Re: Autoilu 2
Lähetetty: 08.02.2013 15:43
Ihan kiva duuni reilu parikymppisellä kaverilla:
Ei näitä suurkaupunkikärryjä Suomen oloihin väsätäkään. Täysin hyödytön vekotin muuhun kuin kaupunkipyöriskelyyn.NuoriDaavid kirjoitti:http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 58963?ref=
Onpas harvinaisen typerän näköinen auto. Mutta muuten tietysti jeech, paitsi että ei varmaankaan lumessa pärjää.
Kyllä ne kotelot irti saa talveksi, pitäähän siihen autoon renkaita pystyä vaihtamaan.NuoriDaavid kirjoitti:^Mielenkiintoista nähdä mikä olisi hinta Suomessa. Täällä kun autovero on vahvasti CO2-perusteinen. Mutta valitettavasti noilla koteloiduilla takapyörillä ei taida olla tekoa Suomen talvessa. Tuodaankohan ollenkaan.
Tietty otin. Sehän on merkittävimpiä menoeriä.masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.
Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.
Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Tixillä kait juuri km-korvaukset oli merkittävä erä, eli jos sulla Masa ei oo niitä, niin laskelman lopputulos on tietty täysin eri.So Hard kirjoitti:Tietty otin. Sehän on merkittävimpiä menoeriä.masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.
Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.
Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Hinnaksi UK:ssa veikataan 65 000 dollaria. Kori maksaa 80-100 kertaa tavallisen teräskorin hinnan.NuoriDaavid kirjoitti:^Mielenkiintoista nähdä mikä olisi hinta Suomessa. Täällä kun autovero on vahvasti CO2-perusteinen. Mutta valitettavasti noilla koteloiduilla takapyörillä ei taida olla tekoa Suomen talvessa. Tuodaankohan ollenkaan.
Olisin vastannut, mutta ehdit näköjään itse ensin. Tottakai sähköisillä lisälämmittimillä saa aikaiseksi lisälämpöä, eri juttu on sitten se, onko niitä lisälämmittimiä olemassa/saatavilla, ja noissa mikrokulutusautoissa myös se, että mistä se niiden tarvitsema kilowattien energia talvikäytössä pieraistaan ilman kulutuksen kaksinkertaistamista ja moottorin suorituskyvyn hyytymistä sähkögeneraattorihommien takia. Toki 2 litran auto on edelleen ekompi kuin viiden litran auto.sivustahuutaja kirjoitti:^ Miksi erillisellä lämmittimellä varustettu hyvin eristetty auto olisi kylmä talvella? Nykyinen pienikulutuksisten autojen kylmyys johtuu vain siitä, että niitä ei ole vielä ehditty sopeuttaa tänne susirajalle.
Valitettavasti taitaa mennä siihen tyyliin, että mitä kalliimpi auto, niin sen suurempi on se pääomakulu kun sitä vaihtaa ja mitä useammin vaihtaa.masa kirjoitti:Löin kaikki ymmärettävät kulut exceliin ja laskin autoilun kustannukset arvonalaennukset mukaanlukien, ja tulin tulokseen ettei oman auton pitäminen ole mitenkään voittoisaa puuhaa kun ei kilsoja ole mitä laskuttaa.
Mersun arvo on pudonnut 3:ssa vuodessa 12500 euroa, eli noin 350 ecua kuukaudessa. Saa olla aika kurko liisari että summissa ollaan samalla viivalla.
Tix, otitko omissa laskuissasi arvon alennuksen huomioon?
Leevi kirjoitti:
Liittyen tuohon mersuun niin mitä vastaavan verotusarvo mahtaa olla ja millä ehdoilla sellaisen voisi saada liisariksi? Missä valossa siihen verrattuna on tuo 350€?
Aika hurjat ylläpitokulut, vissiin aika pommi? Mutta jos sä lasket työsuhdeautoa vastaavan uuden auton ylläpitokuluja, joka siis on verrokki sille että ottaa työsuhdeauton, niin ne on kyllä aika liki nollaa. Määräaikaishuollot ja joku satunnainen lampun vaihto tms. ei montaa kymppiä per kk tuo. Jos joku laukeaa niin se on käytännössä aina maahantuojan piikkiin ekat 3 vuotta, joka on liisarin kesto. Siitä eteenpäin taas arvonalennuksen hinta tippuu kovasti, kun kalliit vuodet on jo lusittu, mikä tekee työsuhdekärrystä taas suhteessa paljon heikomman investoinnin jos ei koe tarpeelliseksi vaihtaa 3 vuoden välein.masa kirjoitti:Ko. yksilön ylläpitokulut on kuukaudessa 260€ ja siihen kun lisätään tuo arvonalennus päästään 600 € nurkilla kuukaudessa. Tuohon hintaan saa liisariksi vaikkapa 320 D ATM- bemarin joka on jo polttoainekuluillaankin kolmanneksen halvempi pitää kuin kuin mersu.
So Hard kirjoitti: Aika hurjat ylläpitokulut, vissiin aika pommi?
No ei mitenkään.Mutta jos sä lasket työsuhdeautoa vastaavan uuden auton ylläpitokuluja, joka siis on verrokki sille että ottaa työsuhdeauton, niin ne on kyllä aika liki nollaa.
Pulkannaru kirjoitti:^
Uudet E-Meset taitaa kulkea vähemmällä polttoaineella.
25 tonnin ajoilla huoltoihin ja sen aiheuttamiin kuluihin silti saa laskea 100€/kk.Pulkannaru kirjoitti:^
Aluksi menee korjauksiin vähemmän, mutta arvonalennus on tietty 70ke+ autoissa reipasta.
No onhan se erilaista. 9 vuotta vanha eemeli hakkaa jokaikisen neljän kympin auton ajo-ominaisuuksillaan koska tahansa ja vieläpä ihan kirkkaasti. En silti enää halua maksaa siitä riemusta + 500€/kk. Sille rahalle on parempaakin käyttöä.Pulkannaru kirjoitti: Toisaalta tollasella voikin ajella 10 vuotta jos pää kestää samalla johtotähdellä ajella. Kyyti on kuitenkin ihan toista kun 30-40ke autoluokassa, kuten olet varmaan huomannut.
HPS ei kyllä ainakaan lehtitestien mukaan ole mikään halpa.Pulkannaru kirjoitti:Eikös tuolla saa uuteen Mersuun jo hps:än sijaisautolla (A-mallinen MB) ?
Tai allekin jos ajot 25tkm/vuosi. Hps:n voi muistaakseni jatkaa 6v/200tkm asti, joista toki jälkimmäinen puolisko on hieman kalliimpi.