittaja Bluntly

Lähetetty: 10.01.2012 13:44
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti:Asumismukavuus in my arse. Jos nykyisen tunnelin päälle rakennetaan niin osa asukkaista saa seurata aivan lähietäisyydeltä kun vetelen helikopteria olohuoneessani.
Siitä vaan havainnekuvasta katsomaan mihin lähimmät talot tulee. Kyllä koko entinen kehän ja tunnelin alle jäävä alue on kaavoitettu täyteen.

Lähetetty: 10.01.2012 13:46
Kirjoittaja masa
^Mikä toi kaarirakennelma on tossa tunnelin länsipäässä?

Lähetetty: 10.01.2012 13:47
Kirjoittaja Bluntly
^ Voi jumalauta!

Lähetetty: 10.01.2012 13:51
Kirjoittaja NuoriDaavid
^^ Se on Bluntlyn kattoterassi!

Lähetetty: 10.01.2012 13:51
Kirjoittaja So Hard
NuoriDaavid kirjoitti:^^ Se on Bluntlyn kattoterassi!
Tai haaremi.

Lähetetty: 10.01.2012 13:52
Kirjoittaja Vagabondo
masa kirjoitti:^Mikä toi kaarirakennelma on tossa tunnelin länsipäässä?
Olisko toimisto- tai liiketilaa blokkaamassa liikenteen melua asuinrakennuksilta.

Lähetetty: 10.01.2012 13:54
Kirjoittaja Bluntly
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^^ Se on Bluntlyn kattoterassi!
Tai haaremi.
Mun haaremi on kellarissa.

Lähetetty: 10.01.2012 13:55
Kirjoittaja So Hard
Bluntly kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^^ Se on Bluntlyn kattoterassi!
Tai haaremi.
Mun haaremi on kellarissa.
Kuva

Tuollainen?

Lähetetty: 10.01.2012 13:57
Kirjoittaja masa
Bluntly kirjoitti:
So Hard kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:^^ Se on Bluntlyn kattoterassi!
Tai haaremi.
Mun haaremi on kellarissa.

B ja B:n haaremi:

Kuva

Lähetetty: 10.01.2012 14:17
Kirjoittaja Vagabondo
Näistä kehä I:n tunneleista puhuttaessa, niin tossa olis suunnitelmaa Keilaniemen kattamisesta. Mun mielestä näyttää aika hyvältä ja liittää toimistoalueen rantoineen paremmin Tapiolaan. Nykyisellään alue vaikuttaa irralliselta kaistaleelta. Lisäksi tuo paljon asuntoja työpaikkojen lähelle, joka voisi mahdollistaa esimerkiksi alueen ravintolatarjonnan parantumista, kun samaa liiketilaa voisi käyttää sekä lounasaikaan, että illalla.

Lähetetty: 10.01.2012 14:35
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti:
No tää viimeisin ja isoin osa eli 17 000m2 23 000m2 kokonaispinta-alasta näyttää maksaneen 23,5 miljoonaa eli suunnilleen sen mitä helsinki meinaa maksaa pelkästä guggenheimin nimen lisenssistä 20 vuodeksi. Huomattavasti kohtuullisempaa.
Ei tuossa espoon touhussakaan ole järkeä. Julkisesti kustannettavan Taidemuseon pitää olla joko tosi halpa tai pirun hyvin mietitty. Tapiola jo sijaintina kertoo, että olisi kannattanut tähdätä halpaan. Paskoja, mutta kalliita museoita on maa väärällään.

Lähetetty: 10.01.2012 14:52
Kirjoittaja Vagabondo
sivustahuutaja kirjoitti:Tapiola jo sijaintina kertoo, että olisi kannattanut tähdätä halpaan.
Mitä vikaa Tapiolassa? Mikä mielestäsi olisi Espoossa parempi paikka? Mitä kustannustasoon tulee, niin 1300€/m2 on nykyaikana varsin kohtuullinen hinta. Suunnilleen saman maksoin omasta talostanikin. Sitä paitsi lopputulos on oikein tyylikäs yhdistelmä urbaania karheutta ja kiiltäviä pintoja. Hieno rakennus.

Lähetetty: 10.01.2012 14:56
Kirjoittaja masa
Jännityksellä odotan "jatkotoimenpiteitä" Uskaltaiskohan viranomainen lätkäistä ainakin tuhannen euron sakon!?


http://www.taloussanomat.fi/paivittaist ... 1220627/12

Lähetetty: 10.01.2012 15:12
Kirjoittaja Vagabondo
masa kirjoitti:Jännityksellä odotan "jatkotoimenpiteitä" Uskaltaiskohan viranomainen lätkäistä ainakin tuhannen euron sakon!?
Sitä mä vaan aina ihmettelen, että jos K- ja S-ryhmien hintatasot on oikeasti niin pahasti pielessä, niin miksi ei kukaan valtaa markkinoita? Halpakaupat ja Lidl:t eivät vaan alemmasta hintatasostaan huolimatta tunnu valtaavan tilaa itselleen. Onko vika sijainnissa, konseptissa vai markkinoinnissa? Yleensä jos jossain on helppoa rahaa tarjolla, niin ottajia kyllä löytyy kuin pikavippimarkkinoilla, mutta niin vain (euro)sparitkin katos suomesta aikansa toimittuaan, kun bisnes ei kannattanut. Stockman kyllä porskuttaa vielä kalliimmilla hinnoilla.

Lähetetty: 10.01.2012 15:16
Kirjoittaja sivustahuutaja
Vagabondo kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Tapiola jo sijaintina kertoo, että olisi kannattanut tähdätä halpaan.
Mitä vikaa Tapiolassa? Mikä mielestäsi olisi Espoossa parempi paikka?
Yritin vihjata, että ehkä se ongelma on Espoo. Voihan se olla, että olemassaolevalle kamalla tarvittiin uudet tilat, jolloin projekti saattoi olla ihan ok.

Itse en vain käsitä tuommoisten syrjäisten semihyvien taidemuseoiden ideaa. Kuka tuommoiseen viitsii lähteä vaikka helsingistä käsin? Itse olen pohtinut lähtöä monta kertaa, mutta ei vaan jaksa. Matkailijoiden TOP10 listalle EMMA ei mahdu. Insinöörit eivät museoissa juokse, joten ilmeisesti EMMA on suunnattu espoon koululaisille?

Voi olla, että olen vain tietämättömyyttäni liian julma espoon ylpeydelle. Kuka siis pimppaisi minulle Emmaa? Miksi siis menisin Emmaan, enkä johonkin hesan uuteen näyttelyyn?