Sivu 864/1309
Lähetetty: 04.01.2012 14:44
Kirjoittaja par-sky
Voisiko tuon auton menettämisen /omistamisen ongelman ratkaista niin, että vaikka olisi leasingauto, jonkun muun nimissä tms. niin "rikoksentekovälineen" omistajalle ilmoitetaan ja luovuttaminen ko. henkilölle kielletään (kokonaan tai määräajaksi). Jos tuona aikana ko. hlö tavataan ajamasta tätä ajoneuvoa käsitellään se samassa yhteydessä a)varkautena b) ajoneuvon omistajan rikkeenä (luovuttanut ajoneuvon ajo-oikeudettomalle/humalaiselle/jotain) jolloin omistaja saa sakot. Toistuvista rikkeistä auto tuomitaan valtiolle.
Lähetetty: 04.01.2012 15:30
Kirjoittaja masa
Lähetetty: 04.01.2012 15:48
Kirjoittaja Kreitsu
^Joo, pelkkä kosmeettinen pelleily taas, jolla ei ole mitään oikeaa hyötyä mihinkään. Tupakkaa kun ei edes pitäisi myydä alle 18-vuotiaille.
Lähetetty: 04.01.2012 16:04
Kirjoittaja Johnny Winter
Tässähän mennään kohta siihen, että pitkäripanen palaa ja tupangit, sekä kaikki ykkösestä ylöspäin myydään vain siellä. Puhumattakaan vaikka ilotulitteista yms... Voi tätä holhouksen määrää!
Suomi alkaa olla tiukkapipoisempi maa kuin Saudi-Arabia. Siellä kun valot sammutetaan ja jumala ei enää näe, niin kaikki on sallittua. Meillä kun valot sammutetaan, niin hyllyt lukitaan klo 21.
Lähetetty: 04.01.2012 17:48
Kirjoittaja Riemumieli
Kreitsu kirjoitti:^Joo, pelkkä kosmeettinen pelleily taas, jolla ei ole mitään oikeaa hyötyä mihinkään. Tupakkaa kun ei edes pitäisi myydä.
Korjasin vähän.
Lähetetty: 04.01.2012 18:23
Kirjoittaja Vesper
Lähetetty: 04.01.2012 18:36
Kirjoittaja elco
"– Jos asiakas antaa selvän signaalin siitä, mitä haluaa, voi myyjä kysyä tarkentavia kysymyksiä."
Ettei sitten vaan räpytellä niitä silmiä, pyöritellä sormella hiuskiehkuroita ja hymyillä pösilönä tupakkiautomaatin edessä vaan pitää antaa selviä signaaleja!
Lähetetty: 04.01.2012 18:36
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
masa kirjoitti:Vagabondo kirjoitti:
Nettiautossa oli äsken 2584 autoa hintaluokassa 500-1000€. Autoja saa halutessaan niin halvalla ja helposti, ettei auton takavarikoimisella ole sen suurempaa vaikutusta kuin vastaavan kokoisella sakolla.
Aika uskomaton väite.
Kuka allekirjoittaa?
V puhuu nyt kyllä ohi suunsa. Ei juoppo pennosiaan autoon pistä vaan viinaan, muuten hän ei olisi juoppo.
Lähetetty: 04.01.2012 18:42
Kirjoittaja Kreitsu
Tuohon oli jo linkitetty parisen postausta aiemmin.
Lähetetty: 04.01.2012 20:40
Kirjoittaja Leevi
urpiainen kirjoitti:masa kirjoitti:urpiainen kirjoitti:
No tämä nyt vähän palaa siihen dissattuun pointtiini ampuma-aseanalogia-argumentin huonoudesta, mutta eikö tuossa asekeississä ajatuksena vähän niinkuin ole, että asehommissa omistaminen on luvanvaraista asekohtaisesti, ja siksi takavarikoimalla ase ikäänkuin todetaan lupa toistaiseksi peruutetuksi.
Siis kaikki aseet takavarikoidaan, eikä vaan sitä jolla munaus tehtiin.
No joo, tämä tosiaan hieman parantaa analogiaa, mutta ovat ajolupa ja aselupa kuitenkin luonteeltaan erilaisia: ajolupa kai liittyy vain todettuihin riittäviin taitoihin, aseluvissahan taas kai poliisisedät tekevät kitinänkin mittakaavassa kadehdittavan pikadiagnoosin henkisestä tasapainoisuudesta. Tai en mä tiedä, kai mä olen vähän metsässä tässä jankutuksessani. Pahoittelut kaikille, erityisesti Leeville. Kai tämä tosiaan oli huti. Siirryn peesaamaan Vagabondoa, ainakin toistaiseksi.
Juu, huomioitu. Mites tän laittaisi ... Tarkoitus oli vaan, että kun asepuolella se onnistuu, että otetaan pyssyt valtiolle, niin miksi vastaava ei voisi toimia rattijuoppoautoilijoiden kohdalla? Ja kyllä, aseetkin ovat erihintaisia, samoin autot. Joku tuolla jo ehdotti, että pitäisi korvata auton arvo jos ei ajellut omalla. Vois toimia tai pitänee tuotakin miettiä pidemmälle. Ei tuosta päivän uutisesta käynyt selväksi, että mikä oli yliajajan taloudellinen asema ennen. Nyt jälkeen sen pitäisi olla erittäinkin heikko. Ja jos on vielä taparattijuoppo, niin tuskin niillä usein on 500-1000€ rahaa käteisenä. Toki hullumpi automyyjä voi tuollaisellekin myydä "luotolla". En oo ihan tarkkaan perillä, että mitä maksurästejä peritään missäkin järjestyksessä, kun ei ole kokemusta, enkä tunne ketään jolla olisi kokemusta. Luultavasti auton takavarikko voisi ainakin hidastaa. Tässä nimenomaisessa jutussa taitaa oikeuslaitos hidastaa niitä ajeluita, vaikka eiköhän tuo juopumus jollain maagisella tavalla ole tässä lieventävä tekijä ja pääsee sillä 4kk istumisella, kun olikos se törkeä kuolemantuottamus syytteenä (maksimihan olisi vain 6v eikä sekään pitkä aika ole, ottaen verrokiksi, että tämä 11v tyttö ei tee enää koskaan mitään eikä vanhemmat, muut perheenjäsenet, sukulaiset, ystävät jne. enää koskaan näe häntä jne.). Mutta tää on tää suomalainen systeemi. Ja eihän täällä mitään peräkkäisiä tuomioita anneta ...
urpiainen kirjoitti:
masa kirjoitti:urpiainen kirjoitti:
Ajohommissa taas itse ajaminen on henkilökohtaisesti, ei ajoneuvokohtaisesti, luvanvaraista, ja tämä henkilökohtainen lupa kyllä voidaan perua toistaiseksi. Lisäksi kun ajoneuvon hankintaan ei tosiaan kohdistu tuollaista lupamenettelyä, niin takavarikko olisi puhtaasti taloudellinen rangaistus, jolloin vaikkapa Elcon mahdollisesta rattijuopumuksesta määrättäisiin kymmenien tuhansien lisälasku, kun taas sinun vastaavastasi tosiaan ei.
Näinhän se sakotuskin toimii. Varakkaammat saa suuremmat sakot.
No mä jotenkin ajattelisin, että hoidetaan sitten asia sakotuksella, eikä sotketa mukaan systeemiä, joka osuu moneen varakkaaseen paljon kevyemmin kuin varattomampaan. Ehkä.
Noo, jonkinlaista uudistusta olisi tuohonkin hyvä saada (vaikka tuskin vastaavat otsikot sillä loppuu).
Lähetetty: 04.01.2012 20:54
Kirjoittaja Vesper
Kreitsu kirjoitti:Tuohon oli jo linkitetty parisen postausta aiemmin.
En mä lue muiden juttuja.
Lähetetty: 04.01.2012 21:20
Kirjoittaja elco
VRvarmaan laskee luotettavuutta jollain Tietoenatorin softalla.
Lähetetty: 04.01.2012 21:22
Kirjoittaja aasi
elco kirjoitti:VRvarmaan laskee luotettavuutta jollain Tietoenatorin softalla.
Voi pitääkin paikkansa, löysäsivät aikatauluja aika roimasti viime vuonna.
Lähetetty: 04.01.2012 21:23
Kirjoittaja Bluntly
Ja lähijunilla peruttiin niin paljon vuoroja, että loput pysyivät helpommin aikataulussa kun ei tarvinnut odottaa kulkuvuoroa.
Lähetetty: 05.01.2012 1:52
Kirjoittaja NuoriDaavid
Lähetetty: 05.01.2012 8:49
Kirjoittaja masa
OZ-tv sarjan katsomisen jälkeen, tuolle jätkälle olisi oikea paikka olla Aryan Brotherhoodin ja varsinkin Shillingerin narttuna loppu elämä.
Lähetetty: 05.01.2012 9:47
Kirjoittaja elco
Liikenneministeri toimii
perusvasemmistoreseptillä ja säätää lisää lakeja peruslainkuuliaisen keskiluokan kyykyttämiseksi laskemalla promillerajaa: saadaan taas rattijuoppojen määrä kasvuun, jolloin voidaankin määrätä se alkolukko pakolliseksi joka autoon ja alkaa toden teolla sosialisoimaan autoja.
Ministeri ei pidä rangaistusten koventamista optiona - jälleen perusvasemmistomenettely: aivan sama minkälaisen rangaistuksen vakavan rikoksen tehnyt saa kunhan muualla kiristetään ruuvia.
Lähetetty: 05.01.2012 9:51
Kirjoittaja NuoriDaavid
^Hesarin keskustelussa jo todettiinkin, että tottakai toistuvan 2.5 promillen känniajelun ratkaisuksi alennetaan promilleraja 0.2:een. Ei oikein tee järkeä.
Sama juttu, että kun joku aja pihatiellä 100 lasissa, niin ratkaisuksi alennetaan nopeusrajoitus 40:stä 30:een.
Lähetetty: 05.01.2012 10:00
Kirjoittaja exPertti
NuoriDaavid kirjoitti:^Hesarin keskustelussa jo todettiinkin, että tottakai toistuvan 2.5 promillen känniajelun ratkaisuksi alennetaan promilleraja 0.2:een. Ei oikein tee järkeä.
Sama juttu, että kun joku aja pihatiellä 100 lasissa, niin ratkaisuksi alennetaan nopeusrajoitus 40:stä 30:een.
Edelleen toimiva demarilinjan ratkaisu. Klassisin esimerkki (ja eniten viluttava) on se, kun se vaarallinen rekkayhdistelmä ajoi ylinopeutta bussimatkustajan hengiltä ja ratkaisuna laskettiin henkilöautojen ajonopeuksia 1000 lisäkilometrilta talvisin.
Lähetetty: 05.01.2012 10:20
Kirjoittaja Vagabondo
Oli taas niin hienoja vastauksia että
"Jos on tuomittu törkeistä rattijuopumuksista eikä ole hyväksynyt alkolukkoa, ei missään nimessä pitäisi olla mahdollisuutta päästä liikenteeseen. "
Milläköhän ne meinaa ton estää, kun nykyään ei edes ole ratsioita. Niin kauan kuin noudattaa liikennesääntöjä, niin kukaan ei kysy papereita.
"7. Muutetaanko promillerajaa teidän ministeriaikananne?
- Kyllä ja toivottavasti myös alkolukon käyttö muuttuu. Promilleraja-asia kuuluu oikeusministeriölle, mutta toivon, että oikeusministeriön puolella asiaa harkittaisiin vakavasti. "
Tää oli kyllä hauskempi. Kyllä aion laskea promillerajaa, mutta en oikeastaan pääse siitä päättämään, joten olisi tosi kiva, jos oikeusministeriö vois nyt edes pohtia asiaa, kun menin jo lupaamaan

Lähetetty: 05.01.2012 10:34
Kirjoittaja NuoriDaavid
^Teoriassa voitaisiin säätää, että toistuviin rattijuoppouksiin syyllistynyt joutuisi käyttämään alkolukkoa vielä määrätyn ajan senkin jälkeen, kun muu tuomio on kärsitty.
Alkolukko aika hyvin estää kännissä ajon. Joo joo, toki sen voi kiertää ja voi ostaa auton, jossa ei ole alkolukkoa. Mutta suurin osa rattijuopoista ei selvinpäin menisi kännissä auton rattiin. Eli he eivät etukäteen suunnittele miten ajaa kännissä. Alkolukko tehokkaasti estää kännisen äkilliset impulssit.
Lähetetty: 05.01.2012 10:42
Kirjoittaja So Hard
Mä en ymmärrä mikä ihmeen kansalaisoikeus toi ajo-oikeus oikein on. Miksi tämmöisellä henkilöllä ylipäänsä on ajo-oikeus?
Lähetetty: 05.01.2012 10:46
Kirjoittaja masa
Vagabondo kirjoitti:
Milläköhän ne meinaa ton estää, kun nykyään ei edes ole ratsioita. Niin kauan kuin noudattaa liikennesääntöjä, niin kukaan ei kysy papereita.
Tuumailin samaa päissäni tänä aamuna ajelessa duuniin. 1.4.2003 - 5.1.2012 välisenä aikana minua ei ole puhallutettu kertaakaan duunimatkoillani.
Sen sijaan ole Pornaisissa puhaltanut yhden viikon aikana kolme kertaa kesällä 2011!
Lähetetty: 05.01.2012 10:46
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti:Tää oli kyllä hauskempi. Kyllä aion laskea promillerajaa, mutta en oikeastaan pääse siitä päättämään, joten olisi tosi kiva, jos oikeusministeriö vois nyt edes pohtia asiaa, kun menin jo lupaamaan

Tarkoitatko sä nyt, että sun mielestä olisi Suomen poliittiselle keskusteluilmapiirille parempi, jos liikenneministeri ei ilmoittaisi kantaansa (ja sitä, että pyrkii käytettävissään olevin keinoin sitä ajamaan) liikenteen promillerajasta, koska teknisesti asia ei hänelle kuulu? Riippumatta siitä, mitä mieltä on ministerin politiikan sisällöstä, voisi kai kuitenkin ajatella, että lausunto, joka
(i) ilmaisee ministerin kannan kysyttyyn asiaan
(ii) tekee selväksi, että ministeri aikoo kantaansa myös aktiivisesti ajaa valtioneuvostossa, ja vielä
(iii) eksplikoi asian valmistelun ja päätöksenteon virallisbyrokraattisen vastuunkantajan
olisi pikemminkin ihan toivottava kuin pilkattava.
Lähetetty: 05.01.2012 10:47
Kirjoittaja urpiainen
masa kirjoitti:1.4.2003 - 5.1.2012 välisenä aikana minua ei ole puhallutettu kertaakaan duunimatkoillani.
Sen sijaan ole Pornaisissa puhaltanut yhden viikon aikana kolme kertaa kesällä 2011!
Mähän ajan vähän ja harvoin, mutta olen ylipäänsä puhaltanut ajohistoriani aikana vain kerran.