Sivu 82/124

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 08.02.2013 15:43
Kirjoittaja MrM
Ihan kiva duuni reilu parikymppisellä kaverilla:


Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.02.2013 9:49
Kirjoittaja NuoriDaavid
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 58963?ref=

Onpas harvinaisen typerän näköinen auto. Mutta muuten tietysti jeech, paitsi että ei varmaankaan lumessa pärjää.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.02.2013 10:22
Kirjoittaja So Hard
NuoriDaavid kirjoitti:http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 58963?ref=

Onpas harvinaisen typerän näköinen auto. Mutta muuten tietysti jeech, paitsi että ei varmaankaan lumessa pärjää.
Ei näitä suurkaupunkikärryjä Suomen oloihin väsätäkään. Täysin hyödytön vekotin muuhun kuin kaupunkipyöriskelyyn.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.02.2013 10:30
Kirjoittaja NuoriDaavid
^Mielenkiintoista nähdä mikä olisi hinta Suomessa. Täällä kun autovero on vahvasti CO2-perusteinen. Mutta valitettavasti noilla koteloiduilla takapyörillä ei taida olla tekoa Suomen talvessa. Tuodaankohan ollenkaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 12.02.2013 18:23
Kirjoittaja MrM
NuoriDaavid kirjoitti:^Mielenkiintoista nähdä mikä olisi hinta Suomessa. Täällä kun autovero on vahvasti CO2-perusteinen. Mutta valitettavasti noilla koteloiduilla takapyörillä ei taida olla tekoa Suomen talvessa. Tuodaankohan ollenkaan.
Kyllä ne kotelot irti saa talveksi, pitäähän siihen autoon renkaita pystyä vaihtamaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.02.2013 22:12
Kirjoittaja masa
Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.

Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.


Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 15.02.2013 23:34
Kirjoittaja So Hard
masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.

Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.

Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Tietty otin. Sehän on merkittävimpiä menoeriä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.02.2013 10:39
Kirjoittaja exPertti
^ Tämän takia Mersut voi jättää kauppaan*. Salmiakin arvo (vaikka se oli aika uusi kun ostettiin) on tippunut meillä ollessa noin 130e kuussa. Volkkaritasoista arvon pitoa puolella niitten hinnoista. En ole varma olisiko ensimmäinen omistaja tietty samaa mieltä.

Tuohon on tullut omistusaikana yksi huolto, jota en usko tuon ikäiseen Touraniin tulevan. Se jakautuu omistusaikana noin 17e/kk.

* siis me, jotka emme ole rahamiehiä. Pakko lisätä. :)

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.02.2013 12:43
Kirjoittaja NuoriDaavid
So Hard kirjoitti:
masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.

Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.

Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Tietty otin. Sehän on merkittävimpiä menoeriä.
Tixillä kait juuri km-korvaukset oli merkittävä erä, eli jos sulla Masa ei oo niitä, niin laskelman lopputulos on tietty täysin eri.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 16.02.2013 18:51
Kirjoittaja NuoriDaavid
NuoriDaavid kirjoitti:^Mielenkiintoista nähdä mikä olisi hinta Suomessa. Täällä kun autovero on vahvasti CO2-perusteinen. Mutta valitettavasti noilla koteloiduilla takapyörillä ei taida olla tekoa Suomen talvessa. Tuodaankohan ollenkaan.
Hinnaksi UK:ssa veikataan 65 000 dollaria. Kori maksaa 80-100 kertaa tavallisen teräskorin hinnan.

http://www.popularmechanics.com/cars/re ... er-235-mpg

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.02.2013 0:20
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tuohon volkkariin kun lyödään googlen automaattiohjaus ja tehdään mallista normaali perheauto, niin ollaan aika lähellä sitä seuraavaa paradigmaa T-Fordin jälkeen.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.02.2013 4:59
Kirjoittaja MrM
Varmaan tosi lämmin talvella.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.02.2013 11:26
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Miksi erillisellä lämmittimellä varustettu hyvin eristetty auto olisi kylmä talvella? Nykyinen pienikulutuksisten autojen kylmyys johtuu vain siitä, että niitä ei ole vielä ehditty sopeuttaa tänne susirajalle.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.02.2013 11:28
Kirjoittaja sivustahuutaja

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 17.02.2013 15:52
Kirjoittaja MrM
sivustahuutaja kirjoitti:^ Miksi erillisellä lämmittimellä varustettu hyvin eristetty auto olisi kylmä talvella? Nykyinen pienikulutuksisten autojen kylmyys johtuu vain siitä, että niitä ei ole vielä ehditty sopeuttaa tänne susirajalle.
Olisin vastannut, mutta ehdit näköjään itse ensin. Tottakai sähköisillä lisälämmittimillä saa aikaiseksi lisälämpöä, eri juttu on sitten se, onko niitä lisälämmittimiä olemassa/saatavilla, ja noissa mikrokulutusautoissa myös se, että mistä se niiden tarvitsema kilowattien energia talvikäytössä pieraistaan ilman kulutuksen kaksinkertaistamista ja moottorin suorituskyvyn hyytymistä sähkögeneraattorihommien takia. Toki 2 litran auto on edelleen ekompi kuin viiden litran auto.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 1:43
Kirjoittaja Leevi
masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.

Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.


Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Valitettavasti taitaa mennä siihen tyyliin, että mitä kalliimpi auto, niin sen suurempi on se pääomakulu kun sitä vaihtaa ja mitä useammin vaihtaa.
Jos on työnantajan maksamia km niin jos oikein kotiinpäin haluaisi vetää, niin mahdollisimman halvalla autolla ajaisi. Se olisi sitä SH mainitsemaa lisäansiota.

Liittyen tuohon mersuun niin mitä vastaavan verotusarvo mahtaa olla ja millä ehdoilla sellaisen voisi saada liisariksi? Missä valossa siihen verrattuna on tuo 350€?

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 11:18
Kirjoittaja masa
Leevi kirjoitti:
Liittyen tuohon mersuun niin mitä vastaavan verotusarvo mahtaa olla ja millä ehdoilla sellaisen voisi saada liisariksi? Missä valossa siihen verrattuna on tuo 350€?

No mersu on maksanut uutena noin 70 - 75 tonnia, joten liisarihinta on varmaankin 1000 -1200€

Ko. yksilön ylläpitokulut on kuukaudessa 260€ ja siihen kun lisätään tuo arvonalennus ollaan noin 600 € nurkilla kuukaudessa. Tuohon hintaan saa liisariksi vaikkapa 318 D ATM- bemarin joka on jo polttoainekuluillaankin kolmanneksen halvempi pitää kuin kuin mersu.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 11:30
Kirjoittaja So Hard
masa kirjoitti:Ko. yksilön ylläpitokulut on kuukaudessa 260€ ja siihen kun lisätään tuo arvonalennus päästään 600 € nurkilla kuukaudessa. Tuohon hintaan saa liisariksi vaikkapa 320 D ATM- bemarin joka on jo polttoainekuluillaankin kolmanneksen halvempi pitää kuin kuin mersu.
Aika hurjat ylläpitokulut, vissiin aika pommi? Mutta jos sä lasket työsuhdeautoa vastaavan uuden auton ylläpitokuluja, joka siis on verrokki sille että ottaa työsuhdeauton, niin ne on kyllä aika liki nollaa. Määräaikaishuollot ja joku satunnainen lampun vaihto tms. ei montaa kymppiä per kk tuo. Jos joku laukeaa niin se on käytännössä aina maahantuojan piikkiin ekat 3 vuotta, joka on liisarin kesto. Siitä eteenpäin taas arvonalennuksen hinta tippuu kovasti, kun kalliit vuodet on jo lusittu, mikä tekee työsuhdekärrystä taas suhteessa paljon heikomman investoinnin jos ei koe tarpeelliseksi vaihtaa 3 vuoden välein.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 11:32
Kirjoittaja masa
So Hard kirjoitti: Aika hurjat ylläpitokulut, vissiin aika pommi?

Vakuutusmaksut
Autovero
Huollot + katsastus
Rengaskulut

Noista tulee kuukautta kohden menoja se 260€.

Mutta jos sä lasket työsuhdeautoa vastaavan uuden auton ylläpitokuluja, joka siis on verrokki sille että ottaa työsuhdeauton, niin ne on kyllä aika liki nollaa.
No ei mitenkään.

Samat ylläpitomenot siinäkin on.


Edit. Ja minä siis puhun omista ajoistani. Sinulla vuosikilsat ovat varmaankin paljon pienemmät.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 13:23
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Uudet E-Meset taitaa kulkea vähemmällä polttoaineella.
Helsingin keskustassa pyörivillä on kulutus mielestäni tuolla 7+ lrt tienoilla. Maantieajossa pitää nykyautojen (MB C ja E cdi mukaanlukien 4matic) mennä viitosen pinnassa olevaan lukemaan.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 13:36
Kirjoittaja masa
Pulkannaru kirjoitti:^
Uudet E-Meset taitaa kulkea vähemmällä polttoaineella.

No varmasti. Arvon alennus ja ylläpitokulut vaan taitavat olla ihan samaa luokkaa.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 14:13
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Aluksi menee korjauksiin vähemmän, mutta arvonalennus on tietty 70ke+ autoissa reipasta.
Toisaalta tollasella voikin ajella 10 vuotta jos pää kestää samalla johtotähdellä ajella. Kyyti on kuitenkin ihan toista kun 30-40ke autoluokassa, kuten olet varmaan huomannut.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 14:22
Kirjoittaja masa
Pulkannaru kirjoitti:^
Aluksi menee korjauksiin vähemmän, mutta arvonalennus on tietty 70ke+ autoissa reipasta.
25 tonnin ajoilla huoltoihin ja sen aiheuttamiin kuluihin silti saa laskea 100€/kk.
Pulkannaru kirjoitti: Toisaalta tollasella voikin ajella 10 vuotta jos pää kestää samalla johtotähdellä ajella. Kyyti on kuitenkin ihan toista kun 30-40ke autoluokassa, kuten olet varmaan huomannut.
No onhan se erilaista. 9 vuotta vanha eemeli hakkaa jokaikisen neljän kympin auton ajo-ominaisuuksillaan koska tahansa ja vieläpä ihan kirkkaasti. En silti enää halua maksaa siitä riemusta + 500€/kk. Sille rahalle on parempaakin käyttöä.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 14:25
Kirjoittaja Pulkannaru
Eikös tuolla saa uuteen Mersuun jo hps:än sijaisautolla (A-mallinen MB) ?
Tai allekin jos ajot 25tkm/vuosi. Hps:n voi muistaakseni jatkaa 6v/200tkm asti, joista toki jälkimmäinen puolisko on hieman kalliimpi.

Re: Autoilu 2

Lähetetty: 20.02.2013 14:28
Kirjoittaja masa
Pulkannaru kirjoitti:Eikös tuolla saa uuteen Mersuun jo hps:än sijaisautolla (A-mallinen MB) ?
Tai allekin jos ajot 25tkm/vuosi. Hps:n voi muistaakseni jatkaa 6v/200tkm asti, joista toki jälkimmäinen puolisko on hieman kalliimpi.
HPS ei kyllä ainakaan lehtitestien mukaan ole mikään halpa.